Gå til innhold

HDMI fra Clas Ohlson


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei..

 

hvor mange kunder kommer inn til meg med problemer med hdmi kabler som er for dårlig? Ganske mange faktisk og felles for de er for dårlige kabler..

du nevner tusenvis av treff på google men det eneste det betyr er at det finnes tusenvis av dumme mennesker der ute...Det er forskjell på dyre og billige kabler. Mister du en null så mister du en null(eller 1). Eksempelet mitt med butikken er jo nettopp at man mister signal på hdmi men det tror tydeligvis ikke du....så nevner du lange kabler og det gjør jo mange...hvis man ikke mister signal hvorfor skulle man da gjøre det på lange strekk?? hvorfor snakker man om båndbredde på internett og ikke på hdmi kabler???

 

Jeg håper jeg ikke må handle i butikken din, for du har ikke snøring på hva du snakker om. Man snakker om båndbredde på HDMI-kabler. Men slik ståa er i dag er båndbredden så enormt mye større enn det som behøves for å overføre 1080p at det er ikke noe vits i å nevne det.

Jeg nevner lange kabler fordi det er først ved lange kabelstrekk at man kan oppleve feil i overføringen...vi kaller det pakketap for å fortsette internett-analogien din. Det er da man får manglende bilde/lyd.

Og du sier det selv - mister du en null, så mister du en null - poenget er at med HDMI-kabler, så er sjansen for å miste den nullen NØYAKTIG like stor om kabelen koster 150 kroner eller 700 kroner.

(Og ja, da snakker jeg fortsatt om "normal" lengde på kabelen på 1-2-3 meter.)

Kan du VÆRE SÅ SNILL og lære deg litt mer om dette før du uttaler deg? Du kan for eksempel sjekke denne artikkelen -> http://www.audioholics.com/education/cable...tion-conclusion

Der snakkes det spesifikt om lange kabelstrekk...og selv der var det ikke STORE forskjeller mellom de dyreste og de billigste kablene før han begynte med usannsynlige scenarier for sammenkoblingen.

 

alijens: Jeg håper at om du skal svare på dette innlegget, så kan du lete fram noen troverdige kilder på uttalelsene dine. Det holder ikke å komme med tøysete anektdotiske bevis som at "i butikken min er det sånn og sånn". Jeg synes det blir feil at du skal spytte ut feilinformasjon på den måten og samtidig få folk til å bruke mer penger enn nødvendig. Det er greit at du jobber i butikk og må "ta vare på interessene", men dette er et diskusjonsforum der for kommer for å få informasjon og hjelp - da behøves ikke folk som ikke er villig til å undersøke argumentene sine bittelitte grann.

Endret av Xinopay
Lenke til kommentar
Hei..

 

hvor mange kunder kommer inn til meg med problemer med hdmi kabler som er for dårlig? Ganske mange faktisk og felles for de er for dårlige kabler..

du nevner tusenvis av treff på google men det eneste det betyr er at det finnes tusenvis av dumme mennesker der ute...Det er forskjell på dyre og billige kabler. Mister du en null så mister du en null(eller 1). Eksempelet mitt med butikken er jo nettopp at man mister signal på hdmi men det tror tydeligvis ikke du....så nevner du lange kabler og det gjør jo mange...hvis man ikke mister signal hvorfor skulle man da gjøre det på lange strekk?? hvorfor snakker man om båndbredde på internett og ikke på hdmi kabler???

 

Jeg håper jeg ikke må handle i butikken din, for du har ikke snøring på hva du snakker om. Man snakker om båndbredde på HDMI-kabler. Men slik ståa er i dag er båndbredden så enormt mye større enn det som behøves for å overføre 1080p at det er ikke noe vits i å nevne det.

Jeg nevner lange kabler fordi det er først ved lange kabelstrekk at man kan oppleve feil i overføringen...vi kaller det pakketap for å fortsette internett-analogien din. Det er da man får manglende bilde/lyd.

Og du sier det selv - mister du en null, så mister du en null - poenget er at med HDMI-kabler, så er sjansen for å miste den nullen NØYAKTIG like stor om kabelen koster 150 kroner eller 700 kroner.

(Og ja, da snakker jeg fortsatt om "normal" lengde på kabelen på 1-2-3 meter.)

Kan du VÆRE SÅ SNILL og lære deg litt mer om dette før du uttaler deg? Du kan for eksempel sjekke denne artikkelen -> http://www.audioholics.com/education/cable...tion-conclusion

Der snakkes det spesifikt om lange kabelstrekk...og selv der var det ikke STORE forskjeller mellom de dyreste og de billigste kablene før han begynte med usannsynlige scenarier for sammenkoblingen.

