Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare ett spørsmål til dere Pentaxianere:

 

Er i dialog med selger vedrørende denne pakken:

http://foto.no/cgi-b...e.cgi?id=177288

 

I følge selger fremstår det som nytt og plastfolien er fortsatt påLCD skjermen. Følger også med bæreveske etc.

 

Er den 18-135mm'ern bra?

Jeg har også lest denne slakten på Photozone av dette objektivet....

Jeg ombestemte meg, så dette kameraet er fortsatt til salgs så vidt jeg vet, i tillfelle noen her ville slå til :)

Hyggelig kar, som svarte på mail og jeg har gitt beskjed om at jeg ikke skal ha kameraet allikevel.

 

Selv så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette kan være en god pris. Bare kameraet og objektivet koster 10-11.000 alene helt nytt.

Lenke til kommentar

Jeg eier ikke DA 55-300 men har prøvd det en god del. Jeg ble forbausa over hvor mye bedre det var enn annen konsumentoptikk. Det måler ikke fantastisk, men opplevd skarphet er mer enn god nok i de fleste sistiuasjoner vil jeg si.

Stiller meg bak denne uttalelsen. Selvfølgelig kan det ikke konkurrere med optikk som koster 3-4 ganger så mye, men det er et betydelig kvalitetsprang mellom min 55-300 og de 70-300-ene jeg har prøvd. Hvis man først trenger et objektiv med normal og tele, så er jeg ikke i tvil hva jeg ville valgt hvis man har økonomiske begrensninger.

Lenke til kommentar

Det som er interessant med 18-135mm er at den har fått stryk i en del tester, men skryt av de som faktisk har den. Og det er fra kompetente folk med erfaring fra kjent godt glass.

En annen ting som er interessant er att de fleste objektiver fra Pentax får skryt av de som bruker dem .

Testene av de fleste Pentax objektiver viser att de ikke er like gode som andre produsenters objektiver .

Kan det da tenkes att de som bruker disse objektivene , og igjen skryter av hvor gode de er , må betegnes som fanboys ?.

Hvis man aldri har prøvd bedre objektiver enn det Pentax har å tilby , da har man heller ikke noe å sammenliggne med .

Selv har jeg K5 med 5 sigma , en Tokina , og 3 Pentax objektiver . Grunnen til att jeg ikke kunn har Pentax objektiver , er fordi de ikke er gode nok til mitt bruk .

Mitt siste kjøp var en Pentax 300mm f4,0 . Ett lite lett og hendig objektiv . Det mangler litt på skarpheten .

AF funger brukbart i godt lys med mye kontrast , på en grå dag er det helt tilfedig om fokus sitter der den er ønsket .

Dette objektivet er regnet som ett av de bedre objektivene Pentax produserer .

Jeg betalte 9300 kr for det .

Fakta er att hvis dette objektivet hadde vært produsert av Canon eller Nikon , da ville ytelsene på dette objektivet vært som en skandale og regne .

Men siden Pentax fanboysn skryter uhemmet , og lovpriser dette objektivet som noe av det beste Pentax har laget da går det greit .

Det samme gjelder kanskje alle andre Pentax objektiver , brukerene skryter uhemmet .

Hvorfor lage ett bedre produkt når brukerene er fornøyde med det som allerede finnes på markedet .

 

Etter over ett år som bruker av Pentax system så skjønner jeg godt hvorfor jeg skjelden ser proffe fotografer med ett Pentax kamera .

Ja jeg vet att når man skriver noe upopulært her så blir man ett troll :).

Men jeg har ihverfall brukererfaringer fra mere enn Pentax for å si det sånnt ....

