Gå til innhold

HDMI fra Clas Ohlson


Anbefalte innlegg

Da vil jeg si at du nok har sløst bort ganske mange penger uten å ha fått noe igjen annet enn kabler som ser fine ut og kanskje tåler mer. (Et stort kanskje forresten)

Lyden din er nok desverre akkurat like bra eller til og med dårligere enn hvis du hadde kjøpt billige kabler.

 

Det gjelder nok det samme med bildet ditt hvis du med "nest beste" mener de nest dyreste du finner.

 

Tenk på hva du kunne brukt de pengene til istedet for kabler? ;)

Så du mener at det ikke er forskjell på dyre og billige analoge signalkabler og høyttalerkabler..... LOL!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

digitale kabler er det ingen forskjell på (foruten fysiske skader o.l.) siden signalet er enten "av" eller "på". Det kan however være forskjell i hvilke standarder som støttes i kabelen. Dette betyr at det ikke vil være forskjell på for eksempel optiske kabler, hdmi-kabler, usb-kabler, firewire-kabler, spdif-kabler og masse annet.

 

Analoge kabler er det derimot forskjell på. Jeg har aldri vært en feinschmecker her, så jeg vil si det er liten forskjell her (enkelte blindtester viser at nettopp feinschmeckere har problemer med å høre forskjell på for eksempel gullkabler til høyttalere og generiske billigkabler). Eksempler på analoge kabler er: phono/composite-kabler, XLR-kabler og SCART.

 

Håper dette hjalp litt på :) benytter selv for eksempel billigste optiske kabeln jeg fant på ebay (10 kroner tror jeg) til lydanlegget mitt, og lydkvaliteten er rett og slett himmelsk. Har ikke hatt noen problemer med billige kabler, foruten enkelt firewire-kabler som får en knekk og slutter å funke.

Lenke til kommentar
Da vil jeg si at du nok har sløst bort ganske mange penger uten å ha fått noe igjen annet enn kabler som ser fine ut og kanskje tåler mer. (Et stort kanskje forresten)

Lyden din er nok desverre akkurat like bra eller til og med dårligere enn hvis du hadde kjøpt billige kabler.

 

Det gjelder nok det samme med bildet ditt hvis du med "nest beste" mener de nest dyreste du finner.

 

Tenk på hva du kunne brukt de pengene til istedet for kabler? ;)

Så du mener at det ikke er forskjell på dyre og billige analoge signalkabler og høyttalerkabler..... LOL!

 

Ikke annet enn tverrsnitt og til dels isolasjon.

 

Hvis du mener du kan høre forskjell på billige kontra dyre kabler, kan du jo kontakte denne karen.

Han er villig til å gi deg ca. 7 millioner norske kroner hvis du kan det i et kontrollert forsøk.

 

Hvis du vinner kan du jo tapetsere med hokus pokuskabler vettu.

 

Merkelig nok har ingen gjort krav på disse lettjente pengene enda. Hvorfor ikke det mon tro? :tease:

 

Edit: Mistenker deg nesten for å være en utsending, misjonær om du vil fra Kabelhjørnet :p

Endret av PL610
Lenke til kommentar
Ikke annet enn tverrsnitt og til dels isolasjon.

 

Hvis du mener du kan høre forskjell på billige kontra dyre kabler, kan du jo kontakte denne karen.

Han er villig til å gi deg ca. 7 millioner norske kroner hvis du kan det i et kontrollert forsøk.

 

Hvis du vinner kan du jo tapetsere med hokus pokuskabler vettu.

 

Merkelig nok har ingen gjort krav på disse lettjente pengene enda. Hvorfor ikke det mon tro? :tease:

 

Edit: Mistenker deg nesten for å være en utsending, misjonær om du vil fra Kabelhjørnet :p

Finner ikke en dritt på den linken din si gjerne hvor det står, tipper det er han som bestemmer alt. Hva som er billige kabler, hva som er dyre kabler, hviket anlegg som skal spilles på å høyttalerne. Da blir det kanskje ikke så lett nei, skal innrømme det.

 

Vet ihvertfall at lyden ble drastisk løftet etter siste kabelbytte så hadde jeg kunne tjent 7 millioner på å høre forskjell på mine gamle og nye kabler her på mitt anlegg i min leilighet hadde det ikke vært noe problem.

