Gå til innhold

HDMI fra Clas Ohlson


Anbefalte innlegg

Du beviser igjen at du ikke har peiling på hva du snakker om, og at du ikke kan å argumentere for noe som helst. Hvis det skal være et "bevis" at en person i butikken din ikke "gadd ta sjansen" på å kjøpe en billigere kabel betyr da vel ikke noe som helst? Har du virkelig ikke skjønt noe som helst av denne diskusjonen?

Skjemmes du ikke over at du som skal selge og rådgi kunder angående dette åpenbart kan mye, mye mindre om dette temaet enn du trodde? Ønsker du ikke å gi best mulig service til kundene dine? Det er derfor jeg har engasjert meg i dette...ikke fordi "å, gud han tar feil, jeg har rett" (det er selvfølgelig et element av det også), men mest fordi du (uforvarende) sprer feilinformasjon og lurer folk til å bruke langt mer penger enn strengt tatt nødvendig.

Jeg vil anbefale at du får med deg noen kolleger og utfører en blindtest av HDMI-kabler, så får du selv se at det ikke er noe forskjell. Så kanskje du slutter å spre tullet ditt.

 

Klarering: Jeg ser du nevner spesifikt en "billig 37-tommer" i inlegget ditt - den type spesifisering er unødvendig, og vitner enda mer om ar argumentet ditt følger "Denne tingen er dyr, og må derfor være koblet til dyre kabler"-logikken. Clas Ohlson-kabelen vil duge like godt som en dyr kabel på en dyr 50-tommer. Jo, den vil det.

Jooo jeg skammer meg!!!!

 

halloooo!!!!! knock knock...les alle innleggene mine igjen du...les hva jeg sier og tenk etter hva du tror jeg skriver...Egentlig diskuterer vi om en clas olhson kabel er like bra som dyrere hdmi kabler...det er den ikke pga feilprosenten billige produkter har...du diskuterer noe helt annet og har ett eget sårt punkt som er morro å pirke borti!

Hva slags tyngde har du i dine uttalelser?

For å gjøre det klinkende klart! Jeg lurer ingen med å anbefale en dyrere kabel! Du lurer deg selv xinopay!

 

Hvordan kan jeg og mine kolleger gjøre en blindtest? vi må jo se? Gåkke ann å kjenne på en kabel om den er bedre! lol!

Herregud det er du som regelrett driter deg ut. Det er du som tolker for mye...jeg snakker konkret om feil på billige kabler....der også bildefeil på grunn av feil med kabelen....ikke kom å si at det er like god kvalitet på en billig kabel!!! Og jeg juger ikke når jeg snakker om kunder med problemer med billige hdmi kabler....jeg har praktisk erfaring....jeg er min egen kilde!

Derfor anbefaler jeg dyrere kabler! Mindre problem for meg og mindre problem for deg!

Endret av datating
Fjernet personangrep
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du beviser igjen at du ikke har peiling på hva du snakker om, og at du ikke kan å argumentere for noe som helst. Hvis det skal være et "bevis" at en person i butikken din ikke "gadd ta sjansen" på å kjøpe en billigere kabel betyr da vel ikke noe som helst? Har du virkelig ikke skjønt noe som helst av denne diskusjonen?

Skjemmes du ikke over at du som skal selge og rådgi kunder angående dette åpenbart kan mye, mye mindre om dette temaet enn du trodde? Ønsker du ikke å gi best mulig service til kundene dine? Det er derfor jeg har engasjert meg i dette...ikke fordi "å, gud han tar feil, jeg har rett" (det er selvfølgelig et element av det også), men mest fordi du (uforvarende) sprer feilinformasjon og lurer folk til å bruke langt mer penger enn strengt tatt nødvendig.

Jeg vil anbefale at du får med deg noen kolleger og utfører en blindtest av HDMI-kabler, så får du selv se at det ikke er noe forskjell. Så kanskje du slutter å spre tullet ditt.

