Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Til dere som har erfaring:

 

Er det risikabelt å kjøpe en OCZ Vertex 2 til bruk som systemdisk i en hjemmeserver som skal stå på døgnet rundt? Kan få en brukt disk av denne typen (160GB) til ålreit pris, men mener å ha lest om flere som har hatt problemer med OCZ-disker tidligere.

 

Det var tidligere problemer med SandForce kontrolleren som OCZ (og mange andre) bruker i bl.a. OCZ Vertex 3. OCZ Vertex 2 blir kjempefin i en server.

Endret av Kimm0n0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Crucial har endelig en oppdatert FW til m4

 

Firmware Release Notes

Firmware for the m4 SSD is being updated from version 0309 to 000F.

The m4 is updatable to this new firmware starting from version 0001, 0002, 0009 or 0309 in a single step. If updating from early versions, all interim improvements will also be included (please see Release Notes for version 0002, 0009 and 0309 at www.micron.com for details).

Changes between version 0309 and 000F include the following changes:

• Improved compatibility with certain SAS expanders and peripheral RAID cards.

• Improved throughput stability under extremely heavy workloads.

• Improved data protection in the event of unexpected, asynchronous power loss.

This firmware update is recommended for all drives currently in the field if the end user is experiencing any of these symptoms.

 

Link til download

 

edit:

glemte å nevne at:

Man kan nå oppdatere direkte fra Windows, men sjekk i release notes om du oppfyller kriteriene. (og ta backup om du har noe du ikke kan miste)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Typisk, akkurat når jeg har sendt avgårde den nye Asus i7 lappisen til mudern i posten. Den har fått min gamle m4 disk med fw 0309 å så dukker det opp en ny og bedre fw. Ytelsesmessig økning driter jeg i på den disken, men når det står at den gir improved data protection så er det lite kult. Tror ikke helt jeg tør ta sjansen på å oppdatere den via windows og teamviewer :p

Lenke til kommentar

Mente jeg så at RST 11.0 var å få tak i for en god stund siden, men fortsatt er 10.8 den offisielle hos Intel. er det noen som kjenner grunnen til dette?

 

Bra at de har, Crucial altså har fått på plass en windows-basert oppdatering, blir nok til at jeg prøver meg på denne, selv om det ikke ser ut til å gi noen økt ytelse for vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Noen anbefalinger, evt. fallgruver å holde seg unna?

 

Jeg har valgt å følge Toms råd: "buying the SSD that everyone says is the fastest isn't as important as buying an SSD you can afford, particularly if it means replacing a hard disk as your system drive." http://www.tomshardware.com/reviews/sata-6gbps-performance-sata-3gbps,3110-8.html

 

Med utgangspunkt i sitatet vil det si at du kjøper det du har råd til, med konkrete tips som Samsung 830 eller aller helst Intel 520 180GB til drøyt kr1900. Se prisjakt http://www.prisjakt.no/category.php?l=s85625566&o=tillv_pop&cols=

 

Her er den konkrete grunnen til at du bør gå for Intel http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-520-sandforce-review-benchmark,3124.html

Lenke til kommentar

Et lite sprøsmål ang trim. Jeg har hatt SSD'ene mine konfigurert i RAID0 en stund. Når jeg nå likevel skal reinstallere så lurer jeg på: Hvor lenge må SSD'ene være konfigurert uten raid på ICH10 for at Trim funksjonen skal få gjort sitt og refreeshet SSD'ene?

 

 

mvh

Snabel

Lenke til kommentar

De hadde noen problemer i starten, men det skal være fikset for lenge siden. Kapasitets og ytelsesmessig er den overkill, men om du får den til en god pris er det jo helt greit. Om prisen har noe å si vil en brukt 64-80GB SSD som støtter TRIM til rundt 500-600kr være et aktuelt alternativ, om det ikke er vennekjøp for enkelhetsskyld.

Lenke til kommentar

Snabel : Format kommandoen i Win7 aktiverer TRIM når du skal reinstallere.

 

Takk for svar, men hvor lenge må de stå for at trim skal gjøre jobben sin. Jeg har tenkt å sette dem opp i Raid 0 igjen.

Som du sikkert vet så får du ikke TRIM når du kjører RAID 0 (iallefall frem til Intel RST 11.5 kommer). Det du gjør er å kjøre HDDErase på dem, så setter dem opp i RAID igjen. En slik rens gir deg jomfru ytelse ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...