Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte på ellers sammenlignbare forhold, altså samme objektiv med samme brennvidde og like mye crop (1,5x i kamerahus vs etterbehandling)

 

Hensikten er å kunne bruke de samme objektivene når man oppgraderer kamerahus og at man tar bilde av den samme ørna som er like langt borte for så å beskjære frem ørna. Altså et scenarie der man tenker seg kameraene side om side eller hypotetisk bytte ut kamerahuset uten å bytte noe annet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda Simen. Såpass skjønte jeg. Men betyr det at sensoren er identisk bortsett fra størrelse?

En "nedgradering" fra 16mp til 10mp er ikke nødvendigvis en nedgradering.

 

En annen ting er at vi for ikke så lenge sida tok gode bilder med 6mp. Så lenge vi ikke dro for myre i fila, så tålte de og beskjæring. Poenget mitt er nok at jeg ikke ser det katastrofale i å "bare" ha 10mp til rådighet. Spesielt ikke med den framgangen det har vært i teknologien. Det vil ligge omtrent to års utvikling mellom K-5 og en eventuell småformatsensor.

Lenke til kommentar

Du har helt rett. Det vil sikkert være forskjeller på sensornivå selv om pikselavstand er identisk. Sånn sett er sammenligningen Nikon D4 vs D800 interessant siden sensorene er av samme årgang, men vesentlig forskjellig pikseltetthet. At det sannsynligvis kommer en D600 med pikseltall i mellom, men en mye lavere prisklasse vil gi mer verdifull info om hva pikseltall vs prisklasse "kvalitetssortering" av sensorene har å si.

 

Uansett, D800 vs D4 har vel vist at økt potensiell oppløsningsevne ikke nødvendigvis er negativt for støy, dynamikk og fargenøyaktighet, som mange frykter.

 

En annen sensorsammenligning som blir interessant er de to 2012-modellene Nikon D600 vs D3200, begge 24 Mp, men med ulike sensorstørrelser.

 

Canon har sakket litt akterut i forhold til Sonys sensorer og selger ikke sensorer til andre produsenter så de er ikke så interessante, sammenligningsmessig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

For litt over et års tid siden ble jeg tipset om DxO Optics Pro som et godt program til å rette opp "objektivfeil". Den gang var utvalget av Pentax-objektiver de støttet veldig dårlig, og det var derfor ikke aktuelt for meg å kjøpe Optics Pro. I dag var jeg innom dxolabs.com igjen, og tenkte jeg skulle sjekke om utvalget hadde blitt noe bedre, og det har det! :) Nå er 35 objektivkombinasjoner med K-5 støttet.

http://www.dxo.com/uk/photo/dxo_optics_pro/for_your_equipment

 

I tillegg er prisen satt ned fra 149 til 99 Euro fram til 30. Juni. Så om det er noen som er interessert så kan trail-versjon av programvaren lastes ned her http://www.dxo.com/intl/photo/free_trial_version

 

Er det forresten noen som erfaring med denne programvaren fra før?

Lenke til kommentar

Jeg har et Pentax Q på vei i posten og vurderer å anskaffe et passende manuellfokus teleobjektiv til det. Første prioritet er kompakt størrelse. Andre prioritet er stor blenderåpning for å unngå diffraksjonsuskarphet. Aller helst ser jeg etter noe i klassen rundt 85-150 mm og minimum f/2,8. Har dere noen forslag? Jeg vet kombinasjonen liten størrelse og stor blenderåpning er noe umulig så jeg vil bare gjøre det beste ut av det.

 

Glem det. Jeg prøver meg først frem med en Chinon 135mm f/2,8 som jeg har liggende og vurderer behovet derfra. Pentax har vist en telezoom til Q på veikartet så det kan kanskje også være verd å vente på.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk :)

 

Q&A: Question about Q - Ansvare about Adapters

I følge Ebay eksisterer disse adapterne til Q fatningen:

 

- Pentax K

- Pentax 110

- Pentax M42

- Leica M

- Leica M39

- Nikon G

- Nikon F

- Tamrond Adaptall II

- Canon EOS

- Canon FD

- Sony alpha mount

- Minolta MD

- Olympus OM

- micro four thrids

- Contax Yashica CY

- C-mount

- D-mount

- T2 mount

 

- flere?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvordan er autofokusen på Pentax K-r? Er det mulig å bruke kameraet til å f.eks. ta bilder av fugler i flukt, sport og andre ting som beveger seg raskt?(forutsatt at man har et tilstrekkelig godt objektiv selvfølgelig)

 

Hvordan er støynivået på høy iso? (over iso 1600)

 

Autofokushastighet er veldig avhengig av objektiv som du er inne på. I tillegg er den også avhengig av hvor lyst det er og hvor gode kontraster det er i motivet. Og avtand til motivet har også stor betydning. Kameraet trenger å kjøre fokusmotor veldig lite hvis motivet nærmer seg fra 30 til 20 meter. Men fra 3 til 2 meter er det en helt annen problemstilling.

