Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det nærmeste man kommer DSLR med GPS er for tiden SLT-kameraet Sony A55 med innebygget GPS. Ellers så må man ty til ekstern GPS i blitssko eller andre plasser. Eller kompaktkamera med GPS.

 

Apropos ekstern GPS så har Pentax en sak som heter O-GPS1, som passer i blitsskoen.

 

Personlig har jeg ikke noe behov eller ønske om geotagging så jeg bryr meg katta om det blir integrert eller ikke, bare det blir mulig å slå av.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vedrørende FF er jeg pragmatisk, pris vs ytelse. Dersom en i praksis må bytte objektivparken skal det mye til.

 

Pentax trenger vel et FF i samlingen, det er liksom et hull der. Håper de har guts til å velge en brikke med fokus på bildekvalitet fremfor høyt antall megapixler, 15-20Mp holder lenge for meg.

 

GPS... meh.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at en eventuell Pentax fullformat vil ha mulighet for crop-modus ved bruk av crop-optikk. Det er hovedsaklig fra ca normalbrennvidden og videre brennvidder som trenger nye objektiver designet for fullformat. Tele er stort sett fullformat over hele fjøla, inkludert 3. parts objektiver. En stor ulempe er at "brennvidden" krymper med en faktor på 1,5.

 

Ryktebørsen sier at Pentax fullformat kan komme i september og ha Sonys splitter nye 24 Mp fullformat sensor, som skal komme i Sony A99 og ryktes å komme i Nikon D600. Jeg håper og tror den er vesentlig bedre enn den gamle varianten som står i Sony A850 og A900. Hvis ryktene stemmer og crop-modus implementeres så vil crop-modus gi ca 10,7 Mp. Det holder nok til mye, men hadde jeg eid et sånt kamera ville jeg vurdert en ny vidvinkel og normal som kan bruke hele sensoren.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er litt spent på hvor mange pentax-brukere som kommer til å skifte mening om nyttigheta til fullformat over natta, dersom de ryktene er sanne... :p

Godt spørsmål. Jeg for min del er, og har lenge vært ambivalent. Jeg tror ikke jeg vil ta bedre bilder med småformat. Ekstremt tynn DOF er ikke min greie.

Men så er det dette med stor god søker da ....

 

Tror jeg stiller meg bak dette. 24x36mm er heller ikke noe jeg føler behov for, men hvis Pentax gir de beste kamerahusene en slik sensor og billigere og enklere kamerahus får aps-c, så er det ikke umulig jeg konverterer. Men dess mer jeg tenker på det dess mindre lyst har jeg til å gå vekk i fra aps-c.

Lenke til kommentar

Mine største hindre mot bytte til fullformat er:

1. Pris på kamera

2. Pris på nykjøp av objektiver (telene krymper, vidvinklene mangler bildesirkel)

3. Vekt på nye objektiver

4. Vekt på kamera

5. Størrelse

(6. Andre kameramerker: mangel på stabilisering og DNG)

 

I følge ryktene skal Pentax lansere verdens minste fullformatkamera så det virker som de jobber med i hvert fallpunkt 4 og 5. Da gjenstår det bare 3 punkter så er jeg på gli.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Med Pentax sin politikk med mye for en "billig" penge å svært solide å velbygde kamera som er værtettet innebyggd i et FF kamera, så tror jeg at de blir en skikkelig konkurent til de to store på sikt.

 

Å såvidt jeg husker så har de noen få FF glass i produksjon enda?

Lenke til kommentar

Hvis vi snakker om 24 Mp fullformat så vil man også få litt mindre frihet med crop derfra siden bildene bare er ca 10 Mp, sammenlignet med et ekte APS-C hus med 16 Mp. Med andre ord dårligere mulighet til å "forlenge" en tele med x ganger digital zoom.

 

Men snakker vi om 36 Mp fullformat så vil det tilsvare 16 Mp APS-C i potensiell digital zoom. Men så blir vel etterfølgeren til K-5 på 24 Mp og da må fullformaten helt opp i 54 Mp for å matche det. (På den andre siden igjen kan vi trekke inn mindre sensorer)

Lenke til kommentar

Jeg skyter jeg bare fast, og en 200/2.8 er vel omtrent like stor som min 135/2... For min egen del hadde et skifte til crop betydd mindre spennende objektiver på vidvinkelsiden (14/2.8, 35/1.4-ekvivalanter finnes ikke), og veldig lite vektmessig på telesiden.

 

Det handler jo helt klart om preferanser. Jeg skjønner jo feks. veldig godt de fotografene som ble litt forbanna da Canon kutta ut den gamle 1D-linja med 1.3-crop, og dermed mista rekkevidde på de lange telene sine. Men lange teler er slettes ikke for alle, akkurat som FF ikke er for alle.

Lenke til kommentar

Hvis vi snakker om 24 Mp fullformat så vil man også få litt mindre frihet med crop derfra siden bildene bare er ca 10 Mp, sammenlignet med et ekte APS-C hus med 16 Mp.

Nå forutsetter du at at kvaliteten på det ferdige blidet kun beror på antal tilgjenglige pixler. Jeg er ikke sikker på at det er så enkelt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...