Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks


Anbefalte innlegg

Bær over med meg et lite øyeblikk, jeg skal bare ri min egen gamle kjepphest en liten runde: Det finnes ingen fotografiske spissfindigheter du ikke kan lære deg på det rimeligste speilreflekskameraet. Det er ting som blir mindre knotete på et dyrere kamera, men så lenge du har PASM (Program, Blenderprioritet, Lukkertidsprioritet og Manuell) samt eksponeringskompensasjon, så har du alle muligheter.

 

/stiger ned av kjepphesten

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

skal kjøpe mitt første speilrefleks, Nikn D3100. Ser det er forskjellige priser med forskjellige objektiver. Men hva er egentlig forskjellen mellom 18-105mm VR og et standard 18-55mm VR?

 

Hovedforskjellen er at du med 18-105mm har et større brennvidde-område du kan eksperimentere i. Du får mer zoom enn du får med standardobjektivet.

 

Rent optisk kan jeg ikke si så mye, da jeg er lite oppdatert på Nikon..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, håper på noe kjappe svar her.

 

Jeg vurderer å kjøpe et tilbudskamera på nattåpent i Bergen.

 

Har ikke hatt speilrefleks selv før men har hatt interesse for foto og tror fort at med et godt kamera kan interessen fort ta av.

 

Så hva syntes dere om tilbudet. Eventuelt andre tilbud i samme prisklasse.

 

Tilbudet er:

Canon EOS 500D

med dobbelt zoom kit

M/18-55 og 75-300 mm

Til 3999 kroner.

 

 

Svar mottas med stor takk...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg leker litt med tanken om å kjøpe meg et speilreflekskamera, da jeg syns foto virker som en utrolig kul hobby! Jeg har lekt meg litt med redigering av bilder som er tatt med kompaktkameraet mitt nå en stund, og har litt lyst til å avansere til et speilreflekskamera. Noen som har noen anbefalinger til et fint førstegangskamera? :)

Lenke til kommentar

Jeg leker litt med tanken om å kjøpe meg et speilreflekskamera, da jeg syns foto virker som en utrolig kul hobby! Jeg har lekt meg litt med redigering av bilder som er tatt med kompaktkameraet mitt nå en stund, og har litt lyst til å avansere til et speilreflekskamera. Noen som har noen anbefalinger til et fint førstegangskamera? :)

 

Alle her vil nok anbefale sitt egent kamerasystem som verdens beste :)

 

Alle dagens digitale speilrefleks yter tilnærmelsesvis lik bildekvalitet, det er andre ting som legges til grunn om hvilken kamerasystem man ønsker/liker så som objektiv-utvalget, iso-egenskaper, stabilisering-system, vær-motstandsdyktighet, størrelse, etc.

 

Hva er det du liker å ta bilder av og har det noe å si at det er stort og tungt, eller vil du ha et som er lite og lett, tror du dette blir en stor hobby som du på sikt vil utvikle.

 

Ta og se på speilreflekser i prisguiden så du får et viss innblikk i prisene, prøv og stikk innom noen butikker for og kjenne på de, det kameraet som du føler deg litt komfortabel med kan være det riktige, ta det med en klype salt hva butikkekspeditøren forteller deg, han/hun vil aller helst selge deg det systemet som de tjener best på ikke nødvendigvis det som er best for deg.

 

Jeg har falt litt for Samsung sitt system, et som er i rast utvikling med et relativt greit objektivutvalg, spesielt NX100 vurderer jeg som et greit verktøy for lette fototurer.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville egentlig anbefalt Canon eller Nikon, mye på grunn av at det er et vell av brukt optikk på finn.no/foto.no. Små, sære merker som Samsung, Sony, Pentax og Sony ser jeg ikke helt poenget med å anbefale en nybegynner.

 

Som alltid, kjøp brukt. Kjøp et godt hus i prosumer-klassen (mellom nybegynner og proff), de pleier vanligvis ikke å være helt hemmet av hjelpefunksjoner og kostnadkutting. I samme slengen kjøper du et lyssterkt normalobjektiv, noe á la Tamron 17-50mm f2.8 til ca. 2000kr. Med dette er du godt rustet til veldig mye, vesentlig bedre enn med et nytt 1100D med kitobjektiv. Etter hvert som interessen tiltar og du finner ut hva du mangler, selger du huset brukt med et par hundrelapper i tap og kjøper et annet som passer deg bedre.

 

Vurdér også et hybridkamera, altså en mellomting mellom speilrefleks og kompakt. Disse er på høyde med speilrefleks på et par punkter, men har størrelsen til et kompaktkamera. Et gjennomgående problem med folk som kjøper speilrefleks er at de ikke tar det med seg ut, på grunn av størrelsen. Et eksempel kan være Olympus E-PL1 til 2900kr nytt. Veldig lite, innebygget stabilisering i huset og utskiftbart objektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at de speilløse systemkameraene bør være med i vurderinga hvis du foretrekker liten størrelse. Men vurder ALLE merker. Ikke la deg bite av merke-basillen som nybegynnere. (Det er bare å tenke på folk som alltid kjøper samme bilmerke, heier på en bestemt fotballklubb osv). De speilløse systemkameraene (hybridkameraene) kan ikke kalles speilrefleks siden de mangler speilet, men gir likevel tradisjonelle speilrefleks-kvaliteter som bildekvalitet og utskiftbare objektiver.

