Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Dette er en nydelig tråd å følge med på. Gullars, du gjør en flott jobb. Keep it up!

 

Forøvrig ønsker også jeg en test av nyere SSD i PS3. Den ideelle størrelsen prismessig er 60GB og det bør man nesten ha for en så dyr komponent til en konsoll.

 

Ellers vil jeg tro at 4-GEN high-end konsoller vil basere seg på SSD som lagringsmedium. fom. 2010/11.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har testet forskjellene mellom "budget" SSD av typen OCZ Solid Series SATAII 2.5" SSD, 30GB med 155/90 read/write og mer "High end" SSD med ca 200MB/160MB read/write sec?

 

Regner selvsagt med at de er bedre, men akkurat hvor mye bedre er de? Er de verd å dytte nesten dobbelt så mye penger på? Er de virkelig dobbelt så gode?

 

Skulle likt å sett en sammenligning av noe slag. Blir lettere å eventuelt forsvare å sette opp dusjettet noen ekstra lapper om en ser en klar ytelsesforskjell på de. Men om det er bare snakk om 10-15% ytelsesforskjell så blir det straks meget vanskeligere å forsvare.

 

Er i alle fall den problematikken i grafikk kortenes verden om dagen der den ene produsenten overgår den andre med små marginer, men det er en helt annen diskusjon som hører hjemme på ett helt annet forum.

Lenke til kommentar

Sitter på gjerdet og venter selv på en OCZ Vertex 30 GB som eneste disk i den nye mediacenter maskinen jeg bygger. Har en homeserver med noen terra disk, så jeg trenger bare en kald, stillegående OS disk som kjører Windows 7 Media Center (funker veldig bra btw). Når jeg får disken tenkte jeg å teste litt med Vista/2008 Server kontra Windows 7 for å se hvor mye denne optimaliseringen for SSD disker i Windows 7 faktisk utgjør av forskjell. Bare disse Vertex diskene kommer nå snart.

Endret av Selectaa
Lenke til kommentar

@Shallisar:

Ytelsesforskjellen mellom OCZ Core V2/(renamed)value 32GB (MLC, 750kr), og Mtron Mobi 3500 32GB (SLC, 1800kr) er faktisk ganske stor i følge benchmarks som gjør tester som simulerer praktisk bruk, f.eks. PCmark vantage. Selv om Mtron Mobi koster dobbelt så mye så takler den random write bedre, og har en del høyere random read, så den egner seg mye bedre til bruk som OS disk siden operativsystemet gjør mye tilfeldig lesing og skriving. Diverse programmer gjør også en del tilfeldig lesing når de slår opp databaser og diverse små filer under bruk.

Her er et eksempel med random write fra IOmeter som forteller hvorfor Core ikke egner seg til bruk i OS:

http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/24/IMG0024879.png[/url]

[EDIT]4 ganger i sekundet klarer OCZ Core V2 å skrive 4kb blokker ved 100% tilfeldighet, og dette er størrelsen mange programmer skriver til sine databaser, og windows til diverse index og log filer. Det er det som forårsaker "hiccups". Dette fører egentlig til at hvis maskinen skriver til SSDen 1 gang på et sekund vil du miste ca 25% av leseytelsen, og 50% ved 2 ganger på et sekund (dette er ikke helt nøyaktig, men sånn ca). Hvis maskinen din ber den om å skrive 100 tilfeldige database/index/log oppdateringer vil disken "fryse" i 25 sekunder og ikke kunne lese, mens Mtron Mobi vil stå 2 sekunder til sammenlikning. (BTW, Mtron Pro har en del høyere random write enn Mtron Mobi, men siden dette ikke har SÅ mye å si når det bare er høyt nokk, så er random read viktigere).[/EDIT]

 

Det er gjort en del benchmarks som sammenlikner Mtron Mobi 3500 mot diverse konkurrenter her. OCZ core v2, samsung SLC, Sillicon Power, Velociraptor, og to Samsung 2,5" disker.