 

alijens: Jeg håper at om du skal svare på dette innlegget, så kan du lete fram noen troverdige kilder på uttalelsene dine. Det holder ikke å komme med tøysete anektdotiske bevis som at "i butikken min er det sånn og sånn". Jeg synes det blir feil at du skal spytte ut feilinformasjon på den måten og samtidig få folk til å bruke mer penger enn nødvendig. Det er greit at du jobber i butikk og må "ta vare på interessene", men dette er et diskusjonsforum der for kommer for å få informasjon og hjelp - da behøves ikke folk som ikke er villig til å undersøke argumentene sine bittelitte grann.

Tydeligvis ingen som forstår det der med ironi! Det var ett ironisk spørsmål for og få personen til og tenke! Jeg vet at det er båndbredde på hdmi-kabler....jeg burde kanskje ha forklart det noe bedre. det virker som noen tror at signalet gjennom hdmi er noe magisk som kommer fram til tven uten noen som helst forstyrrelser eller forringing....men for all del kjøp billige kabler hvis man ønsker det.. bare ikke kom til min butikk og si det feil på dvd spilleren for eksempel....det har skjedd før og vil sikkert skje igjen..synes JVRG forklarte ting godt jeg

.ps:jeg har rett og du tar feil!

Godt nytt år!

Lenke til kommentar

Her er jo en sammenlikning av et ukjent merke og Monster på korte og lengre avstander.

Som de fleste er enige om så er forskjellene minimale på korte strekker, men skal du ha over 5 meter burde du vurdere å skaffe en dyrere kabel.

En grunn til at Clas Ohlson kan selge en kabel til 130 kr... alt er spart på.

Lenke til kommentar

Alijens: Du er utrolig arrogant, du har misforstått det JVRG skrev, du tar feil, og du er ikke villig til å innrømme det. Big surprise - du er en selger. En gang til - med innlevelse denne gangen - VIS TIL KILDER.

 

Såklart kan kabler GÅ I STYKKER. Dette er faktisk omtrent den eneste grunnen til å velge dyrere kabler, da disse av og til kan være bedre loddet og ha mer solide plugger. Men fortsatt utrolig irrelevant for signalkvaliteten.

Lenke til kommentar
Alijens: Du er utrolig arrogant, du har misforstått det JVRG skrev, du tar feil, og du er ikke villig til å innrømme det. Big surprise - du er en selger. En gang til - med innlevelse denne gangen - VIS TIL KILDER.

 

Såklart kan kabler GÅ I STYKKER. Dette er faktisk omtrent den eneste grunnen til å velge dyrere kabler, da disse av og til kan være bedre loddet og ha mer solide plugger. Men fortsatt utrolig irrelevant for signalkvaliteten.

http://www.bluejeanscable.com/articles/bel...hdmi-update.htm

http://www.lydogbilde.no/test-supra-supra-...847o94.lbt.html

http://www.hdtvmagazine.com/articles/2006/...bles_for_13.php

Lenke til kommentar
Alijens: Du er utrolig arrogant, du har misforstått det JVRG skrev, du tar feil, og du er ikke villig til å innrømme det. Big surprise - du er en selger. En gang til - med innlevelse denne gangen - VIS TIL KILDER.

 

Såklart kan kabler GÅ I STYKKER. Dette er faktisk omtrent den eneste grunnen til å velge dyrere kabler, da disse av og til kan være bedre loddet og ha mer solide plugger. Men fortsatt utrolig irrelevant for signalkvaliteten.

http://www.bluejeanscable.com/articles/bel...hdmi-update.htm

http://www.lydogbilde.no/test-supra-supra-...847o94.lbt.html

http://www.hdtvmagazine.com/articles/2006/...bles_for_13.php

 

Kilde nummer en snakker om kabler på 50 fot, altså ca 15 meter. Altså mye lenger enn de 1-2-3 meterne jeg har nevnt i tidligere innlegg.

Kilde nummer to snakket om en kabel på 12 meter, og selv den ble sterkt kritisert allerede i kommentarfeltet under testen.

Hva du prøver å si med kilde nummer tre, vet jeg ikke helt, da den egentlig bare diskuterer de forskjellige HDMI-standardene der ute, og hva som skal til for å møte de forskjellige standardene.

Lenke til kommentar
duger hdmi kabler fra class olson like bra som alle andre? kobles til en 720p tv fra en hd-tv-dekoder og (fremtidig) ps3

Jeg vil si nei...men det er ditt valg.

