Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig! Kanskje 2015 blir året PCIe SSD tar av blant oss som er over middels interessert i SSD/PC/teknologi.

Jeg tror 2015 blir året hvor M.2 og PCIe SSD'r med NVMe begynner å bli tilgjengelig for vanlige folk.

Mens 2016+ er da 3D Nand 1TB+ NVMe baserte enheter begynner å bli rimelige. Dvs billigere samt større størrelser.

 

Det er alt mulig å få tak i 2TB PCIe NVMe SSD. Men den koster nærmere 60k...

 

Pga 3D nand er det ikke utenkelig at vi får 10TB PCIe SSD innen 2020. Men det spørs hva prisen blir :)

 

 

Gleder meg til NVMe pga mindre overhead som gir mindre CPU bruk og lavere latency.

Gleder meg til 3D nand blir standard pga det øker størrelsen betraktelig vs pris.

Gleder meg til PCIe baserte SSD fordi vi igjen får litt lavere overhead, men i hovedsak større båndbredde.

 

PS: Sata Express, M.2 og PCIe er alle PCIe-tilkoblinger. Mens Achi (sata) og NVMe er protokoller for overføring som kjører på toppen av PCIe-tilkoblingen.

Lenke til kommentar

Det som blir spennende er hva slags data retension vi får på ulike ssd lagrings alternativer utover uten at de er tilkoplet spenning.

Legge terrabytes av viktige data for langtids lagring på media med nand er jeg foreløpig ikke særlig komfortabel med.Vel og merke at data mediet ikke er satt strøm på med ulike mellomrom , hver 3 mnd f.eks

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det som blir spennende er hva slags data retension vi får på ulike ssd lagrings alternativer utover uten at de er tilkoplet spenning.

Legge terrabytes av viktige data for langtids lagring på media med nand er jeg foreløpig ikke særlig komfortabel med.Vel og merke at data mediet ikke er satt strøm på med ulike mellomrom , hver 3 mnd f.eks

Det er litt (mye) usikkerhet rundt nettopp dette. Noen mener en ny SSD kan være uten strøm i 5 - 10 år. Andre mener en eldre SSD kan holde 1 år uten strøm.

 

Så til arkivering er nok tape det beste. :)

Lenke til kommentar

 

Det som blir spennende er hva slags data retension vi får på ulike ssd lagrings alternativer utover uten at de er tilkoplet spenning.

Legge terrabytes av viktige data for langtids lagring på media med nand er jeg foreløpig ikke særlig komfortabel med.Vel og merke at data mediet ikke er satt strøm på med ulike mellomrom , hver 3 mnd f.eks

 

Det er litt (mye) usikkerhet rundt nettopp dette. Noen mener en ny SSD kan være uten strøm i 5 - 10 år. Andre mener en eldre SSD kan holde 1 år uten strøm.

Så til arkivering er nok tape det beste. :)

Ja , det er akkurat derfor jeg tar det opp.

Og det med 12 mnd (max retension) er når nand minnet er tilnærmet nytt (lav cykles rate).

Retension degraderes veldig vesentlig med velbrukte celler.

Syns det er alt for lite fokus og informasjon om dette for ulike produkter. Det begynner å bli viktig etterhvert som volumet på enhetene øker og kommer opp i TB klasse eller multiple sådan

Lenke til kommentar

For de som ikkje vil hoppe på NVMe toget enda, så er det ganske mye trøkk i 3x 850pro på intel hovedkortkontroller også :)

Jeg venter på NVMe pga latency, ikke IO. 1 850 pro alene har rask nok IO til det meste, men lavere latency får man vel ikke før NVMe.

 

Btw: Hvordan er latency på P3700 vs. f.eks 850 pro?

 

 

Jeg lagde denne mockupen i stad. Håper noe sånt blir mulig :p

K7jRLNe.png

Lenke til kommentar

 

For de som ikkje vil hoppe på NVMe toget enda, så er det ganske mye trøkk i 3x 850pro på intel hovedkortkontroller også :)

Jeg venter på NVMe pga latency, ikke IO. 1 850 pro alene har rask nok IO til det meste, men lavere latency får man vel ikke før NVMe.

 

Btw: Hvordan er latency på P3700 vs. f.eks 850 pro?

 

 

 

 

 

64863.png

64349.png

Lenke til kommentar

Kort oppsummering av noen av nyhetene den siste tiden.
Det ser dessverre fortsatt ut til at bedriftkunder/oem spiser mye av markedet, så usikkert hva som blir tilgjengelig før andre halvdel av 2015.