EDIT: I denne artikkelen står det også i bunnen at Mtron skal komme med en ny kontroller i løpet av 2009 som gir 260MB/s les 240MB/s skriv, og forhåpentligvis en del bedre random read og mye bedre write. Så da kommer de på nivå med intels SLC forhåpentligvis og med lavere pris håper vi :)

 

Hvis vertex har fikset skriveproblemene er det faktisk mulig at den vil slå Mtron Mobi som bruk til OS disk også.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
I also got a chance to talk with OCZ's Alex Mei a little about the infamous JMicron memory controller in relation to OCZ's SSDs. OCZ Core Series SSDs and every other manufacturer’s SSDs that use a JMicron controller have had some issues with stuttering during write operations. Mei assured me that while the new Solid and Apex Series SSDs continue to use JMicron memory controllers, they have been heavily optimized to minimize any write performance issues that may crop up during normal use.

 

In addition, the range-topping Vertex SSDs don't even use JMicron memory controllers, so performance should not be an issue. In fact, Mei says that the Vertex's memory controller can be used for both MLC and SLC NAND flash applications, so we may see new, high performance SLC-based SSDs from OCZ instead of the current rebranded Samsung SLC offerings.

DailyTech

Lenke til kommentar

Bra tråd!

 

Mye interessant og informativ lesning. :)

For øyeblikket blir det nok ingen SSD til nybygget, litt stive priser og tidlig i utviklingsfasen, og med tegn til god utvikling på dette området det kommende året så ser jeg det som verdt å vente med. Men det blir absolutt en SSD disk som OS disk da Windows 7 er kommet! :D

Lenke til kommentar
Bra tråd!

 

Mye interessant og informativ lesning. :)

For øyeblikket blir det nok ingen SSD til nybygget, litt stive priser og tidlig i utviklingsfasen, og med tegn til god utvikling på dette området det kommende året så ser jeg det som verdt å vente med. Men det blir absolutt en SSD disk som OS disk da Windows 7 er kommet! :D

Når du tar deg råd til en sånn PC så ville jeg foreslått en OCZ Vertex 60GB til ca 2000kr eller noe sånt når disse kommer på lager til netthandlene her i landet, og kjøre Windows 7 beta fra den med dual boot til vista på velociraptoren din.

Fordelen med SSD øker jo kraftigere prosessor du har, siden lagringsmediet er den største/kraftigste flaskehalsen i de fleste maskiner, inkludert din selv om det er en velociraptor.

 

EDIT: Off Topic: Hvordan er Roccat Kone forresten? Jeg vurderer den sterkt til kandidat til å erstatte min MX518 etter 4 års trofast tjeneste. Den er ikke ødelagt, men det er på tide å bytte ut musa når logitech logoen er slitt vekk...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

OT:

Roccat Kone kort fortalt: perfekt! :thumbs:

Vil absolutt anbefalle den om du tenker på og bytte mus. Verdt hver eneste krone.

Den er utrolig deilig, og med det medfølgende driverprogrammet kan du stille den inn til og passe deg og dine behov akkurat. Du kan justere absolutt alt som har med musa og gjøre.

Og må si jeg digger pimpen med att man kan velge sine egne ønskede farger, til hva enn dagshumøret måtte tilsi! :new_woot:

 

Og til topic. Satt faktisk litt og vurderte på det. Att det blir en SSD som operativdisk i løpet av året er garantert. Får se hvordan det blir med henhold til W7 beta eller om jeg venter til den endelige versjonen. :)

Endret av ChristianEx
Lenke til kommentar
EDIT: Off Topic: Hvordan er Roccat Kone forresten? Jeg vurderer den sterkt til kandidat til å erstatte min MX518 etter 4 års trofast tjeneste. Den er ikke ødelagt, men det er på tide å bytte ut musa når logitech logoen er slitt vekk...

Jeg venter på å få en retur slip for min Kone. Ikke fordi at jeg var missfornøyd med den, men fordi den er lettere forstyrret. Av og til blir høyreclick til dobbelclick og av og til bestemmer den seg for å dobbelclick av seg selv.

