Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke fulgt så veldig godt med de siste månedene, men kan noen raskt oppsummere forskjellene på MX100 og BX100 og hvilken jeg bør velge?

Kort sagt - Crucial:

Mx200 er den MLC nand vi "bør velge" . Etterfølger av mx 100. Mlc nand som man også "bør velge" for performance til en bra pris.

Bx 100 er TLC nand budsjett utgave. Den kan være den 500gb ssd du velger om du bare skal ha "crucial velkjent" stabilitets ssd til lavest mulig pris i en laptop etc.

 

Bx 100 er Crucials EVO ( tripple level nand , 3 bits, TLC. For noen kontroversielt over SLC og MLC )

 

 

Lengre forklart ulikheter mellom mx 100 , 200, bx 100.

http://www.custompcguide.net/the-differences-between-crucial-mx100-vs-m500-and-m550-ssd/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Syns de minste ssd har holdt seg sånn cirka samme pris en 2-3 år nå. På en måte stagnert litt, fått noe høyere ytelse her og der da.

Blir vel som med andre ting at man møter en vegg i utviklingen.

Ta i betraktning at dollarkursen har steget med rundt 40% på 2 år. De mest populære 250 GB lå på rundt 1600 kr for 2 år siden. Nå er de nede i rundt 900 kr, et fall på ca 40%. Til sammen utgjør det mer enn en halvering i pris per GB i dollar. Jeg synes det er ganske bra framgang selv om vi nordmenn ikke får nyte så godt av det på grunn av kronekursen. Hvis dollaren går tilbake til 6 kr de neste par årene så vil det alene føles som fremgang for oss selv om prisen i dollar står stille.

Lenke til kommentar

Pris er egentlig ikke avgjørende, men trenger SSD'er til et par maskiner nå. Både til Windows og OS X. Har god erfaring med MX100 fra før og har allerede sett på MX200. Det absolutt viktigste er stabilitet. Har utelukkende brukt Crucial og Samsung de siste årene etter diverse tidligere dårlige erfaringer med Corsair og OCZ hvor samtlige disker jeg har hatt har trøblet.

Lenke til kommentar

 

Har ikke fulgt så veldig godt med de siste månedene, men kan noen raskt oppsummere forskjellene på MX100 og BX100 og hvilken jeg bør velge?

Kort sagt - Crucial:

Mx200 er den MLC nand vi "bør velge" . Etterfølger av mx 100. Mlc nand som man også "bør velge" for performance til en bra pris.

Bx 100 er TLC nand budsjett utgave. Den kan være den 500gb ssd du velger om du bare skal ha "crucial velkjent" stabilitets ssd til lavest mulig pris i en laptop etc.

 

Bx 100 er Crucials EVO ( tripple level nand , 3 bits, TLC. For noen kontroversielt over SLC og MLC )

 

 

Lengre forklart ulikheter mellom mx 100 , 200, bx 100.

http://www.custompcguide.net/the-differences-between-crucial-mx100-vs-m500-and-m550-ssd/

 

 

Takker. Ser at MX200 er veien å gå og at MX100 fremdeles er et godt valg dersom man vil spare noen (få) kroner.

Lenke til kommentar

BX er fremdeles upløyd mark ref Samsungs 840 evo problem med tlc.

Syns du skal holde deg til mx 100/200. Som er MLC baserte. Dyrere nand gjør disse mx drives litt dyrere enn tlc budsjett versjon , men bedre levetid/retension/ytende.

Så lenge prisen er like høy på BX gir det liten mening å velge den da den egentlig skal være en del billigere og er enklere laget.

Dårligere kontroller blant annet.

Hvis du skal ha noe kjappere enn disse ville jeg tatt Intel 750 PCIe eller Samsug XP941-M2. Kanskje uaktuelt med M2 for mange som ikke har det enda men PCIe er veldig greit da. Men dette blir da fort doble prisen for samme størrelse.

Lenke til kommentar

BX er fremdeles upløyd mark ref Samsungs 840 evo problem med tlc.

Syns du skal holde deg til mx 100/200. Som er MLC baserte. Dyrere nand gjør disse mx drives litt dyrere enn tlc budsjett versjon , men bedre levetid/retension/ytende.

 

Enig med du. Har faktisk et par 840 EVO gående som foreløbig ikke har vært noe problem. Nærmer seg vel et par år gamle og firmware er oppdatert. Ellers går det stort sett i 850 PRO og MX100.

