Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme her, jeg ga 10500 med frakt og oppkrav for mine 2 Mtron Pro i slutten av august.

Til jul kjøpte jeg en helt lik til familien hjemme til 3000...

Men jeg er alikevell glad jeg ikke har ventet, de har vært en fryd å ha, og siden PC'n min som helhet koster 2000kr+ mer enn for over 4 månder siden (SSD inkludert) så vil jeg ikke klage :p spesielt ikke med tanke på prisklassen den er i. Normalt så faller jo PC'er til over 20.000 ganske fort i pris. Hvis du ser bort fra SSDene så har min steget med nesten 6000kr (sist jeg sjekka i starten av januar. Finanskrise og høyere dollar :p)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Heisann!

 

Jeg skal gå til innkjøp av en SSD som skal brukes som systemdisk til en HTPC. Fremtidige planer er å kjøre Windows 7, så litt lagringsplass bør den nok ha. 32GB? Rask bootup og start av programmer verdsettes.

 

Har noen forslag til en god SSD?

 

Rask bootup fikser du med å bruke Hibernate funksjonen i windows :)

Lenke til kommentar

Siden det er til en HTPC regner jeg med at du ikke skal drive med alt for krevende ting, og gjerne vil holde et lavt budsjett, så hvis du kan litt om PC kan du jo kjøpe en OCZ Core Value og gjøre litt tweaks.

Hvis du har mulighet til å vente på at de kommer på lager om en uke eller to så vil sansynligvis OCZ Vertex være mye bedre, og fortsatt ha en fin pris.

Lenke til kommentar

Helt riktig, der er det prosessor/skjermkort det står på.

Ingen videoformat som du vil se på en HTPC vil kreve over 10MB/s, så en 10 år gammel harddisk burde faktisk klare jobben :p

Med èn OCZ Core Value vil du kunne spille av mer enn 10 full HD filmer samtidig hvis du har behov for det og prosessor/skjermkort som kan dra det ;) (vanlige harddisker ville ha slite med det pga lesing fra mange plasser samtidig, men det gjør ikke SSD).

Lenke til kommentar

Regner med det er ingen på dette forumet som har fått fingra sine i en OCZ sin nye "Vertex"-serie. Men er det noen som vet om disse ikke har de samme sykdommene som OCZ sine tidligere serier (Value+Core)?

 

Hadde vært kos med to slike 30 Gb i Raid. :D

 

Edit: Den Fusion Pcie-SSD'n, den er ikke tilgjengelig i Norge, men hvor mye koster den i utlandet? (5 lapper?)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar
Regner med det er ingen på dette forumet som har fått fingra sine i en OCZ sin nye "Vertex"-serie. Men er det noen som vet om disse ikke har de samme sykdommene som OCZ sine tidligere serier (Value+Core)?

 

Hadde vært kos med to slike 30 Gb i Raid. :D

 

Edit: Den Fusion Pcie-SSD'n, den er ikke tilgjengelig i Norge, men hvor mye koster den i utlandet? (5 lapper?)

Vertex har ikke nådd butikker ennå, så det er litt vanskelig å ha den nå :p

Her finner du en tråd som diskuterer denne SSDen, og dette er noe du bør lese hvis du vurderer å kjøpe den. Kort sagt så er det ikke helt sikkert, men det er sansynlig at cachen fikser random write problemene. Det er stor enighet om å vente på benchmarks for bekreftelse at problemene er fikset.

 

Fusion-IO's ioDrive koster $2400 (for 80GB) og kan fåes fra noen amerikanske nettbutikker. Den selges ikke i Norge. Senere dette kvartalet kommer de ut med ioXtreme, som er en 80GB verson (sansynligvis MLC) for forbrukere med omtrent samme ytelse som ioDrive, men til under $1000.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Er det noen som har vært så råflotte og testet en SSD i en PS3?

Det er en sabla dyr oppgradering til en konsoll, men allikevel. Det er i alle fall fristende å teste ut.

 

Og spørsmål 2. De billigste SSD'ene er det ingen som skryter av, men vil de allikevel oppleves om raskere enn tradisjonell HDD som f.eks en OS disk til XP? Det er ikke anbefalt og kontrolleren er rævva osv, men alt renger ikke være optimalt og koste 10k for å gi ytelsesøkning.

