Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks


Anbefalte innlegg

Trur du den blir så billig?

http://www.prisguide...n-eos-6d-167159

No ligger den 15.500 på den billigaste, ellers på 17000 uten optikk, 24000 med optikk.

På amazon ligger den for 2100USD (11800NOK) og 2900 USD (16500NOK). Så kommer moms i tillegg, då blir det 14800/21000NOK

Eller trur du prisen går ned "overalt", altså både på amazon og her i butikkene?

 

 

Nikon D600 ligger på ca 14.000.-, ville vært dumt av Canon og prise 6D høyere en tilsvarende konkurrent samt at Canon historisk sett pleier å overprise produktene før de er tilgjengelig.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, høres bra ut:) Kva du syns om 6D vs 5D m3?

Og evt 6D vs D600?

 

D600 skal jeg ikke uttale meg om siden det er et Nikonkamera :)

 

6D hvis du liker og ta stillbilder, bilder i mørke, bilder av landskap, 5D MkIII fungerer like bra til dette samt action.

 

Prisen samt skal klare og ta bilder i relative mørke områder gjør at 6D blir et greit begynnerkamera for nybegynnere på fullformat.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

stillbilder/natur, bilder av himmelen og bilder under reise:)

Litt action (fallskjermshopping).

 

Så då er jo spm kva som egentleg er best. 6D er jo litt lettare også, som er stor pluss syns no eg, når eg skal ut og reise. Mens 5D blir bedre på action, selv om 6D er jo meir enn bra nok for meg:)

Men korleis blir bilde kvalitet på landskap/reise bilder? Dei er vel sånn ca like gode på det?

Endret av cefey
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

stillbilder/natur, bilder av himmelen og bilder under reise:)

Litt action (fallskjermshopping).

 

Så då er jo spm kva som egentleg er best. 6D er jo litt lettare også, som er stor pluss syns no eg, når eg skal ut og reise. Mens 5D blir bedre på action, selv om 6D er jo meir enn bra nok for meg:)

Men korleis blir bilde kvalitet på landskap/reise bilder? Dei er vel sånn ca like gode på det?

 

Tror ikke en kjeft her inne klarer å skille dem på bildekvalitet .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur du det vil vere "store" forskjeller på å ta bilder av action, for ein non-pro da?

 

Nei jeg tror ikke det , vi må alle venne oss til akkurat det kameraet vi velger å lære oss det å kjenne , da det er forskjeller fra modell til modell. Ikke minst om en gjør som meg å skifte merke, jeg gikk fra Canon til Nikon for ca 6-7 mnd siden , dette fordi jeg hadde lyst å prøve noe annet, men gud for et klønete kamera Nikon lagde ingenting var jo på "rett" plass , men med tiden så har det gått seg til .

Skal du prioritere action og det er en stor del av din fotohobby , ja da bør du vel sette deg ned og vurdere nettop de egenskapene på de aktuelle kameraene og la det veie like tungt som prisen og finne ut hvor du havner , du sier jo at 6D er mer enn nok for deg og da bør vel valget være enkelt .

Endret av Snekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei! Lurer på å kjøpe mitt første kamera nå. Tenker i første omgang å kjøpe et billig nybegynnerkamera for å få litt mer peiling. Blir nok hovedsaklig bilder av natur jeg tenker å ta. Vurderer Canon EOS 1100 da jeg har hørt at det er et kamera for begynnere og jeg kan få det nede på 2000 kroner hos siba. Vil det lønne seg å gå for noe annet eller er dette et godt valg for mitt bruk?

Lenke til kommentar

Hei! Lurer på å kjøpe mitt første kamera nå. Tenker i første omgang å kjøpe et billig nybegynnerkamera for å få litt mer peiling. Blir nok hovedsaklig bilder av natur jeg tenker å ta. Vurderer Canon EOS 1100 da jeg har hørt at det er et kamera for begynnere og jeg kan få det nede på 2000 kroner hos siba. Vil det lønne seg å gå for noe annet eller er dette et godt valg for mitt bruk?

Like godt (eller dårlig) valg som det meste annet i samme prisklasse. Fordelen er at kamera kan alt du trenger; så kan du kjøpe mer optikk etterhvert som interessen stiger.

Lenke til kommentar

Ok. Hvilke alternativer og fordeler får jeg om jeg går opp med 1000 kroner til? Altså rundt 3000 kroner?

Jeg må innrømme at jeg følger ikke så mye med på det prisleiet; men det er mulig at du kan finne en Nikon D3100 - dog ingen nevneverdige fordeler. Da må du ut med 2-3 tusen mer. Jeg hadde heller spart pengene og kjøpt noe god optikk etterhvert som interessen stiger.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg følger ikke så mye med på det prisleiet; men det er mulig at du kan finne en Nikon D3100 - dog ingen nevneverdige fordeler. Da må du ut med 2-3 tusen mer. Jeg hadde heller spart pengene og kjøpt noe god optikk etterhvert som interessen stiger.

 

Tommel opp for bedre optikk etterhvert som interessen stiger! :-) Kan jo alltids være vært å se denne videoen http://www.youtube.com/watch?v=hk5IMmEDWH4

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei, usikker på om jeg skal skrive dette her eller hvor. Men jeg har tenkt å kjøpe mitt første speilreflekskamera, og jeg aner ikke hvilket. Jeg har tenkt å fotografere solnedganger, nordlys, månen og kanskje stjernene. Og at det fungerer fint til normal fotografering, portrettbilder og sånt. Har blitt anbefalt Nikon iallefall, men jeg setter stor pris på alle forslag. Og helst ikke pris over 5000kr hadde vært greit :)

Lenke til kommentar

Hei, usikker på om jeg skal skrive dette her eller hvor. Men jeg har tenkt å kjøpe mitt første speilreflekskamera, og jeg aner ikke hvilket. Jeg har tenkt å fotografere solnedganger, nordlys, månen og kanskje stjernene. Og at det fungerer fint til normal fotografering, portrettbilder og sånt. Har blitt anbefalt Nikon iallefall, men jeg setter stor pris på alle forslag. Og helst ikke pris over 5000kr hadde vært greit :)

lag ny tråd du :) denne er gammel, og siden kameraer oppdateres hele tiden er det bare tull å ha en "samletråd", kanskje det var det i 2013 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...