Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til hovedkortet du nevner, men det er mulig det ikke støtter AHCI. Om det ikke gjør det er Barefoot eller JMF612/618 et billigere alternativ til x25-M som ikke vil yte noe særlig dårligere når man ikke har NCQ.

Om du vet du skal oppgradere snart kan du jo likesågodt gå for en Intel x25-M og ha en flaskehals midlertidig men fortsatt ha veldig god ytelse.

 

Jeg mener på det skal gå greit å bytte hovedkort og CPU, Windows 7 skal ha standard drivere som støtter både nytt og gammelt. Å bytte fra IDE til AHCI kan du gjøre med en register hack, beskrevet i SSD benche-tråden. Om du bytter fra AMD til intel når du oppgraderer kan det bli noe kluss, men jeg har ikke erfaring med det.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått installert W7 på SSD-en. Ser ut som at jeg fikk satt den i ACHI-modus, hvis den er tregere med IDE.

 

asssdbenchintelssdsa2m0.png

 

Kan noen forklare meg litt mer om hvordan jeg endrer pagefile (?), og gjerne noen ord om hvorfor.

Endret av GSP<3
Lenke til kommentar

Man fjerner page-fila (kalles også swap-fila) fordi man på en SSD gjerne vil forsøke å hindre mest mulig unødvendig skriving til disk. Dette fordi det er skriving til disk som direkte har noe med levetiden til SSD-disken å gjøre. Cellene i en SSD kan bare skrives til så og så mange ganger, kort fortalt. Ettersom page-fila (og system recovery filene også, forøvrig) er en stor fil som det blir skrevet til hyppig, så er det en fordel om man fjerner denne, eller i hvertfall setter størrelsen på den til et minimum, f.eks. 200 Mb.

 

Hvordan, sammen med andre tweaks, kan du lese om her: Lenke

 

Ellers ser tallene dine fine ut, GSP. Spesiellt aksesstidene er mer imponerende enn mine.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja, ok - tenkte å legge til det der med ytelse og plassbruk, men det at redusering av skriving til disk ikke lenger har betydning for levetiden til en SSD, det er nytt for meg. Det er kanskje slik å forstå at levetiden på nyere SSD'er (f.eks. Intel G2) nå har blitt så god at man får minimalt utbytte av å forsøke å redusere unødvendig skriving?

 

Eller for å si det sånn: Jeg har plenty plass til overs på min 160Gb Intel, plass er ikke noe problem - er jeg bedre tjent med å la Windows styre pagefila?

 

Og hvis skriving ikke lengre utgjør noe problem med hensyn til levetid - kan man da skippe alle disse tweak'ene som går på deaktivering av logger o.l.? Eller er alle disse rådene bare for å spare SSD'en for unødvendige kommandoer?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg har et annet spørsmål.

 

Jeg har gjort Firefox-tweaken, dvs jeg har flyttet cachingen fra disk til RAM. Dette ser ut til å fungere bra, men i visse tilfeller, der jeg har hatt oppe og brukt Firefox lenge, med mange tabs - så begynner det plutselig å spise av plassen på SSD'en min. Jeg har opplevd at all resterende ledig plass på den blir brukt opp, faktisk - jeg har ca. 40Gb ledig plass - og får advarsel om lite plass på hardisken. .... Hva er dette? Jeg har satt av RAM-plass til Firefox på 256 Mb.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som eter opp disk plassen din.

Deaktivering av logger og sånt reduserer bruk av ressusjer, og kan sees på som streamlining av systemet, det gjelder ikke bare disk levetid. Deaktivering av logger kan redusere random/sekvensiell forholdet for skriveoperasjoner om du ikke flytter mye filer til og fra SSDen. Om du har TRIM skal det ikke ha noe særlig å si, om du ikke har TRIM kan det gi lavere degradering.

 

Den eneste grunnen til å bruke pagefile om du har nokk RAM er for kompabilitet mot noen eldre programmer, og crash-dump ved BSOD.

Lenke til kommentar

Hepp

 

Vi skal kjøpe inn en del Dell Latitude E4200 laptoper i sommer, og disse leveres med 64BG "mobility SSD". Jeg har for meg dette er samsung ssd'er, men er ikke sikker. Er det noen som kan si litt om disse SSD'ene?

Jeg kjøpte en XPS studio tidligere i år, og i den er det i alle fall en Samsung SSD.

MEN! Sjekk med Dell at du får de nyeste diskene, men oppdatert firmware. Den jeg har støtter ikke TRIM.

 

Cheers,

Yuzzum

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til hovedkortet du nevner, men det er mulig det ikke støtter AHCI. Om det ikke gjør det er Barefoot eller JMF612/618 et billigere alternativ til x25-M som ikke vil yte noe særlig dårligere når man ikke har NCQ.

Om du vet du skal oppgradere snart kan du jo likesågodt gå for en Intel x25-M og ha en flaskehals midlertidig men fortsatt ha veldig god ytelse.

 

Jeg mener på det skal gå greit å bytte hovedkort og CPU, Windows 7 skal ha standard drivere som støtter både nytt og gammelt. Å bytte fra IDE til AHCI kan du gjøre med en register hack, beskrevet i SSD benche-tråden. Om du bytter fra AMD til intel når du oppgraderer kan det bli noe kluss, men jeg har ikke erfaring med det.

 

Takk for svar GullLars.

 

Dette ytelsestapet ved bruk av ide mode, hva går det ut på egentlig?

 

Får jeg mindre iops? lavere les/skriv? Mister jeg Trim?

Lenke til kommentar

Min mening:

Veldig god artikkel, men de kunne tatt med en full Barefoot 32GB (f.ex. OCZ Agility) som er i samme prisområde ($119 newegg).

De kunne også inkludert HDD subscores fra PCmark vantage, og gjort en 4KB random read @ QD 32 i tillegg til random write de la til.

Lenke til kommentar

Ja, prisen blir for høy til å passe ~$100.

En barefoot 32GB derimot kunne vært med.

 

Forresten, Anvil, om du har annledning har jeg en IOmeter config jeg gjerne vil ha noen datasett fra for et lite prosjekt jeg fikler med.

Jeg poster configen i SSD benche-tråden om noen minutter. Andre er velkomne til å delta her, jo fler resultater jo bedre.

 

EDIT: Link til post i benchmark tråden

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

NEWS: OCZ lager eget SSD interface, HSDL (High Speed Data Link).

Det er et 20Gbps kabel interface, ala SAS og infiniband, med et PCIe 2.0 x4 host kort. De har også et x16 kort med 4 HSDL porter.

http://www.legitreviews.com/article/1322/1/

Det er foreløpig prototype, men en representant mumlet noe om mulig lansering fra ca 3 månder frem.

De har en prototype 3,5" boks med HSDL interface som visstnokk skal klare i område 900MB/s.

Lenke til kommentar

Det kommer vel litt an på prisen på dette vs infiniband også. Kravene er ikke nødvendigvis de samme til datalinken. IB er jo optimalisert for a kunne klare <1µs latency.

 

Jeg fant litt mer info om det etter jeg postet i går.

HSDL benytter standard SAS tilkobling og klarer 20Gbps med gen1 og de arbeider på en 40Gbps gen2, det var snakk om at de kunne bli sluppet samtidig om 6mnd+. Om de bruker standard SAS kabler og tilkobling for HSDL og bare protokoll og kontrollerne er forskjellige kan det kanskje redusere pris i forhold til andre høy-hastighets interface.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...