 

Men prøv mange modeller og skaff informasjon på nettet, ikke hos butikkbetjeningen. Styr unna UV-filter og overprisede uhellsforsikringer. Bruk prisguide for å finne de beste prisene.

 

I likhet med Nautica har jeg falt litt for Samsung sitt system i det siste. Jeg har ikke Samsung selv, men ville nok kjøpt det som første kamera nå hvis jeg var i den situasjonen. Akkurat modell er litt vanskelig å velge mellom, men jeg ville i hvert fall valgt objektivet med 30mm og f/2. NX100 er en bra modell uten innebygget elektronisk søker og NX11 er en bra modell med innebygget elektronisk søker. NX200 ventes lansert snart så jeg er spent på det. I tillegg til 30mm f/2 måtte jeg nok hatt et zoomobjektiv også.

 

Ellers så er Pansonic og Olympus langt fremme i samme størrelseklasse. Da er det 20mm f/1,7 objektivet som frister mest. Pluss et eller annet zoom-objektiv.

 

Av ekte speilreflekser kan jeg egentlig anbefale alle merker, men man bør selvsagt sjekke tester for å unngå kjipe modeller som f.eks Canon 1100D som nevnt over.

 

Ellers så vil jeg anbefale deg å lære deg innstillingene på kameraet. Det vil gi deg mye mer glede av kameraet enn å bare la det stå på auto. Fotokompendiet, manualen til kameraet og lommeguiden er gode lærebøker.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange utrolig bra og utfyllende svar! Virker som dere har rimelig peiling innenfor foto!

 

Men det var mye av tingene du nevnte som jeg ikke helt skjønte psilocybe: Hva er et hus og et lyssterkt normalobjektiv? Jeg har absolutt ingen kunnskaper innenfor foto, enn hvordan jeg tar bildet på kompaktkameraet mitt, legger det inn på macen og leker meg litt med det :p

Lenke til kommentar

Et hus er selve kamerahuset, uten påmontert objektiv. På speilreflekskameraer har man muligheten til å bytte ut objektiver, og de nevnte objektivene passer gjerne på flere hus av samme fabrikant.

 

Et lyssterkt normalobjektiv er et objektiv innenfor et spesifikt brennviddeområde, som har en stor blenderåpning (f.eks F1,4). Foreslår at du leser deg litt opp om objektiver, ISO, brennvidde, blenderåpning, lukkertid osv. Da lærer du raskt mer om alle disse tingene!

 

Lykke til med fotograferingen, det er en fantastisk hobby!

Lenke til kommentar

Stor blenderåpning er en egenskap ved objektivet (ofte feilaktig kalt linse). Blenderåpningen er "pupillen" til kameraet og størrelsen på denne bestemmer hvor godt kameraet ser i dårlig lys. Tenk dyrenes verden og nattaktivedyr vs dagaktive dyr. Stor blenderåpning gir store fordeler ved innendørs fotografering, særlig om kvelden når dagslyset ikke bidrar til godt innelys. Har man ikke stor blenderåpning så får man enten lang lukkertid (uskarpe bilder på grunn av bevegelser) eller grumsete bilder (bildestøy).

 

Men stor blenderåpning har også en bieffekt: kort dybdeskarphet. Dette er noen ganger en uønsket egenskap og andre ganger en ønsket egenskap. Kort dybdeskarphet vil si at kun motivet (det som er i fokus) blir skarpt mens bakgrunnen blir veldig uskarp. Dette kan gi veldig lekre portretter. I andre sammenhenger vil man at alt fra forgrunnen til bakgrunnen skal bli skarpt og da reduserer man bare blenderåpningen. Det oppgis som regel bare største blenderåpning i spesifikasjonene. F.eks 18-55mm f/3,5-5,6. Det uthevede er største blenderåpning på henholdsvis vidvinkel (18mm: f/3,5) og tele (55mm f/5,6)

 

På vidvinkel kan man f.eks justere blenderåpningen fra f/3,5 til f/29 og på tele kan man justere fra f/5,6 til f/45. Muligens litt forvirrende at lavt tall betyr stor blenderåpning, men det er nå sånn det er. Bokstaven f er brennvidden i millimeter. F.eks 18 mm. f/3,5 betyr altså 18mm/3,5 = ca 5,1 mm. Det betyr at pupillen til objektivet er 5,1 mm i diameter når man bruker det på full vidvinkel.

