Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei folkens, satser på at dette tipset passer best i denne tråden og ikke (hardcore-)benchetråden.
Det hadde passet greit inn i en "hvordan starte" guide for SSD.


Jeg kjører 1x Intel x25-80gb gen2 og for noen dager siden la jeg merke til at ytelsen var falt betraktelig.
Imotsetning til første gang jeg opplevde dette, nyttet ikke en runde med TRIM via intel SSD toolbox.

De mest bekymringsverdige verdiene var (tatt med AS SSD) 4k read, som lå på 13MB/s etter TRIM.
På tidspunktet hadde jeg de nyeste driverene ifra intel (som man kan hente via "windows update"), og jeg foretok en rollback til eldre drivere, hvilket var positivt, men forsatt med Intel:7.0.0.1013 fikk jeg bare 16MB/s read.


Hvilke forandringer hadde nylig blitt gjort?
CPU tilbake på default clock + undervolting + strømsparing på hele linja


Det viste seg at ned CPU strømsparingsfunksjoner i BIOS aktivert klarte ikke maskinen å holde tritt.


Dersom man opplever dårlig ytelse, prøv å disable CPU EIST Function, CPU Enhanced Halt (C1E), C3/C6/C7 State support og lignende. [i BIOS]


Nå er disken tilbake på rett spor =)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Med 4GB SLC flash ja, som er èn brikke, ikke mange slik som bildet viser.

Om de hadde økt det til 8-16GB, brukt MLC, og satt det opp som en read-cache i stedet hadde jeg hatt større tro på det.

Slik det ser ut nå vil det bli en del dyrere, og gi lite effektivt utslag.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har spurt om dette for en stund siden, men jeg finner det ikke igjen.

 

Var det slik at en SSD (AHCI) ville yte dårligere hvis man også hadde to harddisker i raid 0 eller 1?

 

Er det noen som vet noe om dette? :)

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har spurt om dette for en stund siden, men jeg finner det ikke igjen.

 

Var det slik at en SSD (AHCI) ville yte dårligere hvis man også hadde to harddisker i raid 0 eller 1?

 

Er det noen som vet noe om dette? :)

 

ja det vil jeg å vite da jeg tengt ssd som os å to velociraptor i raid 0 på sb850 som da vil si at ssd blir stånde som singel i raid.

Lenke til kommentar

Med 4GB SLC flash ja, som er èn brikke, ikke mange slik som bildet viser.

Om de hadde økt det til 8-16GB, brukt MLC, og satt det opp som en read-cache i stedet hadde jeg hatt større tro på det.

Slik det ser ut nå vil det bli en del dyrere, og gi lite effektivt utslag.

Gå gjerne litt i dybden på akkurat dette. Har ikke orket sette meg inn i det.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har spurt om dette for en stund siden, men jeg finner det ikke igjen.

 

Var det slik at en SSD (AHCI) ville yte dårligere hvis man også hadde to harddisker i raid 0 eller 1?

 

Er det noen som vet noe om dette? :)

 

ja det vil jeg å vite da jeg tengt ssd som os å to velociraptor i raid 0 på sb850 som da vil si at ssd blir stånde som singel i raid.

Beklager sent svar. Du vil ikke få TRIM på SB850 med SSDen som non-member RAID, ytelsen vil være god om du laster ned RAIDXpert og aktiverer NCQ. Du må aktivere NCQ manuelt på SBxxx RAID, noe jeg synes er bak mål, men sånn er saken.

Lenke til kommentar

http://www.tomshardware.com/reviews/seagate-momentus-xt-hybrid-hard-drive-ssd,2638-10.html

There are two ways of looking at Seagate’s new Momentus XT. If you know that the drive pairs rotating storage with 4GB of SLC NAND flash memory, then you probably expect a lot from this new product. I have to admit that this happened to us. However, looking at the product name first allows us to take the position and standpoint that is most appropriate when looking at this product: the Momentus XT is a hard drive! It just happens to utilize flash memory in an effort to improve performance. Once we treat it like a hard drive, then we shed the performance expectations to which it can't live up.

 

All performance numbers we’ve seen are at least good, as the Momentus XT outperforms all 7,200 RPM 500GB competitors in the majority of our benchmarks.

Jeg synes vi bør ta til oss Toms Hardwares oppklaring. Dette er en harddisk (snurredisk) og har ingenting i SSD-tråden å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo hva det er, men vi bør slutte å tenke på den som en SSD eller SSD-konkurrent. Alt taler for at den er en variant av en tradisjonell harddisk og dermed bør den også omtales som det. Det hadde vært akkurat like irrelevant å omtale vanlige harddisker med DRAM-cache som systemminne (DDR3 etc).

 

 

Finn en feil:

 

Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB

Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB

OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 6 GB

Seagate momentus XP 500 GB

GeIL Value DDR2-800 4096 MB

 

Finn en feil til:

 

Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2

Kingston SSDNow V Series V+ Gen2 64 GB

Crucial C300 128 GB

Seagate momentus XP 500 GB

Corsair Force Series F100

 

Lenke til kommentar

Momentus XT er en to-nivå lagringsløsning og hører vel for fult hjemme i en SSD tråd. Faktisk synes jeg dette er en god løsning av økonomiske årsaker. Enn så lenge SSD er vesentlig dyrere enn HDD er det et godt valg å benytte SSD som cache fremfor å ha separate områder med direkte aksess. Det gjør at en behøver vesentlig mindre flash minne siden kun aktive data vil ligge i flash. En middels smart cache motor vil også droppe streaming data fra cache slik at flash minnet blir enda mer effektivt utnyttet. For større lagringssystemer kan dette også være interessant. Spesielt for MAID, som er et konsept med en del issues.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er OK at den nevnes her. Den bruker 4GB SLC NAND Flash, og seagate har kalt den en hybrid disk. At den for det meste oppfører seg som en rask harddisk blir en annen sak.

 

AnandTech fant det samme som TomsHardware. I syntetiske tester med store testfiler oppfører den seg som en vanlig harddisk.

"real world" benchmarks, f.eks. tid tatt med stoppeklokke for åpning av programmer og starting av OS, viser at den er gjevnt over en smule raskere enn en Velociraptor 600GB, men et godt hakk tregere enn SSDer.

Anand sier også den føles som en rask harddisk og ikke en SSD i daglig bruk.

 

Jeg synes denne er et greit alternativ for de som MÅ ha 500GB lagring i laptoppen som bare har èn HDD brønn, og fortsatt har et budsjett å overholde.

 

EDIT:

Anders, for MAID vil du sansynligvis heller ha en del større og mindre aggressiv cache. f.eks. hhv 16-64GB MLC for 500GB-2TB disker (ca 3% av total kapasitet, vs 0,8% for seagate's hybrid)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...