Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
USA har forsøkt seg på samme søksmål tidligere, og EU ga for fem år siden Microsoft en bot på 1,6 milliarder kroner av samme årsak. Vinner EU frem denne gangen, kan Microsoft måtte endre måten de distribuerer IE på, ved å for eksempel også legge andre nettlesere ved Windows. Bøter er også aktuelt.

 

Det hadde jaggu meg vært på tide. At man bare fikk et enkelt spørsmål under install om man ville legge inn IE, FF eller Opera som standard nettleser. Og videre fullstendig fjerne IE fra selve installasjonen hvis man ikke vil ha det.

Lenke til kommentar

Microsoft vil nok aldri legge inn firefox eller Opera inn i windows uansett hva EU måtte mene om det.

 

Men ett valgmulighet slik som de har gjort windows live pakken kunne vært på sin plass, men idag er ett OS ganske tomt uten en nettleser så de fleste vil nok installere IE ved første gang installasjon men muligheten til å fjerne det kan nok noen sette pris på.

Lenke til kommentar
Microsoft vil nok aldri legge inn firefox eller Opera inn i windows uansett hva EU måtte mene om det.

Dessverre er det ikke Microsoft som kan ta den avgjørelsen. Microsoft har brutt loven, og da må de ta konsekvensene av det. Hvis konsekvensen blir at de må legge inn andre nettlesere, så har de ikke noe valg. Europa er et gigantisk og ekstremt viktig marked for Microsoft.

 

 

Skal vi kreve det samme når det kommer til Mac OSX osv også da?

Apple har ikke brutt loven, så nei.

Lenke til kommentar

Har Win7 innstallert på alle maskinene i huset, den ene sliter litt ser jeg.

Det ligger slags "artifacts" på skrivebordsbagrunnen. Altså mange vinduer som jeg tidligere har hatt åpnet satt sammen til et eneste virrvarr.

 

(Se bilde her for et eksempel, ligner litt på denne feilen, bare at det er en blanding av 10x vinduer)

 

 

artifact.png

 

 

 

Skal nevnes at feilen forsvinner om jeg trykke venstre museknapp og merker "hele" skrivebordet.

Hva kan dette skyldes ?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg installerer nå Windows 7 på Pcen. Alt virket normalt, jeg har formatert harddisken (med installeringsprogrammet), installeringsproblemet har lagt filene over på harddisken osv. Så kommer Windowslogoen opp, og den etterfulges av en svart skjerm som har vart i et par timer nå, der jeg ser (og kan bruke) musepekeren, og det står: "Windows 7. For testing purposes only. Build 7000." Er det noen som vet hva problemet kan være?

 

På forhånd takk!

 

Mvh.

 

Kristian

Lenke til kommentar
Dessverre er det ikke Microsoft som kan ta den avgjørelsen. Microsoft har brutt loven, og da må de ta konsekvensene av det. Hvis konsekvensen blir at de må legge inn andre nettlesere, så har de ikke noe valg. Europa er et gigantisk og ekstremt viktig marked for Microsoft.

 

Hvilken lov er det du snakker om, og svært så rask du var med å forhåndsdømme microsoft. På hvilket grunnlag baserer du deg om det?

Og å tvinge en leverandør å bruke konkurrentenes produkter er noe så absurd som går ann å bli. Aldri hørt om noe lignende før og håper det aldri skjer.

Lenke til kommentar
//OffTopic//

 

Har noen av dere testet Vista sp2 beta?

 

La det inn nå sedu :)

 

Vista.SP2.64Bit.Build.6002.16659

Bruker det jeg (;

Har ikke hatt noen problemer.. Har brukt den veeeldig lenge xD

 

Siden den kom ut, tror jeg..

6002 her og (:

 

EDIT:

Solsviken, har ikke akkurat det samma, men noen ganger når jeg har hatt på skjermsparer, og kommer tilbake, er ikonene flytta rundt. Men når jeg markerer, er de tilbake der de var :p :S

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar
//OffTopic//

 

Har noen av dere testet Vista sp2 beta?

 

La det inn nå sedu :)

 

Vista.SP2.64Bit.Build.6002.16659

Bruker det jeg (;

Har ikke hatt noen problemer.. Har brukt den veeeldig lenge xD

 

Siden den kom ut, tror jeg..

6002 her og (:

 

EDIT:

Solsviken, har ikke akkurat det samma, men noen ganger når jeg har hatt på skjermsparer, og kommer tilbake, er ikonene flytta rundt. Men når jeg markerer, er de tilbake der de var :p :S

Er det egen build for SP2? Er den ute for nedlastning fr MS sine sider?

