Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Det var et spørsmål, ikke en konklusjon.

 

Min erfaring er uansett at å bytte til SSD i en eldre maskin kan på mange områder gjøre at maskinen virker raskere og sprekere enn en ny maskin uten SSD, forutsatt at en ikke har et bruksmønster som krever mye cpu som for eksempel videoredigering.

 

Poenget mitt er at din påstand ikke stemmer i mitt tilfelle, og jeg har samme cpu og skjermkort i min laptop som oholles har i sin. Jeg er ikke det minste plaget med at jeg "makser CPU mesteparten av tiden jeg gjør ting", faktisk så har jeg nå overvåket spubruk siden jeg leste hva du skrev og har kun en gang brukt hele kapasiteten til cpu, og da under konvertering av video.

 

Sannheten er at maskinen min føles mye raskere etter jeg fikk SSD enn hva den gjorde når den var ny. Hovedgrunnen til dette er at programmer starter mye raskere med SSD; windows starter raskere, ja det meste går raskere med SSD.

Jeg er delvis enig i det du skriver her. Oppgradering til en SSD vil gjøre responsen i maskinen bedre. Det jeg skrev var at oppgradering av batteri, minne og til SSD ikke noe jeg vil anbefale for en gammel laptop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har planer om å kjøre to HDD'er i RAID0 ved siden av OS SSD'en.

Og der måtte jeg pensjonere den HDD'en. Den begynte nærmest å skrangle når leseren gikk. Fikk error på "error check" i Windows samt at disk ble ubrukelig etterpå. Heldigvis så fikk jeg kopiert over "viktige" data.

 

Dette skjedde ca en uke etter at jeg la SSD'en ligge på denne HDD'en. Det har nok ingen sammenheng(?), men man kan jo begynne å lure.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg en Kingston HyperX SSD 120GB. Den har 6Gbit/s, men hoverkortet mitt støtter bare 3Gbit/s. Med tanke på at dettte er en veldig god SSD antar jeg at det er mye jeg går glipp av.

 

Er det en mulighet, for eksempel via SATA Kontrollere at jeg kan oppnå maks ytelse? Jeg er villig til å betale rundt 500 kr.

 

Jeg har søkt litt på nettet, men jeg finner nesten bare kontrollere som enten ikke passer til SSD, eller er laget for RAID... Jeg trenger litt hjelp her!

Endret av userman
Lenke til kommentar

SATA (IDE mode) gir dårligere responsivitet, spesielt ved multitasking.

RAID mode vil gi samme ytelse som AHCI. Intel har TRIM med sine drivere (om SSDen ikke er i RAID). Har ikke sjekket statusen for TRIM med AMD i RAID modus.

Takk for svar.

Har planer om å kjøre to HDD'er i RAID0 ved siden av OS SSD'en.

 

Typisk at vi AMD-folk er annenrangs. ;)

 

Hva er problematisk med AMD? Man får 6 SATA3 porter og og ingen problemer med TRIM.

Lenke til kommentar

SATA (IDE mode) gir dårligere responsivitet, spesielt ved multitasking.

RAID mode vil gi samme ytelse som AHCI. Intel har TRIM med sine drivere (om SSDen ikke er i RAID). Har ikke sjekket statusen for TRIM med AMD i RAID modus.

Takk for svar.

Har planer om å kjøre to HDD'er i RAID0 ved siden av OS SSD'en.

 

Typisk at vi AMD-folk er annenrangs. ;)

 

Hva er problematisk med AMD? Man får 6 SATA3 porter og og ingen problemer med TRIM.

Det er som det står bare litt lenger opp. Kan ikke kjøre SSD med AHCI og HHD i RAID fra samme kontroller.

Lenke til kommentar

Problemet blir bare dersom RAID non-member ikke har TRIM. Om du får TRIM som non-member blir det i praksis som AHCI.

Jeg vet ikke om AMDs drivere gir TRIM for RAID non-member, det ser ut som Kimm0n0 mener på de gjør det. Det burde stå info om det noe sted, men jeg har ikke lett etter det. Det er fint om noen som vet kan bekrefte eller avkrefte her i tråden.

Lenke til kommentar

Problemet blir bare dersom RAID non-member ikke har TRIM. Om du får TRIM som non-member blir det i praksis som AHCI.

Jeg vet ikke om AMDs drivere gir TRIM for RAID non-member, det ser ut som Kimm0n0 mener på de gjør det. Det burde stå info om det noe sted, men jeg har ikke lett etter det. Det er fint om noen som vet kan bekrefte eller avkrefte her i tråden.

Ok. Skulle gjerne likt å testa dette nå, men HHD'en er så godt som død.

Lenke til kommentar

Spennende, men de burde siktet på denne sjangeren med P-ATA SSD for 3-4 år siden. Har man først S-ATA så kan man like gjerne kjøpe en S-ATA-600 SSD og bruke den på lavere hastighet grunnet bakover-kompatibilitet. Det eneste bra er lavere priser. En 300 kr SSD høres fristende ut, selv om kapasiteten og ytelsen er lavere enn vi er vant med. (Noen ganger trengs det ikke mer)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er det vanlig at SSDer gir fra seg temperaturmålinger? Sensorprogrammet jeg bruker på linux (lm_sensors) gir kun fra seg temps som temp1, temp2 etc. pga. hardwaren ikke gir fra seg noe mer nyttig info enn det, så er litt vanskelig å vite hva som er hva.

 

Har en Samsung 830, og ene temperaturen er på 35C, og det er ingenting annet jeg kan komme på som kan være på denne temperaturen, så virker naturlig. Men har denne SSDen i det hele tatt en temperatursensor?

 

Har også en Crucial M4 som jeg bruker på stasjonære som jeg ikke får noe nyttig ut av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...