Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks


Anbefalte innlegg

D3100 er en oppgradering, absolutt, men det er fortsatt et veldig enkelt kamera. Jeg brukte et D3000 litt, og satt ikke igjen med et godt inntrykk. Billig plast og irriterende hjelpefunksjoner.

 

Om du har 3000kr å bruke og egentlig ikke bruker kameraet så mye, så ville jeg vurdert et speilløst kamera. Lettere å ta med seg overalt, alle har video, Olympus-hus har stabilisering i huset.

 

Panasonic GF3 + 14mm ligger på 2000kr nå om dagen, og Japanphoto har kampanje på E-PM1 med 14-42mm til 2200kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter å vurderer nytt kamera, mitt d40 var ikke noe for meg. Er lav oppløsning på det og er egentlig ganske strippet for funksjoner. Jeg er ute etter noe jeg kan vokse litt mer på, men er strengt tatt fortsatt nybegynner...

 

Hva tror dere om å oppgradere fra d40 til d3100 for en egentlig lite aktiv fotograf? http://www.expert.no...entifier=150960

 

Det er akkurat samme kamera* med omtrent samme layout, bare mer moderne/nyere med normale oppgraderinger i forhold til alderforskjellen.

 

En reel oppgradering blir D90 eller D7000.

 

* begge er billigeste innstegskamera for hver sin periode.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

 

Har blitt litt interesert i fotografering, noe jeg kan relativt lite om..

Trenger hjelp til å finne et brukbart kamera til å starte med.

 

http://www.dustinhome.no/product/5010609584/canon-powershot-sx40-hs/?csref=Pricecompare_mediahuset_1575

Har sett litt på denne, men siden jeg har null peiling så er jeg litt usikker.

Tanken er å ta bil bilder, men blir vell andre ting også.

maks pris helst ikke over 4-5k

Lenke til kommentar

Det du linker til er ikke et speilrefleks-kamera, det er et litt avansert kompaktkamera. Du kan ikke bytte ut objektivet, søkeren er elektronisk og du får bare lagret bildene som .jpg, ikke .raw. Dette gjør gjerne ikke så mye helt i begynnelsen, men etterhvert er det ting som vil irritere.

 

Jeg vil, som alltid, anbefale å besøke bruktmarkedet på foto.no og ta en titt der. Det er masse folk som må ha det nyeste og beste hele tiden, og oppgraderer hyppig. Om du har opptil 5000kr å bruke, ville jeg sett etter et 50D og en Tamron 17-50mm f2.8. Da har du et solid kamera som du kan vokse inn i, og et objektiv som slipper inn vesentlig mer lys enn kitobjektivene.

 

Du får derimot ikke rekkevidden som kompaktkameraet ditt gir deg, men jeg tror ikke bildene tatt på 800mm+ er noe å samle på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Vil dere si at dette er en god deal? Er helt nybegynner og kan tenke meg å lære meg litt om fotografering siden jeg reiser til Australia for å bo der i juni. Kan tenke meg jeg finner mye fint å fotografere der. :) Har et eldre canon kompaktkamera, men syns ikke bildene fra dette blir særlig klare og fine. Får heller ikke råfiler fra det kameraet.

 

Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=750075

 

Jeg lurer på en ting. Har lest litt om ISO, lukketid, åpningsdiameter(?) og andre teknialiteter. Dersom jeg bare skal ta et snapshot, altså ikke komponere et bilde, fins det en automatisk ordning på dette kameraet som setter disse innstillingene automatisk, slik at jeg får et OK bilde selv om jeg ikke har tid til å skru på innstillinger?

 

Jeg ser denne pakken også har et lengre objektiv som medfølger. Er dette av noe kvalitet? Kommer sikkert ikke til å bruke det så mye når jeg er ute på tur, men greit å ha.

 

Andre kamera jeg har vurdert Canon 1100D og Nikon D3100. Hvordan vurderer dere D550 i forhold til disse?

Lenke til kommentar

Det er en auto-modus på omtrent alle nye kameraer. Grønn firkant på Canon-hus. Da tar kameraet helt overhånd for å få en korrekt eksponering, så du får gjerne ikke det resultatet du vil ha. Det er hundre år siden jeg sist brukt en automodus, men jeg husker at blitsen popper opp hele tiden, og kameraet heller setter blendertallet ned heller enn å ta lukkerhastigheten opp. Null kontroll, så jeg ville brukt en time eller tre på å sette deg inn i ISO-blender-lukkerhastighet-forholdet og prøve deg på P/A/S/M.

