Gå til innhold

Miljøfartsgrense er bare bullshit!


Fylliksen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja.

 

For det første er det, som de fleste vet, ca 20 km/t "moms" på fartsgrensene på motorveiene rundt Oslo. Har ingen statistikk å vise til, men basert på egen erfaring vil jeg si at mindre enn 1/3 av personbilene på disse veiene holder fartsgrensene. De andre 2/3 ligger i 100 i 80-sone, 90 i 70-sone osv.

 

Dermed går trafikken på firefeltsvei med 60-sone i nærmere 80 enn 60 km/t, og miljøfartsgrensens reelle effekt er en hastighetsreduksjon fra ca 100 km/t til ca 80 km/t.

 

For det andre; de færreste behøver å gire ned til 3. gir når fartsgrensen blir 60 km/t. De fleste biler klarer dette utmerket på høyeste gir, med noen få unntak, blant dem spesielt drivstoffgjerrige biler med overgir (f.eks min BMW 118d, som er nede i 1000 o/min i 60 km/t på sjettegir). Disse bilene vil vel uansett ikke forurense så mye mer om de må ned i nest høyeste gir i en kort periode.

 

Jeg har forresten funnet ut at min bil bruker aller minst drivstoff i ca 80-90 km/t på høyeste gir, noe som samsvarer bra med miljøfartsgrensen rundt Oslo (med "moms").

 

Må også si at jeg er svært skeptisk til trådstarters konspirasjonsteori. All logikk tilsier at dekk- og asfaltslitasje (og dermed svevestøv) øker med økende hastighet, da det er mer krefter som skal overføres mellom dekk og asfalt.

 

Edit: Det er da ingenting som heter drifstoff? Hvor i all verden fikk jeg det fra? :)

Endret av H80
Lenke til kommentar
Tja.

 

For det første er det, som de fleste vet, ca 20 km/t "moms" på fartsgrensene på motorveiene rundt Oslo. Har ingen statistikk å vise til, men basert på egen erfaring vil jeg si at mindre enn 1/3 av personbilene på disse veiene holder fartsgrensene. De andre 2/3 ligger i 100 i 80-sone, 90 i 70-sone osv.

 

Dermed går trafikken på firefeltsvei med 60-sone i nærmere 80 enn 60 km/t, og miljøfartsgrensens reelle effekt er en hastighetsreduksjon fra ca 100 km/t til ca 80 km/t.

Ifølge Vegvesenets egne målinger (se link i mitt forrige innlegg) var faktisk gjennomsnittshastigheten ved Aker Sykehus på Rv4 77 km/t før innføring av miljøfartsgrense, etter innføringen var den gått ned til 67 km/t. Så vi snakker i realiteten om en reduksjon på 10 km/t.

Lenke til kommentar

Til den som etterlyste en kilde til mine påstander: nei jeg har ingen fancy undersøkelse å vise til. Men når en som selv jobber i veivesenet sier at det bare er tull, stoler jeg faktisk mer på han enn en undersøkelse fra de som selv har satt i gang dette, og sparer mye penger på at det er 60-sone der om vintern. Er nok ikke så vanskelig å få fram de resultatene man selv vil når man selv styrer undersøkelsen.

 

At det er mer slitasje på en vei jo større hastigheten er tviler jeg ikke på, men en reduksjon på 10-20 km/t er jeg overbevist om at har så lite å si at det ikke kan brukes som noen grunn. Det som jeg vil tro har mye mer å si er hvor ofte og hardt man bremser på veien, og det tviler jeg jævla sterkt på at blir noe bedre av å redusere hastigheten, heller motsatt, når noen bilister bestemmer seg for å drite i miljøfartsgrensa, og andre følger den, og alle skal inn til byen på jobb samtidig.

 

Og ja, jeg irriterer meg over dette. Jeg har en jobb der jeg kjører mye i byen døgnet rundt, og det er utrolig irriterende å måtte snegle seg avgårde i 60 på en vei som er så rett og fin når det nesten ikke finnes andre biler der (f eks om natta eller på kveldstid).

Og når jeg da får høre at det ikke har noe å si for miljøet, så ja, jeg blir lettere oppgitt og særdeles lite motivert til å følge fartsgrensa.

Lenke til kommentar
Jeg har forresten funnet ut at min bil bruker aller minst drivstoff i ca 80-90 km/t på høyeste gir, noe som samsvarer bra med miljøfartsgrensen rundt Oslo (med "moms").

 

Hva mener du egentlig med dette? At du ligger i 80-90 km/t når det er 60-sone, og hadde ligget i 100-110 hvis det hadde vært 80?

Lenke til kommentar
Selve ordet Miljøfartsgrense er jo latterlig. Miljøet har ingen fart. Men nå om dagen kan man jo slenge prefiksene Miljø- og Klima- foran omtrent hva som helst....

 

 

Et spm... Stilles fotoboksene ned til 60 i denne perioden?

 

 

Fotoboksene deaktiveres.

 

Og til Audunk litt oppi her: Jeg ligger iallefall stort sett 20 km/t over fartsgrensa på motorveier, så sant vær og føre tillater det.