Utenom det problemet var det en serdeles behagelig mus. Satt godt i hånden, deilig scroll knapp, behagelig clicking, glatt og fin bevegelse. Greie driver der en faktisk kan skrue av og på lys, sette sine egne farger lage engne spill oppsett osv. Mye muligheter til tilpassing. Likte også den vesle eska som fulgte med med vekter. Var kanskje ett litt snevert vekt utvalg, etter å ha vært vant til G5 fra Logitech, men overall så likte jeg Kone bedre enn G5.

 

Til sommeren kommer jeg til å bygge meg ny PC bassert på i7 og den kommer utvilsomt til å ha SSD. Foreløpig usikker på hva gfx kort det blir i den. Det som er sikkert er at av SSD blir det nok 2x30/32 i raid-0 til OS og 2x60/64 i raid-0 til spill disk. Om prisene har sunket en del til sommeren og lommeboka tillater det kan det være at jeg heller kjører to 120/128 i raid-0. Spillene blir jo ikke akkurat mindre med tiden og patches, drivere, osv er alltid greit å ha på samme disk som spillene. Får se om jeg gidder beholde den 1,5TB Div Dill disken jeg har i nå eller om jeg heller bare bruker disk mapping ifra filserveren til slike ting. Ser om det blir plass etter jeg er ferdig med å bygge ut vannkjølingen.

 

Vertex serien virker svært lovende med tanke på at de har byttet ut controller på den. Gleder meg til å se tester av de :)

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg å senke temperatur og støy på tabletPC'n min. Den er fra 2005 uten at ytelsen plager meg nevneverdig, og det er begrenset hvor mye jeg kunne tenkt meg å bruke på den gamle maskinen.

 

Kun en disk, SSD, 2.5" IDE. Det er veldig begrenset utvalg på PATA.

Pixmania har Transcend's 32GB i SLC utgave:

TS32GSSD25-S 2,5" koster 2.508 NOK.

http://www.pixmania.com/no/no/1422498/art/...k-ssd-ts32.html

 

De har også en som ikke har modellbetegnelse, dette må vel være samme i MLC. Muligens en eldre utgave? Samme illustrasjonsbildet.

TRANSCEND Solid State Disk 32 Gb ? IDE - 756 NOK.

http://www.pixmania.com/no/no/731835/art/t...sk-32-gb-y.html

 

MLC-modellen koster altså under en tredjedel. En plass i mellom der, ca. 1300-1500 kroner tror jeg, kan man få 64GB-versjonen på Ebay -sort/rød-utgaven, for de som vet hva det betyr.

 

Er virkelig MLC-modellen så ubrukelig som OS-disk at det rettferdiggjør å ikke kjøpe den uansett hvor stor prisforskjellen blir?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Første søk på google:

 

"so i got my g.skill 64gig ssd and after installing windows and all the updates i noticed something i really don't like and i can't fix it. vista is stuttering at times. mainly wen i load a page or windows update is installing updates. this has never happened to me before and quite frankly it's upsettings. is there something i need to do to make this go away.... i wanted the drive for my boot os drive but i hate stuttering?"

 

Skal du ha SSD til OS må du nok enten kjøpe dyrere SLC med mindre kapasitet eller kjøpe en heftig god kontroller med mye cache-minne.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke hjelpe for det, men jeg blir litt oppgitt over folk som bare spør i vei på ting det allerede er svart på i tråden, eller til og med ting som står i den første posten.

 

G-skills MLC serie som dere refererer til over er så og si prikk lik OCZ's core serie. Hvis jeg ikke tar feil er begge deler bare en re-brand av samsungs MLC serie, og disse bruker Jmicron kontrollere. Benchmarks viser at disse gir 4 random write IOPS, og dette er opphavet til "stuttering", "hiccups", "freeze" eller hva du nå enn vil kalle det.