 

Mange snakker om placebo effekt men hvis noen sier de slipper en mynt i hodet på deg og sier det er ett kronestykke, ja da tror du selvsagt på det. Hvis noen sier de slipper noe tyngre i hodet på deg og slipper en murstein, da skal jeg si deg du slipper placebo effekt for å merke forskjell, ja faktisk ble nesten lydforskjellen så stor.

 

Ting som har noe å si for en kabel om den er god eller ikke:

- Egenskaper ved forskjellige temperaturer

- Skjerming

- Tverrsnitt

- Kapasitive egenskaper

- Induktive egenskaper

- Filteregenskaper

- Hvordan lederne går i kabelen

- Formen på lederne

 

Så hvis du tror at det ikke er forskjell på tykke høyttalerkabler fra Clas Ohlson og ett par nordost kabler så kan du bare komme hit en tur, bor i Trondheim.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Ser at det har bikket litt over mot analoge kabler. Selv om det er litt off topic, er det fortsatt relevant.

 

Ta først en titt på dette anlegget.

 

Fyren som eier dette var skråsikker på at han med enkelhet klarte å skille kablene sine fra billigere kabler. Han hørte klart og tydelig at det var de dyreste som var de beste, helt til han ikke lenger visste hvilken som ble brukt. Da var det rett og slett umulig å skille dem. Sikkert mange som har hørt historien før, men her er ihvertfall en liten oppsummering.

 

Poenget er...bevis det! "Alle" hører forskjell på mp3 og CD og, inkludert folk som sitter der med pc-speakere til 150 kroner...

 

Ta en vitenskapelig test (blindtest), ellers er det ganske uinteressant hva folk mener å høre...

 

Edit:

 

Zatuu, ser du nevner "million dollar challenge". Det er faktisk den testen han jeg nevnte over feilet grundig på. Han fikk velge sine egne kabler, men valgte å trekke seg etter at han prøvde en blindtest hjemme. Han var, som deg, skråsikker på at det var en enorm forskjell før han faktisk blindtestet...

 

Du har gode muligheter for å tjene deg en rask 1 000 000 USD :)

Endret av pifler
Lenke til kommentar
Ikke annet enn tverrsnitt og til dels isolasjon.

 

Hvis du mener du kan høre forskjell på billige kontra dyre kabler, kan du jo kontakte denne karen.

Han er villig til å gi deg ca. 7 millioner norske kroner hvis du kan det i et kontrollert forsøk.

 

Hvis du vinner kan du jo tapetsere med hokus pokuskabler vettu.

 

Merkelig nok har ingen gjort krav på disse lettjente pengene enda. Hvorfor ikke det mon tro? :tease:

 

Edit: Mistenker deg nesten for å være en utsending, misjonær om du vil fra Kabelhjørnet :p

Finner ikke en dritt på den linken din si gjerne hvor det står, tipper det er han som bestemmer alt. Hva som er billige kabler, hva som er dyre kabler, hviket anlegg som skal spilles på å høyttalerne. Da blir det kanskje ikke så lett nei, skal innrømme det.

 

Vet ihvertfall at lyden ble drastisk løftet etter siste kabelbytte så hadde jeg kunne tjent 7 millioner på å høre forskjell på mine gamle og nye kabler her på mitt anlegg i min leilighet hadde det ikke vært noe problem.

 

Mange snakker om placebo effekt men hvis noen sier de slipper en mynt i hodet på deg og sier det er ett kronestykke, ja da tror du selvsagt på det. Hvis noen sier de slipper noe tyngre i hodet på deg og slipper en murstein, da skal jeg si deg du slipper placebo effekt for å merke forskjell, ja faktisk ble nesten lydforskjellen så stor.

 

Ting som har noe å si for en kabel om den er god eller ikke:

- Egenskaper ved forskjellige temperaturer

- Skjerming

- Tverrsnitt

- Kapasitive egenskaper

- Induktive egenskaper

- Filteregenskaper

- Hvordan lederne går i kabelen

- Formen på lederne

 

Så hvis du tror at det ikke er forskjell på tykke høyttalerkabler fra Clas Ohlson og ett par nordost kabler så kan du bare komme hit en tur, bor i Trondheim.

 

Forskjell på kobber og kobber?