 

Klarering: Jeg ser du nevner spesifikt en "billig 37-tommer" i inlegget ditt - den type spesifisering er unødvendig, og vitner enda mer om ar argumentet ditt følger "Denne tingen er dyr, og må derfor være koblet til dyre kabler"-logikken. Clas Ohlson-kabelen vil duge like godt som en dyr kabel på en dyr 50-tommer. Jo, den vil det.

Jooo jeg skammer meg!!!!

 

halloooo!!!!! knock knock...les alle innleggene mine igjen du...les hva jeg sier og tenk etter hva du tror jeg skriver...Egentlig diskuterer vi om en clas olhson kabel er like bra som dyrere hdmi kabler...det er den ikke pga feilprosenten billige produkter har...du diskuterer noe helt annet og har ett eget sårt punkt som er morro å pirke borti!

Hva slags tyngde har du i dine uttalelser?

For å gjøre det klinkende klart! Jeg lurer ingen med å anbefale en dyrere kabel! Du lurer deg selv xinopay!

 

Hvordan kan jeg og mine kolleger gjøre en blindtest? vi må jo se? Gåkke ann å kjenne på en kabel om den er bedre! lol!

Herregud det er du som regelrett driter deg ut. Det er du som tolker for mye...jeg snakker konkret om feil på billige kabler....der også bildefeil på grunn av feil med kabelen....ikke kom å si at det er like god kvalitet på en billig kabel!!! Og jeg juger ikke når jeg snakker om kunder med problemer med billige hdmi kabler....jeg har praktisk erfaring....jeg er min egen kilde!

Derfor anbefaler jeg dyrere kabler! Mindre problem for meg og mindre problem for deg!

 

Denne tapte du så det sang...

 

Og til neste gang: en blindtest betyr bare at de som skal avgjøre kvaliteten på et produkt, ikke vet hvilket produkt de vurderer.

 

OT:

 

Kjøp den billigste du finner. Har aldri vært borti noen som ikke fungerer 100%. Til hovedkortet på htpc'en min fulgte det med et lakrissnøre av en HDMI-kabel, og denne gir perfekt bilde. Deal Extreme har noen ekstremt billige :)

Lenke til kommentar

I rettferdighetens navn skal det nevnes at jeg selv har vært borti en kabel som fungerte bare delvis(det var ikke en spesielt billig kabel dog). Denne kabelen hadde den merkelige egenskapen at den ikke klarte å vise 1080p. Alt annet fungerte feilfritt(1080i & 720p). Men på 1080p kom det ikke noe bilde. Dette var en feil med kabelen og jeg fikk byttet den med en ny fungerende(av samme merke/modell).

 

Ellers er det forøvrig rimelig meningløst å betale flere hundrelapper mer for en kabel bare fordi det muligens er 1promille mindre sjanse for at kabelen skal være ødelagt allerede før man får brukt den.

Lenke til kommentar

Her konkluderer de med at det ikke blir forskjell på bildet/kvaliteten før man passerer 10 meter. Mange fornuftige meninger.

http://avforum.no/forum/kabler/62590-kvali...dmi-kabler.html

 

Her taes det opp at det er heller levetiden på kabelen som bedres når man kjøper dyrere.

http://vgd.no/forbruker/foto-video-hifi-dv...-paa-hdmi-kabel

Endret av datating
Fjernet kommentar til slettet innlegg.
Lenke til kommentar
I rettferdighetens navn skal det nevnes at jeg selv har vært borti en kabel som fungerte bare delvis(det var ikke en spesielt billig kabel dog). Denne kabelen hadde den merkelige egenskapen at den ikke klarte å vise 1080p. Alt annet fungerte feilfritt(1080i & 720p). Men på 1080p kom det ikke noe bilde. Dette var en feil med kabelen og jeg fikk byttet den med en ny fungerende(av samme merke/modell).

 

Ellers er det forøvrig rimelig meningløst å betale flere hundrelapper mer for en kabel bare fordi det muligens er 1promille mindre sjanse for at kabelen skal være ødelagt allerede før man får brukt den.