Lenke til kommentar

Det er der jo ikke samme build som jeg og Nizzen referer til da ;)

Det der er jo BETA1 som har vært ute i EVIGHETER, det vi snakker om er build 16659 (v.275) som er en så kalt "Escrow-RC" build som du kun får via å installere Windows Vista på nytt med den nye installasjonen som er tilgjengelig internt hos Microsoft (og selvsagt diverse torrent sider)

Lenke til kommentar
Dessverre er det ikke Microsoft som kan ta den avgjørelsen. Microsoft har brutt loven, og da må de ta konsekvensene av det. Hvis konsekvensen blir at de må legge inn andre nettlesere, så har de ikke noe valg. Europa er et gigantisk og ekstremt viktig marked for Microsoft.

 

Hvilken lov er det du snakker om, og svært så rask du var med å forhåndsdømme microsoft. På hvilket grunnlag baserer du deg om det?

Og å tvinge en leverandør å bruke konkurrentenes produkter er noe så absurd som går ann å bli. Aldri hørt om noe lignende før og håper det aldri skjer.

 

Nå har det jo slik at Microsoft MÅTTE gi ut en versjon av XP uten mediaplayer etter en avgjørelse fra EU.

 

In March 2004, the European Commission fined Microsoft €497 million (US$603 million) and ordered the company to provide a version of Windows without Windows Media Player. The Commission concluded that Microsoft "broke European Union competition law by leveraging its near monopoly in the market for PC operating systems onto the markets for work group server operating systems and for media players". After unsuccessful appeals in 2004 and 2005, Microsoft reached an agreement with the Commission where it would release a court-compliant version, Windows XP Edition N. This version does not include the company's Windows Media Player but instead encourages users to pick and download their own media player. Microsoft wanted to call this version Reduced Media Edition, but EU regulators objected and suggested the Edition N name, with the N signifying "not with Media Player" for both Home and Professional editions of Windows XP.

 

Les mer her.

 

Så sjansen er nok tilstede for at de må føye seg nok en gang.

 

atlef.

Lenke til kommentar

Nå er det rimelig stor forskjell mellom å fjerne ett program og å måtte legge til konkurrentenes programmer. Jeg ser ikke bort i fra at det førstnevnte kan skje, men at de blir tvunget til å legge inn firefox eller Opera anser jeg som meget usannsynlig.

 

Ang den forrige saken så gjaldt det at Microsoft måtte selge en utgave som ikke inneholdt WMP tror jeg ikke betydde så mye da salget av den ene spesielle utgaven var lik 0, da prisen ble det samme. Men WMP var på det tidspunktet en lite brukt program og Microsoft ville prøve å øke bruken gjennom å tilby WMP gjennom sitt OS. Dagens situasjon med IE er det motsatte, MS har meget stor markedsandel men har hatt en stagnerende utvikling trass i at IE er med i windows.

 

Men uansett så håper jeg ikke at EU vinner saken og dermed vil skape presendens slik at andre OS som Mac OSX og linux etterhvert ville måtte fjerne sine nettlesere og mediaavspillere. Jeg anser det å ha enn nettleser som en meget betydningsfull del av pakken ett OS inngår i, så håper det ikke forsvinner.

Lenke til kommentar
Dessverre er det ikke Microsoft som kan ta den avgjørelsen. Microsoft har brutt loven, og da må de ta konsekvensene av det. Hvis konsekvensen blir at de må legge inn andre nettlesere, så har de ikke noe valg. Europa er et gigantisk og ekstremt viktig marked for Microsoft.

Hvilken lov er det du snakker om, og svært så rask du var med å forhåndsdømme microsoft. På hvilket grunnlag baserer du deg om det?

Jeg snakker om konkurranselovgivningen i både USA, EU og andre steder. Det er ikke lov å misbruke sin markedsdominans for å undergrave konkurransen i et annet marked. Det har Microsoft gjort. Og det er ikke forhåndsdømming. De er allerede dømt for dette i både USA, EU og Korea.

 

Og å tvinge en leverandør å bruke konkurrentenes produkter er noe så absurd som går ann å bli. Aldri hørt om noe lignende før og håper det aldri skjer.

Det blir som å si at "å tvinge noen til å sitte innesperret og ikke få gå rundt fritt er noe så absurd om det går an å bli". Men det er det man gjør med de som bryter loven. De har ikke samme rettigheter som alle andre som ikke bryter loven.

 

Men uansett så håper jeg ikke at EU vinner saken og dermed vil skape presendens slik at andre OS som Mac OSX og linux etterhvert ville måtte fjerne sine nettlesere og mediaavspillere.

Så lenge de ikke bryter loven er det ingen fare for det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...