Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hmmm... I de fleste tester til Anandtech så virker Samsung SM951 bedre. Ja, nå vet jeg ikke helt hva folk flest her inne driver med, men på de fleste punkter hvor det ikke er snakk om nesten ren server-virksomhet, så gjorde den det bedre. Det er også i mer praktisk format, og en 10-15 % bedre pris/kapasitet. Så for de som har satset mer på en mer workstation/spillmaskin, så virker SM951 bedre (når den eventuelt blir tilgjengelig).

 

Dette er hva Anandtech selv sier:

Given the enterprise background of the SSD 750, it's more optimized for consistency than raw peak performance. The SM951, on the other hand, is a more generic client drive that concentrates on peak performance to improve performance under typical client workloads. That's visible in our benchmarks because the only test where the SSD 750 is able to beat the SM951 is The Destoyer trace, which illustrates a very IO intensive workload that only applies to power users and professionals. 

 

 

 

I can't say it's perfect and for slightly lighter IO workloads the SM951 wins my recommendation due to its more client-oriented design, but the SSD 750 is really a no compromise product that is aimed for a relatively small high-end niche, and honestly it's the only considerable option in its niche.
Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har mer informasjon om denne godbiten? MZVPV512HDGL

Det er Samsung SM951 512GB med NVMe.

 

Såvidt jeg har skjønt er den planlagt for Q2.

NVMe versjonen er ikkje ventet før utpå sommeren i følge Ramcity. Det er de som har SM951 (vanlig) og forige samsungmodellen på lager.

Lenke til kommentar

Eg fikk min Intel 750 på mandag, men (som frykta/forventa) så ville ikkje ASUS P8Z77-hovudkortet mitt boote frå den pga. manglande BIOS/UEFI-støtte. Eg posta eit spørsmål på http://pcdiy.asus.com/i går og relativt kjapt etterpå hadde dei oppretta ein poll på interessen for NVMe-støtte på Z77/Z87/X79-hovudkort. Stem gjerne om du (som meg) er interessert i støtte på desse eldre hovudkorta http://pcdiy.asus.com/2015/04/asus-nvme-support-poll-voice-your-opinion/

Endret av oddbjornk
Lenke til kommentar

 

SM951 m2 eller Intel 750 Pcie?

Usikker på hvilken jeg vil ha her nå.

SM951 NVMe m2. Denne kommer i løpet av et par mnd. Derfor 750 om kjøp nå :)

Intel 750 vil vel være et bedre kjøp uansett pga den ikke er begrenset til formfaktoren for M.2?

 

Går selv og sikler på sm951 NVMe, men tipper den ikke vil nå helt opp til Intel 750.

Lenke til kommentar

 

 

 

SM951 m2 eller Intel 750 Pcie?

Usikker på hvilken jeg vil ha her nå.

SM951 NVMe m2. Denne kommer i løpet av et par mnd. Derfor 750 om kjøp nå :)
Intel 750 vil vel være et bedre kjøp uansett pga den ikke er begrenset til formfaktoren for M.2?

 

Går selv og sikler på sm951 NVMe, men tipper den ikke vil nå helt opp til Intel 750.

750 blir nok best uanZ, men 951nvme er digg pga den tar liten plass. Dog har man plass, så...

Lenke til kommentar

 

 

750 blir nok best uanZ, men 951nvme er digg pga den tar liten plass. Dog har man plass, så...

 

Helt klart. Har selv Gen3 M.2 slot, så derfor vil SM951 være nesten lik 750. Men jeg har også plass i PCIe-sporene, så det er ingenting i veien for å gå for 750 heller.

 

Så vil vel si det er ca 45/55 mellom sm951 og 750. Og om man klarer å merke den forskjellen er vel heller lite sannsynlig. (Så fremt man har gen3 M.2 slot)

Lenke til kommentar

SM951 m2 er mer optimalisert mot klient type bruk vel, type QD1-4? Virker sånn etter de testene jeg har sett. Hvem her trenger god ytelse ved QD32-128 da... Mener dere det er verdt å vente på NVMe versonen av denne og da ikke gå for AHCI versonen som har kommet ut nå?

Om du faktisk vil merke forskjell mellom ASCI og NVMe? Det kommer litt an på bruksmønsteret. F.eks så krever NVMe færre CPU-kall. Så hvis pc-en jobber 100% så vil mer av CPU-en gå til det faktiske arbeidet, og mindre til diskbruk.

 

Men jeg må innrømme at det begynner å bli vanskelig å si om folk vil "merke forskjell" mellom forskjellige disker som går over PCIe :)

Lenke til kommentar

SM951 m2 er mer optimalisert mot klient type bruk vel, type QD1-4? Virker sånn etter de testene jeg har sett. Hvem her trenger god ytelse ved QD32-128 da... Mener dere det er verdt å vente på NVMe versonen av denne og da ikke gå for AHCI versonen som har kommet ut nå?

p3700 er optimalisert til alt :p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...