Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

For du mener selvsagt ikke det med å sammenstille Vista og stabilitet.

Og du mener Vista ikke er stabilt? Har ikke hatt en blåskjerm på to/tre år. Men om du bare ser på deg selv som et eksempel så kan jeg forstå det, men ikke kom her og si at Vista er ustabilt. Det er langt mer stabilt enn XP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og du mener Vista ikke er stabilt? Har ikke hatt en blåskjerm på to/tre år. Men om du bare ser på deg selv som et eksempel så kan jeg forstå det, men ikke kom her og si at Vista er ustabilt. Det er langt mer stabilt enn XP.

Ja visst. Det er jo derfor de fleste IT-proffer ikke vil røre det med ildtang og holder seg på XP eller bruker Windows Server 2003 som workstation! ;) Jeg har aldri lest så mange klager om ustabilitet på et operativsystem siden ME (ja, jeg er gammel nok til å huske det. Jeg er faktisk gammel nok til at min første datamaskin var en Atari 520ST - samtidig av Commodore Amiga).

 

Coolman, slmgr -rearm gir deg 30 dager til. Kan brukes tre ganger, til sammen blir det 120 dager, altså fire måneder.

Lenke til kommentar
Ja visst. Det er jo derfor de fleste IT-proffer ikke vil røre det med ildtang og holder seg på XP eller bruker Windows Server 2003 som workstation! ;) Jeg har aldri lest så mange klager om ustabilitet på et operativsystem siden ME (ja, jeg er gammel nok til å huske det. Jeg er faktisk gammel nok til at min første datamaskin var en Atari 520ST - samtidig av Commodore Amiga).

Det har ingenting med stabilitet å gjøre. Problemet er systemene bedrifter kjører, som gjerne er veldig gamle (tidlig 90-tall). Og Vista bryter en del programvarekompatibilitet i forhold til XP. Det er fordi at Vista har nye API-er som igjen krever nye drivere.

 

Samtidig må man tenke på maskinvareparken som også gjerne er av eldre sort. Bedrifter har et budsjett å forholde seg til og har en fast plan for hvordan oppgraderinger og lisenser blir oppdatert. Privatpersoner har ikke slikt å bekymre seg for. Derfor vil veldig mange bedrifter vente på Windows 7. Det betyr derimot ikke at Windows 7 vil gjøre alt bedre, for det er ennå Vista i bunn og grunn.

 

Grunnen til at du aldri har lest så mye klager og feil med Vista kommer av flere faktorer:

 

- Internett er langt større og mer utbredt nå enn for 5 år siden.

- Saueflokkprinsippet, alle hengte seg på klagemuren og glemte at SP1 rettet så og si alle problemer

- Driverne fra produsentene var elendig, noe som ikke er Vista sin feil (Nvidia stod vel for halvparten alene).

 

Vista i seg selv er det beste og mest stabile operativsystemet Microsoft har laget, noe også Windows 7 blir når det kommer.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Ja visst. Det er jo derfor de fleste IT-proffer ikke vil røre det med ildtang og holder seg på XP eller bruker Windows Server 2003 som workstation! ;) Jeg har aldri lest så mange klager om ustabilitet på et operativsystem siden ME (ja, jeg er gammel nok til å huske det. Jeg er faktisk gammel nok til at min første datamaskin var en Atari 520ST - samtidig av Commodore Amiga).

Det har ingenting med stabilitet å gjøre. Problemet er systemene bedrifter kjører, som gjerne er veldig gamle (tidlig 90-tall). Og Vista bryter en del programvarekompatibilitet i forhold til XP. Det er fordi at Vista har nye API-er som igjen krever nye drivere.

 

Samtidig må man tenke på maskinvareparken som også gjerne er av eldre sort. Bedrifter har et budsjett å forholde seg til og har en fast plan for hvordan oppgraderinger og lisenser blir oppdatert. Privatpersoner har ikke slikt å bekymre seg for. Derfor vil veldig mange bedrifter vente på Windows 7. Det betyr derimot ikke at Windows 7 vil gjøre alt bedre, for det er ennå Vista i bunn og grunn.