  • Samsung SM951 M.2 SSD
  • OCZ M.2 JetExpress SSD
  • HyperX Predator M.2 SSD + PCIe adapter
  • Intel kommer med 32 lags 3D nand i andre halvdel av 2015.
  • Marvel har annonsert en ny kontroller (88SS1093) som støtter NVMe, PCIe 3.0 og mye annet snacks.
Lenke til kommentar

Er inne på tanken om å kjøpe ny SSD, men må si jeg slites litt i mellom hvilken jeg skal kjøpe av mx100 og 850pro, har sett mest på 512GB utgaven, er sikkert mer plass en man strengt tatt behøver sånn sett, men er greit med en del plass også syns jeg når man først skal kjøpe ny, men det var den differansen på 1000kr og om det er verdt det.

Lenke til kommentar

Er inne på tanken om å kjøpe ny SSD, men må si jeg slites litt i mellom hvilken jeg skal kjøpe av mx100 og 850pro, har sett mest på 512GB utgaven, er sikkert mer plass en man strengt tatt behøver sånn sett, men er greit med en del plass også syns jeg når man først skal kjøpe ny, men det var den differansen på 1000kr og om det er verdt det.

 

Det er ikkje verdt prisforskjellen for 99.9% av brukerene. Selv har jeg 8 stk MX100 og 3 stk 850 pro. MX100 512 var iallefall på et tidspunkt det billigste av ssd og helt oppe i toppen av ytelse. Kunne liksom ikkje være bedre kombo. Jeg kjøpte når prisen var 1450kr for 512 versjonen. 850pro har jeg på en Areca 1883 kontroller bare fordi 850pro er best av satassdene som finnes.

Lenke til kommentar

Ja, er også derfor at den er best, 850pro, vil ha det beste, lol, men føler at 3k liksom er 1k for mye, har råd, men føler det blir litt for mye penger, nå koster jo mx100 ca 1900kr med tanke på pris oppgangen sist uke.

Må jo sies at jeg er ingen superuser akkurat, spill og browse nettet er liksom det mest ekstreme jeg gjør på en PC i 99,9% av alle timene jeg sitter her.

Lenke til kommentar

Ja, er også derfor at den er best, 850pro, vil ha det beste, lol, men føler at 3k liksom er 1k for mye, har råd, men føler det blir litt for mye penger, nå koster jo mx100 ca 1900kr med tanke på pris oppgangen sist uke.

Må jo sies at jeg er ingen superuser akkurat, spill og browse nettet er liksom det mest ekstreme jeg gjør på en PC i 99,9% av alle timene jeg sitter her.

Man kan godt si at 850 pro makser det som er mulig å makse på sata-grensesnittet. Det er veldig lite å hente på en "raskere" SSD uten å hoppe over til andre grensesnitt.

 

850 pro er bedre, men i pris/ytelse så tipper jeg mx100 er et bedre valg.

 

PS: Det er viktigere at du bruker ACHI mode (istedet for ide) i bios enn hvilken disk du går for ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, achi er satt på, står vel på som default på ihvertfall på Z68 hk osv til intel, men achi er som sagt aktivert eller slått på.

Sitter fortsatt med en 2500k, men har ikke skjedd så mye i mainstream segmentet på CPU siden at jeg personlig ser noen grunn til å kjøpe nytt, hehe.

 

Og andre SSD grensesnitt for meg blir veldig dyrt hehe.

 

Men selv om jeg har fryktelig lyst på 850pro, så taler det mest for mx100 og det blir nok den, kommer alltids en neste gang man kan kjøpe det raskeste og neste gang så kanskje det blir en slik PCI-E SSD istedenfor.

For jeg regner ikke med at det kommer noe som er "bedre" på sata siden per nå, crucial kommer vel med nye disker, kommer jo alltid nye nytt, men sata grensesnittet er vel maksa nå uansett og raid er neppe noe jeg kommer til å drive på med.

 

Så takker, takker.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

For jeg regner ikke med at det kommer noe som er "bedre" på sata siden per nå, crucial kommer vel med nye disker, kommer jo alltid nye nytt, men sata grensesnittet er vel maksa nå uansett og raid er neppe noe jeg kommer til å drive på med.

Praktisk sett så er sata6 makset, og har vært i vel over ett år. Det vil komme billigere og større disker, men ikke nevneverdig bedre. :)

 

Det ser jo faktisk ut til at M.2 og sata express vil bli makset før året er omme.. Men her ligger det mer i kortene at ytelsen til f.eks P3700 blir mainstream, da det er et stort gap mellom entrylevel og high end.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...