 

Den pakken du linker til er egentlig ikke så mye å samle på. Kameraet er greit nok, og objektivene er noe av det dårligste Canon lager. Ingen stabilisering på noen av dem, og ikke er de særlig skarpe eller lyssterke. Ikke det at lys vil være et stort problem i Australia, men du mister muligheten til f.eks. å gå ned fra f5.6 til f2.8 for mindre dybdeskarphet og heller kompensere med høyere lukkerhastighet.

 

Men, kort oppsummert, jeg ville ikke anbefalt den pakken der. Hvor mye er budsjettet ditt på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med mindre du har et stort behov for nettopp speilrefleks, så ville jeg anbefalt å ta en titt på speilløse kameraer. De har mindre sensorer og stort sett ikke optisk søker, men er omtrent like fleksible mtp bytte av objektiv og bruk av tilbehør/blits.

 

Sjekk ut f.eks. Olympus E-PL3 eller E-PM1 (2500 og 2000kr hhv, begge med standardobjektiv og stabilisering i kamerahuset). Veldig lommevennlig system, og det blir ofte lettere å ta kameraet med og faktisk ta bilder.

Lenke til kommentar

Alright! Kan tenke meg det kommer gode priser i denne prisklassen rundt jul, men kunne tenke meg å lære meg litt grunnleggende fotografering før den tid. Skal følge med i den tråden.

 

Kanskje jeg burde ta meg en tur på fotobutikken og se hva som ligger godt i hendene? Der har de sikkert også speilløse dersom det skulle være aktuelt også.

 

Dersom jeg skulle finne en god deal på D3100 eller 1100D, er dette gode nybegynnerkameraer da? Forstår det slik at jeg må forsikre meg om at det er IS eller tilsvarende på objektivet. Canon 600D virker også aktuell hvis jeg får det for rette prisen. Likte veldig godt dette kameraet når jeg var i butikken, syns kanskje 1100 var litt plastikaktig.

 

Dessuten ser jeg 600d går for ca 4.7k for tiden, det er ikke så veldig mye over budsjettet mitt.

Lenke til kommentar

De fleste kamera i den klassen er litt plastikkaktige, har liten eller ingen søker og har begrenset med knapper og hjul å stille på. Det siste kan jo være en fordel, men jeg vil anbefale å teste og tenke over om kameraer uten søker er noe for deg. Ergonomisk får man mindre støtte til kameraet når man holder det et stykke unna ansitket enn når det er helt inntil. Søkeren er også enklere og mer behagelig å bruke i sollys enn skjermen. Elektronisk søker kan være fordelaktig når det er svært mørkt eller når man vil ha digital tilleggsinfo på søkerbildet. F.eks markering av overeksponerte eller undereksponerte områder.

 

Søkere deles inn i to* typer: optisk og elektronisk. Optisk betyr at det er et speil i kameraet. Elektronisk betyr at bildebrikken "filmer" det den ser og sender det ut til en liten skjerm i søkeren. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Sony SLT kameraer og de spelløse systemakeraene som har søker, har elektronisk søker. Alle dslr (speilrefleks) har optisk søker.

 

(*Rammesøker systemkamera er ikke aktuelt i dette prissjiktet)

 

Alle speilrefleks + Sony SLT har såkalt fasebasert autofokus i tillegg til kontrastbasert. Fasebasert autofokus er vanligvis klart raskere enn kontrastbasert. I tillegg har Canon EOS-M fasebasert autofokus, til tross for at det er speilløst. Andre systemkameraer har bare kontrastbasert autofokus. Kontrastbasert autofokus er vanligvis mer presis enn fasebasert. Noen kameraer har kontrastfokus med ansiktsgjenkjennling.

 

Personlig synes jeg det er en fordel å ha begge fokusmetodene (fase og kontrast). Jeg synes det er viktig med søker, blant annet på grunn av ergonomi og bruk i sollys. Det er mindre viktig hvilken type søker det er. Selv foretrekker jeg optisk, men jeg vet andre foretrekker elektronisk. Smak og behag er altså ganske delt her. Basert på min egen smak vil jeg derfor veilede deg mildt inn på speilrefleks med optisk søker og begge fokusmetodene.