Bruker selv høytalerkabler fra Biltema, og vil garantert ikke få bedre lyd om jeg kjøper kobber fra noen andre.

 

Utallige blindtester har vel dokumentert dette som f.eks her: Resultat står i post 107.

 

Dette er en av MANGE tester med samme resultat. Bedre ting å bruke pengene på i et annlegg, som gir langt bedre resultat.

Lenke til kommentar

EldarH, fin tråd. Jeg fant en fin quote der og :)

 

Man lærer så lenge man lever. Jeg har hatt flere dyre kabler i eie enn mange; Audioquest Diamond, Tara Labs Air-1, Renaissance, Cardas +++ og var hellig overbevist om virkningen. Hørte det gjorde jeg også. Og elektronikkunnskapene var det så som så med på den tiden. Etterhvert som divergensen mellom kunnskap og tro vokste gjorde jeg endel forsøk, noen ikke så fjerne fra det som her er presentert, og sakte, men sikkert gikk det opp for meg at det hele egentlig var selvbedrag. Og, som nevnt, at kabelpusherne lo hele veien til banken, med studielånet mitt under armen. Med den erkjennelsen mistet jeg også evnen til å "høre" dyre kablers uovertruffenhet, jeg solgte hele spaghettiklysa og kjøpte CDer for pengene. Den beste omplassering av hifi-midler jeg noen gang har gjort, ved siden av oppdagelsen av "Duelunds univers" (fred være med den ærede guru). Respekten for Noel Lee og andre Ferrari-kjørende kvakksalvere er nå lik null.
Lenke til kommentar

"jeg solgte hele spaghettiklysa og kjøpte CDer for pengene. Den beste omplassering av hifi-midler jeg noen gang har gjort"

 

Jeg er tilhenger av den gode gamle regelen om at CD/film/spill-samlinga på ethvert tidspunkt må være verdt minst dobbelt så mye som anlegget. Hadde alle fulgt den hadde mye kvakksalveri vært unngått!

Lenke til kommentar
Ta en vitenskapelig test (blindtest), ellers er det ganske uinteressant hva folk mener å høre...

 

Edit:

 

Zatuu, ser du nevner "million dollar challenge". Det er faktisk den testen han jeg nevnte over feilet grundig på. Han fikk velge sine egne kabler, men valgte å trekke seg etter at han prøvde en blindtest hjemme. Han var, som deg, skråsikker på at det var en enorm forskjell før han faktisk blindtestet...

 

Du har gode muligheter for å tjene deg en rask 1 000 000 USD :)

For å si det slik: Hva tror man er grunnen til at ingen hi-fi predikanter tør å stille opp på blindtester? Svaret gir seg selv.

Det er kjempegreit å "høre forskjell" når man vet hva resultatet "skal være" på forhånd. Når man ikke vet resultatet på forhånd så mister man plutselig evnen til å høre forskjell. Merkelig det der. :lol:

Jeg husker også han karen som dreit seg ut i "million-dollar challengen" ved å trekke seg i ellevte time. Var det ikke eieren av et av de store svindel-firmaene innenfor kabel-produksjon?

Lenke til kommentar
For å si det slik: Hva tror man er grunnen til at ingen hi-fi predikanter tør å stille opp på blindtester? Svaret gir seg selv.

Det er kjempegreit å "høre forskjell" når man vet hva resultatet "skal være" på forhånd. Når man ikke vet resultatet på forhånd så mister man plutselig evnen til å høre forskjell. Merkelig det der. :lol:

Jeg husker også han karen som dreit seg ut i "million-dollar challengen" ved å trekke seg i ellevte time. Var det ikke eieren av et av de store svindel-firmaene innenfor kabel-produksjon?

Skal være enig i en ting, forskjellen mellom gode kabler til 3000 kr og kabler til 50 000 kr er kanskje ikke merkbart men forskjellen mellom kabler til en 50-lapp for en bunt eller ett par gode kabler til 3000 kr er der, den er reell og er ganske stor.

 

Men det skal også sies at jeg byttet ut mine høyttalerkabler fra Kimber (eller noe) som jeg kjøpte brukt til 3000 kr (kostet nesten 10 000 kr nye) og fikk ett skikkelig løft med ett par kabler fra Nordost, deres billigste til itt over 1000 kr.