 

Selv har jeg ikke erfaring med fugler, men med tilsvarende modeller har jeg ikke hatt noe problem med f.eks. go-cart. Disse kommer fort og ligger på stort sett 10 meters avstand.

 

Støy er omtrent slik som den litt eldre modellen K-x og den fungerte helt fint til ISO3200 og jeg hadde ingen problem med ISO6400, heller. Men dette blir mye smak og behag.

 

Du er klar over den nye modellen K30? Den har et par vesentlige forbedringer og bør vurderes.

Lenke til kommentar

Er noen av disse 70-300mm objektivene verdt å kjøpe?

http://www.japanphoto.no/product/objektiver/pentax-fatning/makro/sigma-70-300mm-f4-5.6-dg-macro-for-pentax/

 

http://www.japanphoto.no/product/objektiver/pentax-fatning/makro/tamron-af-70-300mm-f-4-5.6-ld-macro-for-pentax/

 

http://www.japanphoto.no/product/objektiver/pentax-fatning/makro/sigma-70-300mm-f4-5.6-apo-dg-macro-for-pentax/

 

Jeg hadde også satt pris på om noen kunne anbefalt meg et godt, lyssterkt fastobjektiv i størrelsen 30-50mm, samt et makrobjektiv hvis noen av de ovenstående ikke er verdt å se nærmere på.

Lenke til kommentar

Er noen av disse 70-300mm objektivene verdt å kjøpe?

http://www.japanphot...cro-for-pentax/

 

http://www.japanphot...cro-for-pentax/

 

http://www.japanphot...cro-for-pentax/

 

Jeg hadde også satt pris på om noen kunne anbefalt meg et godt, lyssterkt fastobjektiv i størrelsen 30-50mm, samt et makrobjektiv hvis noen av de ovenstående ikke er verdt å se nærmere på.

 

Teleobjektiv til tusenlappen kan jeg aldri tro er bra. Jeg prøvde et slikt for noen år siden og spesielt ved 300mm var den dårlig. Men de er billige og det er jo en fordel.

 

Pentax sin 55-300 er dyrere enn disse tre du nevner og får grei omtale, men det er ikke topp klasse det heller.

 

Pentax har en forholdsvis billig 35/2,4. I tillegg har de en dyrere 35/2,8 Makro. Den siste er virkelig verd pengene hvis en vil ha noe i det brennviddeområdet og samtig synes makro er greit.

Lenke til kommentar

Nei til den prisen er det vel neppe noe toppobjektiv. Det er ikke ofte jeg fotograferer på de distansene så jeg ser ikke for meg å legge noe særlig mer enn et par tusen i et slikt objektiv, men det er greit å ha i tilfelle det dukker opp noe man bare "må" knipse. Jeg skal kikke nærmere på den 55-300mm du nevner. Da slipper jeg og gapet mellom 55-70mm.

 

Hvor er det verdt å kikke etter brukte objektiver? Jeg kjenner selvfølgelig til foto.no, finn og bruktmarkedet på Akam, men er det andre steder man bør kikke innom?

 

 

 

Asbjeurn: Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare støtte opp under fotoralf sin kommentar om at deleobjektiv i den klassen neppe er bra. Jeg har hatt Tamronen du linker og valgte den fordi den fikk bedre omtaler enn Sigma sine 70-300 varianter. Jeg ville ikke kjøpt den igjen for å si det sånn.

 

Jeg er også skeptisk til Pentax sin 55-300 og vil anbefale å se etter enten dyrere nye alternativer eller brukte objektiver. Gjerne manuellfokus hvis du synes det er greit.

 

Gapet mellom 55 og 70 er ikke noe å bekymre seg for. Personlig er jeg ikke fremmed for tanken om bare fastobjektiver. Dvs. hull over alt i brennviddeskalaen. Zoom er kjekt, men av hensyn til bildekvalitet bør man begrense det til de brennviddeområdene man bruker å zoome mest i, for å unngå å måtte bytte objektiv hele tida.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Tamron 70-300 ganske mye. Tar egentlig gode bilder når det er sol/lys nok men på 300 så må det være skikkelig lyst skal du skyte håndholdt fordi du må ha så kort lukkertid for å få skarpe bilder.

Det er egentlig best på macro med stativ, har faktisk tatt masse gode macrobilder med det.

 

EDIT: Jeg vil vel egentlig si at det er overraskende bra til den prisen, men at det definitivt har begrensninger.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Har hatt den 55-300 og var godt fornøyd. Skifta den ut med DA 300 , da jeg foretrekker fastoptikk. Eksempelet under er 55-300 (300mm) ISO 2500 f.7.1. Utsnitt ca 1/1. Før noen begynner med bildekritikk; jeg er på ingen måte noen ekspert , hverken på fotografering eller redigering.

post-152982-0-96729800-1340923458_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...