 

Bildestabilisator synes jeg også er viktig. Pentax og Sony har dette innebygget i alle kameraene i linken ovenfor. Canon og Nikon har det i objektivet og det er ikke alltid det følger med objektiv med stabilisering. Pass på at det følger med et objektiv med stabilisering. Canon kaller stabiliseringen i sine objektiver for IS, Nikon kaller det samme for VR. Noen ganger kommer du over pakker med Sigmaobjektiver og de kaller det OS. Tamron kaller det VC.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk!

 

Syns det er viktig å ha en søker jeg kan se gjennom. Om det er optisk eller digital har jeg ingen preferanser for. Må si jeg er mest gira på Canon, siden (det jeg har sett på youtube), så har disse vært ganske brukervennlige og lette å skifte på ISO og andre ting.

 

Har ikke bildestabilisator på Canon kompaktkameraet mitt, men mine foreldre har det på sitt Panasonic, og merker det er mer behagelig å ta bilder med det.

 

Er det slik at jeg må velge mellom kontrastbasert og fasebasert autofokus i øyeblikket når jeg tar bildet? Det er litt viktig at jeg kan ta bilder relativt fort dersom jeg skulle se noe som er verdt å ta bilde av (dyr, biler, båter osv)

 

Er det mange av modellene jeg har snakket om, altså D3100, 550D, 600D og 1100D som er "gamle" modeller som jeg bør styre unna? Eller har ikke dette noe å si? Jeg innser at jeg ikke kan kjøpe det nyeste av det beste, men har ikke lyst å kjøpe noe som er foreldet om 2 år.. :)

Lenke til kommentar

Stort sett alle kameramerker og modeller i den klassen er lett å justere ISO og andre egenskaper på. Canon skiller seg ikke ut i så henseende.

 

Kameraer med fasebasert autofokus har som regel det som default. Dvs. rett opp av kameraveska, skru på kameraet, sikt og ta bildet. Dersom du vil bytte til kontrastbasert så kan du enten gjøre det via menyene, eller ved å skru på live view (bruke skjermen som søker i stedet for søkeren). Da står kameraet på den innstillingen til du eventuelt skrur det tilbake til fasebasert.

 

Tja, litt alder er det på de fleste modellene. Ca 1-2 år. Men noen av de har fått etterfølgere som er omtrent likt priset og da kan man like gjerne gå for den nyeste av de. Så vidt jeg husker av priser og lanseringsår i farta så bør styre unna Canon 1000D, 550D, Nikon D3000, D90, Pentax K-x, og alle Sony alpha-modellene i det prissjiktet.

 

Redigert: Å dæven, rundt tall. :) Siden du liker utflippbar skjerm, ta også en kikk på Nikon D5100 og Sony SLT A37.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Alright! Da ser det ut som om jeg holder hodet kaldt og venter på en god pris på Canon 600D! Liker den utflippbare skjermen!

 

Skulle hatt det i dag, dette blir vel den eneste helgen med sol i Bergen i høst... :hm:

 

EDIT: Gratulerer med hele 56 000 innlegg forresten!

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Er ikke så ofte det er feil med kameraene, hvis det er så er mest grunnet et dårlig serie/batch, og når det gjelder 600D har jeg ikke hørt om noen spesifikke feil.

 

Men man kan aldri være 100% sikker, så er det mulig og få testet kameraet litt før man forlater landet/utsalgsstedet vil det kunne forenkle hvis det er feil.

Lenke til kommentar

Kamerahus er mer sårbare enn objektiver, men det er ikke voldsomt ofte de ødelegges av reklamasjonsberettigede grunner. Husk at garanti + reiseforsikting overlapper en god del av rettighetene man har i forbrukerkjøpsloven, så det er ikke så mye rettigheter man taper. For alt jeg vet har Australia også ok forbrukerrettigheter.

 

2500 kr er nesten halv pris av norsk pris. Jeg vil si det er vel verd risikoen.

 

Pengene du sparer kan du bruke på objektiv, stativ, minnekort, veske og annet ekstrautstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...