Gå til innhold

UFO tråden: hvor alt omkring UFO fenomenet kan diskuteres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Merker det er lenge siden jeg har skrevet noe i forumet.. snublet i valgene. 

 

Det jeg skulle si, var at det rapporteres fortsatt ikke-identifiserbare objekter på diverse radarskjermer, signal som beveger seg i hastigheter som i praksis er umulig å oppnå med noe teknologi utviklet av mennesker. Spørsmålet er hva radarene fanget opp, men personlig tror jeg i det minste en del av det kan tilskrives en glitch av et eller annet slag. Det forandrer ikke det faktum at mange av observasjonene aldri er blitt forklart etter selv inngående analyse.

 

Jeg tror ikke at f.eks. D.A.R.P.A. skulle ha utviklet teknologi som muliggjør et menneskeskapt objekt som kan fly i nær lysets hastighet, foreta 90 grader svinger og har en form for 'inertial dampeners' ombord som tillater et menneske å føre objektet. Det ville vært like usannsynlig som en fungerende warp drive per i dag :)

 

Jeg sluttet å lese UFO-historier o.l. etter tenårene, men når astronauter og luftfartpiloter i fullt alvor rapporterer om gjenstander som følger og navigerer rundt flyet de fører, bør en kanskje spørre seg hvorfor de frivillig risikerte sin profesjonelle karrière. Det er også interessant at det ble observert et ekstra høyt antall ubudne gjester via luftveien i løpet av den kalde krigen, uten at jeg aner hvor mange av rapportene som var skrøner eller "cover-ups".

 

Antall observasjoner i Hessedalen (hjemmesiden er tragisk utdatert) avtok kraftig etter nittitallet, så vidt jeg vet. Husker jeg hadde veldig lyst til å campe der en uke eller to på den tiden. På hjemmesiden påstås det at det fortsatt gjøres rundt 20 observasjoner i året, men informasjonen er sannsynligvis utdatert, og jeg har sett påstander andre steder om stort sett ingen nye observasjoner.

 

Personlig er jeg mer spent på et eventuelt/endelig funn av bevis på utenomjordisk liv ved hjelp av stadig mer effektive metoder utviklet her på Jorden. Ifølge bl.a. NASA kryper vi stadig nærmere den magiske dagen hvor et bevis blir publisert etter verifisering, og at det kan skje så tidlig som i løpet av de neste 15 årene eller så. Kilde: så det på Internett.

Endret av Sugarbeats
Lenke til kommentar

 

Takk for lenken, interessant lesing. Jeg var ikke klar over innsatsen som fortsatt pågår der. Hadde jeg hatt muligheten, ville jeg planlagt et par ukers telt-camping ved en passende anledning. Man kan jo alltids håpe på et glimt av noe, hva det enn måtte være.

 

Min "dypt religiøse" (når det passer seg) mor opplevde en gang et lys-fenomen i form av et objekt med et tydelig symmetrisk mønster som passerte lydløst over veien en kveld vi var på vei hjem i bilen. Dette var i min ungdom. Vi stoppet bilen i veikanten og lyttet uten å høre noe fra gjenstanden, som befant seg kanskje noen hundre meter unna. Den "fløt" over en ås og forsvant. I de lokale nyhetene ble det noen dager etter meldt om observasjonen basert på vitneutsagn fra andre som hadde sett det samme. Ingen forklaring kom frem. Det jeg fant mest fascinerende var nesten hvordan min kristne mor ikke hadde noe fornuftig å si om saken, så hun valgte å fortrenge det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antall filmede UFO`er har vel også gått drastisk ned etterhvert som kameraer ble bedre å bedre virker det som

Er nok snarere tvert imot. Selv om de aller fleste er data animerte eller har en naturlig forklaring.

Uansett, å legge vekt på verken/eller, om vi skal være objektive, viser bare kognintiv bias når det er så uendelig mange ukjente faktorer.

Lenke til kommentar

 

https://www.nrk.no/urix/mulig-trussel-forte-til-mystisk-stenging-av-solobservatorium-1.14210863

Det var frykt for sikkerheten til de ansatte og gjester, som førte til at Sunspot Solar Observatory i New Mexico ble stengt av FBI. Men hemmeligholdet fikk spekulasjonene til å løpe løpsk.

Farlig person i området

Innen astronomien er det et ordtak som går slik: «Det handler aldri om romvesener».

Ordtaket brukes når det oppdages noe mystisk. Det viser seg at en enklere forklaring enn «aliens» alltid er den mest sannsynlige.

Slik er det også denne gangen. Den vitenskapelige sammenslutningen observatoriet tilhører, AURA, har nå kommet med en oppdatering om situasjonen.

– En mistenkt i en sak kunne være en trussel mot personellet ved observatoriet, skriver AURA.

– Fordi logistikken gjorde det vanskelig å beskytte folkene ved observatoriet, ble det bestemt at de skulle evakueres, står det videre i meldingen.

Den mistenkte skal være knyttet til et lovbrudd i nærheten av der observatoriet ligger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Her er det hvertfall seriøse forskere som begynner å fable om "fremmed romfartøy" som en mulighet.

 

 

 

 

Coryn Bailer-Jones er astronom hos Max Planck-instituttet for astronomi i Heidelberg, Tyskland, og han mener vi må stille kritiske spørsmål når slike hendelser dukker opp.

– I vitenskapens verden må vi spørre oss selv «hvor er bevisene», ikke «hvor er det mangel på bevis sånn at jeg kan få det til å passe med min hypotese».

Lenke til kommentar

Det er ikke en tåpelig teori, men det er ikke den eneste mulig forklaringen som står igjen. Menneskeheten vurdere selv å sende ut sonder til andre planter, så det er ikke umulig å tenke seg at andre sivilisasjoner allerede har gjort det. På den andre siden, bare fordi vi ikke forstår noe så betyr det ikke at romvesner er ansvarlige. En slik tankegang er det som føre til fremveksten av religion. Vi skjønner ikke hvor lynet kommer fra, det må være Tor. Greit.

 

Hvis du leser det originale arbeidet, https://arxiv.org/pdf/1810.11490.pdf, så er det ganske klart at det kun er snakk om spekulasjoner. Noe som er greit nok. Problemet er at media og UFO-elskere hauser det opp.

EDIT:

Relevant

Endret av Flin
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Det nyhetsinnslaget virket jo ganske oppsiktsvekkende.  Vet ikke helt hva jeg skal tro, vi kunne godt fått  vite mer syns jeg.

 

Og sånt som denne guiden over raser med detajerte beskrivelser. Mange sier nok at det er bare tull, men jeg er ikke så helt sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...