Gå til innhold

HDMI fra Clas Ohlson


Anbefalte innlegg

Morsomt å lese hvordan alijens står på sitt og sier at alle andre har feil, mens dere andre blar opp med kilder etc., hvor alle er enig - fra amatør til eksperter med lang erfaring - om at det ikke er noen (i det minste merkbar) forskjell mellom en dyr og billig kabel, såfremt man snakker om under 10 meter, og passer på at det ikke er skader i kabelen.

 

Og så tyr alijens til personangrep ja. :roll:

 

Han må dessverre innse at han har feil, og har malt seg inn i et lite hjørne. ;)

Ja det har vært en morsom reise for meg også.

Når det gjelder person-angrep vet jeg at jeg ikke akkurat kom med så veldig alvorlige ting.Bare en liten ironisering over navn og en god latter over at ingen forsto spøken min om blindtest og bånbredde..særlig det at de følte de måtte forklare meg hva en blindtest var(fikk meg en god latter da)....hvis man leser innleggene mine står det ingen steder at man får bedre bildekvalitet på en kabel som virker...men jeg har erfaring med kunder som har kjøpt billige kabler som ikke virker og det er hele poenget mitt med min anbefaling av kjøp av noe dyrere kabler( nei ikke tusenvis av kr)..

Stakkars meg. Jeg har blitt kalt arrogant,en som lurer kundene mine bevisst og ubevisst,en som ikke har noen som helst peiling. Det er jo personangrep i min bok. Jeg har ikke alltid svart på disse..men ble sensurert på ett av de..

Så kan jo du linke til svarene mine der du mener jeg har feil i mine uttalser...idet store og hele betyr dette svært lite for meg personlig men jeg står fortsatt på min anbefaling til trådstarter.

Hilsen Komiske Alijens.

 

Så din annbefaling til trådstarter/kunder er, kjøp en dyrere kabel, ikke til flere 1000, men dyr kabel, fordi du har opplevd at en billig kabel ikke har virket/vært feil på?

 

Det samme er faktisk tilfelle med dyre kabler også, du vet det?

 

Dette mener jeg er på grensa til villeding/lureri, det må da være bedre for kunden/trådstarter at du annbefaler dem å kjøpe 2 "billigkabler" som fortsatt er rimeligere enn 1 dyr (ikke til flere tusen) i tilfelle den ene skulle være ødelagt.

 

 

Så kan han heller få pengene tilbake om kabelen ikke virker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke si at jeg er nøytral i denne saken, da jeg jobber som selger for Hifiklubben,

 

men jeg har likevel noen erfaringer. Nå har jeg ikke lest alle innleggene ennå, men noe kan sies. Testen på Tv2 finner jeg usikker. Kablene var koblet til en signalforsterkende switch til en tv med en rekke billedforbedringskretser, og strekket var kort.

 

I så tilfelle er det for mange faktorer som ikke er kontrollert ut til at man kan være skråsikker. Selv har jeg en Clas Ohlson-hdmikabel på 7,5 meter til min projektor. Denne hadde problemer med tap av signal (snø og bortfall av bilde) til stadighet. Dette forsvant da jeg koblet inn en hdmi-switch med signalforsterker. Om det er kabelrelatert, usikkert, men det er en BRA blurayspiller, hd-receiver og projektor vi snakker om.

 

Jeg har hatt flere kunder som ikke får 1080p til å virke også på korte strekk med kabel som har fulgt med produktet. Vi har da solgt en "dyrere" kabel som er testet for hdmi 1.3, og dette har virket.

 

Jeg skal ikke si at jeg selv ser forskjell på dyr og billig når begge virker, men jeg har så langt disse erfaringene nevnt her. Så er det vel opp til forbruker å avgjøre hva som er bra nok.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om du er som meg men jeg "hater" og gå i butikker. Det å måtte reise helt ned for å bytte kabel er irriterende og tidkrevende. Som jeg gladelig betaler extra for. Noe jeg også har gjort flere ganger.

Skal heller ikke se bort fra placebo effekten er betryggende.

Endret av alijens
Lenke til kommentar

Uansett hva som er best, ville jeg kjøpt HDMI-kabler (og generelt andre, dyre kabler) fra eBay. Der får man orgniale kvalitetskabler til en brøkdel av prisen man tar for de i Norge. Synderne er uansett butikkene som Elkjøp, Expert, Lefdal etc., fordi de selger kabler generelt svindyrt.

