Gå til innhold

HDMI fra Clas Ohlson


Anbefalte innlegg

Vet du hva å skifte om kabler hele tiden det tar mye tid og det gidder jeg ikke for å overbevise dere når jeg selv VET at lyden er MYE bedre.

Der ligger vel hele problemet i et nøtteskall. Svært mange VET at lyden er bedre. De kan ikke høre eller bevise det på noen som helst måte, men det VET det.

Men personlig er jeg likevel glad dersom folk velger hi-fi-religionen fremfor andre religioner. Hi-fi-religionen går jo bare utover ens egen lommebok. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette blir bare for dumt. Hadde du faktisk kunne høre forskjell så hadde du blitt 1 mill USD rikere. Å da slenge ut "nei det gidder eg ikke" og "eg trenger ikke å bevise noe for dere" virker bare så usannsynlig barnslig. Lykke til. Lite troverdig :)

Spurte tidligere om noen kunne finne frem til testen for jeg fant den ikke på linken men ingen har svart på det enda, så ja det er litt dumt.

 

Etid:

Hvem som helst kan komme innom å høre forskjellene selv hjemme hos meg men INGEN av dere tar utfordringen. Ja det blir for dumt....

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Hvem som helst kan komme innom å høre forskjellene selv hjemme hos meg men INGEN av dere tar utfordringen. Ja det blir for dumt....

Eg foreslår heller at du utfordrer noen til å komme hjem til deg og ta en blindtest med deg. De bytter kabler, du ser om du hører forskjell. Tar du den?

Lenke til kommentar
Vet du hva å skifte om kabler hele tiden det tar mye tid og det gidder jeg ikke for å overbevise dere når jeg selv VET at lyden er MYE bedre.

Dette blir bare for dumt. Hadde du faktisk kunne høre forskjell så hadde du blitt 1 mill USD rikere. Å da slenge ut "nei det gidder eg ikke" og "eg trenger ikke å bevise noe for dere" virker bare så usannsynlig barnslig. Lykke til. Lite troverdig :)

 

Det er vel også her mye av motviljen min mot kabelhysteriet stammer fra. Det bikker over til religiøsitet, der testmetodikk og vitenskap ikke lenger er interessant, da resultatet er bestemt på forhånd. Det er ingen ting som tyder på at det skal være noen stor forskjell på lydkvalitet fra diverse Nordost og en lampeledning fra et rent teknisk synspunkt. Når de som påstår at det likevel ER enorm forskjell, er fullstendig uvillige til å ta noe som ligner på en vitenskapelig test gjør det ikke akkurat saken bedre.

 

Det er fortsatt mulig å vinne $ 1 000 000 for de som har gode nok ører.... :)

Lenke til kommentar
Dette blir bare for dumt. Hadde du faktisk kunne høre forskjell så hadde du blitt 1 mill USD rikere. Å da slenge ut "nei det gidder eg ikke" og "eg trenger ikke å bevise noe for dere" virker bare så usannsynlig barnslig. Lykke til. Lite troverdig :)

Spurte tidligere om noen kunne finne frem til testen for jeg fant den ikke på linken men ingen har svart på det enda, så ja det er litt dumt.

 

Etid:

Hvem som helst kan komme innom å høre forskjellene selv hjemme hos meg men INGEN av dere tar utfordringen. Ja det blir for dumt....

 

Jeg linket til testen i post #126, dvs han som tok testen forteller det fra sin side.

 

Han heter forøvrig Michael Lavigne og har et anlegg som koster mer enn de fleste tjener på 5 år...

Lenke til kommentar

Ahh... siden vi er så off topic fra før her så må jeg bare komme med en liten historie fra jeg var mindre. Jeg arvet et par høyttalere fra min (liksom) audiofile onkel, henrykt over endelig å få noen skikkelige høyttalere! høyttalerne hadde et 8" element, et 3,5"? og et diskantelement, forann diskantelementet var det skrudd på en slags "grill" som skrådde litt nedover, ligner litt på en persienne for de som ikke forstår hva jeg mener. Onkelen min hadde skrudd av disse grillene, og når jeg spurte hvorfor han hadde skrudd de av så svarte han at det var fordi han syntes lyden ble mye bedre uten disse grillene (jeg husker ikke begrunnelsen). Uansett så levde jeg lykkelig med disse høyttalerne noen mnd før de begynte å skurre ved belastning, så jeg skrudde de opp for å kikke inni, og der viste det seg at diskantelementet rett og slett ikke var koblet til i det hele tatt! På begge høyttalerne! Allikevel hørte altså denne onkelen min god foskjell med og uten griller... :D

Lenke til kommentar
(man får ikke bedre båndbredde med 2MBit/s fiber enn 2MBit/s TP kabel, men hvor lenge det tar før signalet når fram.

