Gå til innhold

HDMI fra Clas Ohlson


Anbefalte innlegg

Ok, eg kan gå med på at dersom båndbredden i kabelen er for liten så kan det gi utslag i selve bildet slik dere beskriver(at bildet "lagger"), men dette vil eg påstå går under at bildet faller ut. La meg korrigere meg til å si følgende; dersom opplever en eller flere av disse feilene så har du enten feil kabel eller en ødelagt kabel:

- manglende lyd/bilde

- lyd/bilde faller tidvis eller regelmessig ut, enten samtidig eller vekselsvis

 

Og da er årsaken feil i kabelen(man har krav på ny med mindre man har ødelagt den selv) eller feil kabel i forhold til bruk(båndbredde og sertifisering).

 

Så lenge man får bilde, og dette er stabilt, så vil det ikke være forskjell på en billig og en dyr kabel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har opplevd mange ganger at spesielt Sony tv ikke godtar billig hdmi-kabel, man får ikke bilde.

Det er ikke bare kvaliteten på bildet man skal tenke på når man kjøper kabel, forskjellen på kabler kan være kontakter, stivhet og ikke minst hvor mye informasjon man klarer få gjennom kabelen.

1080p vil kreve mer informasjon enn 720p, derfor bør man bruke en kabel av bedre kvalitet til ett slikt signal.

Har selv testet billig mot dyr kabel i 1080p, og på bildekvalitet var det ikke mye forskjell.

Men derimot på bevegelse i bildet, som sideveis panorering ga den billige kabelen dårlig bilde, da bildet hakket og hoppet bortover ved kjapp panorering.

 

Hakkete bilde ved panorering ? Mener du med det å si at opplevd framerate er lavere med billig HDMI kabel ?

Hvis bildet ellers er feilfritt, men med lavere framerate så må det bety at bildekilden din adapterer bitraten sin til kabelens angivelige båndbredde begrensning. Her er du kraftig på jordet, og antagelig offer for god gammeldags placebo :)

Hvis man prøver å dytte inn signal med en bitrate som overskrider kabelens båndbreddegrense vil resultatet bli massive bitfeil, noe som vil resultere i meget synlige artifacts og etterhvert total kollaps av bildet.

Lenke til kommentar

Sender hdmi alle pixlene på nytt i hvert bilde, eller er et en form for komprimering ved at like pixler fra scene til scene ikke blir oppdatert for å spare båndbredde?

 

For hvis det er slik, vil kabelen trenge større båndbredde ved .fkes panorering når hver pixel må oppdateres kontinuerlig.

 

men nå er dette bare spekulering og høyttenking fra min side :)

Lenke til kommentar
Sender hdmi alle pixlene på nytt i hvert bilde, eller er et en form for komprimering ved at like pixler fra scene til scene ikke blir oppdatert for å spare båndbredde?

 

For hvis det er slik, vil kabelen trenge større båndbredde ved .fkes panorering når hver pixel må oppdateres kontinuerlig.

 

men nå er dette bare spekulering og høyttenking fra min side :)

 

Høyttenkning og spekulering er lov :)

 

Men HDMI er et helt ukomprimert format (pixel for pixel, frame for frame), derav den høye båndbredden.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar
Ja, det var det jeg mistenkte.

I så fall henger det ikke på greip at bildet skal "hakke" ved panorering, ettersom båndbredden er konstant.

Er du sikker på at båndbredden er konstant?

 

 

Hvis du leser innleggene litt over det jeg skrev, så ser du hvordan jeg konkluderte med det.

Og nei, jeg har ikke hverken analysert noen hdmi-signaler eller lest hele spec'en.

 

Eneste grunnen til at jeg tror det, er at hver frame får all informasjonen om bildet hver gang. Det er ikke slik som i komprimerte filer hvor det er keyframes og slikt.

Lenke til kommentar
Ja, det var det jeg mistenkte.

I så fall henger det ikke på greip at bildet skal "hakke" ved panorering, ettersom båndbredden er konstant.

Er du sikker på at båndbredden er konstant?

 

 

Hvis du leser innleggene litt over det jeg skrev, så ser du hvordan jeg konkluderte med det.

Og nei, jeg har ikke hverken analysert noen hdmi-signaler eller lest hele spec'en.

 

Eneste grunnen til at jeg tror det, er at hver frame får all informasjonen om bildet hver gang. Det er ikke slik som i komprimerte filer hvor det er keyframes og slikt.

 

Jeg kan bekrefte at båndbredden er konstant på et HDMI signal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...