Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hepp

 

Vi skal kjøpe inn en del Dell Latitude E4200 laptoper i sommer, og disse leveres med 64BG "mobility SSD". Jeg har for meg dette er samsung ssd'er, men er ikke sikker. Er det noen som kan si litt om disse SSD'ene?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør jeg tenke på noe spesielt når jeg skal installere W7 på SSD'en (X25-M)? Må jeg update firmware eller noe først?

Sjekk at firmware er 02HA eller 02HD som Anvil sa, og sørg for å ha satt SATA modus til AHCI i BIOS.

Skal du bruke andre drivere enn microsoft's standard driver (MSAHCI) er det en fordel å legge den inn under windows installasjon. Alternativet er IRST 9.6.

Ellers er det den vanlige tweaks smørbrødlista etter du har installert: Pagefile, hibernation, system restore, animerte vinduer/menyer, og muligens temp/logg/index.

 

 

disse leveres med 64BG "mobility SSD". Jeg har for meg dette er samsung ssd'er, men er ikke sikker. Er det noen som kan si litt om disse SSD'ene?

Om jeg ikke tar feil er det Samsungs 2. generasjon, samme som OCZ Summit. God sekvensiell hastighet, 5000 IOPS les, ca 1000 IOPS skriv (lavere skriv IOPS ved høy QD). Elendig IOPS for blandet les/skriv for QD >1, kurven faller fort. I generell bruk skal disse være omtrent som en short-stroke partisjon på velociraptor (noe raskere), og en del raskere for workloads som er 100% les. Sammenlignet med Intel, SandForce, eller Micron/Crusial C300 er de trege.

Jeg er ikke sikker på om de har fått TRIM, jeg har sett tall fra en stund tilbake (ca et år) hvor disse var utsatt for betydelig degradering ved workloads med en del random writes.

 

 

Hvordan er det med å putte SSD i en Macbook? Lar seg gjøre?

Om du har en hvor du har tilgang til diskbrønnen, ja. Så langt jeg vet skal Intel x25-M være kompatibel, men det har vært problemer med kompabilitet mot andre SSDer, jeg vet ikke hvordan det er mot SandForce eller C300. OCZ ga ut en egen Mac.kompatibel utgave av vertex (Barefoot).

Lenke til kommentar

Ser du reagerer på "Through some unique component selection OCZ aims to keep costs within 10 - 20% of a single drive" i Anand comments, skal si meg enig i at den virker forvirrende, men normalt sett, siden han fortsetter med denne setningen etter å ha snakket om Raid singelkortet, ville jeg tro at han mener dette singelkort PCIe x4 alene vil koste 10-20% av hva en singeldisk ville koste, eller noe sånt som 3-600 kroner og så kommer kostnadene av de to SSD'ene i tillegg til dette...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hva er status på SSD for servere (24/7/365), tenker på levetid, feilrate osv. SLC vs MLC, etc?

Det kommer veldig an på hvilken SSD du sammenligner og hva du sammenligner med.

 

Til privat bruk har selv populære MLC SSDer milevis bedre feilrate enn populære HDD.

Lenke til kommentar

Hei..

Jeg skal skifte ut raptoren med en ssd (systemdisc), og lurer på om jeg må gjøre noe i forkant.

Kan jeg bare skifte til ssd, og legge inn operativsystemet, så er jeg i mål?

 

Hovedkort : Asus P5E WS PRO

Minne : Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2 4096MB CL5 2GB x4

CPU : Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz

SSD :Intel SSDSA2MH160G2C1

Grafikk : Gainward GeForce 9600GT 512MB GDDR3

Op sys : Gammel xp pro, ny W7 Ultimate 64

 

Systemet er ca 2 år, standard, og med originale drivere.

Må noe forandres i bios, eller oppdateres, og i hvilken rekkefølge?

Endret av rwaters
Lenke til kommentar

@rwaters: Det er rett frem. Om du går for en intel SSD har jeg oppsummert situasjonen i en del av en post lenger oppe på denne siden.

Bør jeg tenke på noe spesielt når jeg skal installere W7 på SSD'en (X25-M)? Må jeg update firmware eller noe først?

Sjekk at firmware er 02HA eller 02HD som Anvil sa, og sørg for å ha satt SATA modus til AHCI i BIOS.

Skal du bruke andre drivere enn microsoft's standard driver (MSAHCI) er det en fordel å legge den inn under windows installasjon. Alternativet er IRST 9.6.

Ellers er det den vanlige tweaks smørbrødlista etter du har installert: Pagefile, hibernation, system restore, animerte vinduer/menyer, og muligens temp/logg/index.

 

@JohnRichard, Du vil nokk ha noe ala Intel x25-E, eller muligens en av de nye SandForce SF-1500. Om du skal kjøre RAID-5 blir sansynligvis RAID kontrolleren din en flaskehals. Jeg vil foreslå å validere RAID-10 også. Er du kun ute etter databaseytelse og har en database som kan komprimeres tror jeg SandForce SF-1500 vil gjøre jobben best, mens Intel x25-E har en "track record" for bruk i servere.

Hvordan er det med backup rutiner, oppetid krav, redundans i noder, ytelsesbehov, kapasitetsbehov, les/skriv forhold etc?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hvilke skruer bruker jeg for å feste SSD'en? Vanlige HDD skruer blir vel for store?

 

Edit: Fant noen skruer som passet.

 

Har lett gjennom BIOS nå etter ACHI, men finner det ingen plass. Hovedkortet mitt er Asus P5Q Deluxe.

Endret av GSP<3
Lenke til kommentar

NEWS:

http://www.anandtech.com/show/3741/asus-u30jc-ssd/

Jarred hos Anandtech tok i mot forespørselen min og testet en laptop de hadde hatt inne på nytt med SSD og sammenlignet. Resultatene er som forventet:

-Lite å tjene på CPU-intensive oppgaver

-Lite å tjene på ingame FPS

-Lite forskjell i batterilevetid

-25-350% forskjell i generell bruk.

 

et par punkter med kritikk:

-han testet "average FPS @ minimum settings" i stedet for "minimum FPS @ average settings"

-han testet kun FPS og ikke loading tid

 

 

@GSP: P5Q mener jeg å huske ikke støtter AHCI eller RAID, i såfall er du F'd mtp NCQ og skalering av ytelse for SSD. I ditt tilfelle har du da alternativene:

-Være fornøyd med en begrenset ytelsesøkning fra Intel/SandForce/Micron SSD

-Gå for Barefoot eller JMF612/618 for en lavere pris og få god sekvensiell ytelse og "god nokk" IOPS til du kjøper ny HK+CPU.

-Kjøpe et HBA eller RAID kort, f.eks. LSI 9211-4i

-Kjøpe nytt hovedkort til samme socket som du har nå (ikke det jeg ville valgt).

Lenke til kommentar

Hei.

 

Skal kjøpe meg en ssd på 60-80gb og det er da Intel som virker som det beste valget. Det har seg slik at jeg har et Msi ms-7260 (K9N Neo) am2 hovedkort som etter hva jeg kan se i bios ikke støtter AHCI.

 

Mister jeg da mye av ytelsen til en Intel ssd? Er det da andre alternativer som er like gode?

 

Hvordan er det hvis jeg installerer win7 på en ssd og kjører ide mode en stund og så senere kjøper nytt hk/cpu? Må jeg da installere win7 på nytt? Ser det anbefales å sette til AHCI før man installerer windows.

 

Jeg kommer til å bruke denne som eneste lagringsenhet og tror nesten jeg må investere i nytt hk hvis det er slik som beskrevet over.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...