 

 

Bare for å pirke deg piiittelitt på nesetippen, så vil jeg påpeke at signalet kommer akkurat like fort frem, selv med en hårstrå-kabel.

Forskjellen ligger i hvor stort spenningsfall som blir liggende over kabelen.

Si at man (hypotetisk sett) har et signal på 10 volt, og det er 5% spenningsfall. Da vil 0,5 volt ligge "igjen" i kabelen, og vi får b are 9,5 volt ut.

 

(dette er forsåvidt et akseptabelt spenningstap, men 10-20% begynner å gi utfalll. Derfor er det greit å ha litt dimmensjon på kablene. Altså, 2,5 kvadratmilimeter holder fint. 1,5 også egentlig. Men uansett, desto større dimmensjon, desto mindre spenningsfall/resistans)

Lenke til kommentar
Ahh... siden vi er så off topic fra før her så må jeg bare komme med en liten historie fra jeg var mindre. Jeg arvet et par høyttalere fra min (liksom) audiofile onkel, henrykt over endelig å få noen skikkelige høyttalere! høyttalerne hadde et 8" element, et 3,5"? og et diskantelement, forann diskantelementet var det skrudd på en slags "grill" som skrådde litt nedover, ligner litt på en persienne for de som ikke forstår hva jeg mener. Onkelen min hadde skrudd av disse grillene, og når jeg spurte hvorfor han hadde skrudd de av så svarte han at det var fordi han syntes lyden ble mye bedre uten disse grillene (jeg husker ikke begrunnelsen). Uansett så levde jeg lykkelig med disse høyttalerne noen mnd før de begynte å skurre ved belastning, så jeg skrudde de opp for å kikke inni, og der viste det seg at diskantelementet rett og slett ikke var koblet til i det hele tatt! På begge høyttalerne! Allikevel hørte altså denne onkelen min god foskjell med og uten griller... :D

Hvorfor skal det være mindre forskjell på lyd med og uten grill uten diskanter enn med diskanter?

 

(man får ikke bedre båndbredde med 2MBit/s fiber enn 2MBit/s TP kabel, men hvor lenge det tar før signalet når fram.

 

 

Bare for å pirke deg piiittelitt på nesetippen, så vil jeg påpeke at signalet kommer akkurat like fort frem, selv med en hårstrå-kabel.

Forskjellen ligger i hvor stort spenningsfall som blir liggende over kabelen.

Si at man (hypotetisk sett) har et signal på 10 volt, og det er 5% spenningsfall. Da vil 0,5 volt ligge "igjen" i kabelen, og vi får b are 9,5 volt ut.

 

(dette er forsåvidt et akseptabelt spenningstap, men 10-20% begynner å gi utfalll. Derfor er det greit å ha litt dimmensjon på kablene. Altså, 2,5 kvadratmilimeter holder fint. 1,5 også egentlig. Men uansett, desto større dimmensjon, desto mindre spenningsfall/resistans)

Lyd kan bli påvirket av mye annet enn spenningsfall....

Lenke til kommentar
Hvem som helst kan komme innom å høre forskjellene selv hjemme hos meg men INGEN av dere tar utfordringen. Ja det blir for dumt....

Eg foreslår heller at du utfordrer noen til å komme hjem til deg og ta en blindtest med deg. De bytter kabler, du ser om du hører forskjell. Tar du den?

 

Jeg bor i Trondheim. Stiller lett opp på dette! Kan ta med mine egne Tara Labs-kabler til 200 kroner.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det være mindre forskjell på lyd med og uten grill uten diskanter enn med diskanter?

 

Hvorfor skal det bli forskjell i lyden ved å fjerne grillen forann et diskantelement som ikke engang er i bruk? Merk at grillen KUN var montert forann diskanten...

 

Edit: Legger ved bilde...

post-173225-1231832001_thumb.jpg

Endret av MrEspen
Lenke til kommentar

Det var noen her som begynte å sammenligne optiske nettverkskabler og "tråd-parkabel" her, vi bør holde disse teknologiene utenfor topic, men jeg slenger likevel inn noen setninger om det jeg jobber til daglig med (nettverk):

 

Strøm flytter seg ca 2/3 av lysets hastighet i en tp kabel.

Lys flytter seg i nær lysets hastighet i fiber.

Det går en god del nano sekunder (gjerne ett par ms) og først omforme signaler fra tp til fiber, og så tilbake til tp og deretter sende det til mottaker pc.

Dette vil altså si at fiber har raskest aksesstid på lange strekk, mens tp er raskest på korte strekk. Når det derimot gjelder båndbredde er det helt andre ting som spiller inn. Cat-5 kan f.eks brukes opp til 1Gbit (100meter), cat-7 opp til 10Gbit (100m).