 

Jada, selvsagt finnes det defekte kabler. Det som er viktig er at mannen i gata ikke lar seg lure av tull og tøys som "bedre kontrast" og "mer livlige farger" når det gjelder digitale overføringer...

 

Det er tydeligvis en del som fortsatt lar seg lure...

 

Vi kan jo si det slik at hvis det ER en dårlig hdmi-kabel du har, så merker du det ganske umiddelbart, og det er ikke bedre kontrast eller små nyanser som er giveaway.. i så fall er det bare å bytte kabelen.

Lenke til kommentar

Alijens: Vet du ikke hvordan en blindtest fungerer? Da kan f.eks. du og fire av dine kolleger sitte og se på skjermen og vurdere hvilket bilde dere synes er best, mens en av de andre kollegene dine bytter ut kabelen bak TVen...nøkkelen her er selvsagt at dere ikke vet HVILKEN kabel han/hun putter inn.

 

Når det gjelder "forsvaret" ditt litt lenger oppi her - jeg har jo selv sagt I DENNE TRÅDEN at det finnes EN god grunn for å velge dyrere kabler - og det er at i enkelte tilfeller kan kabelen og pluggene være bedre loddet/festet.

 

Edit: Fjerner slutten her for å være sikker på at ikke moderator sletter hele innlegget.

Endret av Xinopay
Lenke til kommentar
Her konkluderer de med at det ikke blir forskjell på bildet/kvaliteten før man passerer 10 meter. Mange fornuftige meninger.

http://avforum.no/forum/kabler/62590-kvali...dmi-kabler.html

 

Her taes det opp at det er heller levetiden på kabelen som bedres når man kjøper dyrere.

http://vgd.no/forbruker/foto-video-hifi-dv...-paa-hdmi-kabel

Men man skal utsette kabler for ekstremt mye "bøying og tøying" før levetid blir et argument. De aller fleste, vil jeg tro, rigger opp anlegget sitt, plugger i kabelen og lar det stå slik, uten å plugge dem inn&ut på et jevnlig basis.

Lenke til kommentar
takk til thor...det er det jeg snakker om kan skje og sikkert skjer på en lørdag..

 

 

ps: humor er vanskelig...det skal ikke gjenta seg...

ps jeg vet hva blindtest er.

 

 

Når du sier at en billig kabel "sikkert funker greit med en billig 37-tommer" så kan du ikke komme i ettertid og si at du snakker om feilprosenter på brudd i kabler osv. Du ror og ror, men du ror i sirkel.

 

PS: Humor er vanskelig, noe du beviser til gangs.

PPS: Hva med å ta en blindtest og SÅ uttale deg?

PPPS: Når man legger til en ekstra "PS" skal man og legge til en ekstra 'P'

Lenke til kommentar
takk til thor...det er det jeg snakker om kan skje og sikkert skjer på en lørdag..

 

 

ps: humor er vanskelig...det skal ikke gjenta seg...

ps jeg vet hva blindtest er.

 

 

Når du sier at en billig kabel "sikkert funker greit med en billig 37-tommer" så kan du ikke komme i ettertid og si at du snakker om feilprosenter på brudd i kabler osv. Du ror og ror, men du ror i sirkel.

 

PS: Humor er vanskelig, noe du beviser til gangs.

PPS: Hva med å ta en blindtest og SÅ uttale deg?

PPPS: Når man legger til en ekstra "PS" skal man og legge til en ekstra 'P'

Jeg har da aldri sagt at en billig kabel sikkert funker greit! Jeg har sagt: Hvis den virker!

Skrivefeil trenger vi ikke gå igjennom med deg....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

HDMI-kabel fra Biltema har i mange tilfeller vist å være god når det gjelder holdbarhet og passform i HDMI-kontakter. Hvis folk har problemer med Clas Ohlson sine kabler er derfor Biltema noe som er værdt å sjekke ut. ;)

Lenke til kommentar
De som tror at billige kabler ikke klarer å overføre data feilfritt kan kanskje forklare oss hvordan datanettverk verden over kan fungere med billige CAT-5 kabler.

