Gå til innhold

Ta vare på hørselen din!


A-Jay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Metallica brukte altfor mye kompresjon på det siste albumet sitt, og det låter helt pyton.

Man blir sliten i ørene etter kort tid selv ved helt trygge volum.

Rick Rubin som produserte albumet ba om unnskyldning angående lyden, men Metallica påstod lyden var helt fin.

 

Jeg hadde ikke tilgitt dem etter st. Anger fadesen, også gir de ut et album med ræva lyd? En tupp i ræva skulle de hatt :p

 

Jeg lastet ned Guitar Hero III versjonen av plata, der er ikke lyden like ødelagt.

 

Når man måler støy, tar da de vanlige instrumentene som brukes hensyn til industrielle lyder? Altså komplekse lyder bestående av jevn støy med f.eks knakking fra muttertrekkere på litt avstand blandet inn.

Ørene blir fryktelig slitne i slike omgivelser, men målingene viser beskjedne lydnivåer rundt 55-70dBA. De ansatte klager, men får til svar at det er godt innenfor kravene.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle anbefale et par veldig gode propper fra Etymötics - folka som har forskynt NASA og mesteparten av verdens flyiindustri med mikrofonsystemer og hørselsrelatert utstyr.

 

De tilbyr et par formstøpte ørepropper med lydfilter, som ligger på 1500 kroner, men siden de ligger litt utenfor prisklassen til ola hvermannsen, har de også lansert et par vanlige juletrepropper med mer eller mindre det samme lydfilteret i, og de koster bare snaue tohundrelappen!

 

Proppene demper lyden helt jevnt over hele frekvensregisteret, og forvrenger ikke hverken bass eller diskant. Du får kjøpt dem her og der på internett (google it!), eller på Hørsel i sentrum i Oslo, i pilestredet 3 eller så, vis a vis gamle dagbladet-bygget.

 

Link til produktinfo

Lenke til kommentar

Ljudia har også en versjon av disse proppene her.

Desverre er de litt for store for mine øreganger.

 

Etymotic babyblue passer derimot helt toppers. (Kanskje ikke det mest mandige navnet. . ) :)

 

Edit: Pokkers. Jeg mottok akkurat de to parene med ørepropper, og esken til BlastBuster-proppene var jo tom.

Sendte en mail til earplugstore og de sender meg et nytt sett :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar
Ljudia har også en versjon av disse proppene her.

 

Nei, det er en annen produsent og en annen type propper.

 

Jeg har de ear-proppene du linket til også (Jeg er trommis og passer på hørselen, og har dermed stikkebagen full av ørepropper) og de er ikke i nærheten av like gode som etymötics proppene. Tro meg, det er en fullstendig annen verden med de proppene, det er ett eller annet med måten de er designet på som gir deg et helt annet og mye, mye klarere lydbilde enn med de gode gamle grå fra ear.

Endret av Tonberry
Lenke til kommentar

Det er en versjon av samme propp fra en anne produsent. De er bygd opp (hvis jeg husker riktig) rimelig likt, men du har helt rett i at etymotic sine er vesentlig bedre.

Sånn er det vel med kopier :)

 

Det finnes også flere som har hengt seg på dette designet, men jeg har ikke testet dem. (ikke ser jeg behovet heller da etymotic sine gjør en så god jobb som de gjør)

 

Jeg må innrømme at jeg blir mer og mer fan av Hocks Noise Braker-filteret fremfor jevn dempning jo mer jeg tester. Imponerende at de lar en høre så bra som man gjør og likevel demper så mye som de gjør.

Lenke til kommentar

Jeg målte akkurat min pc her til 40dBA rett ved bakplaten, men min er rimelig stille av seg.

Jeg tror de plagsomme ligger oppunder 50dBA men da er de som regel ment for hardcore gamere. Likevel er det ingen risiko for skader. Man blir heller drittlei av bråket.

 

Det finnes dog enkelte

:)

 

Tv og kino kan gi rimelig høye volum til tider, men snittet er egentlig ikke så høyt. Hvis dialogen er øredøvende bør man nok justere volumet/bruke propper, ja.

Lenke til kommentar
Får ikke så veldig lyst til å gå med dem på utesteder, osv .. :/

Jeg tror det er langt mellom de som syntes det er ukult med ørepropper på utesteder. De fleste ved nok godt hva det er og hvorfor de er der.

 

Tipper han heller er redd for at noen skal dytte bort i pinnene og trykke de inn i øregangen. Har selv vært litt nervøs for dette med likende propper, men har brukt det på flere konserter uten problemer, og har aldri hørt om noen fysisk skade på øret pga konstruksjonen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har nå øresus, og hatt det en liten stund. Har dog fortsatt håp om at det skal gå over, hatt det konstant i 4 måneder nå. Uforsiktig bruk av musikk på øre, og droppet å bruke ørepropper på konserter. Kjipe saker med tanke på at jeg er 17.

 

Men nå skal jeg på en del konserter framover, og jeg skal ikke la dette bli værre. Hvordan ørepropper anbefaler folket? Gjerne noe jeg kan kjøpe fra en norsk nettside. Orker ikke bruke de tullete greiene man får utdelt på selve konsertene, de dreper lyden helt for min del. Finnes det noen ørepropper som bare demper lyden, UTEN og ødelegge den?

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...