Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hvis det tar 1 minutt eller mer er det nesten garantert en eller flere dårlige drivere.

Eventuelt kan det være tunge programmer som tar tid.

 

Dårlige drivere kan resultere i timeouts og hvis timeout er lang nok tar det tid.

 

Har dere sjekket i Event loggen om det ligger noe som indikerer feil?

Har maskinen vært like treg siden dere installerte eller har det blitt værre med tiden?

 

På mine maskiner ligger boot tiden (fra Windows begynner å laste) på 10-15 sekunder, uansett SSD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Ny på SSD fronten og skal ha disk for OS og programmer. Men selv om jeg har lest endel, klarer jeg ikke helt finne en "vinner".

 

Hvilken skal skal jeg velge?

 

Crucial RealSSD C300, OCZ Vertex 2 eller Intel x25-M 160GB Gen 2?

 

160 GB er minimumstørrelse. Hastighet er 1. prioritet.

 

Ser at C300 har 60000 iops mens de 2 andre ligger rundt 50000. Har et Asus P6T Deluxe X58 HK, så dessverre ikke noe SATA3, men kan gjerne sette inn et ekstrakort om det er tingen. I så fall, forslag?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Intel er fortsatt den generelle anbefalingen, pga høy ytelse og god pris pr GB.

 

Før jeg gir mer spesifike råd for ditt bruksområde vil jeg gjerne vite hvordan du planlegger å bruke SSDen. Altså oppsettet ditt, hva du bruker maskinen til, og hva du har tenkt å putte på SSDen.

 

Jeg stiller meg skeptisk til minimum 160GB. Selv har jeg en 30GB SSD i laptoppen og 2x32GB = 64GB i min stasjonære. På begge har jeg installert Windows 7 og en full programpakke. På den stasjonære har jeg også noen få spill på SSDene.

 

Et overslag jeg har satt opp tidligere sier 13-15GB for W7, 5-15GB for full program pakke (avhengig av om man bruker store programmer som f.eks. CS3/4, 3DS, CAD, etc). Spill kan klare seg greit på en short-stroke partisjon på en harddisk, det er for det meste bare åpning av spillet og map loading som blir merkbar forskjell, og spill tar ofte opp mye plass, så det blir en dyr forbedring av loading.

 

Om du skal drive med VMware, databaser, eller andre workstation bruksområder blir saken en litt annen. I det tilfellet kan det være en mulighet å vurdere C300 eller SandForce pga høyere skrivehastigheter.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

 

Jobber med grafikk, 3D, utvikling - workstationoppsett med både win7 og ubuntu. Spill er ikke å forakte og når eks. Conan tar opp snart 30 GB, så spises fort 160 GB. Har vel nå rundt 1 TB pr idag med 3 disks oppsett som er nokså fyllt opp.

 

Så jeg ønsker det beste og som er mest aktuelt og som forhåpentligvis kan vare et par år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

@GullLars;

 

Forstår jeg deg rett dersom du sier at Vertex 2 er bedre enn M-serien til Intel?

Jeg har kjørt en 30GB Vertex i min spill-pc, og har vært utrolig fornøyd med den etter at jeg installerte W7. Stuttering var et problem med XP/Vista, men har ikke hatt det med W7.

 

Nå er tiden klar for å kjøpe en ny SSD disk, og har lest endel om Vertex 2 og det ser ut som om den yter bedre en V- og M-serien til Inten til mitt bruk, som er spilling. Noen innspill eller råd før jeg sender bestillingen?

Lenke til kommentar

@GullLars;

 

Forstår jeg deg rett dersom du sier at Vertex 2 er bedre enn M-serien til Intel?

Jeg har kjørt en 30GB Vertex i min spill-pc, og har vært utrolig fornøyd med den etter at jeg installerte W7. Stuttering var et problem med XP/Vista, men har ikke hatt det med W7.

 

Nå er tiden klar for å kjøpe en ny SSD disk, og har lest endel om Vertex 2 og det ser ut som om den yter bedre en V- og M-serien til Inten til mitt bruk, som er spilling. Noen innspill eller råd før jeg sender bestillingen?

 

Hvorfor skal du kjøpe deg ny ssd disk? :)

Lenke til kommentar

@GullLars;

 

Forstår jeg deg rett dersom du sier at Vertex 2 er bedre enn M-serien til Intel?

Jeg har kjørt en 30GB Vertex i min spill-pc, og har vært utrolig fornøyd med den etter at jeg installerte W7. Stuttering var et problem med XP/Vista, men har ikke hatt det med W7.

 

Nå er tiden klar for å kjøpe en ny SSD disk, og har lest endel om Vertex 2 og det ser ut som om den yter bedre en V- og M-serien til Inten til mitt bruk, som er spilling. Noen innspill eller råd før jeg sender bestillingen?