 

om jeg ikke husker helt feil nå, så blir pakkene "hash"(eks på en hash sjek, crc32,md5 osv) sjekket og motager skal sende info tilbake om pakkene den motar. hvis en pakke kom frem med feil hash så vil den sendes igjen. dette er noe som faktisk tar tid, og krever data kraft. jeg vet ikke om det er nok tid for en hdmi kabel og mota et nytt signal om den vet den har fått en feil pakke, eller om den prøver å reparere pakken den har motatt .. eneste som har noe å si er om kabelen fungerer eller ikke fungerer. dyrere kabler har ikke større eller mindre sjans for å fungere. alt er etter kvaliteten på kabelen ikke prisen.

Lenke til kommentar

Kabler er definitivt noe forbrukerombudet bør ta en titt på. Det er nok av forhandlere som snakker om sine kabler som om det er ren magi. Det er faktisk grenser for hva man kan påstå i markedsføringen sin.

 

Dreamcaster er en høyttalerkabel som overfører alt den skal på en rask og presis måte.

 

Rask? Hvor mye raskere går signalet i denne kabelen enn i feks en kleshenger eller en lampettledning? Dette er et analogt signal så kabel har til tider en innvirkning her, men neppe på hastigheten...

 

Når det gjelder digitale signaler så er det ikke veldig vanskelig å sende noe igjennom kabelen og sjekke om det ser likt ut i andre enden..man kan til og med måle hastigheten.

 

AK-DL1 er retningsbestemt, og den riktige signalveien er selvsagt angitt på kabelen, slik at du ikke risikerer å begrense ytelsen gjennom feil montering.

 

Vil jeg kunne surfe raskere på nettet om jeg bruker denne nettverkskablen fremfor en jeg tok med fra jobben, gitt at kabelen står riktig vei?

 

Jeg synes det er helt greit at folk bruker 50 000 kroner på en coaxkabel og sier de kan høre forskjell. Når en butikk bruker det i markedsføringen blir det noe helt annet. Man kan lese på hifiklubben og soundgarden til man blir kvalm. Husk spypose.

 

Selv bruker jeg en 1m hdmi-kabel som koster 400 kroner til min TV. Det fulgte med i en pakke som bestod av TV, veggstativ, kalibreringsbluray og hdmi-kabel. Den fungerer helt fint, den som fulgte med skjermkortet mitt ville sikkert fungert den og om den hadde vært lang nok.

Lenke til kommentar
Så det folk her prøver å si er at båndbredden på hdmi kablene ikke har noe å si på en kabel som bare er 1 meter? Jeg bare lurer for Monster selger kabler med 5 forskjellige båndbredder.

 

http://www.monstercable.com/hdmi/hdmi_spee...cable_speed.asp

 

Båndbredde har noe å si. En kabel som møter HDMI 1.3-spec skal kunne takle det som finnes på forbrukermarkedet, 1080p, HD-lyd. Man kan seff kjøpe en kabel som klarer gigabit selv om man bare skal kjøre 10mbit halv duplex. Når kabelen som klarer gigabit (høyere båndbredde) koster 3-4 ganger så mye vil jeg si at det ikke er noe poeng i å investere i denne "future proofingen". Hvem vet, kanskje HDMI ikke er fremtiden i det hele tatt...

 

Jeg ser at Monster forsøker å gi inntrykk av at om man skal ha DTS-HD så må man kjøpe deres ultra high-speed kabel: Increased cable capacity for support of advanced source and display technologies, such as 120 Hz refresh rates, x.v.Color™, and Dolby® TrueHD and DTS-HD™ surround. Det er ikke sant. HDMI 1.3 holder til alle av dagens standarder.

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Så det folk her prøver å si er at båndbredden på hdmi kablene ikke har noe å si på en kabel som bare er 1 meter? Jeg bare lurer for Monster selger vel kabler med 4-5 forskjellige båndbredder.

Gamle HDMI kabler hadde mindre båndbredde enn den nye. 1.3 versjonen. Så lenge kabelen er spec'et for 1.3(som alle er idag) er det ikke noen mening med "større båndbredde"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...