Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks


Anbefalte innlegg

Hoho, 7D var oppe i 12000kr nå, ja. Kjøpte mitt på messe til 8500kr for et år siden. :)

 

Men, uansett, jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe et rimelig hus og heller bruke en del på objektivet. Om du tenkte å bruke 14.000 for 7D og huset tar 12 av dem, så har du 2000kr igjen til objektiv og minnekort. Du får ikke noe godt objektiv for 2000kr. Brukt kan du plukke opp Tamron 17-55mm f2.8 for rundt 2000kr, men det er ikke noe å rope hurra for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukt kan du plukke opp Tamron 17-55mm f2.8 for rundt 2000kr, men det er ikke noe å rope hurra for.

Nå er vel Tamronen 17-50mm, ikke 17-55mm ;)

 

Jeg er enig med deg at det er teit å bruke 12 lapper av et 14 lapppers budsjett på huset. Men Tamron 17-50mm vil jeg nok ha vurdert sterkt som et alternativ til kit-objektivet på en rimeligere modell; f.eks. EOS 60D. Resten av pengene hadde nok gått til en Sigma 50mm f/1.4, minnekort og batterier.

Lenke til kommentar

Tenkte litt på dette settet her Nikon D7000 m/16-85mm VR Ca 8300 for huset og 3700 for objektet vær for seg, er dette en bra løsning?

Du har ikke sakt noe om hvorfor du vurderer D7000 og D60, men hvis det ikke er basert på konkrete egenskaper utover at du vil ha mest mulig kamera å vokse med, så vil jeg anbefale å se på D3100 og D51000, sammen med 16-85mm VR, og tilsvarende kombinasjoner fra de andre produsentene. Du får veldig mye mer kamera pr krone, og en fin pott til overs som du kan bruke på tilleggsutstyr når du snart finner ut hva du først har lyst på i tillegg.

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp av kloke kamera mennesker her. Skal kjøpe speilrefleks kamera og er litt usikker på hvilket jeg skal gå for (finnes jo håpløst mange). De jeg har sett på er Nikon D7000, Canon 60D og Canon 7D. Er såvidt jeg forstår litt forskjell på disse tre, noen sammenligner d60 med d7000, mens andre heller tenker d7000 og d7. Uansett, hvilket av disse tre vil gi meg best og mest mulig kamera for pengene? Holder en liten tanke på D7000 framfor de to andre, men vil gjerne ha innspill fra dere. Har ikke tenkt noe spesielt på objekter og slikt enda, så om noen har noe å anbefale så snakk ut ! :)

7D er kun et poeng framfor 60D hvis du trenger (og vil betale ekstra for) høyere skuddtakt og ekstra god autofokus. Det er andre småting som LCD-linjer i søkeren og annet, men hovedpoenget opp til 7D fra 60D er skuddtakt og autofokus.

 

60D har flere fordeler framfor 7D, spesielt til videobruk - vippbar skjerm og flere typer crop-video.

 

D7000 er i samme segment som 60D - skal du ha ekstra skuddtakt, større buffer og enda bedre autofokus skal du i Nikon-verdenen opp på D300/D300s. Men igjen - D7000 har noen fordeler framfor de to nevnte, blant annet video og bedre sensor.

 

 

Men - bruk heller penger på objektiver! God optikk er viktigere enn godt hus any day!

 

 

Ville sterkt vurdert "å nøye seg" med D7000/60D og heller et godt objektiv eller to. Gjerne brukt.

 

 

Kikk også på de andre produsentene - Sony og Pentax lager også gode speilreflekser. Det er alternativer der som har samme sensor som i D7000 - Sony-sensoren som vel beskrives som den beste cropsensoren for tiden.. :)

Lenke til kommentar

Takk for gode svar alle sammen! Har sett litt på Pentax K-5 nå, men ser ut som de fleste heller sier du bør velge D7000 for det meste pga prisen mellom de to. Men så ser jeg nå at prisen på K-5 ikke er mer enn 700-1000,- mer enn for D7000. Så då blir jo spørsmålet hvilket av disse to jeg skal velge, frister med Pentax som man kan bruke i litt røft vær. Forresten, ser på Fotovideo.no at de har dette tilbudet/ pakken Pentax K-5 m/18-55+50-200mm WR, er det to objekter som følger med her? Og har noen eventuelt tanker om disse :)

Lenke til kommentar

Dropp lekeprodusenter som Sony, Pentax og Olympus. Det er en grunn til at de ikke brukes like mye som Canon og Nikon.

 

Sjekk ut objektivutvalget til de forskjellige. Du kommer ikke til å bruke kitobjektiv resten av livet. Canon og Nikon har størst utvalg i alle prisklasser, og er alltid å finne på bruktmarkedet.

