Gå til innhold

HDMI fra Clas Ohlson


Anbefalte innlegg

En HDMI 1.x sertifisert kabel skal gjøre nytten under normale forhold. Problemet er vel heller at de billigste Clas Ohlson-kablene + en del kinakabler garantert ikke er sertifisert (de utelater bevisst slik info fra pakken).

Er litt usikker på akkurat det på Clas Ohlson, var der og kjøpte HDMI kabler og spurte om de støttet fullHD. Og hun som var der sarte ja med en gang, det var garantert. Men er fremdeles litt usikker på det, så etterpå at det ikke sto noe om det på pakken.

 

Noen måte å teste det på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[ironi]

Må si at eg er veldig skuffet nå. Kjøpte meg en 5 meter lang HDMI kabel på Clas Ohlson av den rimeligste de hadde. Når eg kom hjem i går og koblet denne til så var fargene, spesielt blåfargen, helt feil.

[/ironi]

 

 

Nei, kabelen til kr 249 fungerte ypperlig. Men nå kjører eg bare 720p uten lyd, så noe annet kan man vel heller ikke forvente.

 

Lenke til kommentar
En HDMI 1.x sertifisert kabel skal gjøre nytten under normale forhold. Problemet er vel heller at de billigste Clas Ohlson-kablene + en del kinakabler garantert ikke er sertifisert (de utelater bevisst slik info fra pakken).

Er litt usikker på akkurat det på Clas Ohlson, var der og kjøpte HDMI kabler og spurte om de støttet fullHD. Og hun som var der sarte ja med en gang, det var garantert. Men er fremdeles litt usikker på det, så etterpå at det ikke sto noe om det på pakken.

 

Noen måte å teste det på?

 

Om de ansatte sier den støtter 1080p er det bare å kjøpe den og returnere den om den ikke virker. Eneste måten å teste er nok å faktisk plugge den inn i oppsettet ditt.

 

At en kabel ikke er sertifisert/mangler info om sertifisering betyr bare at den ikke tilfredsstiller alle krav til sertifiseringen. Det betyr ikke nødvendig vis at den gjør en dårlig jobb, heldigvis er Clas rimelig snille på bytte dersom ting ikke virker som de burde.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Jeg vet at dette er litt OT, men gidde ikke å lage en ny tråd om dette :p.

 

Altså, jeg vet at HDMI fører både lyd og bilde. La oss si at jeg kobler DVI til PC'en, og HDMI til TV'en. Vil da lyden fra PCen bli overført til TV'en? Sån at jeg kan bruke den optiske utgangen i TV'en til å koble til Recieveren min? Eller vil ikke lyd bli ført over via skjermkorte?

Lenke til kommentar
Jeg vet at dette er litt OT, men gidde ikke å lage en ny tråd om dette :p .

 

Altså, jeg vet at HDMI fører både lyd og bilde. La oss si at jeg kobler DVI til PC'en, og HDMI til TV'en. Vil da lyden fra PCen bli overført til TV'en? Sån at jeg kan bruke den optiske utgangen i TV'en til å koble til Recieveren min? Eller vil ikke lyd bli ført over via skjermkorte?

 

DVI er kun bilde og vil aldri kunne overføre lyd.

Du må nok ta lyden fra pcen til reciveren om du bruker DVI, men de fleste hovekort/lydkort har egen optisk/Spdif utgang ;)

Lenke til kommentar

HDMI output support

All display resolutions up to 1920x10802

Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS, DTS-HD & Dolby True-HD4, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI

 

Dette er altså tatt ifra skjermkorte mitt. :p

Kan jeg da koble DVI fra PC -- HDMI til TV, Optisk fra TV til Reciever?

Lenke til kommentar
HDMI output support

All display resolutions up to 1920x10802

Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS, DTS-HD & Dolby True-HD4, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI

 

Dette er altså tatt ifra skjermkorte mitt. :p

Kan jeg da koble DVI fra PC -- HDMI til TV, Optisk fra TV til Reciever?

 

Igjen, DVI kan IKKE overføre lyd!

Så lenge du bruker DVI utgangen fra pcen din vil du aldri få lyd, men hvorfor bruke DVI utgangen om du sier skjermkortet ditt støtter HDMI?

Lenke til kommentar

Har opplevd mange ganger at spesielt Sony tv ikke godtar billig hdmi-kabel, man får ikke bilde.

Det er ikke bare kvaliteten på bildet man skal tenke på når man kjøper kabel, forskjellen på kabler kan være kontakter, stivhet og ikke minst hvor mye informasjon man klarer få gjennom kabelen.

1080p vil kreve mer informasjon enn 720p, derfor bør man bruke en kabel av bedre kvalitet til ett slikt signal.

Har selv testet billig mot dyr kabel i 1080p, og på bildekvalitet var det ikke mye forskjell.

Men derimot på bevegelse i bildet, som sideveis panorering ga den billige kabelen dårlig bilde, da bildet hakket og hoppet bortover ved kjapp panorering.

Lenke til kommentar

Nå er det tydelig at du ikke har lest tråden, eller bare ønsker å fyre opp.

 

Ved digitalt signal(som HDMI ER) så vil ikke forskjell i kabelen gi synlig forskjell på bildet. Så lenge signalet kommer frem så vil bildet være akkurat likt med en dyr kabel og en billig kabel. Dersom signalet ikke kommer frem så har du enten en kabel som ikke er laget(sertifisert) for den mengde data du overfører(1080p + 7.1 lyd for eks over 15m) eller så har du en feil i kabelen(og da har du krav på ny). Feilen du da får er enten pixelfeil i bildet eller ikke bilde i det hele tatt. EOD.

Lenke til kommentar

Tja, ikke si det nomore.

Det kan være at UnZane er inne på noe.

 

Hvis det er feilkorrigering, og kabelen er av "gammel" type som ikke er sertifisert for båndbredden som 1080p medfører, så kan det kanskje lagge litt på bildene.

 

Jeg sier ikke at det ER slik, men det er ikke totalt usannsynlig heller.

Han sa jo også at han ikke så noe forskjell på selve bildekvaliteten, for den saken er jo grei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...