Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks


Anbefalte innlegg

600D får 500D til å blekne helt - når det gjelder video. Når det gjelder foto er det ikke store forskjeller.

600D har vippbar skjerm, ellers er det ikke noe særlig med forskjeller ned til 550D. Og det er heller ikke store forskjeller ned til 500D fra 550D.

 

500D er jo relativt gammel så har det ligger i sol siden det var nytt så kan det hende at det har bleket litt :)

 

Jeg tror at man skal ha problemer med å se forskjellen på bildekvaliteten mellom 500D og 600D ved normalt bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett litt på kameraer, og snakket litt med et par folk som har litt peiling. Han ene som er/ har vært proff fotograf, anbefalte å gå for canon 600D, selvom man er fersk i gamet. Det fikk visst 500D til å blekne helt, noen som har noen syn på dette? :) Han anbefalte å kjøpe dette: http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Systemkamera/Canon/APS-C/Canon-EOS-600D-18Mp,-Full-HD,-3-vridbar-LCD,-3,7bps-124343.aspx

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Canon/Standard-zoom/Sigma-18-50mm-F28-45-DC-OS-HSM-Canon-Nyhet-118494.aspx

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Canon/Normal/Canon-EF-50mm-F18II-Husk-Filter-52mm-filterfatning-103203.aspx

 

Virka no jævlig dyrt, værtfall som første kjøp!

 

Som jeg alltid sier, sjekk bruktmarkdet på foto.no. Det er alltid folk som oppgraderer stæsjet sitt hyppig, så ofte får du pent brukte hus og objektiv til 50-60% av nypris. Å svi av ni store på helt nye greier er litt tullete, spesielt om du ikke vet om dette er en hobby du vil trives med.

 

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=156603 <- 500D med batterigrep og kitobjektiv, 3400kr. Helt ok pris, og batterigrepet kan du ta av og selge om du ikke bruker det. Kjøp også 50mm f1.8 i den siste linken din, så er du dekket en liten stund. Denne lar deg ta gode bilder selv i dårlig lys, og uten behov for blits.

 

Bruk dette i en måned eller to, finn ut hva du liker å ta bilder av og kjøp gode objektiver som passer ditt bruk. Om du føler at du trenger mer tele, kjøp 70-200mm f4 L til ca. 3000-3200kr brukt (dropp 70-300mm-objektivene til 1-2000kr, de er ubrukelige). Mer lyssterkt normalobjektiv, kjøp 17-55mm f2.8 IS (eller Sigma/Tamron sine, om du kan leve med dårlig og unøyaktig autofokus). Om du har én spesifikk brennvidde du bruker ofte (17mm, f.eks.), så kan du gjerne finne fastobjektiv som ligger rundt der. Fastobjektiv gir deg omtrent uten unntak bedre bildekvalitet enn zoomobjektiv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal du ta mye video? Er video viktig for deg?

Er det viktig for deg med vippbar skjerm?

 

Hvis ja på et av de to - gå for 600D.

 

550D har i tillegg til bedre videofunksjonalitet litt bedre skjerm og litt bedre sensor enn 500D - ellers ikke de helt store forskjellene.

 

600D har samme sensor som 550D, trådløs blitsstyring, litt bedre videofunksjoner, vippbar skjerm og noen mer fancy auto-modi.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig kult å kunne filme litt, men det er absolutt ikke det jeg hovedsakelig skal bruke kameraet til. Men utgjør ikke MP forskjellen mellom 500d og 550d ganske mye? Jeg tenker da 500d's 15,1, kontra 550d's 18? :)

Om det er 5184 i stedet for 4752 piksler i bredden? At noe som fylte 95 piksler nå blir til 104 piksler? "Marginalt".

 

Det er ikke den helt store forskjellen mellom dem i bildekvalitet.

Som dpreview skriver: "There are plenty of reasons to upgrade from the EOS 500D to the 550D, but the extra resolution of the 550D's sensor isn't one of them."