 

Ut fra pris skulle jo jeg anta at mine gamle kabler var mye bedre, nesten 10x bedre men slik ble det altså ikke siden forskjellen ble så markant. Så prisen har kanskje ikke så mye å si nei men det har kabelen.

Lenke til kommentar
For å si det slik: Hva tror man er grunnen til at ingen hi-fi predikanter tør å stille opp på blindtester? Svaret gir seg selv.

Det er kjempegreit å "høre forskjell" når man vet hva resultatet "skal være" på forhånd. Når man ikke vet resultatet på forhånd så mister man plutselig evnen til å høre forskjell. Merkelig det der. :lol:

Jeg husker også han karen som dreit seg ut i "million-dollar challengen" ved å trekke seg i ellevte time. Var det ikke eieren av et av de store svindel-firmaene innenfor kabel-produksjon?

Skal være enig i en ting, forskjellen mellom gode kabler til 3000 kr og kabler til 50 000 kr er kanskje ikke merkbart men forskjellen mellom kabler til en 50-lapp for en bunt eller ett par gode kabler til 3000 kr er der, den er reell og er ganske stor.

 

Men det skal også sies at jeg byttet ut mine høyttalerkabler fra Kimber (eller noe) som jeg kjøpte brukt til 3000 kr (kostet nesten 10 000 kr nye) og fikk ett skikkelig løft med ett par kabler fra Nordost, deres billigste til itt over 1000 kr.

 

Ut fra pris skulle jo jeg anta at mine gamle kabler var mye bedre, nesten 10x bedre men slik ble det altså ikke siden forskjellen ble så markant. Så prisen har kanskje ikke så mye å si nei men det har kabelen.

 

Blindtest or it didn't happen :)

 

Men seriøst... hvorfor skal det du sier nå være mer reelt enn det Ivar Løkken sa før han innså at det bare var tull og placebo?

Lenke til kommentar

Ser at folk kommer til noenlunde de samme konklusjonene igjen og igjen i denne tråden (t.o.m. nå som diskusjonen har inkludert analoge kabler... som jeg innrømmer selv at jeg ikke kan unngå å inkludere i en "kabel diskusjon" til tider ;) ). Det er alltid godt å høre meningene til folk når man er ute og setter opp anlegg o.l., for det er faktisk en del som har peiling også (takket være tråder som disse her på A/V delen av forumet, samt AVForum.no).

 

For å si det slik: Hva tror man er grunnen til at ingen hi-fi predikanter tør å stille opp på blindtester? Svaret gir seg selv.

Det er kjempegreit å "høre forskjell" når man vet hva resultatet "skal være" på forhånd. Når man ikke vet resultatet på forhånd så mister man plutselig evnen til å høre forskjell. Merkelig det der. :lol:

Jeg husker også han karen som dreit seg ut i "million-dollar challengen" ved å trekke seg i ellevte time. Var det ikke eieren av et av de store svindel-firmaene innenfor kabel-produksjon?

Skal være enig i en ting, forskjellen mellom gode kabler til 3000 kr og kabler til 50 000 kr er kanskje ikke merkbart men forskjellen mellom kabler til en 50-lapp for en bunt eller ett par gode kabler til 3000 kr er der, den er reell og er ganske stor.

 

Men det skal også sies at jeg byttet ut mine høyttalerkabler fra Kimber (eller noe) som jeg kjøpte brukt til 3000 kr (kostet nesten 10 000 kr nye) og fikk ett skikkelig løft med ett par kabler fra Nordost, deres billigste til itt over 1000 kr.

 

Ut fra pris skulle jo jeg anta at mine gamle kabler var mye bedre, nesten 10x bedre men slik ble det altså ikke siden forskjellen ble så markant. Så prisen har kanskje ikke så mye å si nei men det har kabelen.

 

Mmm, enig her. Klart, når man bytter fra noen 10m syltynne phono kabler som har vært stripset, er bøyd i alle mulige retninger (og spraker gjerne litt også), så vil jo hva som helst være bedre. I mitt tilfelle var de nye kablene også fra Nordost, men for å være helt ærlig, så valgte jeg de p.g.a. at de har deres flate kabler som går under parkett og andre typer gulv uten problem. De ga ikke så veldig dårlig utslag på målingene mine heller, men jeg skulle *gjerne* ha sammenlignet de med Reference kablene fra samme produsent. ;)

 

Ok, siste OT post fra meg. Kjører heller videre med HDMI kabel diskusjonen (hvis det går an i det hele tatt nå da :) ).