 

EDIT: Se for eksempel her:

http://cgi.ebay.com/New-Monster-400-HDMI-t...93%3A1|294%3A50

 

http://cgi.ebay.com/30FT-Premium-Gold-HDMI...93%3A1|294%3A50

 

http://cgi.ebay.com/10M-33ft-33-FT-HDMI-Ca...93%3A1|294%3A50

 

http://cgi.ebay.com/10M-Premium-HDMI-v1-3b...93%3A1|294%3A50

 

Nå er det ikke sikkert alle disse er gode, da jeg bare valgte noen som så bra ut på bildene til en overkommelig pris, men rundt 30 dollar for 10 eller 15 meter med HDMI-kabel av helt akseptabel, eller god kvalitet, er ikke dårlig.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Ahhh den gode, gamle placebo effekten..

 

Ja den skal vi selvfølgelig la styre våre valg, hvem trenger vel fornuft eller seriøs vitenskap? :roll:

Hehe, ante ikke at det faktisk fantes ekstreme ting der ute.(Men CD-pennen hadde jeg faktisk sett før).

Skjønner ikke at den kan være lov å lansere slike svindel-produkter som kun er ment for å svindle idioter. :(

Endret av Vice
Lenke til kommentar
I så tilfelle er det for mange faktorer som ikke er kontrollert ut til at man kan være skråsikker.

 

Det er her hififolk tar så innmari feil. HDMI er ikke en lyd/bildekabel, men en nettverks/datakabel. De gamle reglene hififantastene holder seg til gjelder ikke lenger. Det er helt andre krav til hva som skal til av forstyrrelser for å tulle med et digitalt signal, og effekten av feil er helt annerledes enn det man er vant til fra den analoge verdenen.

 

Og Hifi-klubben kan uansett ikke tas seriøst etter at man har tittet litt på sidene deres. Enten er det en gjeng svindlere, eller så kan de ingenting.

 

QED Qunex SR75 er en digitalkabel forbehold bruk i hjemmekinosystemer av høy kvalitet eller som forbindelse mellom CD-drivverk og separat DA-konverter. I rimeligere systemer vil den rimeligere Qunex P75 kunne gjøre jobben mer enn godt nok, men bruker du komponenter av svært god kvalitet, vil de forbedringene som en SR75 tilbyr absolutt komme til sin rett. Mer stabilt og åpent stereobilde, og flere detaljer er noen stikkord for å beskrive forskjellene som oppleves.
link

 

Du behøver i prinsippet bare en vanlig nettverkskabel for data for å bruke DenonLink, men i likhet med andre kabeltyper er det alltid ekstra lydkvalitet å hente ved å velge et kvalitetsprodukt som er optimalisert for formålet. (...) AK-DL1 er retningsbestemt, og den riktige signalveien er selvsagt angitt på kabelen, slik at du ikke risikerer å begrense ytelsen gjennom feil montering.
link

 

De to overnevnte sitatene kan kun komme fra en svindler eller en som ikke kan noe om det han driver med. Ingen av delene er noe godt tegn for en HIFI-butikk.

 

Når dette er sagt så finnes det jo de som er verre... Soundgarden f.eks:

 

ECO 3 antistat-spray er utviklet for å fjerne statisk elektrisitet rundt signalkabler og høyttalerkabler. I tillegg har denne sprayen en forbløffende effekt ved bruk på label-siden av en cd-plate før du skal spille denne. Et ”må høres” produkt!
link

 

Og min favoritt, Stereofil:

 

Kjøleribbene er festet til forsterkeren via et kjøleelement i massiv messing for å forbedre kjølingen, samt drepe alle uønskede resonanser. Hver enkelt kjøleribbe (totalt fire stk. per forsterker) er på den dyreste utgaven belagt med krom eller 24 karat gull ved hjelp av elektrolyse. Denne behandlingen er kun gjort midt på natten, ved fullmåne, for at elektrolyseprosessen skal fungere så godt som mulig. Hver enkelt kjøleribbe tar ca. seks timer å behandle, og er i løpet av prosessen tatt ut av elektrolysebadet og snudd seks ganger for å sikre best mulig resultat.
link

 

Håper noen ryker på en bot for ulovlig markedsføring snart, det hadde vært noe å se en HIFI-sjappe prøve å bevise at de ikke lyver i noen av tilfellene over her :)

Lenke til kommentar
I så tilfelle er det for mange faktorer som ikke er kontrollert ut til at man kan være skråsikker.

