Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg tror den refererer til OCZ Core V2 benchmarket på Windows 7.

Core V2 har kjente problemer i vista, men han som spør har sansynligvis ikke sett benchmarks av den etter at tweaks har blitt gjort. Jeg kunne også tenkt å se dette.

 

Å putte en SSD i en 5 år gammel laptop er forresten en fin måte å speede den opp til samme nivå eller bedre enn nye laptopper for generell/kontor bruk. Kombinert med W7 kanskje det kan forlenge livet på mange maskiner som ellers hadde blitt erstattet med nyere for å tilfredstille krav til vista. Det vil være betydelig billigere med en liten SSD og W7 enn en ny maskin med vista lisens...

 

EDIT: Beklager, jeg la ikke merke til at det stod "eller" i starten av første posten din på denne siden, så jeg skjønte ikke hva det var snakk om. My bad.

 

EDIT2: Og nå ble jeg forvirra igjen... Det otern svarte på var en benchmark foretatt i W7, som du igjen svarte at "eller det burde prøves i W7"... Tror jeg bare skal gi meg nå og ta natta jeg...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hei folkens.

Har kjøpt meg en slik: OCZ Solid Series Value 30 GB

Denne har jeg puttet i en hjemmebygget "mediasenter-pc" (mest for å spille av mp3 filer)

 

Liste over hardware:

CD-spiller (skrog): Denon DCD-635

Hovedkort: MSI K8MM3-V

CPU: AMD Athlon 64 3700+

Minne: GeIL Value DDR400 1024 MB (2x512)

Strømforsyning: Q-Tec - ATX350 ( stygg-gammel )

DVD-brenner slimline: LiteOn DS-8A2S

Solid State Disk: OCZ Solid Series Value 30 GB

Prosjekttråden ligger HER.

 

Denne pc'n oppfører seg normalt med vanlig IDE harddisk, men dersom jeg kobler vekk denne og bruker SSD'en i stedet (installert XP Pro SP3 i IDE-mode)er situasjonen følgende:

Booter raskt og fungerer uten merkbare problemer, men når jeg stenger ned Windows vil ikke maskinen stoppe helt. Viftene i maskinen går forsatt (strømforsyningen slås ikke av)

Dersom jeg bytter over til IDE-disken er alt normalt igjen.

 

Er det noen som har peiling på hva problemet kan være?

Jeg mistenker at det er hovedkortet som ikke takler SSD som systemdisk....

Håper noen kan hjelpe meg med feilsøkingstips :)

 

EDIT: PSU'en er ikke årsaken. Har testet med en annen....

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Tror det heller er at det er en SATA disk du kjører som har noe med saken å gjøre. At det er en SSD har ingen ting med saken å gjøre, for maskinen ser den ut som en hvilken som helst annen SATA enhet. Og ut fra specs kan jeg forstå at maskinen er mer glad i IDE.

 

Å kjøpe en SSD for avspilling av MP3 virker en smule merkelig på meg, men å ha den som systemdisk i en HTPC, og eventuelt for midlertidig oppbevaring av filer som hentes fra nettverk og diverse for å ha et stille oppsett kan jeg forstå.

 

Hvis du leser tidligere i tråden puttet jeg en Mtron Pro i stue-PC'n til foreldrene mine, og når maskinen spinner ned 500GB disken som står som mediadisk så er det såvidt mulig å høre at maskinen er på. Med 500GB disken i gang kommer det en svak summelyd fra den, men man må omtrent høre etter for å legge merke til det.

 

Hvordan synes du ytelsen er for ditt bruk? Foreldrene mines PC ble omtrent like kjapp som en PC til 10.000-15.000 for sitt bruk (pris 6500 MED SSD). Jeg er imponert, og planlegger å aldri ha snurredisk til OS igjen så fort jeg får byttet ut disken i laptoppen min (forhåpentligvis med en Vertex hvis de fungerer).

Lenke til kommentar

Jeg var litt upresis:

Kjører SSD'en som systemdisk ja, men skal hente mediefilene fra NAS (eller som nå en annen pc med mappedeling av musikksamlingen min).

Er klar over at det ikke lønner seg å putte for mye inn på den disken ja... :)

Til den prisen må jeg si at OCZ disken knuser oppstartstiden på en IDE-disk på samme hovedkortet. Kjører Norman Sequrity Suite på begge diskene og jeg merker helt tydelig at SSD'en gjør at ting glir kjappere.

 

 

Jepp. Jeg synes det høres fornuftig ut. Hovedkortet har kun SATA1 støtte og er selvfølgelig heller aldri testet med SSD. Driveroppdateringer er jo heller ikke aktuelt å vente på :p

 

Nei, blir vel nødt til å rive i på et nyere hovedkort ser det ut for...

Takk for tips ! :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig.

 

Når du snakker om å fylle disken opp. Det er ikke noe galt i å fylle opp SSD'en, men du burde tenke nøye over hva du putter på den. Windows og programmer tjener ekstremt mye av å være på en SSD, siden disse er avhengig av hastighet og responstid, mens mediefiler er så og si likegyldig om blir lest over nettverket. Hvis du har plass til overs kan det være greit å ha en temp mappe som du flytter for eksempel serier som du ser på til for lettere tilgjengelighet, eller lager en mappe med mest brukt musikk, men å bruke den til masselagring av medier er egentlig sløsing med dyr diskplass. Når du betaler såpass mye for den, så er det greit å utnytte det den tilbyr fult ut.

Et PCI kort med SATA2 porter koster ikke mer enn et par hundre kroner, så det er også et godt alternativ i en mediaPC slik du har, men hvis du skal kjøre 1080p fra den så kanskje det kan være greit med en liten oppgradering.

