Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samsung 850PRO Nyeste firmware "dreper" SSD,en !

 

Har 3 stk nye som er levert med siste update.

Har også en med den "gamle" firmwaren og tenkte oppdatere den i kveld.

 

Først sjønte jeg ikke bæret fordi den nyeste updaten ikke var å finne på Samsung sine sider.

Ble litt skeptisk og googlet litt.. da fant jeg denne artikkelen som omtaler at en del brukere blir møtt med svart skjerm og "død"

SSD etter update!

http://www.guru3d.com/news-story/after-samsung-840-evo-issues-now-the-850-pro-has-issues-too.html

 

Skuffende av Samsung må jeg si.. Nylig Evo 840 trøbbelet og nå dette..ikke bra.

Håper de nye som er ferdig med nyeste firmware ikke begynner å få trøbbel også nå da..

Lenke til kommentar

Samsung 850PRO Nyeste firmware "dreper" SSD,en !

 

Har 3 stk nye som er levert med siste update.

Har også en med den "gamle" firmwaren og tenkte oppdatere den i kveld.

 

Først sjønte jeg ikke bæret fordi den nyeste updaten ikke var å finne på Samsung sine sider.

Ble litt skeptisk og googlet litt.. da fant jeg denne artikkelen som omtaler at en del brukere blir møtt med svart skjerm og "død"

SSD etter update!

http://www.guru3d.com/news-story/after-samsung-840-evo-issues-now-the-850-pro-has-issues-too.html

 

Skuffende av Samsung må jeg si.. Nylig Evo 840 trøbbelet og nå dette..ikke bra.

Håper de nye som er ferdig med nyeste firmware ikke begynner å få trøbbel også nå da..

 

if it ain't broke, don't fix it ;)

 

Jeg har ikkje oppdatert mine 3stk 850pro 256GB. De funker bra nok :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det er nok det smarteste ja :)

 

Fikk forresten en av de nye som oppførte seg helt på trynet som jeg har sendt i RMA..

Håper det var tilfeldig og ikke kommer av den nyeste firmwaren de leveres med nå.

 

Håper også Samsung fixer Magican så det blir mulig å skru av den automatiske update meldingen man får hver steike gang

man starter maskina.. ( den maser ikke nå da fordi updaten er fjerna pga problemene) men jeg tror mange updater for å bli

kvitt maset.

 

Mye sinte folk der ute nå..:)

https://www.facebook.com/groups/samsungssd850death/

Endret av kal.50
Lenke til kommentar

Man fikser korrupsjonen med å flashe pånytt den nye fw vha å initiere prosessssen med en ekstra 850 pro som man kopler til den brickede føre man trykker Y .

Så det er bevislig at problemet er Samsung Magician og fw update prossesssen under windows med magician som skaper problemet.

Oppdatere med ISO på disk i sata port 1 på maskin med AHCI har funket fint med den nye fw.

 

(dette er noe av det samme problemet jeg fikk med Crucials update med program under windows i fjor sommer , 2 stk bricked drives - som jeg tilslutt klarte å få opp igjen med data intakt)

Lenke til kommentar

Det var godt forklart syar2003 :)

 

Magican gjør det igrunn alt for lett for folk å oppdatere med maset sitt. Synd,for det har mange fine funksjoner også.

 

Trasig for alle nobs som bare trykker "yes" på update og havner i ulykka.

 

Var like før jeg gikk fem på..

Lenke til kommentar

Bare å tenke litt på det ....

 

Ville jeg ha oppdatert firmwaren i en snurredisk sitt kretskort/kontroller "on the fly" og uten å ha gyldig backup av dens data .

Ehh.. nei.

 

Firmware oppdatering er ingen simpel prosedyre (under panseret) uansett hva device det gjelder. Og man bør spørre seg om dette er noe som en virkelig må gjøre eller ikke , som i at det løser en alvorlig feil eller liknende med enheten og bruken.

 

Jeg har ikke oppdatert 850 Pro selv da jeg ikke har hatt noe problem.

Magician er installert men autostarter ikke, og går således ikke i bakgrunnen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Når Magican er "deaktivert" slik du kjører.. Virker da overprovision og rapid-OS opti osv ?

 

Jeg bruker ikke rapid men OP er greit å ha på skulle jeg tro ?

 

Backup er en selvfølge ja.. Bruker kun SSD,en til OS og programmer..så en ny Win install er en "bagatell".

 

Men en død SSD pga unødvendig fw update er jo dritkjipt ja. :confused:

Lenke til kommentar

Rapid har jeg ikke aktiv fordi kontrolleren er i raid mode. Er uansett bare cache i minne.

Overprovisioning av magician er uallokert partisjon plass og håndteres internt av ssden .

Optimaliseringer av magician er gjort i OS , powerplan , services , register , etc

 

Jeg starter den sjelden.

Greit å benytte for å sjekke ssd helse:smart data og sånt. En plass å initiere optimalisering fra , om man ønsker disse.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Som mange skriver på nettet, Intel burde hatt en 800GB verson til rundt 700 dollar. 400GB blir lite for mange. For oss som har skjermkort i SLI så er jo 2.5" utgaven av Intel SSD 750 genial! Noen som vet om akkurat den funker på Asus X99-Deluxe?

ja.

 

Når p3700 funker på z97/x79 og x99 uten nvme bios , så ja. Tror ikkje 750 heller må ha nvme support i bios for å funke. er samme kontroller i alle p serie og 750 pci-e ssder

Lenke til kommentar

 

Som mange skriver på nettet, Intel burde hatt en 800GB verson til rundt 700 dollar. 400GB blir lite for mange. For oss som har skjermkort i SLI så er jo 2.5" utgaven av Intel SSD 750 genial! Noen som vet om akkurat den funker på Asus X99-Deluxe?

ja.

 

Når p3700 funker på z97/x79 og x99 uten nvme bios , så ja. Tror ikkje 750 heller må ha nvme support i bios for å funke. er samme kontroller i alle p serie og 750 pci-e ssder

 

 

Nizzen Intel 750 kommer i 2 utgaver. Jeg mente den som er i standard 2.5" utgave, som likner vanlige SATA SSD'er, men som inni er identisk med den man putter ned i et PCIe spor - bare at man kobler en kabel inn i en slik :

 

150401-230518.jpg

 

Les mer her.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...