Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Theo, jeg testet kompressjon av min egen steam for en tid tilbake, det var noen filer som ble komprimert til rundt 20% av orginalstørrelse, noen rundt 50%, og noen digre som ikke ble komprimert. Dette var med winrar og max kompressjon. Jeg mistenker at de store er ferdig komprimerte arkiver. Når jeg fjernet disse GB+ filene fra det komprimerte arkivet ble snittet på rundt 40% av orginal størrelse av tingene i arkivet. Dette antyder det kan være noe å tjene på å komprimere steam, spesielt om man ikke rører de allerede komprimerte filene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel ikke Force 3 240gb rammet av harwareproblemene 120gb utgaven sliter med, og FW problematikken til OCZ skulle man tro Corsair slipper unna... Ikke hørt noe pluss eller minus om Corsair Force3 240, som egentlig kanskje bare er positivt...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

OCZ har håndtert dette så dårlig at tilliten er svekket for min del, de finner stadig nye mulige årsaker og felles er det at de alle peker på andre enn seg selv.

De får helt sikkert orden på sakene men i mellomtiden hadde jeg holdt meg unna.

 

Corsair Force 3 tilsvarer Agility 3 (asynkron) som er helt OK når du kommer litt opp i størrelse, Corsairs modell som vil/skal motsvare Vertex 3 er Force GT som ikke er langt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker å bytte ut min spinner i den bærbare til en ssd. Det som er problemet er at maks for meg blir 2000 kroner. Samtidig frykter eg at 120gb blir akkurat for lite som eneste disk i den ene maskinen eg har.

 

Ser intel sin 320 serie 160gb ligger for 1950 på netshop. Samtidig har Netshop vertex 3 for 1850. Er den utrolige ytelsen i vertex 3 verdt å ofre 40 gb for?

180 gb Vertex 2 koster rett over to tusen. Den må vel være bedre kjøp enn Intel sin, selv om den er nyere generasjon? Den er raskere, større kapasitet.. Rett og slett best?

 

Kjenner dette med ssd er forvirrende og vanskelig å bestemme seg for =) Men alt som heter ssd er vel så mye bedre enn det eg har at det blir verdt det...

Lenke til kommentar

Nå er det mange slags problemer med Vertex 3 :)

 

Jeg har en mengde av disse selv så jeg prøver på ingen måte å svartmale dem, bare så det er sagt :)

 

1) pågående problemer med ustabilitet spesielt på moderne maskiner og spesielt på ny firmware.

2) fysisk er den litt større enn andre og har dermed dårlig passform i *enkelte* bærbare som f.eks Lenovo

3) strømsparingsproblemer som ikke er heldig for bærbare

 

Til en bærbar hadde jeg dermed kjøpt en 320 uten å tenke meg om, hvis det er en moderne bærbar med 6Gb/s porter hadde jeg vurdert en Crucial m4 128GB.

Lenke til kommentar

Nå er det mange slags problemer med Vertex 3 :)

 

Jeg har en mengde av disse selv så jeg prøver på ingen måte å svartmale dem, bare så det er sagt :)

 

1) pågående problemer med ustabilitet spesielt på moderne maskiner og spesielt på ny firmware.

2) fysisk er den litt større enn andre og har dermed dårlig passform i *enkelte* bærbare som f.eks Lenovo

3) strømsparingsproblemer som ikke er heldig for bærbare

 

Til en bærbar hadde jeg dermed kjøpt en 320 uten å tenke meg om, hvis det er en moderne bærbar med 6Gb/s porter hadde jeg vurdert en Crucial m4 128GB.

Takk til Anvil og Nizzen for raske og gode svar! Eg har Timelinex 4820tg med første generasjons i5. Har dermed neppe bruk for raskere. Ville evt vært lurt med raskere om eg har denne i par år, og så hive den i en fremtidig stasjonær (om eg får prioritert det noen gang) og så kjøpe billig med større kapasitet til bærbare. men dette skjer neppe.

 

Da tror jeg jeg står mellom 160gb intel 320 og vertex 2 180gb for bare hundrelappen opp. Har hørt intel sine er kjent for å være stabile? Har de noen funksjoner som mangler på vertex som gjør de til bedre valg for fremtiden? Mener å ha lest noe om at de har kryptering eller noe som ikke er så vanlig?

 

-Bergs

 

Edit: strømsparing/batteritid er viktig moment for meg, så godt å vite =)

Endret av Bergs
Lenke til kommentar

Da har jeg en laptop på vei i posten. Det jeg fant ut er at denne har 2x sata 3 av sandy bridge chipsetet. Vurderer å kjøpe 2x Crucial m4 128GB å sette dem i raid 0.

 

Datamaskinen kommer allerede med Hybriddisk 500gb/4gb, så burde jeg kanskje bare kjøpt 1 ssd? Budsjettet mitt er på 3k.

 

Skal det ikke være mulig å kjøpe en slags adapter som gjør at jeg kan plassere en ekstra harddisk der som den optiske enheten er? Den har jeg aldri bruk for uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...