Lenke til kommentar
Er det noen som har vært så råflotte og testet en SSD i en PS3?

http://www.gamespot.com/features/6192258/i...;om_clk=topslot

Og selvfølgelig så måtte de velge en "jalla-SSD" (et fint uttrykk fra nizzen). Hvis man hadde valgt en GOD SSD hadde resultatene blitt bedre. Denne testen ble jo gjort for et halvt år siden også, så det man fil få fra nye SSD i dag er også bedre. Jeg har lyst til å se en slik test med Intel SLC eller en av Samsungs nye. Da hadde resultatene garantert vært best fra SSD i alle testene, og det hadde også vist hvor mye loadingen av disse spillene er avhengig av disken.

Lenke til kommentar
G.Skill TITAN SSD review (120gb)

 

http://legionhardware.com/document.php?id=804

De benchmarkene der må du ta med en klype salt... Hvis du sjekker blandt annet ATTO delen så ser du at en western digital 640GB disk får 66MB/s 4kb random write med de instillingene de bruker, noe som burde sette av en alarm ganske fort, siden dette da betyr at de enten skriver små blokker sekvensielt (som jeg tviler på), eller at de har valgt så kort testlengde at mesteparten av informasjonen går til cache og registreres som skrevet. Hvis du vil vite hva maks les/skriv fart er på enhetene her så gir ATTO (ca) riktige tall, men for små block er den ikke bare kjørt av veien og havna på jordet, men den er også godt på vei opp i skauen på andre sida jordet.

Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, og som står i "ssd benchmarking" linken i bunn av første post, så er ikke HDtach et egnet program for test av SSD (HD = HARD DISK), og SiSoft egner seg tydlig vis heller ikke. Resultatene fra PCmark Vantage er det en del hold i (kan sees på som ca tall du vil få), siden de simulerer les/skriv situasjoner og ikke spot-tester.

 

EDIT:

@Agrop: Du burde i alle fall lese et par benchmarker til at Titan der de får testet random read/write ordentlig, i denne testen har de bommet blinken og skutt sidemann i stedet med tanke på lengde på testene av dette.

Begge SSDene det er snakk om har utvilsomt god båndbredde, men det som gjenstår å se er hvor godt de håndterer small block random write, MLC SSD's nemesis.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
G.Skill TITAN SSD review (120gb)

 

http://legionhardware.com/document.php?id=804

De benchmarkene der må du ta med en klype salt... Hvis du sjekker blandt annet ATTO delen så ser du at en western digital 640GB disk får 66MB/s 4kb random write med de instillingene de bruker, noe som burde sette av en alarm ganske fort, siden dette da betyr at de enten skriver små blokker sekvensielt (som jeg tviler på), eller at de har valgt så kort testlengde at mesteparten av informasjonen går til cache og registreres som skrevet. Hvis du vil vite hva maks les/skriv fart er på enhetene her så gir ATTO (ca) riktige tall, men for små block er den ikke bare kjørt av veien og havna på jordet, men den er også godt på vei opp i skauen på andre sida jordet.

.....

 

Testet akkurat noen HDD'er med ATTO (standard innstillinger) og med 4KB blokker ble det :

WD Scorpio Black 7200 320GB 2.5" ~54MB/s

WD640 (AAKS) ~60MB/s

Samsung 640GB ~74MB/s

VelociRaptor 300GB ~85MB/s

 

Tallene er for skriving.

 

Tallene i testen er nok rimelig riktige og så lenge testene er gjort på samme basis skulle det ikke være noe i veien for å sammenligne SSD/HDD ytelsen med test programmer.

Om de viser potensialet for den enkelte er jo en annen sak.

Lenke til kommentar

Er Vertex en SLC eller MLC disk?

 

Vurderer å kjøpe meg SSD til både stasjonær og laptop.

 

Til stasjonær, vil det gi best ytelse med en god SLC(ev.en inteldisk), eller to rimeligere SSD i raid0, når det er operativsystemdisk.

Siden OCZ Core er hele elendig som systemdisk, er jeg litt skeptisk til Vertex også.

 

Og hva slags disk burde jeg ha i laptopen? Gidder ikke koste på den mer en drøyt 2 lapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...