 

Grunnen til at du aldri har lest så mye klager og feil med Vista kommer av flere faktorer:

 

- Internett er langt større og mer utbredt nå enn for 5 år siden.

- Saueflokkprinsippet, alle hengte seg på klagemuren og glemte at SP1 rettet så og si alle problemer

- Driverne fra produsentene var elendig, noe som ikke er Vista sin feil (Nvidia stod vel for halvparten alene).

 

Vista i seg selv er det beste og mest stabile operativsystemet Microsoft har laget, noe også Windows 7 blir når det kommer.

Synes hele systmet kjører trekt og henger og tuller. Selv om driverene ikke er gode nok, så er det noe med hvordan Vista er bygget opp eller noe som er feil. Selv kan jeg ikke nok, men kan nok tilog merke at det er langt mer tregere enn Win2k, Win2K3 og XP som alle har kjerneversjon 5.x

Lenke til kommentar
bortsett fra ett par Bsod'er når jeg bruker Norsk Tippings kortleser, sikkert pga jeg har en eldre Cardman 2020

 

den eldre cardman 2020 begynte hos meg også å lage problemer ( var stadig nødt å installere den på nytt )

bestillte en nye hos norsk tipping i navn på en familie medlem med kort ( N.T. leverer ikke ut ett nytt på samme navn/kort ) og problemet er forsvunnet.

 

lykke til

Lenke til kommentar
Hva er det du prater om? Kjører virtuelt, og den tok noe over 5GB på min, har installert endel der nå slik den er på 6,7 nå men fortsatt langt unna dine 10GB.

 

Vet. Jeg hadde ingen problemer med Pre-beta. Kanskje det var bad burn. Selvom jeg brente 2 ganger (hadde samme feilen). Skal prøve å installere rett fra ISO til partisjonen.

Lenke til kommentar
Synes hele systmet kjører trekt og henger og tuller. Selv om driverene ikke er gode nok, så er det noe med hvordan Vista er bygget opp eller noe som er feil. Selv kan jeg ikke nok, men kan nok tilog merke at det er langt mer tregere enn Win2k, Win2K3 og XP som alle har kjerneversjon 5.x

Ja, Vista trenger en god nok PC til å kjøre tilfredsstillende. Men etter SP1 har de aller fleste av disse problemene blitt rettet på. I nyere tester ligger faktisk over XP i ytelse på flere områder.

 

Vista kan ikke fungere godt nok uten gode drivere, det sier seg selv. Å skylde at Vista er feil når driverne ikke er av god nok kvalitet blir bare dumt. Samme gjelder gammel maskinvare, som er mye av grunnen til at Vista er så stor og tung. XP hadde mange av disse problemene i starten også, spesielt Nvidia (samme med Vista, men ser bedre ut med Win7). Husker det tok 3 måneder før det kom en driver som ikke fikk BSOD etter en stund med nv4disp.dll eller noe. Men dette husker jo ingen...

 

På min går Vista langt raskere enn XP. Jeg har et par maskiner på jobb som går langt tregere med XP etter en stund. Mens min egen PC går like raskt som når den ble installert med Vista.

 

Uansett sklir dette ut i off-topic. Windows 7 vil uansett rette på mange av problemene folk hadde med Vista. Det beste er parallell lasting av drivere og "on demand" lasting av tjenester. Dette vil gjøre Windows 7 til en verdig oppgradering.

 

 

edit: Her er forresten en sammenligning av Far Cry 2 Vista vs Windows 7 beta 1

slightly off topic but i just ran the far cry 2 benchmark on my 8800gtx with 181.00 drivers on the 7000 and compared it with the same drivers on my vista sp1 build, some interesting results!

 

 

VISTA SP1

 

Average Framerate: 40.45

Max. Framerate: 51.81

Min. Framerate: 33.72

 

 

WIN7

 

Average Framerate: 49.65

Max. Framerate: 66.67

Min. Framerate: 38.02

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...