Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hey, jeg har ambisjoner om å kjøpe en eller 2 SSDer når Win7 kommer, da blir det vel intel disken eller noe annet som er kjappere, hvis prisen er litt lavere enn nå.

 

Men til det jeg egentlig lurer på, har noen noen linker til sider der de tester HDD mot SSD i IOPS og MB/S? Gjerne aksesstid å men det er ikke fullt så viktig.

 

Og hvordan går det på OCZ vertex fronten? Er det kommet noe resultater? (jeg har ikke lest noe over meg i tråden nå så ikke bli irritert om det står der:P) Takk:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du leser de forgie 3-4 sidene finner du linker til ca 10 tester, der 4-5 av de inkluderer harddisker. I bunn av første post i denne tråden finner du en artikkel som handler om Benchmarking av SSD, valg av kontroller og software, fra benchmarkreviews.com. Du burde lese gjennom den før du begynner å lese reviews, siden veldig mange gjør grove feil når de skal benchmarke SSD.

 

Foreløpig er det slik at Intels 80GB MLC verson er den raskeste MLC SSDen tilgjengelig og best på alt annet enn sekvensiell skriving, men den koster mer enn konkurentene. Hvis du vil ha ekstrem ytelse er Intels SLC den raskeste som er tilgjenglig foreløpig.

Hvis du er ute etter en billig SSD som yter godt nokk til at det er vits i å oppgradere, så er OCZ Apex og Vertex, samt G.Skill Titan gode alternativer, go disse er også de eneste gode alternativene dersom du vil ha 250GB.

 

Edit: Når det gjelder IOPS og båndbredde i forhold til harddisker så kan jeg gi deg et kort sammendrag med en gang: Harddisker klarer 80-130 MB/s topphastighet avhengig av hvem du velger (med SATA grensesnitt), og hastigheten faller til ca 60-70% av dette på slutten av lagringsmediet. IOPS er i området 80-200 for både les og skriv.

Apex og titan klarer ca 200-230 MB/s les og 160-180MB/s skriv over hele lagringsmediet. IOPS er rudt 10.000 en plass for lesing og 1000-2000 for skriving (hvis jeg ikke tar helt feil). Vertex vil sansynligvis ha samme båndbredde og en del høyere IOPS.

Når du sier at aksesstid ikke er viktig regner jeg med at du tenker fordi alle SSD har 0,05-0,5 ms responstid, men det er faktisk veldig stor forskjell på ytelsen de leverer avhengig av responstid. Det som også er viktig er responstid på skriving, men det ser man skjeldent noe til.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Da var W7x64 installert på en XPS m1330 med X25-M.

 

Fungerer helt glimrende.

 

Installasjonstid ca 22min, helt ok til å være fra DVD.

Oppstartstid ca 20sek.

Avslutte ca 8sek.

 

Et ekstra pluss er lav varmeutvikling, kan faktisk ikke kjenne noe i det hele tatt.

Det er 60GB ledig etter installasjonen så til lett/normalt bruk er denne SSD'en stor nok.

 

WEI for disken er 7.4

 

Oppdatering:

 

Etter litt bruk og testing kan jeg bare si at Intel's X25-M er å anbefale ;-)

 

Korrigerte tider.

Oppstart ca 15sek

Avslutte ca 5sek

 

Da jeg kjørte testen i natt sto installasjons DVD'en i og det påvirket tiden endel merkelig nok. Kan være andre ting som gått seg til, i allefall går det raskere i dag.

 

Respontiden er rett og slett fantastisk, jeg sier ikke mer.

 

edit:

Det eneste SSD relaterte jeg har gjort er å slå av defragmentering.

I tillegg har jeg slått av "System Protection" som jeg ikke bruker uansett lagringsmedie.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

W7 fungerer helt utmerket i arbeidssammenheng, jeg har ingen "issues" bortsett fra IE8 som ikke er helt der den skal være enda.

Husk at det er en beta og når betaperioden er over må du mest sannsynlig reinstallere.

Jeg kjører alt i VM så for min del tar det max 1 time å reinstallere alt og å være operativ + vm filene.

 

Jeg bestilte min Titan hos Multicom, tror ikke andre har den enda?

Da jeg snakket med dem i går var datoen antatt til å være 23.feb.

 

Leveringstiden på X25 bør være innenfor 1 uke tipper jeg.

Lenke til kommentar
Akuurat det samme jeg bet meg fast i Svein :) Lover godt for de 2 vertex SSDene jeg venter på :D

 

Forventningene ble ikke akkurat mindre nei, tvert imot. Huff så lang tid de bruker på å lagerføre og sende ut diskene... og det er 13 dager igjen før noe skjer :wallbash:

 

Har kjøpt nye PC-deler tidlig i Januar og det eneste som mangler er vertexene. Kjører på gamle Raptorer i RAID0 inntil videre.

 

Men den som venter på noe godt....

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Det var en fin test og artikkel om Apex ja, men benchmark programmene som ble brukt klarer ikke å oppgi riktige transfer rates. Etter hva jeg har sett i andre tester kan Apex faktisk yte litt over oppgitte specs. Kontrollerne enhetene var koblet opp mot har nokk også noe av ansvaret for litt lave resultater.