Når det gjelder digital kabler til bruk i hjemmekino har forsinkelse mindre å si, da det er snakk om korte avstander med en-veis kommunikasjon.

 

Om det er noe som er felles her så kan følgende sies: Man må ha en (ganske)god HDMI for at den skal sende signalet mer enn 10m, og det bør ikke være knekk, eller skarpe svinger på kabelen, og elektromagnetisk støy bør ungås.

Innenfor LAN er det en standard som blir mer og mer brukt kalt Cenelec 50174 som beskriver hvordan det skal kables, den sier bl.a at tp kabler skilles fra strømkabler, og kabler skal ikke ha skarpe svinger (tror en 90 graders vinkel skal gå over 10cm eller noe slikt. Holdes disse forhåndsreglene i ett hjemmekinoanlegg skal det ikke være noe problem med overføringen, har du problemer er det en garantisak.

 

Enda mer offtopic: På analoge kabler skal kobberrenheten ha mye å si (vet ikke helt hvorfor), det er spesielt at det er lite oksygen som er viktig (mulig det kan ha noe med å gjøre at den kan oksidere hvis det er mye oksygen). En typsik biltema kabel består av 99,9% kobber, mens monsterkabel eller bedre gjerne slenger på 2-3 ekstra 9-tall (99,9999%).

Lenke til kommentar
Enda mer offtopic: På analoge kabler skal kobberrenheten ha mye å si (vet ikke helt hvorfor), det er spesielt at det er lite oksygen som er viktig (mulig det kan ha noe med å gjøre at den kan oksidere hvis det er mye oksygen). En typsik biltema kabel består av 99,9% kobber, mens monsterkabel eller bedre gjerne slenger på 2-3 ekstra 9-tall (99,9999%).

 

Renheten på kobberet har ingenting å si på oksyderingen, eller lyden for den saks skyld. Det har kun noe å si på hvor mange ganger en kabel kan bøyes. Jo mer urenheter det er i kopperet, jo sprøere er det.

 

Derfor vil en monster kabel lyde akkurat like bra som en hvilken som helst lampettledning med samme tverrsnitt.

 

Faktisk er det mulig å høre forskjell på høyttalerkabler ved bruk av elektrostatiske høyttalere, men da i helt spesielle og målbare tilfeller ved bruk av kabel med høy/lav kapstans. Linky

 

Litt interessant det du sier om skarpe svinger på digitalkabelen. Det er nok ikke for noe annet enn at man risikerer å ødelegge isolasjonen i den ved skarpe knekker da selve signalet bryr seg katta om det må svinge litt på seg :)

Lenke til kommentar
Litt interessant det du sier om skarpe svinger på digitalkabelen. Det er nok ikke for noe annet enn at man risikerer å ødelegge isolasjonen i den ved skarpe knekker da selve signalet bryr seg katta om det må svinge litt på seg :)

Den viktigste grunnen til at det er laget en standard på svingen har nok med at kabelen kan "brekke" om man lager en 180 graders knekk på den. Men jeg tror det er ett par andre ting også: På høyspentkabler kan strøm fortsette rett frem (i luften) om man lager en knekk på kabelen, kanskje det også kan være tilfelle her?? En annen ting er at tvinningen av kabel er alfa og omega, om det blir for skarp sving blir det ikke en skikkelig tvinning midt i svingen. Jeg vet ikke om HDMI og andre digital kabler har tvunnet kabel men tvinningen fungerer som følger:

 

Man sender ett signal igjennom kabelen (ett èn tall). Signalet har en styrke på eksempelvis +10V, det motsatte signalet blir sendt i kabelen som er tvunnet rundt, dvs -10V, det er altså 20V forskjell på kablene. -Om det nå er en stor magnet festet på kabelen vil eksempelvis spenningen øke til +12V, den vil også øke i den motsatte lederen, der til -8V, og det er fortsatt samme spenningsforskjell på de to lederne (enkelt fortalt).

Lenke til kommentar
Man sender ett signal igjennom kabelen (ett èn tall). Signalet har en styrke på eksempelvis +10V, det motsatte signalet blir sendt i kabelen som er tvunnet rundt, dvs -10V, det er altså 20V forskjell på kablene. -Om det nå er en stor magnet festet på kabelen vil eksempelvis spenningen øke til +12V, den vil også øke i den motsatte lederen, der til -8V, og det er fortsatt samme spenningsforskjell på de to lederne (enkelt fortalt).

 

Ble litt nyskjerrig på hvorfor man har en diger magnet på kabelen sin, har inntrykk av at de aller fleste ikke har det :cool:

 

Legg merke til at uten magneten er jo spenningen lik i eksempelet, alstå null effekt av tvunnet kabel.

Det finnes sikkert grunner til at seriøse aktører velger å tvinne kablene sine, uten at jeg kommer på noen sånn helt på sparket her :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...