Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://service.futuremark.com/compare?pcm05=1808547

PcMark 05.

 

Hadde vært artig å se hvor mye bedre SSD er enn et SAS raidoppsett!

 

SSD vinner, men ikkje på alt tror jeg. Tar du en PcMark 05 test Gullars?

 

I Vista må man kjøre pcmark som admin, og man må sette "adjust for best apperance" i Visual effekst i kontrollpanel

Vell, for øyeblikket er jeg 80 mil fra den stasjonære PC'n min, men jeg kan teste når jeg kommer tilbake til mandag.

 

Vil bare minne på at jeg kjører mine fra hovedkortets integrerte kontroller.

Lenke til kommentar

Flere disker med ytelse på Intel-nivå. Bra for konkurransen :)

 

Samsung med 100 GB SSD

"sequential read rate of 230MB/sec. and a sequential write rate of 180MB/sec."

 

RunCore med 256 GB SSD

"256GB offers a read speed of 230MB/sec and a write speed of 150MB/sec. It is significantly more expensive than the smaller SSDs at $699.99 [ca. 4850 kroner]"

 

G. Skill 128 GB og 256 GB SSD

gskill_titan.jpg

 

 

Kan forresten ta med at nye MacBook Pro 17" kan leveres med 256 GB SSD...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Er det et SS du har tatt av egne disker der kilik?

Det er i alle fall nesten like høye tall som det jeg fikk fra mine 2 Mtron Pro (7025) i raid-0. Litt lavere random tall, men det der er absolutt et oppsett som vil være raskt.

EDIT: Hvillke SSD er det? Hvor mange, og koblet til hvilken kontroller ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

SSD-er vil kjøre klart bedre med W7:

 

“SSDs are on the path to reach their full potential” says Microsoft senior program manager Frank Shu, who in a conference session on Windows 7 Enhancements for Solid-State Drives outlined how Windows 7 will be more SSD-friendly than Vista or XP.

 

Windows 7 will seek to “more efficiently” partition the solid state drive so as to minimise unnecessary read-write cycles. The disk defragmentation service will also be disabled when Windows 7 detects installation on an SSD, as defrags are said to shorten the lifespan of a solid state drive without improving its performance.

 

Shu also says that Windows 7 will come with a new “trim” feature that will cut down on the amount of data to be deleted (to further extend an SSD’s lifespan) and delete garbage data in advance (to speed up the writing of data, which is the activity where SSDs are slowest). Windows 7 will also use particular ATA commands which further improve SSD write speeds.

 

Microsoft also intends to launch a certification program for SSDs which give priority to reading data over slower data writes rather than treating both equally and use a native Serial ATA interface rather than Parallel ATA.

Nå er det mulig at ikke alt dette er ferdig implementert i betaen...

 

 

For de som vil ha en heftig, liten laptop: Asus netbook med Windows 7 og 512 GB SSD

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Gode nyheter. Jeg håper bare ikke dette vil kollidere med SSDer som har dette implementert i firmware, eller lage krøll med RAID. Det vil forhåpentligvis også optimalisere bakgrunds-skriving som det er alt for mye av i vista.

 

Når de snakker om disse tingene og levetid så henger de desverre noen generasjoner etter. SSDer produsert i 2009 og fremmover vil takle 100GB+ skriving om dagen i 5-10 år minst (avhengig av størrelsen og MLC vs SLC). Hvis dere følger diverse linker tidligere i denne tråden kan dere finne regnestykker som viser at en 64GB SLC med 100.000 skriv-slett sykluser og 100MB/s skrivefart kan skrive med maks hastighet sammenhengende i flere år før den blir slitt ut. Derfor vil levetid fra skriving kun være et spørsmål for dårlig produserte MLC SSD med liten kapasitet (30GB og under) som blir skrevet til kontinuerlig.

Lenke til kommentar

Jeg er også litt redd for at begge parter(OS og SSD) nå lager div. løsninger for å bedre opplevelsen som kan risikere å kræsje eller skape nye potensielle problemer.

 

Jeg håper de har en komunikasjon og forsøker å samarbeide litt om dette. Men det gjenstår å se.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis. Men selv om seagate er en autoritet i HDD verdenen er de etternølere og har ikke noe fothold i SSD verdenen ennå. Jeg håper de klarer å lage et godt produkt, men seagate vil sansynligvis ikke bli blandt de største navnene i SSD markedet. De trenger et godt definert marked med standarder å jobbe ut fra, men SSD markedet har ennå ikke blitt ferdig definert i kategorier, grensesnitt, størrelser og diverse annet.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke SSD bør bli for definert og standarisert i fysiske størrelser. Jeg synes det er topp at vi får dem i 1.8", 2,5", 3,5". Jeg ser også frem mot 1.3" SSD. De bør dekke hele HDD rekken av størrelser og at de bruker tilkoblingsgrensesnittene som allerede er standard på disse fysiske størrelsene.

 

En 1.3" SSD i en miniITX HTPC hadde jo ikke vært å forakte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Spesielt små bærbare kan ha godt av en definert størrelse og grensesnitt, så det blir en viss kompatibilitet mellom PC-merkene.