 

Det er her hififolk tar så innmari feil. HDMI er ikke en lyd/bildekabel, men en nettverks/datakabel. De gamle reglene hififantastene holder seg til gjelder ikke lenger. Det er helt andre krav til hva som skal til av forstyrrelser for å tulle med et digitalt signal, og effekten av feil er helt annerledes enn det man er vant til fra den analoge verdenen.

 

Og Hifi-klubben kan uansett ikke tas seriøst etter at man har tittet litt på sidene deres. Enten er det en gjeng svindlere, eller så kan de ingenting.

 

QED Qunex SR75 er en digitalkabel forbehold bruk i hjemmekinosystemer av høy kvalitet eller som forbindelse mellom CD-drivverk og separat DA-konverter. I rimeligere systemer vil den rimeligere Qunex P75 kunne gjøre jobben mer enn godt nok, men bruker du komponenter av svært god kvalitet, vil de forbedringene som en SR75 tilbyr absolutt komme til sin rett. Mer stabilt og åpent stereobilde, og flere detaljer er noen stikkord for å beskrive forskjellene som oppleves.
link

 

Du behøver i prinsippet bare en vanlig nettverkskabel for data for å bruke DenonLink, men i likhet med andre kabeltyper er det alltid ekstra lydkvalitet å hente ved å velge et kvalitetsprodukt som er optimalisert for formålet. (...) AK-DL1 er retningsbestemt, og den riktige signalveien er selvsagt angitt på kabelen, slik at du ikke risikerer å begrense ytelsen gjennom feil montering.
link

 

De to overnevnte sitatene kan kun komme fra en svindler eller en som ikke kan noe om det han driver med. Ingen av delene er noe godt tegn for en HIFI-butikk.

 

Når dette er sagt så finnes det jo de som er verre... Soundgarden f.eks:

 

ECO 3 antistat-spray er utviklet for å fjerne statisk elektrisitet rundt signalkabler og høyttalerkabler. I tillegg har denne sprayen en forbløffende effekt ved bruk på label-siden av en cd-plate før du skal spille denne. Et ”må høres” produkt!
link

 

Og min favoritt, Stereofil:

 

Kjøleribbene er festet til forsterkeren via et kjøleelement i massiv messing for å forbedre kjølingen, samt drepe alle uønskede resonanser. Hver enkelt kjøleribbe (totalt fire stk. per forsterker) er på den dyreste utgaven belagt med krom eller 24 karat gull ved hjelp av elektrolyse. Denne behandlingen er kun gjort midt på natten, ved fullmåne, for at elektrolyseprosessen skal fungere så godt som mulig. Hver enkelt kjøleribbe tar ca. seks timer å behandle, og er i løpet av prosessen tatt ut av elektrolysebadet og snudd seks ganger for å sikre best mulig resultat.
link

 

Håper noen ryker på en bot for ulovlig markedsføring snart, det hadde vært noe å se en HIFI-sjappe prøve å bevise at de ikke lyver i noen av tilfellene over her :)

Ja jeg ser alle mine filmer ved fullmåne for det beste resultatet. Så film i går forresten med meget godt resultat....da kan man tilogmed bruke clas Ohlson kabler!

Lenke til kommentar
Toslink overfører digitale signaler ved hjelp at lys... Og blir ikke forstyrret av elektromagnetisk stråling (eller hva det nå heter)

 

beklager at jeg blander meg, men lys ER elektromagnetiske signaler(så forstyrrelser er ikke utelukket). :innocent:

 

 

Det har han vel heller ikke nektet på?

Og jeg skal gjerne se den EMC-kilden din som klarer å krølle til lys.

Lenke til kommentar
Toslink overfører digitale signaler ved hjelp at lys... Og blir ikke forstyrret av elektromagnetisk stråling (eller hva det nå heter)

 

beklager at jeg blander meg, men lys ER elektromagnetiske signaler(så forstyrrelser er ikke utelukket). :innocent:

 

Hørte jeg rett? Det er tydelig mye mer vas i denne tråden enn først anntatt! Min gode mann, optiske signaler er *ikke* påvirket av hverken EMI eller RFI interferens. Lær litt før du poster!

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar
Toslink overfører digitale signaler ved hjelp at lys... Og blir ikke forstyrret av elektromagnetisk stråling (eller hva det nå heter)

 

beklager at jeg blander meg, men lys ER elektromagnetiske signaler(så forstyrrelser er ikke utelukket). :innocent:

 

 

Det har han vel heller ikke nektet på?