 

Å kjøpe Vertex2 i den tro at den er bedre på spilling, altså loading av maps, er nok ikke helt riktig. Anands gamingbench består kort fortalt av 95% les og 5% skrive operasjoner, og her kommer de fleste ut på samme score, der forskjellene er ca. 0.5-1% mellom de fleste SSD'ene som Intel G2, C300 og Sandforce 1200/1500...

Den eneste som kanskje ville stukket litt ifra, er C300 på en 6G kontroller, men den ser ut til å mangle på listen, og kun er å se på ordinær 3G.

 

Til dette formålet, er det vel den av de overnevnte som gir mest GB for penga som er det smarteste valget, samt god TRIM støtte...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Hei!

 

Vurderer å kjøpe en brukt SSD for å oppgradere litt, og har funnet en litt eldre OCZ Solid serie. Den er fra første serien så det er ingen TRIM støtte blant annet, og den er utgått fra OCZ. Er det verdt å gi 900 for denne på 60GB uten TRIM, eller er det uansett bedre å kjøpe en X25-V selv om den kan bli litt liten?

Lenke til kommentar

900,- for Solid v1 60gb, er ikke noe smart valg imho, skal du ha OS på den blir det hele enda værre... Anbefaler deg å ligge langt unna disse gen 1 SSD'ene til OCZ... Manglende TRIM er IKKE disse SSD'enes største problem, selv om den også mangler GC, det er Random Write som er problemet på disse, dette er så dårlig på disse at du må tweake deg gal for å omgå lugg og frys, styr unna... Som en ren spill SSD, uten OS, er den vel grei, og mye raskere enn HDD, men som en enslig spill SSD, så er dette for dyrt...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg har VELDIG liten kunnskap om RAID osv men jeg leser introduksjonen på tråden her nå og ser at for og få aktivert ncq så må man kjøre RAID-0, hvis jeg har en ssd disk og en 1tb 7200rpm hdd og setter de i RAID-0 så vil jeg vel ikke få ytelsen til ssd disken? eller tar jeg helt feil nå?

Må jeg eventuelt ha 2stk ssd disker for og få aktivert ncq? og for og få utnytte ssd egenskapene 100% :S

Lenke til kommentar

Nei, for å aktivere NCQ, så slår du på AHCI, de fleste hovedkort har dette. Raide SSD med HDD er ingen god ide, svakeste disken i arrayet vil sette ytelsen, og da kaster man bort SSD ytelsen, men dette lurte du vel bare på siden du bommet litt med ting og tang i førsteposten.. AHCI bruker du både på HDD og SSD, og bør settes opp i biosen før en OS installering...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Nei, for å aktivere NCQ, så slår du på AHCI, de fleste hovedkort har dette. Raide SSD med HDD er ingen god ide, svakeste disken i arrayet vil sette ytelsen, og da kaster man bort SSD ytelsen, men dette lurte du vel bare på siden du bommet litt med ting og tang i førsteposten.. AHCI bruker du både på HDD og SSD, og bør settes opp i biosen før en OS installering...

 

Jaok, ja jeg bommet nok litt :p men som sagt har liten kunnskap opp akkuratt dette men prøver og tilegne meg.

Men jeg har kjøp Asus p6x58d Premium hk som støtter 6gb/s sata, bør jeg koble ssd disken til denne eller vanlig sata port?

Lenke til kommentar

Pr. nå er det kun en SSD med SATA3 kontroller, og det er C300, for denne er det en fordel å bruke SATA3 om det er en grei kontroller på hovedkortet (Asus har en tendens til å bruke den kjipeste av disse)... For alle andre SSD'er, bruker man Intel SATAII kontrolleren, denne i AHCI/Raid mode er go som gull....

Lenke til kommentar

Takk Ourasi! Da blir det å vente med akkurat dette til noe annet dukker opp, min gamle Raptor 74GB får duge en stund til laugh.gif

 

Forresten: Hvis noen her har en god 60-80GB SSD liggende og slenge så PM meg.

 

Det dukker av og til opp Intel X25-M 80gb Gen. 1 på bruktmarkedet til rundt tusenlappen, disse er ytelsesmessig like Gen. 2 80gb, men mangler TRIM pga. Intels arroganse. Men, takket være en meget god og aggresiv GC, holder de ytelsen meget bra, og er plug&play sålenge man ikke fyller dem propp fulle (noe man IKKE gjør uansett SSD)...

 

Dukker en slik opp på bruktmarkedet, er du i gode hender med en superb SSD.. Har 2 slike tilsalgs, men selger dem kun samlet, gidder ikke splitte dem, da beholder jeg dem. I raid0 er det ingen TRIM, og da er faktisk Gen. 1 å foretrekke pga. den gode GC firmwaren....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...