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert windows 7 på 2 mtron mobi 32GB SSD disker i Raid 0. Når jeg bench'r disse så får jeg i overkant av 150mb/s - er ikke dette i minste laget. De står på en adaptec 3805 sas/sata kontroller.

 

Lønner det seg forresten å ha på både write og read Cache på kontrollern??

 

Snabel

Lenke til kommentar

Det er mer enn i minste laget...

Jeg får 220 les og 160 skriv med mine fra hovedkortet...

 

Hvilken benchmark bruker du? HDtach og HDtune gir feil tall, de er en del for lave.

Følg linken i bunn av første post på første siden om benchmarking av SSD og se om du finner noen feil du har gjort i forhold til det.

 

EDIT: read cache er ikke noe vits i å ha. Write cache vet jeg ikke helt, tror jeg ville gått for writethrough eller deaktivert. Men du kan jo teste begge deler og sammenlikne hvilke tall du får.

Jeg er også interresert i å vite hvilke stripe og cluster size du brukte. Jeg hadde 32kb cluster og 64kb stripe for de tallene jeg nevner over.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.... jeg har brukt everest....

Slått av begge cache'ne nå ... fikklitt høyere random read 195mb/s. Skjønner lite av dette - adaptec kontrollern skal jo være bra. :ermm:

 

 

oppdatering: Brukte CrystalDiskMark 2.2 nå får 184MB/sek - kan det ha noe med firmwaren i SSD'n å gjøre .. det er 0.17 jeg har..

 

 

Snabelen

Endret av Snabel
Lenke til kommentar
Hei, takk for svar.... jeg har brukt everest....

Slått av begge cache'ne nå ... fikklitt høyere random read 195mb/s. Skjønner lite av dette - adaptec kontrollern skal jo være bra. :ermm:

 

 

oppdatering: Brukte CrystalDiskMark 2.2 nå får 184MB/sek - kan det ha noe med firmwaren i SSD'n å gjøre .. det er 0.17 jeg har..

 

 

Snabelen

 

Du har jo mobi versjonen. Det kan ha noe å si at du ikkje får bedre resultat enn det. Hadde du hatt den dyreste versjonen, hadde nok tallene blitt noe annet.

Lenke til kommentar

Første 1 TB i 2,5"-formatet:

 

Feature summary

 

* 1TB SSD in 2.5-inch form-factor (highest density ever at 2.5-inch)

 

Specifications - Nitro Series SSD:

 

* Capacities: 32GB, 64GB, 128GB, 256GB, 512GB, 1024GB

 

Performance

 

* Sustained read: 240MB/sec

* Sustained write: 215MB/sec

* Random read (IOPS 4K): 50,000

* Random write (IOPS 4K): 10,000

* Latency: < 100 µsec

Hexus

Lenke til kommentar
Hei, takk for svar.... jeg har brukt everest....

Slått av begge cache'ne nå ... fikklitt høyere random read 195mb/s. Skjønner lite av dette - adaptec kontrollern skal jo være bra. :ermm:

oppdatering: Brukte CrystalDiskMark 2.2 nå får 184MB/sek - kan det ha noe med firmwaren i SSD'n å gjøre .. det er 0.17 jeg har..

Beklager, jeg overså at du skreiv mobi. For mobi (30x5 serien) er 195MB/s fra 2 i raid-0 bra. Og hvis du sa RANDOM read (512kb regner jeg med) så er det absolutt bra. Hadde du giddet å laste opp et screenshot av CrystalDiskMark med instillinger 9 serier, 1000MB lengde?

Det tar noen få minutter å fullføre, men da får du testet den grundig. Hvis du hadde windows installert på dette raidet mens du foretok benchmarken så har du sansynligvis klart å få en tilnærmet perfekt skalering av oppgitte tall.

Lenke til kommentar

Gullars: Da vil jeg si at å betale 8500,- for 2 slike SSD disker var direkte kroner ut av vinduet - når jeg ser på crystaldiskmark for mine 2 300GB raptorer som har tilnærmet likt resultat - bortsett fra access tid da...

Men artig alikevel å ha testet. :cool:

 

 

Takk for svarene... og innleggene.

 

Snabelen

Lenke til kommentar
Gullars: Da vil jeg si at å betale 8500,- for 2 slike SSD disker var direkte kroner ut av vinduet - når jeg ser på crystaldiskmark for mine 2 300GB raptorer som har tilnærmet likt resultat - bortsett fra access tid da...

Men artig alikevel å ha testet. :cool:

Takk for svarene... og innleggene.

Snabelen

2 Mtron Mobi 32GB kan du få for 3700kr (til sammen) fra multicom.

Du vil kunne få noe bedre båndbredde ved sekvensiell lesing og skriving dersom du partisjonerer raptorene slik at du får en 100GB x 2 = 200GB partisjon (de mister fart utover lagringsmediet). Men når det kommer til accesstime (som du nevner) og random read så knuser disse velociraptorer (og har noe bedre random write faktisk).

2 Mtron Mobi vil klare ca 30-40 MB/s 4kb random read, velociraptor klarer maks 2-3 MB/s random read (peak). Dette merkes godt i generell bruk av maskinen, og vil også vises i PCmark vantage under HDD test suite test nr 1, 2, 3, 4, og 8. Windows defender, gaming, windows photo gallery, vista startup, og application loading.

De er også mye raskere i databaser.

 

Min konklusjon er: Hvis du trenger plassen, og sekvensiell lesing og skriving er viktigst for deg, så gå for velociraptor, hvis disk ytelse er viktigst er SSD den klare vinneren.

 

(beklager å gjennta deler av første post)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...