Lenke til kommentar

Har jo, som Nizzen allerde veit (av en eller annen "ukjent" grunn :p ) bestilt meg en XP941. Denne skal på HK som OS-disk, og blir helt perfekt for formålet. Har googlet litt, og finner ut at denne blir grisevarm! Kan dere kaste noe lys over dette? Har så liten peiling på sånt.



Den vil jo bli montert rett under en av GPU'ene også, så det er jo ikke helt bra. Hva syns dere?
Lenke til kommentar

Litt usikker på åssen jeg skal løse det egentlig, har ikke så gode muligheter for vifter akkurat i det området. :hmm:

 

Hva vil denne ligge på "til vanlig" da, tror du?

 

Du lar en 140mm likke/henge over skjermkorta. Stripse det fast. Ser ikkje bra ut på bilde, men ingen vet at du tar bilde når du ikkje har vifta der :D

 

Har hatt det samme selv med 3-way 980 sli. Siden bakplatene blir sykt varme, så kunne de trenge en liten blest. Veldig lite som skal til før de blir lett lunkne fra glodvarme. :)

 

slik:

https://www.dropbox.com/sc/ja1avlu4u68f9ti/AAAEc1Fgj4AnZjafTDBMBI2Na

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Har ikke fulgt så veldig godt med de siste månedene, men kan noen raskt oppsummere forskjellene på MX100 og BX100 og hvilken jeg bør velge?

Kort sagt - Crucial:

Mx200 er den MLC nand vi "bør velge" . Etterfølger av mx 100. Mlc nand som man også "bør velge" for performance til en bra pris.

Bx 100 er TLC nand budsjett utgave. Den kan være den 500gb ssd du velger om du bare skal ha "crucial velkjent" stabilitets ssd til lavest mulig pris i en laptop etc.

 

Bx 100 er Crucials EVO ( tripple level nand , 3 bits, TLC. For noen kontroversielt over SLC og MLC )

 

 

 

 

Helt feil

 

  • MX 200 kommer med Micron synkron MLC NAND
  • MX 200 bruker Marvell kontroller
  • MX 200 benytter DWA på modellene som har lavest kapasitet

 

 

  • BX 100 bruker også Micron synkron MLC NAND
  • BX 100 bruker Silicon Motion kontroller
Endret av johome
Lenke til kommentar

 

 

Har ikke fulgt så veldig godt med de siste månedene, men kan noen raskt oppsummere forskjellene på MX100 og BX100 og hvilken jeg bør velge?

 

Kort sagt - Crucial:

Mx200 er den MLC nand vi "bør velge" . Etterfølger av mx 100. Mlc nand som man også "bør velge" for performance til en bra pris.

Bx 100 er TLC nand budsjett utgave. Den kan være den 500gb ssd du velger om du bare skal ha "crucial velkjent" stabilitets ssd til lavest mulig pris i en laptop etc.

Bx 100 er Crucials EVO ( tripple level nand , 3 bits, TLC. For noen kontroversielt over SLC og MLC )

 

Helt feil

 

  • MX 200 kommer med Micron synkron MLC NAND
  • MX 200 bruker Marvell kontroller
  • MX 200 benytter DWA på modellene som har lavest kapasitet

 

  • BX 100 bruker også Micron synkron MLC NAND
  • BX 100 bruker Silicon Motion kontroller
Bra - Du leste lenken jeg postet tidligere.

 

Der sies det blant annet.

Crucial puts in quite an effort to have BX100 join the competition against Sandforce-based or Samsung’s early TLC solid state drives, at a very very affordable price point.

Jeg skulle lest nøyere. Helt klart.
Lenke til kommentar

 

Bra - Du leste lenken jeg postet tidligere.

 

 

He he , jeg var faktisk såpass trøtt da jeg skrev innlegget inatt , at jeg knapt gadd å skumlese det du linket til.

Ha lest et par tester av BX 100 , og viste at den brukte MLC NAND

 

 

 

 

Den Silicon Motion kontrolleren som sitter inni BX 100 er faktisk ganske bra :

 

Pros

  • One of the most inexpensive consumer SSDs on the market
  • Excellent 2MB sequential speeds (read)
  • Out-performed other Crucial drives in various workloads
  • Excellent power consumption numbers

Cons

  • Uneven performance overall
  • Bare bones drive; lacks data reliability features

 

 

Kilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...