 

 

Viktigere med optikk enn hus. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig, takk igjen for gode svar alle mann! Så du vil altså anbefale meg å gå for 500d, kontra 550d? Til tross for at 550d er et vesentlig (?) bedre kamera? :)

 

Jeg pleier å anbefale nybegynnere å kjøpe en eldre modell og heller bruke størsteparten av pengene på god optikk. Det som gir et bilde en wow-faktor er optikk, lyssetting og til en viss grad etterbehandling. Selve kamerahuset er ikke fullt så viktig, iallefall ikke i denne prisklassen (under 10.000kr). Så, ja, jeg anbefaler å kjøpe 500D, bruke det litt, bli kjent med kameraet og finne ut om du klarer deg fint med videofunksjonene det har. Hvis ja, så har du spart en del tusenlapper. Hvis nei, selg 500D for omtrent samme prisen du gav for det, og bruk pengene på 600D (som innen denne tid kanskje har sunket litt i pris, eller ligger på bruktmarkedet).

Lenke til kommentar

Til tross for alle de fine rådene jeg fikk her, så ble jeg forelsket når jeg tok turen innom fotovideo i går! Prøvde diverse kameraer, men falt pladask for 550D, så nå har jeg fått lekt meg litt, og blitt kjent med kameraet i to dager (291 bilder). Gikk for 17-70mm objektiv: http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Sigma/Standard-zoom/Sigma-17-70mm-F28-4-DC-Macro-OS-Norsk-Garanti-Vidvinkelzoom-m-bildestab-121904.aspx , og god damn så vakre bildene blir! :D Dette vil jeg fortsette med, skal sette skikkelig igang å lese meg mere opp i foto (referer til det som ble postet tidligere i tråden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Til tross for alle de fine rådene jeg fikk her, så ble jeg forelsket når jeg tok turen innom fotovideo i går! Prøvde diverse kameraer, men falt pladask for 550D,

Du var så innstilt på 550D fra første innlegg at du egentlig ikke spurte etter alternativer eller råd, bare støtte for det du allerede hadde valgt.

 

Men selv om jeg mener du kunne fått enda mer for pengene hos både Nikon, Pentax, Samsung og muligens Panasonic/Olympus så har du likevel ikke fått noe dårlig kamera. 550D er et godt kamera. Gratulerer med valget av både kamera og objektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Til tross for alle de fine rådene jeg fikk her, så ble jeg forelsket når jeg tok turen innom fotovideo i går! Prøvde diverse kameraer, men falt pladask for 550D,

Du var så innstilt på 550D fra første innlegg at du egentlig ikke spurte etter alternativer eller råd, bare støtte for det du allerede hadde valgt.

 

Men selv om jeg mener du kunne fått enda mer for pengene hos både Nikon, Pentax, Samsung og muligens Panasonic/Olympus så har du likevel ikke fått noe dårlig kamera. 550D er et godt kamera. Gratulerer med valget av både kamera og objektiv.

 

Huff ja, folk må ikke finne på å kjøpe Canon eller Nikon :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp av kloke kamera mennesker her. Skal kjøpe speilrefleks kamera og er litt usikker på hvilket jeg skal gå for (finnes jo håpløst mange). De jeg har sett på er Nikon D7000, Canon 60D og Canon 7D. Er såvidt jeg forstår litt forskjell på disse tre, noen sammenligner d60 med d7000, mens andre heller tenker d7000 og d7. Uansett, hvilket av disse tre vil gi meg best og mest mulig kamera for pengene? Holder en liten tanke på D7000 framfor de to andre, men vil gjerne ha innspill fra dere. Har ikke tenkt noe spesielt på objekter og slikt enda, så om noen har noe å anbefale så snakk ut ! :)

Lenke til kommentar

Først og fremst, hva skal du fotografere?

 

Er video viktig? Er størrelse viktig? Hvor mye penger har du å bruke på dette? Hvilket kamerasystem har vennene dine?

 

Personlig bruker jeg Canon, og vil selvfølgelig anbefale 5D mk2 med 24-70mm f2.8 eller 24-105mm f4 IS, alternativt 7D med 17-55mm f2.8 IS. Kjøp gjerne brukt, det er mye å spare der. Ikke vær gniten når det gjelder objektivet, det er det som er avgjørende for bildene.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...