Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Det finnes proffesjonell fotografer som bruker Pentax-


- Benjamin Kanarek har skutt både forsider for bildeserier for de største motebladene med Pentax.


- Mark Dimalanta, surfefotograf, bruker Pentax.


- Kerrick James, er reisefotograf og bruker Pentax.

 

Ta også en titt her:

http://flickrhivemind.net/Tags/k5/Interesting

 

Det største grunnen til at de fleste proffesjonelle bruker Canon/Nikon er nok rett og slett fordi de to merkene har over 90% av markedet. Dessuten mangler pentax en 70-200 2.8, som kanskje er det mest brukte sportsobjektivet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selge det jeg har for å kjøpe hva da ?...

Kurs i hvordan oppføre seg på et internettforum kanskje? ;)

 

Litt mer seriøst forsøk på svar: Det merket som du tror tjener deg bedre. Poenget et at hvis du mener det du sier seriøst, da er det mest fornuftige å bevege seg videre.

 

Fanboyhilsen :)

Lenke til kommentar

Når man har brukt 60000 på kamera med objektiver , da må man bruke det litt eller hva ?.

Jeg kjøpte meg inn i Pentax etter å ha lest Pentax fanboy forum . idag ser jeg att det var dumt.

 

De fleste oppegående mennesker finner ut at de misliker et merke før de bruker 60.000 på utstyr.

 

Slik jeg tolker innleggene dine ligger feilen vel så mye på brukeren av utstyret istedenfor at det er noe feil på selve utstyret.

Lenke til kommentar

Var nettopp en reportasje å et nettmøte, eller hva det nå heter, om en som tar makro bilder med Pentax å får bildene sine trykt i veldig annerkjente blader.

 

Hvordan forklarer du det?

Med så elendig optikk som Pentax lager så burde vel det ikke være mulig?

Hvis det er mulig? Hvordan forklarer du da at ikke de som bruker f.eks Nikon ikke tar utrolig MYE bedre bilder enn han? Det finnes jo tusenvis av flere Nikonbrukere så noen bør det være.

 

Kanskje det koker ned til at det er fotografen som tar bildet, å at kameraet er kun et redskap?

 

Foresten så bør det nevnes at han bruker utrolig billig Pentax optikk å kamera.

 

Klart en finner noe en ikke er fornøyd med på Pentax. Men det gjør en på Nikon å. Kommer du da til å totalt rakke ned på Nikon også i samme stil? Det er mulig det er ordbruken å måten du presenterer det du ikke er fornøyd som får mange her inne til å reagere som de gjør, men vi kan ikke lese noe annet enn det du serverer, å ta det derfra.

 

Ellers så har jeg funnet mange proffer som bruker Pentax. Det er bare å søke litt på nettet det.

Jeg sier att objektiver laget av Pentax ikke er helt på høyden av det andre objetiv produsenter lager . Samme pris , samme brennvidde , samme blenderåpning . Pentax taper i tester ...Jeg sier ikke att objektivene er ubrukelig , jeg sier objektivene ligger litt bak konkurentene sine . Hvis fanboysn slutter med uhemmet skryt , da kanskje Pentax som objektiv produsent kunne fått objektive synspunkter fra brukere .

Fanboyisme er bare ris til egen bak . Ja jeg vet det er mange fotografer på verdensbasis som er kjennt for å bruke Pentax , men de er få . Selv har jeg tatt flere bilder som nå er verdenskjennt, med K5 . Jeg prøver bare å fortelle att Pentax henger etter sine konkurenter .

 

Enig i at fanboys er ei plage. Tror kanskje egentlig at Pentax er litt mindre plaget av det p.g.a at det er en liten produsent osv... men de er da her å...

 

Må si at her på forumet så har vi gleden av noen dyktige å svært jordnære fotografer som motvekt til fanboyene, så er ikke håpløst vøtt :)

 

 

Litt uenig i at Pentax henger etter. Kanskje mere at Pentax går litt sine egne veier å litt ut på sidelinja etter andre løsninger. Å som en liten produsent så oppdaterer de ikke sine objektiv i samme tempo som de store, men det har jo både fordeler å ulemper.

 

Synd du har brukt så mye å ikke er fornøyd. Men da er trøsta at noen bra bilder har det jo blitt da. Håper det løser seg etterhvert med et systemskifte eller hva det nå blir :)

Lenke til kommentar

Hei Oladal , kan du ikke legge ut et bilde her som forklarer hva du mener ? F.eks et tatt med 300 mm , som da ikke er så skarpt som du mener det burde være. Og gjerne også et av de som er verdenskjent ?

*Edit: legger ved en link angående hvor fornøyd de forskjellige brukergruppene er

http://www.sacbee.com/2012/06/28/4596652/jd-power-and-associates-reports.html

Endret av Mundus
Lenke til kommentar

Og med ett så kan vi kanskje slå over til litt andre ting?

 

Jeg testet k10en min igjen i går. I søkeren der står det ett "split prisme". Noe jeg har savnet i K5. Har det vært noen oppdateringer her? Eller er det fremdeles katzeye som gjelder?

 

I k10en står det en nikon sak om jeg ikke husker feil, som jeg bestillte fra en taiwansk side som skjerer de til.

Usikker på hva jeg skal gå for.

Lenke til kommentar

Det stemmer at de kan brukes på digitale Pentax så fremt de ikke er eldre enn fra 1978. Det var da K-fatningen først ble tatt i bruk.

 

Jeg la ut noen linker til pentaxforums i den andre tråden. Ingen av de har autofokus. A-versjonen har blenderautomatikk. Altså at du får full blenderåpning når du kikker i søkeren og at objektivet blender ned til innstilt verdi bare under eksponeringen.

Lenke til kommentar

Hva ville dere anbefale hvis man skulle kjøpe den nye K-30?

Kit med 18-55mm WR og 50-200mm WR, eller med 18-135mm.

Dobbelzoom kitet er ca. 1500,- billigere enn med 18-135mm. Men prisen er ikke det viktigste.

Hvilke objektiv er best optisk?

Jeg kunne godt tenk meg en zoom som gikk til 300mm(f.eks. 70-300mm) og som har WR. 200mm virker litt kort, så jeg lurer på om ikke 18-135mm vil være det beste uansett.

Lenke til kommentar

Så valget står mellom 18-135 + 70-300 og 18-55 + 50-200?

 

Jeg har ikke noen klare formeninger om hva som er best. Optisk er det nok ikke all verdens forskjell så jeg vill be deg tenke mer på hvilke brennviddeområder du liker å bruke i samme situasjon. Kjipt om man har "brudd" i et brennviddeområde man ofte zoomer forbi frem og tilbake. Hvilken kombinasjon gir færrest objektivbytter?

 

Angående 70-300 vil jeg tipse deg om både Pentax sin 55-300mm og Tamron sin 70-300 "USD" (UltraSonic Drive). De skal være en del bedre enn Pentax 50-200 og Tamron/Sigma sine billige 70-300 objektiver.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Valget står mellom 18-135 eller 18-55 + 50-200.

Grunnen til det er ganske enkelt fordi det er de pakkene som tilbys med kameraet.

Jeg vil selfølgelig kjøpe mer optikk og en vidvinkelzoom vil nok bli kjøpt raskt etterpå da det er det jeg bruker mest på mitt nåværende kamera, men ønsker selvfølgelig å ha minst ett værforseglet objektiv som jeg kan bruke på kameraet i dårlig vær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...