Og jeg skal gjerne se den EMC-kilden din som klarer å krølle til lys.

 

Hørte jeg rett? Det er tydelig mye mer vas i denne tråden enn først anntatt! Min gode mann, optiske signaler er *ikke* påvirket av hverken EMI eller RFI interferens. Lær litt før du poster!

 

Jeg tror ikke du hørte mye rett nei, for jeg mener det samme som deg.

Lenke til kommentar
Mmmm, mente ikke deg ;) . Fikk feilquote når jeg postet. Fikk fikset det, men du var kjappere... beklager ;) .

 

 

Ja, jeg mistenkte det.

 

Anyways, rett skal være rett:

Jeg *vet* ikke at lys ikke lar seg påvirke av elektromagnetisk støy eller utladninger.

Og jeg har en mistanke om at hvis gutta på CERN virkelig vil noe slikt, så får de det til.

 

Lys er iallefall påvirket av tyngdekraft, så en viss mulighet for "manipulering" og avbøying etc bør der være.

 

Uansett så tror jeg ikke standard husholdningsartikler er nok :)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom tråden skikkelig men dette er diskutert opp og ned verden rundt og man blir aldri enige. Grunnen til det er at det er folk som ikke forstår hva egentlig er ett digitalt signal er for noe som vil påstå til sin siste dag at en dyr digitalkabel er bedre enn en billig en, slik er det ikke.

 

Fodelen med en dyr kabel er at den fysisk tåler mer og går ikke like fort i stykker, hvis kunder har klaget på dette er det kun fordi kabelen rett og slett er ødelagt. At dette skjer ofte som noen her påstår tror jeg rett og slett ikke på.

 

Sitter selv med lyd/bilde elektronikk til over 100 000 kr og mange av de kronene er gått til kabler, altså høyttalerkabler og analoge signalkabler. HDMI gidder jeg faktisk ikke bruke 1000-vis av kroner på, kjøper nesten alltid det nest beste, da får jeg en kabel som tåler litt ekstra og som gir like bra bilde som high end HDMI til det mangedobbelte.

Lenke til kommentar

For de som ikke forstår hvorfor det er slik kan gi ett lite eksempel:

 

Tenk dere at Celine Dion og en tilfeldig person med en katastrofal stemme sitter med ett ark hver, arkene er like og er fulle av nullere og enere. Poenget er mens de leser opp hva som står skal du sitte å skrive det ned på ett annet ark. UANSETT hvem som leser opp så er det ikke vanskelig å få med seg hva leseren sier for noe, samme hvem av dem det er. På samme måte som det ikke vil bety noe på stemmen vil det heller ikke gjøre en forskjell på om du har en god eller dårlig kabel.

 

Hvis det derimot står en samling av bokstavene C, D, E, F, G, A og H som ikke skal leses opp men er toner som skal synges, ja da betyr stemmen veeeldig mye. Slik er det altså også for analoge kabler (signaler).

Lenke til kommentar
Har ikke lest gjennom tråden skikkelig men dette er diskutert opp og ned verden rundt og man blir aldri enige. Grunnen til det er at det er folk som ikke forstår hva egentlig er ett digitalt signal er for noe som vil påstå til sin siste dag at en dyr digitalkabel er bedre enn en billig en, slik er det ikke.

 

Fodelen med en dyr kabel er at den fysisk tåler mer og går ikke like fort i stykker, hvis kunder har klaget på dette er det kun fordi kabelen rett og slett er ødelagt. At dette skjer ofte som noen her påstår tror jeg rett og slett ikke på.

 

Sitter selv med lyd/bilde elektronikk til over 100 000 kr og mange av de kronene er gått til kabler, altså høyttalerkabler og analoge signalkabler. HDMI gidder jeg faktisk ikke bruke 1000-vis av kroner på, kjøper nesten alltid det nest beste, da får jeg en kabel som tåler litt ekstra og som gir like bra bilde som high end HDMI til det mangedobbelte.

 

Da vil jeg si at du nok har sløst bort ganske mange penger uten å ha fått noe igjen annet enn kabler som ser fine ut og kanskje tåler mer. (Et stort kanskje forresten)

Lyden din er nok desverre akkurat like bra eller til og med dårligere enn hvis du hadde kjøpt billige kabler.

 

Det gjelder nok det samme med bildet ditt hvis du med "nest beste" mener de nest dyreste du finner.

 

Tenk på hva du kunne brukt de pengene til istedet for kabler? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...