 

2,5" og 3,5" størrelsene ble jo laget med tanke på disker og er alt for stort for flashminne. Misliker også at den utdaterte SATA-standarden som bare greier 600 MB/s brukes som grensesnitt. Men jeg ser jo poenget i å bruke dette i en overgangsfase som vi er inne i nå.

Lenke til kommentar

Som sagt skjønner jeg at dagens standarder brukes i en overgangsfase, men om 2-3 år tror jeg de vil være for dårlige for moderne SSD.

 

 

Sånn apropos størrelse:

 

A-DATA have unveiled a RAID enclosure that puts two 2.5-inch SSDs or HDDs into a single 3.5-inch bay. The XPG Dual SSD 3.5-inch RAID Enclosure has a hardware switch on its backplate that lets you quickly select between its seven different RAID modes: RAID0, RAID1, JBOD, Span, SAFE33, SAFE50 and GUI. There’s also a one-button backup option. Connection is either via SATA or USB, making the enclosure suitable for either bay positioning in a desktop PC or mobile use.

 

a-data_xpg_dual_ssd_35_raid_enclosure.jpg

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Hei

 

Fikk min nye OCZ Solid Series Value 30 GB i posten i går.

Var veldig klar over controller og ytelse på denne før jeg kjøpte. Men etter å ha lest en del på ocz forum om hva litt tweeking kan gjøre, klarte jeg ikke å vente på Vertex mer og ville teste denne på Windows 7 (v.7000). I tillegg er tanken her å bare teste og leke litt, og så putte denne inn i HTPC'en min som kun brukes til å steame film senere når det passer seg sånn. Og til HTPC'en er den mer enn god nok, og til en grei pris.

 

post-44821-1231403272_thumb.jpg

 

Maskinvare:

Amd x2 6000+

Asus M2N32-SLI Deluxe

4gb ram (2x2gb Mushkin REDLINE)

ATI HD 3870

0CZ Solid 30gb - tatt over for 74gb raptor

2x skjermer 22" + 17"

Windows 7 (v7000 32bit) - tatt over for Vista 64bit home basic

 

Erfaringer:

 

Installasjon + drivere:

Ikke noe stress å legge inn win7. Plug and play. Alle driverene var på plass (sjekket enhetsbehandling) uten at jeg trengte å laste ned noe som helst. Eneste win7 ville ha av meg var et antivirus prog, så jeg la inn avg uten noe stress. Win update dukket opp en gang i løpet av kvelden og hadde 4 drivere tror jeg, der den ene var en nyere ATI HD 3870 driver. Selv om den så ut til å funke fint fra start av.

 

Tweaking:

Brukte OZC forumet for å guide meg:

SSD + Win7: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=47309

Tweaking: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...8866#post318866

 

Hoppet over "Windows Registry tweaks" og "Services tweaks".

 

Og tok for meg:

- Index

- defrag

- write caching (er ikke det samme som står i win7 som i vista på dette punktet så godt mulig jeg har gjort noe dumt eller feil her.

- no paging file

- hybernation

 

Disse gikk relativt greit å fikse/endre.

 

Etter det brukte jeg mye tid på å prøve å få RamDrive installert. Win7 ville ikke ha det prog som ocz hadde i guiden sin, så jeg ble nødt til å prøve "Gavotte RAMDisk". Fikk laget en partisjon på 750mb men fikk ikke byttet navn på driven og heller ikke aktivert Readyboost.

RamDriven fant jeg kun i explorer og ikke i "disk manager". Har ikke fått testet så altfor mye ennå siden jeg kun har holdt på noen timer i går.

Jeg fikk valgt at IE skulle dumpe temp filer til en katalog i hos ramdriven. Men vet ikke ennå om det funker. Mulig det er noen andre ting som også burde dumpes inn i ramdriven men er første gang i går at jeg har vært borti noe sånt så har ikke fått sett så nøye på det ennå.

 

Programmer som ikke funka så godt for meg:

- Ramdisk from Cenatek

- logmein.com (fjernstyring)

- ATTO Disk Benchmark - (noen på ocz forumet så ut til å få det til)

 

- IE-8 som følger med fikk problemer med en side jeg testa. Hvis jeg hadde musa en sånn liten info rute som skulle poppe opp hvis man holdt over en link, så ble IE-8 helt hvit og ikke noe skjedde. En bug som sikkert blir retta fort. Chrome klarte den oppgaven fint.

 

Programmer som funka godt for meg:

- Nyeste ventrilo

- Google chrome

- Avg

- Utorrent

- HD Tune benchmark

- wow - La det inn i dag tidlig, holdt på å laste ned siste patch da jeg dro på jobb. Har ikke testa det ennå. Men fikk ikke problemer under installasjon så regner med at det funker.

 

Disk Benchmarks:

Skal poste noen når jeg får testet i dag eller i morra.

 

Førsteinntrykk:

Alt i win7 så ut til å funke veldig bra. La ikke merke til "stuttering" som alle snakker om pga controlleren. Alt var veldig kjapt og responsivt. Så for meg at boot skulle gå raskere pga artikler jeg har lest, men tok ikke tiden heller da.

