Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks


Anbefalte innlegg

"Om man har en trang for å spise fjordårets pærer hermetisert i blikkboks (som jeg også gjør en gang i blant), er jo faktisk pærer det eneste fornuftige valget. Ja, hermetiske pærer kan brukes til noe, men bananer er så utrolig mye mer mangfoldig - de kan brukes til nesten alt. Til is, til krem, i kaker og rått. Jeg synes uansett ikke det er et godt argument for å velge noen av de fruktene - så lenge de aller fleste nok vil ha gul, lettskrelt frukt"

 

Lett omskrevet, med et snev av sarkasme. :D

 

Kjøp og bruk av adaptere blir ikke det samme som å ha skikkelige objektiver i riktig fatning.

 

Husk at med flere tilbydere av bruktutstyr så holdes ofte prisene høyere fordi det er flere kjøpere om beinet. Det jeg prøver å so er at dette går i begge retninger. Kupp går fort uansett fatning. Overprisede objektiver går tregt uansett fatning. Omsetning i bruktmarkedet står fint i stil til antall brukere uansett fatning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bestandig sarkasme fungerer så veldig bra. ;)

 

Kjøp og bruk av adaptere blir ikke det samme som å ha skikkelige objektiver i riktig fatning.

Hvorfor ikke? Er det noe praktisk forskjell når objektivet sitter på huset, om man bruker adapter eller ikke? Manuelfokus er og blir styr uansett om det er native mount eller ikke.

 

Husk at med flere tilbydere av bruktutstyr så holdes ofte prisene høyere fordi det er flere kjøpere om beinet. Det jeg prøver å so er at dette går i begge retninger. Kupp går fort uansett fatning. Overprisede objektiver går tregt uansett fatning. Omsetning i bruktmarkedet står fint i stil til antall brukere uansett fatning.

Det er dog ikke til å stikke under en stol at det er flere kupp (og flere overprisede) i CaNikon-fatning? Det er vel heller ikke til å stikke under en stol at det er større utvalg i forskjellige objektivmodeller til CaNikon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Vurderer å kjøpe brukt digitalt speilreflekskamera og har kommet over et 600D med standard objektiv og veske og 16gb minnekort til 4000,-. Et annet alternativ er Sony A35 med standard objektiv til 3250,- Noen anbefalinger? Prissegmentet er 3000-4000 for hus og objektiv (evt. ekstrautstyr er bonus).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heisann, er ny på denne delen av forumet. Hopper rett i det med mitt spørsmål.

 

Har blitt bitt av fotobasillen etter jeg nylig lånte et speilreflekskamera i et par uker. Har hørt litt rundt omkring, og fått tilbud om et helt nytt, uåpnet Sony A57 med standardobjektiv 18-55mm til 5000kr. Ser det koster fra ca 6400-7000 på ymse nettbutikker. Vurderer å fleske til først som sist. Har vurdert Nikon og Canon, men føler mer for denne dealen.

 

Spørsmålet er rett og slett, er dette et godt kjøp for meg?

Lenke til kommentar

Heisann, er ny på denne delen av forumet. Hopper rett i det med mitt spørsmål.

 

Har blitt bitt av fotobasillen etter jeg nylig lånte et speilreflekskamera i et par uker. Har hørt litt rundt omkring, og fått tilbud om et helt nytt, uåpnet Sony A57 med standardobjektiv 18-55mm til 5000kr. Ser det koster fra ca 6400-7000 på ymse nettbutikker. Vurderer å fleske til først som sist. Har vurdert Nikon og Canon, men føler mer for denne dealen.

 

Spørsmålet er rett og slett, er dette et godt kjøp for meg?

Synes tilbudet som MrZ linker til er en bedre deal.

 

Heisan

 

lurer på den pakken der:

 

http://www.elkjop.no...-objektiver-8gb

 

bra pris?

Uten å ha sjekket noe nærmere, så synes jeg det virker som en bra pris.

Lenke til kommentar

Heisann, er ny på denne delen av forumet. Hopper rett i det med mitt spørsmål.

 

Har blitt bitt av fotobasillen etter jeg nylig lånte et speilreflekskamera i et par uker. Har hørt litt rundt omkring, og fått tilbud om et helt nytt, uåpnet Sony A57 med standardobjektiv 18-55mm til 5000kr. Ser det koster fra ca 6400-7000 på ymse nettbutikker. Vurderer å fleske til først som sist. Har vurdert Nikon og Canon, men føler mer for denne dealen.

 

Spørsmålet er rett og slett, er dette et godt kjøp for meg?

Synes tilbudet som MrZ linker til er en bedre deal.

 

Heisan

 

lurer på den pakken der:

 

http://www.elkjop.no...-objektiver-8gb

 

bra pris?

Uten å ha sjekket noe nærmere, så synes jeg det virker som en bra pris.

 

Takk for raskt svar. Tar tilbudet jeg, er et sånt søndags tilbud.

Lenke til kommentar

Heisann, er ny på denne delen av forumet. Hopper rett i det med mitt spørsmål.

 

Har blitt bitt av fotobasillen etter jeg nylig lånte et speilreflekskamera i et par uker. Har hørt litt rundt omkring, og fått tilbud om et helt nytt, uåpnet Sony A57 med standardobjektiv 18-55mm til 5000kr. Ser det koster fra ca 6400-7000 på ymse nettbutikker. Vurderer å fleske til først som sist. Har vurdert Nikon og Canon, men føler mer for denne dealen.