Det som skjer er at enhetene bare klarer å skrive 4 ganger til disken i sekundet, og windows update, pagefile, og diverse programmer skriver ofte tilfeldig til disken. Opperasjoner som havner under denne typen random write er:

-Skriving til databaser

-Skriving til logfiler

-Skriving til Index filer

-Skriving av virtuelle minnesider i pagefile (sidevekslingsfil)

-Skriving av temp filer

-Cookies

 

Mange programmer, og windows, skriver ofte 50-noen hundre slike opperasjoner av gangen, og når det skjer vil det føles som om hele maskinen nærmest henger seg. Tiden dette varer er antallet skriveopperasjoner delt på 4.

La oss ta et eksempel:

Windows update installerer ny windows deffender update og en kritisk oppdatering. Dette innebærer f.eks. 20-30 oppføringer i database for windows deffender, et par logg oppføringer for windows deffender, og fiksing av noen hundre filer og databaser i windows, og til slutt loggføring av alle disse oppdateringene. For å ta et eksempelnummer blir dette kanskje 400-500 random write operasjoner. Med muligheten for å gjøre 4 i sekundet vil dette fryse maskinen i 400/4=100 sekunder til 500/4=125 sekunder, alså 1 minutt og 40 sekunder til 2 minutter og 5 sekunder.

 

 

@tommyb: den MLC SSD'en du refererer til der ville jeg ikke våget meg på, den vil sansynligvis slite med det jeg har nevnt over. Det du derimot kan gå for er en Mtron Mobi 2,5" PATA 32GB (alle Mtron SSD er SLC untatt 1000 serien). Disse kan du få til ca 1800kr. Ytelsen fra de er bedre enn hva du vil få fra en Velociraptor, så den litt eldre maskinen din vil føles som om den får nytt liv. Hvis du har muligheten i samme slengen til å kjøpe en RAM brikke eller to (noen få hundrelapper med dagens priser) så du kommer opp i 2-3GB RAM kan du skru av pagefile, og du har da en maskin som er fullstendig brukbar i 3-4 år til det meste av dagligdags bruk som internett, musikk, office programmer, osv. På disse områdene vil den faktisk oppleves like rask eller kanskje raskere enn en ny stasjonær PC i prisklassen 6000-9000.

Hvis du leser bakover i denne tråden kan du finne en post der jeg forteller om den enorme ytelsesøkningen jeg opplevde når jeg puttet en Mtron SSD i HTPC'n til foreldrene mine.

 

Av MLC er det foreløpig kun Intels M- SSD som er brukbar til OS med mindre man gjør veldig mange tweaks (eller bruker HW raid kontroller med cache). Dette kan forandres med OCZ apex og vertex, og/eller G-skill Titan, som vil koste mye mindre.

(edit: rettet trykkleif)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Liten notis. Om du av alle ting skulle kjøpe en brukt Mtron av noen så er faktisk 1000-serien MLC.

 

Ellers så kan jeg trygt anbefale 3500-serien. Har nå selv en 16GB og venter på en til. Ytelsen på bare denne ene er helt rå =) Litt liten plass, men du kan få opp til 128GB. Koster mye da men.

 

post-90235-1232157826_thumb.png

Kjip jMicron-kontroller på HK så får ikke helt maks ut av disken på seq. read, men med en grei kontroller skalerer disse diskene perfekt i RAID-0

Lenke til kommentar
Liten notis. Om du av alle ting skulle kjøpe en brukt Mtron av noen så er faktisk 1000-serien MLC.

 

Ellers så kan jeg trygt anbefale 3500-serien. Har nå selv en 16GB og venter på en til. Ytelsen på bare denne ene er helt rå =) Litt liten plass, men du kan få opp til 128GB. Koster mye da men.

 

Kjip jMicron-kontroller på HK så får ikke helt maks ut av disken på seq. read, men med en grei kontroller skalerer disse diskene perfekt i RAID-0

Beef Supreme, kunne du være så snill å teste med CrystalDiskBench (lang test lengde, 1000MB, 9 serier) og Lavalyst Everest? (Atto, og IOmeter i tillegg hvis du orker).

HDtach og HDtune gir feil tall for SSD skjønner du. Det står om dette i en link i bunn av første posten i denne tråden om benchmarking av SSD hvis du er mer interresert i å vite hvorfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...