 

Les også litt om Olympus og four thirds. Regner med det samme kommer til å skje med E-mount på sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det sier karen som bruker Panasonic??

 

Og ja det er en grunn til at noen merker er mer populære, si spesielt rykte og historie da man vet hva man får om man går til disse. Nå har vel Sony 30-40 objektiver (dog noen av ganske lav klasse, samt minolta på markedet), Pentax har et kjempekamera i K5. Dropp heller bedrevitere som psilocybe.

 

Her er et bilde jeg tok med et "lekekamera", samt en linse man får kjøpt brukt enkelt for under 200 kr på ebay.

 

 

5985501669_129dd1612d_z.jpg

Italy by Langfeldt89, on Flickr

 

Linse:

 

 

http://www.ebay.co.uk/itm/MINOLTA-35-70MM-F-3-5-4-5-SONY-FILM-DIGITAL-/200605309536?pt=UK_Lenses_Filters_Lenses&hash=item2eb5021a60

 

 

 

 

 

Endret av cFc
Lenke til kommentar
Takk for gode svar alle sammen! Har sett litt på Pentax K-5 nå, men ser ut som de fleste heller sier du bør velge D7000 for det meste pga prisen mellom de to. Men så ser jeg nå at prisen på K-5 ikke er mer enn 700-1000,- mer enn for D7000. Så då blir jo spørsmålet hvilket av disse to jeg skal velge, frister med Pentax som man kan bruke i litt røft vær. Forresten, ser på Fotovideo.no at de har dette tilbudet/ pakken Pentax K-5 m/18-55+50-200mm WR, er det to objekter som følger med her? Og har noen eventuelt tanker om disse :)

Jeg kan skrive under på at K-5 er et meget bra kamera. Det er ikke uten grunn at jeg valgte å bruke sparepengene mine på nettopp det. For en litt mer uavhengig kilde, les hva Lyd og bilde skriver.

 

100 kr for det værtettede kit-objektivet er bare å løpe og kjøpe. 800 kr for det værtette 55-200 objektivet er også et kupp. Kit-objektivet er så vidt jeg vet fortsatt markedets beste, med blant annet ikke-roterende frontglass (bra for bruk med filtre), medfølgende solblender, skarpere enn alle konkurrentenes 18-55 kitobjektiver, værtetting som ingen andre tilsvarende har og mulighet for manuell fokus (overstyring) også når autofokus er slått på, noe heller ingen av konkurrentene kan vise til. Dette er faktum du sjekke opp hvis du tror et øyeblikk på tullinger som slenger ut fanboy-kommentarer om "leketøysprodusenter".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dropp lekeprodusenter som Sony, Pentax og Olympus. Det er en grunn til at de ikke brukes like mye som Canon og Nikon.

 

Sjekk ut objektivutvalget til de forskjellige. Du kommer ikke til å bruke kitobjektiv resten av livet. Canon og Nikon har størst utvalg i alle prisklasser, og er alltid å finne på bruktmarkedet.

 

Les også litt om Olympus og four thirds. Regner med det samme kommer til å skje med E-mount på sikt.

Til å være "veileder", så var dette over grensen til å være villedende. Dårlig humo(ør) kanskje......:thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til å være "veileder", så var dette over grensen til å være villedende. Dårlig humo(ør) kanskje......:thumbdown:

 

Det er ikke verre en at mange her synes det er gøy og mobbe underdog's en gang i mellom :D

Kan nok skjønne det blant "vanlige" brukere, men hva er forumveileder-tittelen til da mon tro.... :whistle:

Lenke til kommentar

Til å være "veileder", så var dette over grensen til å være villedende. Dårlig humo(ør) kanskje......:thumbdown:

 

Det er ikke verre en at mange her synes det er gøy og mobbe underdog's en gang i mellom :D

Kan nok skjønne det blant "vanlige" brukere, men hva er forumveileder-tittelen til da mon tro.... :whistle:

 

Det kan være både positivt og negativt, men omtrent alle veilederne og moderatorene her poster uhildet av tittelen, de sier tydelig ifra når det gjelder forumsaker. Ellers er de som deg og meg, altså helt vanlige folk :)

Lenke til kommentar

Til å være "veileder", så var dette over grensen til å være villedende. Dårlig humo(ør) kanskje......:thumbdown:

 

Det er ikke verre en at mange her synes det er gøy og mobbe underdog's en gang i mellom :D

Kan nok skjønne det blant "vanlige" brukere, men hva er forumveileder-tittelen til da mon tro.... :whistle:

 

Det kan være både positivt og negativt, men omtrent alle veilederne og moderatorene her poster uhildet av tittelen, de sier tydelig ifra når det gjelder forumsaker. Ellers er de som deg og meg, altså helt vanlige folk :)

 

Ja, da forstår seg.... :blush: (interessant.... :hmm: ) :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...