 

du mener at jeg vil merke forskjell på en 37" 720p lcd(toshiba 37cv500-8000kr) koblet til en ps3 med en dyr kontra en billig kabel når den er 1til 1.5 meter lang.???

Endret av kristianfredrik
Lenke til kommentar
duger hdmi kabler fra class olson like bra som alle andre? kobles til en 720p tv fra en hd-tv-dekoder og (fremtidig) ps3

Jeg vil si nei...men det er ditt valg.

 

du mener at jeg vil merke forskjell på en 37" 720p lcd(toshiba 37cv500-8000kr) koblet til en ps3 med en dyr kontra en billig kabel når den er 1til 1.5 meter lang.???

Nei, du vil nok ikke merke noen forskjell.

Lenke til kommentar
duger hdmi kabler fra class olson like bra som alle andre? kobles til en 720p tv fra en hd-tv-dekoder og (fremtidig) ps3

Jeg vil si nei...men det er ditt valg.

 

du mener at jeg vil merke forskjell på en 37" 720p lcd(toshiba 37cv500-8000kr) koblet til en ps3 med en dyr kontra en billig kabel når den er 1til 1.5 meter lang.???

Hvis kabelen virker...nei...

Endret av alijens
Lenke til kommentar

Fra testen i Lyd og Bilde:

 

Bildekvaliteten fra Supra-kabelen må sies å være enestående god til prisen. Den gir bare marginalt mindre kontrast en den over tre ganger dyrere MIT-kabelen, og viser til så og si samme detaljgjengivelse og konturskarphet. Den kan oppfattes som litt blass, sammenlignet med mer påkostede kabler.

 

Denne mannen har åpenbart ingen anelse hva han snakker om. At en andel støy på et digitalt signal (som til alt overmål antakeligvis også er kryptert) skal kunne ha en konsekvent påvirkning på fargenivåer i et bilde er fullstendig idioti og er skrevet av noen som overhodet ikke har forståelse for digital signalbehandling (eller data, eller elektronikk). At denne mannen er redaktør i et blad om lyd og bilde er skremmende.

 

Et eksempel (for de som kan litt HTML): Sett at du skulle overføre en hjemmeside over en nettverkskabel (hdmi er en datakabel, ikke en av-kabel!) og det ble feil på, si, 10% av bitene. Hva er da sannsynligheten for at denne feilen kun skal trekke fra litt i den første tredjedelen av hex-kodene som definerer farge, og aldri gjøre noe annet? Hva om overføringen i tillegg er gzip-komprimert, sånn at en endring i ett bit kan gi en hel del forskjellige endringer i ferdig signal? Høres det sannsynlig ut med en slik feil?

 

Det han sier er analogt med å si at en mobiltelefon gir litt mindre muntre tekstmeldinger pga. en noe svak antenne. Ville noen ha trodd på dette?

 

Jeg har ingen problemer med å tro at en dårlig skjermet HDMI-kabel kan påføres støy som fører til bitfeil (og dermed datatap), men dette vil selvfølgelig ikke føre til annet enn synlige feil i bildet (hakking, "digitalstøy" o.l.).

 

En av de andre linkene (fra en kabelprodusent - jeg er imponert!) får det helt rett: "This is, after all, a digital signal, and will ordinarily generate only one of three types of results: perfect performance, noticeable partial failure (manifested by "sparkly" dropouts and/or flashing/loss of sync), or total failure (manifested by complete absence of a recoverable signal, and therefore a blank screen). The answer, of course, is that any cable which performs perfectly in a particular application is as good as any other cable which performs perfectly in that same application". Så fortsetter de med å (helt legitimt) snakke om økede båndbreddekrav og fremtidskompatibilitet.

Endret av skeib
Lenke til kommentar
Fra testen i Lyd og Bilde:

 

Bildekvaliteten fra Supra-kabelen må sies å være enestående god til prisen. Den gir bare marginalt mindre kontrast en den over tre ganger dyrere MIT-kabelen, og viser til så og si samme detaljgjengivelse og konturskarphet. Den kan oppfattes som litt blass, sammenlignet med mer påkostede kabler.

 

Denne mannen har åpenbart ingen anelse hva han snakker om.

*snip*

Må si jeg også reagerte da jeg leste dette. Det er jo så på trynet som det kan få blitt. Feil i en HDMI kabel vil på ingen måte kunne manifestere seg som "blasshet" eller "mindre kontrast". :thumbdown: Her er det tydelig at det er idioti og placebo effekten som er styrende.(Slik det dessverre er svært svært ofte innenfor diverse områder i AV-verdenen.. :().