Lenke til kommentar

Hei..

 

Skal du strekke kabelen langt, er det bedre med en bra kabel, da det blir mere og mere motstand hvor lengere du kommer. Det er en grunn til at det blir brukt fiber i lengere strekker, da en 100 meter lang kabel er satt av på maks lengde på en TP kabel, men har du en 0-4 meter kabel er det helt irrelevant hvilken kabel du har, (man får ikke bedre båndbredde med 2MBit/s fiber enn 2MBit/s TP kabel, men hvor lenge det tar før signalet når fram.

Lenke til kommentar
Så hvis du tror at det ikke er forskjell på tykke høyttalerkabler fra Clas Ohlson og ett par nordost kabler så kan du bare komme hit en tur, bor i Trondheim.

 

Kunne vært supert å høre anlegget ditt, men bare for å ha hørt det, men er litt langt bare for å litt lytting.

 

Du kan derimot lett teste selv om du har krav på millionene eller ikke.

 

Få med en kamerat og utfør en blindetest. Få kameraten til å slå kron og mynt om kabelen skal byttes eller ikke. Du skriver ned hvilken kabel du tror det er, og han skriver ned hvilken det faktisk er.

 

Du kan jo da prøve med de billigste Clas kablene (med samme tverrsnitt som dine selvfølgelig) kontra dine magiske kabler. Burde være en smal sak, ikke sant?

 

For at blindetesten skal kunne fungere må forsøkspersonen ikke ha noen mulighet til å kunne gjette seg til hvilken kabel som er i bruk utfra kabelbevegelser/vinkel ved bytte eller lignende.

 

Man kan aldri få bedre lyd med dyrere kabler hvis de billige er dimensjonert riktig, bare dårligere. Hvis du tror noe annet, bevis det ;)

 

Når det gjelder HDMI kablene i testen hos Audioholics, klarte alle merkelig nok å overføre 1080p når koplet opp i den virkelige verden. Det er uansett pris til og med.

 

De feilet først ved 25 meter.

Lenke til kommentar
Kunne vært supert å høre anlegget ditt, men bare for å ha hørt det, men er litt langt bare for å litt lytting.

 

Du kan derimot lett teste selv om du har krav på millionene eller ikke.

 

Få med en kamerat og utfør en blindetest. Få kameraten til å slå kron og mynt om kabelen skal byttes eller ikke. Du skriver ned hvilken kabel du tror det er, og han skriver ned hvilken det faktisk er.

 

Du kan jo da prøve med de billigste Clas kablene (med samme tverrsnitt som dine selvfølgelig) kontra dine magiske kabler. Burde være en smal sak, ikke sant?

 

For at blindetesten skal kunne fungere må forsøkspersonen ikke ha noen mulighet til å kunne gjette seg til hvilken kabel som er i bruk utfra kabelbevegelser/vinkel ved bytte eller lignende.

 

Man kan aldri få bedre lyd med dyrere kabler hvis de billige er dimensjonert riktig, bare dårligere. Hvis du tror noe annet, bevis det ;)

Vet du hva å skifte om kabler hele tiden det tar mye tid og det gidder jeg ikke for å overbevise dere når jeg selv VET at lyden er MYE bedre.

 

Når det gjelder HDMI kablene i testen hos Audioholics, klarte alle merkelig nok å overføre 1080p når koplet opp i den virkelige verden. Det er uansett pris til og med.

Merkelig nok har jeg ALDR sagt at digitalkabler er verdt å bruke mer penger på, fint om du leser innleggene før du svarer.

Lenke til kommentar
Vet du hva å skifte om kabler hele tiden det tar mye tid og det gidder jeg ikke for å overbevise dere når jeg selv VET at lyden er MYE bedre.

Dette blir bare for dumt. Hadde du faktisk kunne høre forskjell så hadde du blitt 1 mill USD rikere. Å da slenge ut "nei det gidder eg ikke" og "eg trenger ikke å bevise noe for dere" virker bare så usannsynlig barnslig. Lykke til. Lite troverdig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...