Lenke til kommentar

Jeg tar massevis med bilder sammen med en Canonbruker. Vi sammenlikner bilder hele tiden. En ting er jeg helt sikker på, bildene han tar med sin Canon 300/2,8 blir ikke det spor skarpere enn de jeg tar med min Pentax 300/4. Fokuseringen går litt raskere på Canon. Litt misunnelig der. Skandale? Neppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@oladal

Hvis Pentaxer så dårlig som du hevder, hvorfor bruker du det da? Eller er du bare innom her i et forsøk på å få litt negativ oppmerksomhet? (Jeg vil oppfordre deg til å konsentrere deg om å svare på første del av spørsmålet mitt, resten er mest retorikk)

 

Jeg har forresten det 300/4 som du nevner som eksempel. Leverte nettopp bilde fra det til utstilling i fotoklubben. En klubbkollega som er storfornøyd med sin nyinnkjøpte 70-200 med rød ring, fikk hakeslepp da han så bildet. Dette beviser ingen ting, men det forteller meg allikevel at objektivet mitt er et velfungerende verktøy. At du kaller meg fanboy forandrer ikke stort på det.

Endret av fototim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tar massevis med bilder sammen med en Canonbruker. Vi sammenlikner bilder hele tiden. En ting er jeg helt sikker på, bildene han tar med sin Canon 300/2,8 blir ikke det spor skarpere enn de jeg tar med min Pentax 300/4. Fokuseringen går litt raskere på Canon. Litt misunnelig der. Skandale? Neppe.

Mener du Canons 300mmf2,8 , eller f4,0 ?. Har din kompis 2,8 versjonen ll og bildene er lik . Da konkluderer jeg med brukerfeil utelukket...... Jeg har brukt D7 en stund , men solgte det pga iso støy . K5 er unik på det området , men hva hjelper det når det ikke finnes kvalitets objektiver som passer på Pentax .
Lenke til kommentar

@oladal

Hvis Pentaxer så dårlig som du hevder, hvorfor bruker du det da? Eller er du bare innom her i et forsøk på å få litt negativ oppmerksomhet? (Jeg vil oppfordre deg til å konsentrere deg om å svare på første del av spørsmålet mitt, resten er mest retorikk)

 

Jeg har forresten det 300/4 som du nevner som eksempel. Leverte nettopp bilde fra det til utstilling i fotoklubben. En klubbkollega som er storfornøyd med sin nyinnkjøpte 70-200 med rød ring, fikk hakeslepp da han så bildet. Dette beviser ingen ting, men det forteller meg allikevel at objektivet mitt er et velfungerende verktøy. At du kaller meg fanboy forandrer ikke stort på det.

Når man har brukt 60000 på kamera med objektiver , da må man bruke det litt eller hva ?.

Jeg kjøpte meg inn i Pentax etter å ha lest Pentax fanboy forum . idag ser jeg att det var dumt.

Selger jeg mitt Pentax utstyr får jeg kanskje 40-50 prosent tilbake av nyverdien ?.

Hadde jeg kjøpt meg inn i Nikon så hadde jeg fått tilbake 70-80 prosent av nyverdien .

Jeg bruker fortsatt min K5 av økonomiske grunner , når økonomien blir bedre så blir det Nikon tvert .

Jeg prøver ikke å være ufin eller på en annen måte støte de som leser dette , prøver bare være ærlig .

Lenke til kommentar

Var nettopp en reportasje å et nettmøte, eller hva det nå heter, om en som tar makro bilder med Pentax å får bildene sine trykt i veldig annerkjente blader.

 

Hvordan forklarer du det?

Med så elendig optikk som Pentax lager så burde vel det ikke være mulig?

Hvis det er mulig? Hvordan forklarer du da at ikke de som bruker f.eks Nikon ikke tar utrolig MYE bedre bilder enn han? Det finnes jo tusenvis av flere Nikonbrukere så noen bør det være.

 

Kanskje det koker ned til at det er fotografen som tar bildet, å at kameraet er kun et redskap?

 

Foresten så bør det nevnes at han bruker utrolig billig Pentax optikk å kamera.