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar
Jeg har forresten funnet ut at min bil bruker aller minst drivstoff i ca 80-90 km/t på høyeste gir, noe som samsvarer bra med miljøfartsgrensen rundt Oslo (med "moms").

 

Hva mener du egentlig med dette? At du ligger i 80-90 km/t når det er 60-sone, og hadde ligget i 100-110 hvis det hadde vært 80?

 

 

Ja, på speedometeret. I likhet med (igjen, etter mine observasjoner, ikke offisiell statistikk) 2/3 av trafikantene på disse strekningene. Regner man bort misvisning ligger jeg vel i 72-85 km/t på disse strekningene; grensen for førerkortbeslag er 86 km/t i 60-sone.

 

Har du et problem med dette?

Lenke til kommentar

Takk for det (du kalte meg "tøffen", nå ble jeg fristet til å kjøre enda fortere...neida.)

 

Joda, jeg "følger" miljøfartsgrensen, dvs jeg setter farten ned med ca 20 km/t der det er miljøfartsgrense. Ikke dermed sagt at jeg kjører i 60 km/t, men det betyr vel ikke at miljøfartsgrensen ikke har noen effekt? Hadde ikke miljøfartsgrensen vært der, hadde jeg kjørt i 100-110, og jeg hadde produsert og hvirvlet opp mye mer svevestøv - til glede for allergikere og motorvei-naboer.

Lenke til kommentar
Jeg bryr meg null og niks om MENGDEN svevestøv. Jeg bryr meg om TYPEN.

 

Forskning viser at den typen som kommer fra piggfrie vinterdekk er skadeligere enn den som piggdekkene lager. Det er fordi gummien i piggfrie dekk inneholder en masse kjemikalier som skal kompensere for at dekket mangler pigger.

Lurer på hvem som har "forsket" seg frem til dette. Er det publisert? Svevestøvet kommer vel strengt tatt ikke fra dekkene, men fra asfalten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder piggdekk bør vel staten sette pris på de som bruker det(ikke straffe de med flere avgifter), med tanke på hvordan vei-vedlikeholdet er når det er glatt osv. Var ikke noe av meningen at veiene skulle bli bedre om de fikk fler over på piggfritt? Mens dette har jo blitt tvert om. Vet ikke hva som er værst av svevestøv fra dekk eller eksos. Men har lagt merke til at turtallet ligger 300 omd. høyere nå med den nye fartsgrensen. Så for oss som kjører tyngre kjøretøy giret på samme måte, forurenser vi betydelig mer pga denne farts grensen. Eller er jeg helt på bærtur nå?

Som nevnt flere ganger tidligere har jeg mest tro på at det er pga brøyte "regelverket". Er vel ikke lenge før det blir kolonnekjøring i byen på de dårlige dagene :thumbup:

Lenke til kommentar
Den EGENTLIGE grunnen til miljøfartsgrense er at Veivesenet ikke trenger å brøyte så ofte, fordi på en vei med 60-sone kan det komme mer snø enn på en vei med 80-sone før de må ut å måke.

Det i seg selv er jo et godt argument for å redusere fartsgrensene om vinteren. Ikke noe vits å kaste bort masse unødvendige ressurser for at vi bilistene skal spare noen sekunder.

Lenke til kommentar
Den EGENTLIGE grunnen til miljøfartsgrense er at Veivesenet ikke trenger å brøyte så ofte, fordi på en vei med 60-sone kan det komme mer snø enn på en vei med 80-sone før de må ut å måke.

Det i seg selv er jo et godt argument for å redusere fartsgrensene om vinteren. Ikke noe vits å kaste bort masse unødvendige ressurser for at vi bilistene skal spare noen sekunder.

 

 

Javel, men da får de kalle en spade for en spade da, og si at de sparer penger på å ha 60-sone, og ikke skjule seg bak en løgn om at det sparer miljøet å kjøre 20 km/t saktere.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Jeg vekker denne til live igjen, 8 år senere.

 

Har det ikke vært noen diskusjoner rundt omkring om hvorvidt denne midlertidige fartsgrensen man for eksempel ser på Ring 3 i Oslo faktisk er lovlig? Mener å huske at politiet ikke stoppet biler som holdt seg til den fartsgrensen som det normalt sett er på strekingen.

Lenke til kommentar

Nå er det vel gjort visse endringer i regelverket på dette feltet..

 

§ 6. Fartsregler.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

 

Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk.

 

I trafikkregler gitt i medhold av § 4 og skiltregler gitt i medhold av § 5 kan det fastsettes nærmere bestemmelser om fartsgrenser, herunder om lavere fartsgrense for bestemte grupper av motorvogner og lavere fartsgrense, for bestemt eller ubestemt tid, også av hensyn til miljøet.

 

Departementet kan gi særlige regler om fartsgrenser for område utenfor veg, eller på veg stengt for alminnelig ferdsel.

 

Departementet kan som forsøksordning sette lavere generelle fartsgrenser enn hva som er bestemt i andre ledd for bestemte områder og/eller for bestemte tider.

 

Fartsgrensene gjelder ikke for konkurranseskjøring som med politiets tillatelse holdes på særskilt bane eller veg som stenges for all annen trafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...