Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt siste kjøp var en Pentax 300mm f4,0 . Ett lite lett og hendig objektiv . Det mangler litt på skarpheten .

 

Fakta er att hvis dette objektivet hadde vært produsert av Canon eller Nikon , da ville ytelsene på dette objektivet vært som en skandale og regne .

 

Jada, og vi som bruker Pentax gjør det egentlig ikke. Vi har alle sammen en Nikon eller Canon liggende på lur som vi bruker når vi skal ta ordentlige bilder med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva ville dere anbefale hvis man skulle kjøpe den nye K-30?

Kit med 18-55mm WR og 50-200mm WR, eller med 18-135mm.

Dobbelzoom kitet er ca. 1500,- billigere enn med 18-135mm. Men prisen er ikke det viktigste.

Hvilke objektiv er best optisk?

Jeg kunne godt tenk meg en zoom som gikk til 300mm(f.eks. 70-300mm) og som har WR. 200mm virker litt kort, så jeg lurer på om ikke 18-135mm vil være det beste uansett.

 

Jeg kan varmt anbefale DA18-135mm objektivet. Du får ikke de lange brennviddene og hvis det er viktig så ville jeg heller vurdert DA18-55 + DA55-300.

Lenke til kommentar

Hva ville dere anbefale hvis man skulle kjøpe den nye K-30?

Kit med 18-55mm WR og 50-200mm WR, eller med 18-135mm.

Dobbelzoom kitet er ca. 1500,- billigere enn med 18-135mm. Men prisen er ikke det viktigste.

Hvilke objektiv er best optisk?

Jeg kunne godt tenk meg en zoom som gikk til 300mm(f.eks. 70-300mm) og som har WR. 200mm virker litt kort, så jeg lurer på om ikke 18-135mm vil være det beste uansett.

 

Jeg kan varmt anbefale DA18-135mm objektivet. Du får ikke de lange brennviddene og hvis det er viktig så ville jeg heller vurdert DA18-55 + DA55-300.

 

Jeg har lest litt om objektivene og det virker som om mange anbefaler 18-135mm, så det er vel mulig at det blir den da. Finnes det værtettede objektiver som går til 300mm?

Lenke til kommentar

Sånn, der la jeg inn bestilling hos japan Foto på K-5 m/15-55 WR, DA 55-300 og Sigma 10-20mm :)

Håper jeg blir fornøyd med kjøpet.

Kosta bare 300 kr ekstra for kitobjektivet i forhold til bare kamerahuset og det er jo kjekt å ha minst ett værforseglet objektiv for regnvær. Men jeg tror ikke kitobjektivet kommer til å bli noe særlig brukt, kun ved våte anledninger.

Det blir nok vidvinkelen som står på mesteparten av tiden.

 

Satser på å kjøpe meg en Sigma 24-70mm(f,2.8) eller Tamron 28-75mm(f,2.8) senere for innendørs og portrettbruk.

Lenke til kommentar

Det kan du bite deg i nesa på at du blir :):) La akkurat vantene på en Sigma 17-70mm (2,8 -4), ok den også 1700kr 1 år gammel med 3 år forsikring igjenn :) :) Batterigrepet er veldig greit ting og ha.

Lykke til osv. osv. osv.

Takk skal du ha :) , jeg skal bruke kameraet en stund før jeg tar vurdering på om jeg trenger batterigrep.

 

Jeg gleder meg til bildekvaliteten, er vant med Panasonic GH-2 og jeg forventer at det blir en synlig forbedring på en del av bildene. Og så gleder jeg meg til mindre ISO støy, dette var noe av det som irriterte meg mest med panasonic'en.

At jeg får bedre følgefokus med fasedeteksjon er jo også noe som blir bra.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en god fish-eye linse til Pentax K-r til en rimelig penge? Kommer til å bli brukt mest til å ta bilder av skateboarding.

 

Pentax har sin DA10-17 som ved 10mm gir 180 grader bildevinkel. Den er ekstremt bra, men heller ikke billig. Samyang har en billig fiskeøye, men jeg ville heller satset på en brukt DA10-17

Lenke til kommentar

Noen som vet om en god fish-eye linse til Pentax K-r til en rimelig penge? Kommer til å bli brukt mest til å ta bilder av skateboarding.

 

Pentax har sin DA10-17 som ved 10mm gir 180 grader bildevinkel. Den er ekstremt bra, men heller ikke billig. Samyang har en billig fiskeøye, men jeg ville heller satset på en brukt DA10-17

Med fare for å være pirkete; det er vel diagonalt målt bildevinkel det.

Lenke til kommentar

Pentax har sin DA10-17 som ved 10mm gir 180 grader bildevinkel.

Med fare for å være pirkete; det er vel diagonalt målt bildevinkel det.

 

Stemmer nok det. Produsentene oppgir alltid bildevinkel diagonalt, merkelig nok. Hva den er horisontalt og vertikalt, vet jeg ikke. Men en må sjekke grundig at kamerarem, fingrer og sko ikke kommer med på bildet så den er vid nok.

 

Men her har Pentax den store fordelen at en kan zoome inn til f.eks. 17mm. Da er det fortsatt kraftig vidvinkel, men ikke ekstremt.

Lenke til kommentar

Ser at trollet Oladal er på ferde ijgen, er det umulig å få kastet han ut.?

Hvorfor ønsker du å få kastet meg ut ?.

Øverst her står det Pentax diskusjonstråd , betyr det att nå er du på rette stedet for å diskutere Pentax .

Eller betyr det noe annet .

Jeg skriver om mine brukererfaringer med Pentax , kanskje jeg bruker feil ord , men det er fortsatt mine brukererfaringer .

Du liker ikke det jeg skriver ...greit nok det .

Så alle du er uenig med skal du få kastet ut ?.

Håper du ikke jobber som politiker ..........................................

Lenke til kommentar

Hei Oladal , kan du ikke legge ut et bilde her som forklarer hva du mener ? F.eks et tatt med 300 mm , som da ikke er så skarpt som du mener det burde være. Og gjerne også et av de som er verdenskjent ?

*Edit: legger ved en link angående hvor fornøyd de forskjellige brukergruppene er

http://www.sacbee.co...es-reports.html

Den dagen dette forumet blir ett seriøst forum , da kan jeg legge ut bilder eller linker til bilder jeg har tatt . Hets , forfølgelse , personlige angrep er det jeg oppnår hvis jeg legger ut bilder på nåværende tidspunkt . Jeg har ingen problemer med å få brukbare bilder med Pentax systemet , siden foto stort sett bare handler om motivet . Hvis man er på rett plass til rett tid , da kommer blinkskuddene . Har man det beste kamera /objektivet , da blir det mye enklere å ta gode bilder . Skarpheten som mangler i 300mm det er den som gir deg en "WOW" effekt , Som man feks får i bilder tatt med Canon 600mm .Ikke tenk så mye på eksemplet med Canon 600mm :).

Men leser du tester av Pentax 300mm , da ser du att den mangler litt på skarpheten .

Jeg var klar over dette når jeg kjøpte den , men alternativene er ikke mange .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...