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Fra testen i Lyd og Bilde:

 

Bildekvaliteten fra Supra-kabelen må sies å være enestående god til prisen. Den gir bare marginalt mindre kontrast en den over tre ganger dyrere MIT-kabelen, og viser til så og si samme detaljgjengivelse og konturskarphet. Den kan oppfattes som litt blass, sammenlignet med mer påkostede kabler.

 

Denne mannen har åpenbart ingen anelse hva han snakker om.

*snip*

Må si jeg også reagerte da jeg leste dette. Det er jo så på trynet som det kan få blitt. Feil i en HDMI kabel vil på ingen måte kunne manifestere seg som "blasshet" eller "mindre kontrast". :thumbdown: Her er det tydelig at det er idioti og placebo effekten som er styrende.(Slik det dessverre er svært svært ofte innenfor diverse områder i AV-verdenen.. :().

He he...må si at jeg nesten ikke har lest disse linkene selv men la de der mest for å provosere en litt ivrig fyr som tolket litt vel mye i de svarene jeg gav. Helt enig med det der med farger....men en dyrere kabel er bedre og en billig kabel kan føre til at man ikke får signal eller får diverse digital støy som kan sees med øyet....for eksempel:....en fyr i dag kjøpte en samsung le52a8, altså ganske dyr sak av meg i dag og han kjøpte en "dyr" Monster kabel..kjøpte også bluray spiller....tror dere han gadd å ta sjansen på en billigere kabel...(hadde vel spart 300-500,-kr sånn cirka...nei og det hadde heller ikke jeg gjort men som trådstarter spør, er en clas Ohlson hdmi like bra eller duger den på en billig 37 tommer er vel svaret ja...hvis den virker!

Ps..litt reklame: Monster har livstidsgaranti på sine hdmi-kabler! Det kan jeg love de ikke har på billige kabler....Prøv å bytte etter 2-3 år uten kvittering...(eller kanskje dere der ute tar vare på kabel kvitteringen så lenge).."men de ligger vel på dataen?"(Harald Eia stemme) sier dere.... mmmmm kanskje,kanskje ikke...det er dere som har ansvaret for kvitteringen selv...ok ferdig!

 

Ppss...jeg er mye snillere i butikk da..:)

Lenke til kommentar

Du beviser igjen at du ikke har peiling på hva du snakker om, og at du ikke kan å argumentere for noe som helst. Hvis det skal være et "bevis" at en person i butikken din ikke "gadd ta sjansen" på å kjøpe en billigere kabel betyr da vel ikke noe som helst? Har du virkelig ikke skjønt noe som helst av denne diskusjonen?

Skjemmes du ikke over at du som skal selge og rådgi kunder angående dette åpenbart kan mye, mye mindre om dette temaet enn du trodde? Ønsker du ikke å gi best mulig service til kundene dine? Det er derfor jeg har engasjert meg i dette...ikke fordi "å, gud han tar feil, jeg har rett" (det er selvfølgelig et element av det også), men mest fordi du (uforvarende) sprer feilinformasjon og lurer folk til å bruke langt mer penger enn strengt tatt nødvendig.

Jeg vil anbefale at du får med deg noen kolleger og utfører en blindtest av HDMI-kabler, så får du selv se at det ikke er noe forskjell. Så kanskje du slutter å spre tullet ditt.

 

Klarering: Jeg ser du nevner spesifikt en "billig 37-tommer" i inlegget ditt - den type spesifisering er unødvendig, og vitner enda mer om ar argumentet ditt følger "Denne tingen er dyr, og må derfor være koblet til dyre kabler"-logikken. Clas Ohlson-kabelen vil duge like godt som en dyr kabel på en dyr 50-tommer. Jo, den vil det.

Endret av Xinopay
Lenke til kommentar
Har slutta å handle lydutstyr og sånt i fysiske butikker jeg, blir bare ukoselig stemning når selgerne prøver å prakke på meg unyttige kabler og sånt. Enten lurer de meg, eller så har de ikke peiling. Ingen av delene taler for å handle med dem.

Nå skal man ikke se bort ifra det faktum at det ligger en ganske stor gevinst i å selge en kabel som er verdt 10kr med en utsalgspris på 400kr. Enkelte firmaer som feks. "Monster" har jo også bygd seg opp en luksuriøs forretning som dessverre er mye basert på overtro og villleding av folk. Disse samt uærlige selgere vil selvsagt forsøke å dytte det dyreste produktet på kunden da det gir dem mer inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...