 

Klart en finner noe en ikke er fornøyd med på Pentax. Men det gjør en på Nikon å. Kommer du da til å totalt rakke ned på Nikon også i samme stil? Det er mulig det er ordbruken å måten du presenterer det du ikke er fornøyd som får mange her inne til å reagere som de gjør, men vi kan ikke lese noe annet enn det du serverer, å ta det derfra.

 

Ellers så har jeg funnet mange proffer som bruker Pentax. Det er bare å søke litt på nettet det.

Lenke til kommentar

Talk is cheap.

 

Hvis du er så misfornøyd som det du gir uttrykk for da har du to fornuftige alternativer. Enten lære dfeg å bruke godsakene du allerede har, eller å begrense tapet ved ¨å selge så raskt som mulig.

Takk skal du ha , du bekrefter bare det med Pentax fanboys . Etter 3år med Canon 2år med Olympus , så er jeg fortsatt ikke i stand til å bruke ett kamera i 6-7000 kr klassen ...Selge det jeg har for å kjøpe hva da ?...
Lenke til kommentar

Var nettopp en reportasje å et nettmøte, eller hva det nå heter, om en som tar makro bilder med Pentax å får bildene sine trykt i veldig annerkjente blader.

 

Hvordan forklarer du det?

Med så elendig optikk som Pentax lager så burde vel det ikke være mulig?

Hvis det er mulig? Hvordan forklarer du da at ikke de som bruker f.eks Nikon ikke tar utrolig MYE bedre bilder enn han? Det finnes jo tusenvis av flere Nikonbrukere så noen bør det være.

 

Kanskje det koker ned til at det er fotografen som tar bildet, å at kameraet er kun et redskap?

 

Foresten så bør det nevnes at han bruker utrolig billig Pentax optikk å kamera.

 

Klart en finner noe en ikke er fornøyd med på Pentax. Men det gjør en på Nikon å. Kommer du da til å totalt rakke ned på Nikon også i samme stil? Det er mulig det er ordbruken å måten du presenterer det du ikke er fornøyd som får mange her inne til å reagere som de gjør, men vi kan ikke lese noe annet enn det du serverer, å ta det derfra.

 

Ellers så har jeg funnet mange proffer som bruker Pentax. Det er bare å søke litt på nettet det.

Jeg sier att objektiver laget av Pentax ikke er helt på høyden av det andre objetiv produsenter lager . Samme pris , samme brennvidde , samme blenderåpning . Pentax taper i tester ...Jeg sier ikke att objektivene er ubrukelig , jeg sier objektivene ligger litt bak konkurentene sine . Hvis fanboysn slutter med uhemmet skryt , da kanskje Pentax som objektiv produsent kunne fått objektive synspunkter fra brukere .

Fanboyisme er bare ris til egen bak . Ja jeg vet det er mange fotografer på verdensbasis som er kjennt for å bruke Pentax , men de er få . Selv har jeg tatt flere bilder som nå er verdenskjennt, med K5 . Jeg prøver bare å fortelle att Pentax henger etter sine konkurenter .

Lenke til kommentar

Jeg tar massevis med bilder sammen med en Canonbruker. Vi sammenlikner bilder hele tiden. En ting er jeg helt sikker på, bildene han tar med sin Canon 300/2,8 blir ikke det spor skarpere enn de jeg tar med min Pentax 300/4. Fokuseringen går litt raskere på Canon. Litt misunnelig der. Skandale? Neppe.

Mener du Canons 300mmf2,8 , eller f4,0 ?. Har din kompis 2,8 versjonen ll og bildene er lik . Da konkluderer jeg med brukerfeil utelukket...... Jeg har brukt D7 en stund , men solgte det pga iso støy . K5 er unik på det området , men hva hjelper det når det ikke finnes kvalitets objektiver som passer på Pentax .

Hadde egentlig tenkt å gi deg et seriøst svar, men ser jo at innleggene dine er fullstendig useriøse. Ser derfor ikke noe hensikt å diskutere med deg. For all del, du får ihvertfall hevet temperaturen .....
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...