Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vista hadde mye varmere farger og glass effekt som jeg syntes skapte en god atmosfere. Desforuten har denne versjonen sort vista startmeny som ser helt j... ut sammen med den firkantete menylinjen i blått.

Dette går på smak og behag, selv synes jeg vista er så som så utseendemessig, win7 er helt klart en oppgradering. (den helt store forskjellen ser jeg ikke uansett og ganske mange velger å endre på menyen uansett, de ønsker at den skal være mer winXP aktig)

 

Men har merket meg en forbedring i at ting virker raskere, men jeg kjører denne versjonen i 64b, og har 6gb ram, i7 prosessor og gforce 295, den vista versjonen jeg har brukt er i 32b.

punkt 1 en 32bit versjon vil ikke utnytte mer enn 3gb med minne. altså har du 3 ekstra gb med minne som blir brukt i 64bit versjonen. dette vil muligens utgjøre en ytelsesforskjell. Men prøv å henge en vistamaskin inn i ett bedriftsnettverk og sammenlign med win7 så skal du få se forskjell i accesering og oppstartstid.

 

Jeg har forsøkt å kjøre Vista og Win7 på eldre maskinvare (det var en lidelse med Vista, Win7 gikk faktisk helt greit. Fullt på høyde med winXP ytelsesmessig Vista var betraktelig treigere)

 

Hvorfor ikke lage vistautseende på denne versjonen?

Har du forsøkt Win7?? Det er ingen problemer med å sette opp Win7 slik at det ser helt likt ut med Vista, det er bare utseende ut av boksen som er forandret. Men, når man har en helt ny menylinje som fungerer på en helt ny måte (som er genial når man venner seg til den) så får man ikke akkurat kjempelyst til å endre menylinjen tilbake til "vistautseende"

 

Hvorfor er det så stor motstand mot vista?

Jeg kunne nevnt i fleng, men kan ta noen punkter. De har enda en del problemer med filkopiering, Vista er rett og slett treigere enn winXP (i bedriftssammenheng, der mange vil at det skal skje rimelig fort 4-5minutters oppstartstid er drepern), det er altfor mye trykking å komme frem til enkelte funksjoner.

 

Hvor ligger problemene og forkjellene?

Problem (ikke så mange) forskjellene, vel, win7 har en mye mer optimalisert måte å fungerer på (det er rett og slett raskere) har også opplevd at en del av bakoverkompabiliteten fungerer bedre i Win7 enn det jeg har fått til i Vista.

 

For denne kontoraktige stygge versjonen håper jeg de gjør mer pen å se på. Det skal være litt hjemmekoselig på kjermen synes jeg hehe...

Igjen, smak og behag og ingen problem å endre selv hvis du ønsker det. Tror ikke utseende kommer til å bli endret noe særlig "out of the box"

 

Dette er som å havne rett i en snøfonne!!!!

Nei, du missforstår, dette er MS sitt forsøk på å rygge ut av snøfonna før bilen dør.

Lenke til kommentar

@ Lock-Aze:

 

Mange gode poeng her. Med Windows 7 er Microsoft på rett spor.

 

Da jeg kjøpte min Acer Aspire 4520 laptop høsten 2007, irriterte jeg meg over at det var Vista på den, men jeg har ikke giddet å installere XP, siden jeg hadde en annen, ett år eldre, Acer Aspire 9300 med XP.

 

4520'en ble etter hvert oppgradert fra 2 GB til 4 GB minne, og den ble merkbart raskere. Skulle likt å kjøre Windows 7 på den, men siden den er min hovedmaskin, vil jeg avstå fra det.

 

Kjøpte høsten 2008 en Acer One, med XP. Den kan man jo glemme å kjøre Vista på, hvis det var om å gjøre. Men med Windows 7 skal det kunne gå greit. Mulig jeg prøver nettopp det, dersom jeg har vedvarende positive erfaringer med Windows 7, som jeg har installert på Acer Aspire 9300-maskinen, nevnt ovenfor. Den har forresten 2 GB minne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Hei, jeg vet ikke om jeg installerte Vista på en partisjon. Hva mener dere egentlig med det. Men når jeg går inn på Local Disk så står det en mappe som heter windows.old og der er alt jeg hadde når jeg hadde vista. Så kan noen fortelle mg hvordan jeg får tilbake Vista hvis det er mulig.

 

 

NB. Jeg har installerst windows 7 Ultimate

Lenke til kommentar

Da har du instalert over Vista, og ikke på egen partisjon.