Kan godt hende at Raptoren min hadde gjort en minst like god jobb eller bedre på win7. Men målet mitt var å få testet begge deler sammen denne gangen (siden jeg har lest at win7 likte ssd bedre enn andre os), og få følelser og inntrykk på om det var en bedre setup en Vista + Raptor som jeg bruker daglig.

Må innrømme at jeg er relativt fornøyd med Vista også, og begynner å bli vant til den etter ca 1.5 års bruk. Win7 virket ikke noe dårligere på noen måte, mye likt. Noe gikk en del kjappere, bla installasjonen av små programmer og drivere. Alt var liksom instant. Er ikke så fryktelig mange mnd siden jeg reformaterte Vista for å få en nyhetsfølelse og få rydda opp litt. Men føler den fort blir litt treg når programmer og ting kommer inn over tid, iallefall i oppstarten.

 

Grunnen til at jeg tweaket win7 selv om alt virket godt i utgangspunktet er noe Tony fra OCZ sa:

"you need to realize you are always going to have to tweak windows till they bring out an OS that is built for SSD, there is just to much within the OS that optimized for spinning platter.

 

Stop kidding yourself that SSD drives that just work will come, windows will be tweaked before a drive is fully optimized trust me.

 

Even the Intel drives were shipped to reviewers with specific instructions to use v64 8Gb and some tweaks to show the drives in the best light...

 

vista with any SSD responds to tweaks, known fact."

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...7309&page=6

 

Jeg ser ingen grunn til å styre unna OCZ SSD's med dårlig controller hvis du vet hva du skal bruke den til og kan tweake litt. De koster ikke mye og kan gjøre underverker for mange pc'er/brukere. Bare pass på hvis du er keen på raid styrt av HK, det er ikke alltid så lett virker det som.

 

Ser også ut til at SSD og Windows 7 funker bra sammen, og håper den fort blir optimalisert for SSD så man slipper å tweake. Jeg er uansett ikke i tvil om at SSD og Windows 7 er det jeg kommer til å ende opp med. Gleder meg til å se hva Vertex vil tilby =)

 

Skal spille og prøve å bruke pc'en en del i dag og poste mer om erfaringer og benchmarks.

Lenke til kommentar

Sånne 2x 2,5" til 3,5" finnes allerede i dag, men at en SSD produsent lager det er bra, og det blir større konkuranse.

 

SATA2 har forresten 300MB/s maks, ikke 600. 600MB/s er SATA3 som kanskje kommer i slutten av året eller neste år.

 

Personlig synes jeg PCI-e eller eventuelt en ny bussform hadde vært det beste for SSD. Da trekker man flashen nærmere hovedkortet og reduserer responstid, fjerner behovet for dårlige hovedkort kontrollere som oversetter til et språk som er beregnet for snurredisker (:p) og som ikke har noe for seg for SSD, og det gir større frihet til kontrolleren som er på SSDen.

FusionIO er jo et stjerne-eksempel på at dette fungerer bra, og Micron har fulgt etter og holder på å lage en de også.

 

Her er en side med info på PCI-e SSD og diverse leverandører som lager slike http://www.storagesearch.com/ssd-pcie.html

 

EDIT: Fint sammendrag Uthur, og jeg ser frem til benchmarks og litt dypere review de neste dagene ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
En ting jeg savner... Levetid over tid på SSD. Da tenker jeg ikke på hvor lang tid en SSD kan holde ut men mer om hvordan dataene blir om du la oss si kopierer ut 60Gb med data på en SSD og slenger den i en bankboks. Hvordan vil de være om 5 år? 10 år? etc. Finnes det noen teorier på dette hittil?

Kontrolleren og tilkoblingen holder nok teknisk stand i hundrevis av år i en bankboks. Det som er flaskehalsen er flashbrikkene. De er normalt garantert å holde data i 10 år uten å være i drift. Med gode ECC-rutiner og lastutjevning betyr nok det at ~20-50 år i en bankboks er en sannsynlig levetid.

 

Redigert:

Fin beskrivelse Uthur :thumbup:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kontrolleren og tilkoblingen holder nok teknisk stand i hundrevis av år i en bankboks. Det som er flaskehalsen er flashbrikkene. De er normalt garantert å holde data i 10 år uten å være i drift. Med gode ECC-rutiner og lastutjevning betyr nok det at ~20-50 år i en bankboks er en sannsynlig levetid.

Beklager å rette på det siste du sier Simen1, men grunnet halvleder designet vil elektronene slippe ut igjen gjennom NAND-gaten etter en stund lagring, og dette har ikke noe med ECC, men er kun avhengig av materialet som blir brukt i gaten, og hvor slitt dette er.

De aller fleste leverandører definerer 10 år "shelflife", alså "data retaining" før de trenger å refreshes. Hvis man refresher data så vil den holde 10 år til. Det er sikkert mulig man kan få spesielle heavy-duty SSD spesiallagd for å holde på data lenger, men da må de bruke andre materialer i gaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...