Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

På jobben har vi bare gamle snurredisker vi bruker og når jeg da kommer hjem til min SSD så er det som å komme til en annen verden!

 

mandela du burde mekke et script (en bat fil f.eks) som starter mange programmer samtidig. Da vil du se stor forskjell mellom en HDD og SSD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betroz: jeg har lagt merke til at tunge programmer åpnes fortere ja. En litt merkelig ting jeg har opplevd er at windows vil gå litt i stå når jeg f.eks. zipper en mappe på snurredisken mens jeg bruker f.eks. utforskeren eller et annet progrsm installert på ssden, det med kun en kjerne på cpu som peak'er.

Lenke til kommentar

Betroz: jeg har lagt merke til at tunge programmer åpnes fortere ja. En litt merkelig ting jeg har opplevd er at windows vil gå litt i stå når jeg f.eks. zipper en mappe på snurredisken mens jeg bruker f.eks. utforskeren eller et annet progrsm installert på ssden, det med kun en kjerne på cpu som peak'er.

 

Har du skrudd av prefetch? Har du en treg snurredisk som spinner opp når du gjør en slik jobb?

Lenke til kommentar

Har ikke fulgt så mye med på de siste ssd diskene som har kommet på markedet etter at jeg kjøpte Ocz Vertex3 max io 128 og Crucial m4 128 i fjor. Nå ser jeg behovet for mer plass og vil derfor kjøpte meg en på 256 GB å bruke i tillegg til 128GB disken jeg kjører i denne boxen. Hvilken av disse diskene er mest verdt pengene: VIl ikke betale for mye ekstra om forskjellen er liten <10%. Disken skal som i dag primært brukes til os, spill og programmer.

 

Intel 520 setter jeg som max pris i denne omgang mm. det er noen andre produkter som gir utrolig lik/bedre ytelse for tilnærmet samme pris.

 

Hva anbefaler dere?

post-12639-0-95807100-1332080749_thumb.png

Lenke til kommentar

Har ikke fulgt så mye med på de siste ssd diskene som har kommet på markedet etter at jeg kjøpte Ocz Vertex3 max io 128 og Crucial m4 128 i fjor. Nå ser jeg behovet for mer plass og vil derfor kjøpte meg en på 256 GB å bruke i tillegg til 128GB disken jeg kjører i denne boxen. Hvilken av disse diskene er mest verdt pengene: VIl ikke betale for mye ekstra om forskjellen er liten <10%. Disken skal som i dag primært brukes til os, spill og programmer.

 

Intel 520 setter jeg som max pris i denne omgang mm. det er noen andre produkter som gir utrolig lik/bedre ytelse for tilnærmet samme pris.

 

Hva anbefaler dere?

 

Crucial M4, Samsung 830 og Intel SSD 520.

Lenke til kommentar

Det er en kombinasjon av flere ting.

I praksis er det hovedsaklig en kombinasjon av IOPS for QD i området 1-4 (for både les og skriv), accesstime, og båndbredde for sekvensielle oveføringer. I tillegg er det ting som hvordan kontrolleren behandler blandede aksesser, og ytelse over tid fra vedlikehold (TRIM, GC, spare area, kompressjon).

 

Dette er for det aller meste av vanlige bruksmønstre for forbrukere i dag (W7 + programmer og spill). Etter hvert som OS og programmer lar være å anta at all lagring er på snurredisker og kun optimaliserer for det vil ytelse ved høyere QD (max IOPS) få mer å si. Man kan se dette som en analogi til flerkjerne prosessorer og bruk av flertrådede programmer (og OS). Max IOPS kan også være relevant om man driver med databaser eller VMware, eller multitasker med disk-intensiv arbeid.

 

Siden SSDer flytter flaskehalser i systemet vekk fra lagringsmediet til en viss grad, som nevnt et par poster opp, blir det viktigere at SSDen er kjapp om resten av systemet er kjapt.

 

For svakere systemer er det hovdesaklig at accesstime for system- og programfiler blir så mye raskere som gjør systemet mer responsivt. Om man gjør fler ting mot lagringsmediet samtidig er det også viktig å ha kontrolleren i AHCI modus (pga NCQ), da det lar SSDen svare på forespørslene i parallell. Dette fører til at man kan åpne et program samtidig som man laster ned noe, streamer lyd/video fra disk, og kjører virus-scan omtrent like fort som man åpner programmet når ingen ting annet foregår.

 

Konklusjonen er at det meste av det vi anser som "greie SSDer av nyere generasjoner" fungerer bra nok for de aller fleste til windows og programmer. TRIM er en fordel for å holde ytelsen oppe over tid, men det går fint uten også, spesielt om man tar noen lette tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heihei.

 

Jeg har et Corsair Obsidian 800D kabinett. Forran, så er det en luke hvor jeg kan legge inn harddisk\ssd inn på ei hylle. Men av en eller annen grunn så finner ikke maskinen SSD'ene jeg plugger inn.

(Har en tråd om det her> https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1413866 )

 

Noen som har en anelse på hva som kan være galt? Jeg har montert SSD'en riktig på hylla etc.

Har en vanlig 1 TB disk også der. Maskinen finner den uten problemer..

 

For øyblikket har jeg SSD'ene helt i bunnen av kabinettet.. Ser veldig rotete ut slik. :(

Lenke til kommentar

Noen som har et guestimate på sånn ca ytelse med 4x 128GB m4 (R0) på SATA 3Gbps (ICH10R)? Har ikke hatt tid til å prøve så mye, men kjørte en runde Anvil i går kveld. Kjører 128K stripe. Det ser nesten ut som den skalerer greit opp fra 1 enhet, men stopper på ca 2. Optimistisk å tro at den vil skalere opp til 4 på ICH10R riktignok, men trodde kanskje den ville gå litt høyere enn 2x med 4 enheter.

 

Den dumme IBM kontrolleren ville jo ikke fungere på Classified hovedkortet mitt.. Ingen PCIe spor som fungerer med andre ting enn skjermkort visstnok. Så inntil videre er jeg stuck med ICH10R og 3Gbps.

Lenke til kommentar

@SilentNET

 

Du burde få rundt 600MB/s på lesing og opp i mot det samme på skriving, det du først og fremst vil merke forskjell på er 4K QD > 1 men den er uansett så bra på Crucial m4 128GB at det er svært lite å hente i praksis.

Du kan hente en del på å OC'e PCIe, fra 107 og oppover begynner det å gi betydelig utslag.

(har vært oppe i 115-120 på en GB X58-UD7 men det var litt drøyt, funket dog for PCMV testing og andre diskrelaterte benchmarks)

 

@Nizzen

Skal du gå over til LSI :)

(jeg bytter aldri ut Areca'en, det er kjekt med mange porter, bruker stort sett bare LSI til jobb så Areca'en er hjemme)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Areca skal fungere, iallefall for de jeg har sett som har det kortet du har. Lyst på Areca 1880i ?

 

Er denne passiv? Altså vifteløs. Hva skal du ha for den eventuelt? Litt skeptisk til å kjøpe før jeg vet om den virker på hovedkortet mitt ;) Mange porter forresten?

 

Screenshot fra Anvil:

post-4613-0-97818600-1332270385_thumb.png

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Akkurat kjøpt meg SSD - og fant også ut at det er første gang jeg har fikset meg en ny harddisk - som ikke er ekstern. Så da må jeg under disk management. So far so good.

 

Men hva er forskjellen på Master Boot Record og GPT når jeg skal bruke den som "lagringsdisk". Da jeg allerede har en SSD som jeg har windows på, og booter fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...