 

Spørsmålet er rett og slett, er dette et godt kjøp for meg?

Synes tilbudet som MrZ linker til er en bedre deal.

 

Heisan

 

lurer på den pakken der:

 

http://www.elkjop.no...-objektiver-8gb

 

bra pris?

Uten å ha sjekket noe nærmere, så synes jeg det virker som en bra pris.

 

Takk for raskt svar. Tar tilbudet jeg, er et sånt søndags tilbud.

Jeg synes dette tilbudet er bedre. Spesifikasjons-sammenligning. Hovedforskjeller i favør av:

 

D5100: Vippbar skjerm, HDMI-port

K-30: Mye større og bedre optisk søker, værtett kamera og objektiver, bildetabilisator i kameraet, sensor som watrer seg selv (alltid rett horisont), raskere serieopptak og 1/6000 s lukkertid, to kontrollhjul for proff håndtering.

 

De har samme sensor og bildekvalitet. Begge har også innebygget intervall/timelaps fotografering, samme videomoduser og det meste annet likt eller ganske likt.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg er helt fersk på foto, men ønsker starten på en ny hobby. I den sammenhengen ønsker jeg et digitalt speilreflekskamera i inngangsklassen.

Jeg har altså ingenting fra før av objektiver, vesker, minnekort eller lignende, og leter da etter en pakke som har "alt" jeg trenger.

Til å starte med ønsker jeg kameraet slik at jeg og samboern min kan "lagre" så mange av minnene vi har som mulig. Vi ønsker da å bruke det på ferie, turer på fjellet, cafebesøk eller hva det nå skulle være.

 

Er det noen som har noen gode anbefalinger til oss? Hadde satt veldig stor pris på evt. hjelp fra noen erfarne entusiaster her på forumet.

 

Når det kommer til pris så er vel maksgrensen rundt 4-5k, men da bør "alt" vi ønsker være inkludert. Ser gjerne at totalpris er på rundt 3-lappen, med mindre man får betydelig mye mer, for litt mer. Altså en kost/nytte- vurdering.

 

Igjen, takk for all hjelp!

 

Mvh. Christopher

Lenke til kommentar

Nausicaa. Her er mine forslag til hva du bør se nærmere på og sammenligne priser, egenskaper, ergonomi osv.

 

Nikon D3000 med 18-55mm VR fra ca 2500 kr (glem denne)

Canon 1100D med 18-55mm IS fra ca 2900 kr (glem denne)

Pentax K-r med SR og 18-55mm fra ca 3000 kr

Nikon D3100 med 18-55mm VR fra ca 3300 kr

Nikon D5100 med 18-55mm VR fra ca 4500 kr

Canon 600D med 18-55mm IS fra ca 4500 kr

 

Uthevingene betyr det samme: bildestabilisator.

Husk å sette av litt penger til kamerabag, minnekort, ekstra batteri og stativ.

 

Ellers er det verd å nevne kameraer uten optisk søker, som TGB foreslår, og bruktmarkedet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nausicaa. Her er mine forslag til hva du bør se nærmere på og sammenligne priser, egenskaper, ergonomi osv.

 

Nikon D3000 med 18-55mm VR fra ca 2500 kr (glem denne)

Canon 1100D med 18-55mm IS fra ca 2900 kr (glem denne)

Pentax K-r med SR og 18-55mm fra ca 3000 kr

Nikon D3100 med 18-55mm VR fra ca 3300 kr

Nikon D5100 med 18-55mm VR fra ca 4500 kr

Canon 600D med 18-55mm IS fra ca 4500 kr

 

Uthevingene betyr det samme: bildestabilisator.

Husk å sette av litt penger til kamerabag, minnekort, ekstra batteri og stativ.

 

Ellers er det verd å nevne kameraer uten optisk søker, som TGB foreslår, og bruktmarkedet.

 

Tusen takk for svar, begge to.

 

Sånn i utgangspunktet er jeg veldig glad i de gode forbrukerrettighetene man har ved å kjøpe fra forhandler, og er derfor litt skeptisk til bruktmarkedet.

 

Takk for presisjon av at SR, VR og IS er det samme. Skal se litt nærmere på de pakkene, og sette meg godt inn i det.

 

OGså takk for raskt svar, det er veldig hyggelig.

 

Mvh. Christopher

Lenke til kommentar

Husk at du ofte kan få "god pris" på kamera om du kjøper på litt tilbehør hos elkjøp osv. Snakk om hundrelapper, men det er da iallfall noe. Kamerabag, minnekort og stativ kommer samlet på rundt 800 kr. Ved kjøp av et kamera butikkene tjener noe på, kan du gjerne få opp mot halv pris på tilbehøret. F.eks med Sony A37, vil du komme deg godt under 5000.

 

Trenger du flere batterier, kjøp disse på internett. Vesentlig billigere enn å handle over disk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter å vurderer nytt kamera, mitt d40 var ikke noe for meg. Er lav oppløsning på det og er egentlig ganske strippet for funksjoner. Jeg er ute etter noe jeg kan vokse litt mer på, men er strengt tatt fortsatt nybegynner...

 

Hva tror dere om å oppgradere fra d40 til d3100 for en egentlig lite aktiv fotograf? http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=150960

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...