 

Apex er helt kurrant pris messig, og har veldig fine transfer rates. Den kan fint brukes som systemdisk i bærbare og øke ytelsen betraktlig, men for bruk som OS disk til high-end stasjonære finnes det mye bedre alternativer. Det vil man se fort fra IOPS data, accesstime, og resultatene av PCmark vantage under oppstart av vista, oppstart av programmer, og delvis under gaming.

Lenke til kommentar

Ser fram til at noen av dere her (gullars?) kan komme med en test der man sammenligner dyr/billig pci-e kontroller på "SSD X". (Eller kommer med en kort oppsummering).

 

Sett litt stort på dette med SSD ... ENDELIG har vi som promotert raskere HDD'er enn standarddisker (raptor+) i mange år (og fått alvorlig mye kjeft fra folk som ikke skjønner poenget i det heletatt) fått rikelig med vann på mølla! :)

 

Tror nok raskere lagringsmedier vil få en ny vår nå med ssd. En ting er at gamere kanskje plutselig får opp øya for at ssd kan gi raskere fps, men også for at det er mange flere fordeler med en ssd enn en rask hdd; selv om det koster litt mer.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hvorfor kommer det så mange reviews av Apex nå? Trodde det var den "gamle" modellen, som vertex tar over for?

 

Forvirrende marked atm.

 

Får litt følelsen av at å kjøpe nå er like dumt som det var å investere i 1x speed cd-rom da det kom, må da være voldsomme forbedringer i vente når de fleste affordable hd'ene begynner å komme som pci-x kort?

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Det går ikke helt å sammenlikne SSD med CD, grunnet alle de forskjellige arkitekturene og grensesnittene som finnes, og SSD oppgraderes i generasjoner og ikke x-hastighet. For å ta opp den CD metaforen din, å kjøpe SSD nå er omtrent som det var å kjøpe CD brenner når de kom i 24x, og 30-40x var høyeste lesehastighet. Det kommer til å bli noe høyere hastigheter, og så kommer det til å komme et skifte der det vil gå fra SATA grensesnitt som standard, til å være PCIe eller en annen buss som er standard. Sansynligvis vil dette skifte også inkludere en større RAM cache (les skrivebuffer) eller RAM - NAND FLASH hybrid der "hotfiles" er på RAM delen og dumpes til flash når den skrus av, eller med periodiske mellomrom.

 

Grunnen til å kjøpe nå, og ikke vente et halvt år eller et år er at de SSDene som er tilgjengelige i dag (alså nyeste generasjonen) er allerede mange ganger raskere enn harddisker, og de fleste "barnesykdommene" MLC enheter har slite med har blitt tilfredsstillende kurert. Prisene er også kommet til et punkt som gjør det en akseptabel investering for de fleste maskiner, og direkte lønnsomt for entusiaster og "power users". Hvor lenge du venter med å kjøpe SSD nå burde komme ann på 3 faktorer du bestemmer deg for nå, og så kjøper når disse kravene er tilfredsstillt, disse er:

-Kapasitet: Hvor mye plass trenger du for windows og programmer, eventuelt også favorittspill? (Tommelfingerregel vil være Windows mappa pluss programfiler, og så ca 10 GB til for tempfiler og oppdateringer/nye programmer)

-Pris: Hvor mye penger er du villig til å bruke på SSD?

-Ytelse: Hvilke ytelseskrav må enheten minst tilfredsstille? (Transfer rates, IOPS, og evt. accesstime)

 

Hvis du sitter og ser på hva som blir annonsert at skal komme senere så vil du aldri kjøpe noe, derfor rådet over om å kjøpe når du synes SSD er verdt det. Du vil få ytelse som er flere ganger høyere enn du har i dag, og så kan du kjøpe en ny om et år eller to som har tilsvarende høyere ytelse (litt optimistisk om fremtiden, men det er lov å håpe).

Lenke til kommentar
Kan Gullars "oversette" denne artikkelen ?

 

Ble litt bekymret her ....

 

http://www.pcper.com/article.php?aid=669&a...xpert&pid=1

 

Dette er en tankevekker om man satser kun på ssd. Jeg gikk selv på en "smell" da jeg kjøpte OCZ core 64gb da det kom ut på markedet for første gang. 2 av disse i raid-0 var ikkje bare fryd og gammen.

 

Vi får se når Vertex diskene kommer i hus hvor bra de yter selv om de er fragmantert. I mens så har jeg iallefall SASdisker det ikkje er noe tull med :D

Lenke til kommentar

Det er ikke mye å oversette. Det virker som om intels MLC sliter med skrivehastighet over tid pga kombinering av små skriveoperasjoner, som er det som gir de en klar ledelse over andre SSD når de er nye. Forhåpentligvis kommer det firmware oppdateringer som fikser dette.

Dette fikk meg til å vurdere å benchmarke mine Mtron SSDer igjen nå som de har blitt brukt ca et halvt år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...