 

Litt om hva som er stort og lite:

f/1 = ekstremt stor blenderåpning

f/1,4 = veldig stor blenderåpning

f/2 = veldig stor blenderåpning

f/2,8 = ganske stor blenderåpning

f/4 = stor blenderåpning

f/5,6 = middels blenderåpning

f/8 = litt liten blenderåpning

f/11 = liten blenderåpning

f/16 = veldig liten blenderåpning

f/22 = ekstremt liten blenderåpning

 

Merk deg tallrekken. Den er logaritmisk og hvert trinn i rekka representerer en dobling eller halvering av mengden lys objektivets pupill slipper inn. Forskjellen på 1,4 og 3,5 høres kanskje liten ut rent tallmessig, men det er en veldig stor forskjell. Så stor at f/1,4 gir over 10 ganger mer lys inn i pupillen enn f/3,5.

 

I første runde vil jeg anbefale å bare skaffe det medfølgende objektivet (18-55mm f/3,5-5,6) for å bli kjent med kameraet og det først. Det lønner seg å ikke gape over for mye samtidig. Det kan virke demotiverende på fotointeressen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stor blenderåpning er en egenskap ved objektivet (ofte feilaktig kalt linse). Blenderåpningen er "pupillen" til kameraet og størrelsen på denne bestemmer hvor godt kameraet ser i dårlig lys. Tenk dyrenes verden og nattaktivedyr vs dagaktive dyr. Stor blenderåpning gir store fordeler ved innendørs fotografering, særlig om kvelden når dagslyset ikke bidrar til godt innelys. Har man ikke stor blenderåpning så får man enten lang lukkertid (uskarpe bilder på grunn av bevegelser) eller grumsete bilder (bildestøy).

 

Men stor blenderåpning har også en bieffekt: kort dybdeskarphet. Dette er noen ganger en uønsket egenskap og andre ganger en ønsket egenskap. Kort dybdeskarphet vil si at kun motivet (det som er i fokus) blir skarpt mens bakgrunnen blir veldig uskarp. Dette kan gi veldig lekre portretter. I andre sammenhenger vil man at alt fra forgrunnen til bakgrunnen skal bli skarpt og da reduserer man bare blenderåpningen. Det oppgis som regel bare største blenderåpning i spesifikasjonene. F.eks 18-55mm f/3,5-5,6. Det uthevede er største blenderåpning på henholdsvis vidvinkel (18mm: f/3,5) og tele (55mm f/5,6)

 

På vidvinkel kan man f.eks justere blenderåpningen fra f/3,5 til f/29 og på tele kan man justere fra f/5,6 til f/45. Muligens litt forvirrende at lavt tall betyr stor blenderåpning, men det er nå sånn det er. Bokstaven f er brennvidden i millimeter. F.eks 18 mm. f/3,5 betyr altså 18mm/3,5 = ca 5,1 mm. Det betyr at pupillen til objektivet er 5,1 mm i diameter når man bruker det på full vidvinkel.

 

Litt om hva som er stort og lite:

f/1 = ekstremt stor blenderåpning

f/1,4 = veldig stor blenderåpning

f/2 = veldig stor blenderåpning

f/2,8 = ganske stor blenderåpning

f/4 = stor blenderåpning

f/5,6 = middels blenderåpning

f/8 = litt liten blenderåpning

f/11 = liten blenderåpning

f/16 = veldig liten blenderåpning

f/22 = ekstremt liten blenderåpning

 

Merk deg tallrekken. Den er logaritmisk og hvert trinn i rekka representerer en dobling eller halvering av mengden lys objektivets pupill slipper inn. Forskjellen på 1,4 og 3,5 høres kanskje liten ut rent tallmessig, men det er en veldig stor forskjell. Så stor at f/1,4 gir over 10 ganger mer lys inn i pupillen enn f/3,5.

 

I første runde vil jeg anbefale å bare skaffe det medfølgende objektivet (18-55mm f/3,5-5,6) for å bli kjent med kameraet og det først. Det lønner seg å ikke gape over for mye samtidig. Det kan virke demotiverende på fotointeressen.

 

God damn, tusen takk for utrolig bra formulert tekst! Skjønte alt du skrev! :)

Lenke til kommentar

Har sett litt på kameraer, og snakket litt med et par folk som har litt peiling. Han ene som er/ har vært proff fotograf, anbefalte å gå for canon 600D, selvom man er fersk i gamet. Det fikk visst 500D til å blekne helt, noen som har noen syn på dette? :) Han anbefalte å kjøpe dette: http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Systemkamera/Canon/APS-C/Canon-EOS-600D-18Mp,-Full-HD,-3-vridbar-LCD,-3,7bps-124343.aspx

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Canon/Standard-zoom/Sigma-18-50mm-F28-45-DC-OS-HSM-Canon-Nyhet-118494.aspx

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Canon/Normal/Canon-EF-50mm-F18II-Husk-Filter-52mm-filterfatning-103203.aspx

 

Virka no jævlig dyrt, værtfall som første kjøp!

Endret av Philipo The Hippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...