 

Vet ikke om det går og skifte tilbake. Kansje bytte om på navnene og endre på noen sjulte filer? Tviler på det går, men i og med at den sparer på den gamle mappa så kansje. Ellers må du instalere på nytt.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
Hei, jeg vet ikke om jeg installerte Vista på en partisjon. Hva mener dere egentlig med det. Men når jeg går inn på Local Disk så står det en mappe som heter windows.old og der er alt jeg hadde når jeg hadde vista. Så kan noen fortelle mg hvordan jeg får tilbake Vista hvis det er mulig.

 

 

NB. Jeg har installerst windows 7 Ultimate

 

Jøss,om du ikke vet hva en partisjon er så burde du heller aldri ha installert win 7 :nei:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6
Hei, jeg vet ikke om jeg installerte Vista på en partisjon. Hva mener dere egentlig med det. Men når jeg går inn på Local Disk så står det en mappe som heter windows.old og der er alt jeg hadde når jeg hadde vista. Så kan noen fortelle mg hvordan jeg får tilbake Vista hvis det er mulig.

 

 

NB. Jeg har installerst windows 7 Ultimate

 

Jøss,om du ikke vet hva en partisjon er så burde du heller aldri ha installert win 7 :nei:

 

Ja, så hva betyr partisjon da ?

Lenke til kommentar

Partisjon er en del av harddisken din. Du har tydeligvis bare 1 partisjon. Det eneste du kan gjøre nå er å formatere den og legge inn vista på nytt hvis du vil ha vista igjen. Hvis du går inn i den windows.old flolderen din så skal du få tilgang til de gamle filene dine slik at du får kopiert de til en ekstern harddisk eller minnepenn før du formaterer. Når du legger inn vista på nytt så må du huske å formatere disken din slik at du ikke får 2 windows.old foldere på maskinen din.

 

Hva tenkte du på da du la inn windows 7 egentlig? Det står jo klart og tydelig når man laster ned betaen fra microsoft at det krever teknisk kunnskap om diverse ting og ikke minst å ta backup av alt du har før du installerer. Står også tydelig i teksten at "Do install the Beta only on a dedicated test computer. "...

 

Og til sist. Lyst til å dele med oss hvorfor du ikke vil ha windows 7 lengre? Den fungerer jo nesten nøyaktig likt som vista, bare bedre...

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Står det ikke klart og tydelig når du laster ned Windows 7 at man bør ha en viss mengde pc-kunnskaper før man installerer/bruker dette selv?

 

Ja, Microsoft sier ifra om det på nedlastingssiden..

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å slite litt med W7 i dag. For det første så får jeg veldig ofte en feilmelding som sier noe slikt som " Windows Search Indexing has stopped working" (på det værte poppet den opp hvert 10. sekund), og firefox og et par andre programmer har klikket opptil flere ganger i dag.

Lenke til kommentar

noen som vet om det finnes en nyere build enn 7000?

mener jeg hørte at det finnes nyere build?

men så langt er jeg fornøyd med build 7000.

ingen problemer så langt.

brukes på en bærbar pc.

tror dette blir bra når win.7 blir ferdig. :yes:

Endret av rbr
Lenke til kommentar

Har eit mystisk problem. Det verkar som om Win7 øydeleggjer partisjonen det køyrer på. Etter å ha brukt Win7 ei stund får eg melding om at han ikkje kan lagra midlertidige filer. Når eg startar på nytt finn han feil på partisjonen som han ikkje klarar å fiksa.

 

Når eg derimot går inn i XP kan eg fiksa partisjonen med Acronis. Etter ei stund i Win7 igjen skjer det same på nytt...

Lenke til kommentar
Selvfølgelig finnes det en nyere build enn 7000.

De begynte vel på build 7001 straks 7000 var ferdig.

 

Var vel snakk om screenshots fra build 7025, eller noe slikt, for litt siden.

 

Men det er kun 7000 som du får en lovlig betalisens til.

er det mulig å få nyere en 7000 uten lisens?

så med andre ord en må gå pirate veien for nyere build?

Endret av rbr
Lenke til kommentar
Selvfølgelig finnes det en nyere build enn 7000.

De begynte vel på build 7001 straks 7000 var ferdig.

 

Var vel snakk om screenshots fra build 7025, eller noe slikt, for litt siden.

 

Men det er kun 7000 som du får en lovlig betalisens til.

er det mulig å få nyere en 7000 uten lisens?

så med andre ord en må gå pirate veien for nyere build?

 

Jupp, om det i det heletatt har lekket ut en nyere build.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...