Gå til innhold

Ta vare på hørselen din!


A-Jay

Anbefalte innlegg

Hei. Ser det er mange her som liker å gå på konserter. Å høre musikk live kan være en morsom og spennende opplevelse :)

 

Men, før dere stikker på konsert har jeg lyst til å komme med en liten moralpreken. Det er nemlig slik at lydnivåene som er vanlig på konserter og lignende ofte kan være over grensene som regnes som skadelig for hørselen. Det betyr at man kan risikere å få alvorlige hørselsskader om man oppholder seg over tid på slike arrangement.

 

Hvor lett hørselen tar skade kan variere fra person til person. Men husk at selv om du ikke får noen merkbar hørselsskade etter en eller to konserter, kan likevel skadene "bygge seg opp" slik at du får alvorlige hørselsskader etter å ha vært på mange nok konserter.

 

Ved å utsette seg for skadelig høye lydnivåer over tid kan man risikere å pådra seg nedsatt hørsel og tinnitus (konstant øresus som ikke opphører etter noen dager). Begge deler er veldig alvorlig og kan gjøre at man får et dårligere liv, både med tanke på skole/jobb, sosialt, og livskvalitet generelt.

 

Ok, nok moralpreken. Hva kan vi så gjøre for å unngå at vi får disse problemene? :dontgetit:

 

Det er flere ting man kan gjøre for å beskytte hørselen og forebygge hørselsskader på konsert:

-Holde seg et stykke fra høyttalerne.

-Ta seg pauser i et stille område (for eksempel utendørs hvis konserten er innendørs) en gang iblant.

-Bruke øreplugger.

 

Hvilke øreplugger kan man så bruke?

 

Den enkleste typen (såkalt sov-i-ro) er lett og billig å få på apotek og lignende. Ulempen med disse ørepluggene er at de demper ujevnt på ulike frekvenser, og derfor kan oppleves å "forvrenge" lyden.

post-51689-1222516347.jpg

 

Hvis man er ofte på konsert kan det være lurt å skaffe seg såkalte "musiker-øreplugger". Disse er dyrere, men har også et mer avansert design som gjør at de demper likt på alle frekvenser, dermed får man bedre lydkvalitet. Slike ørepropper er relativt lette å finne på nettet, jeg fant flere ved å søke på ørepropp/earplug osv. Ellers bør man kunne finne slike på velassorterte musikkforretninger.

post-51689-1222516362.jpg

 

Hvis du ikke har beskyttet hørselen dine godt nok, og mistenker at du har fått hørselsskader, bør du ta kontakt med fastlegen for å få henvisning til videre hjelp. Mange har øresus og noe nedsatt hørsel dagen etter konsert, det man bør gjøre da er å avvente et par dager og se om det vedvarer. Ofte går de verste symptomeme (heldigvis) over av seg selv etter en stund, men de kan likevel være et tegn på at man bør ta bedre vare på hørselen sin på konserter i fremtiden.

 

Jeg kom også over en brosjyre som har ytterligere informasjon om støyproblematikken:

 

http://www.hlf.no/Global/HLFU%20filer/Ta+v...pa+horselen.pdf

 

Til slutt: Lykke til og ha det gøy på konsert! :thumbs:

 

EDIT: Audiovisuelt har nå laget en artikkel om det samme temaet.

Endret av A-Jay
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Det er bare idioter som dropper det (hvis det er nødvendig) for å ikke virke "nerd"!

Nei fattern har vært på 100vis av konserter og alle de rocka vennene hans også. AV de som fortsatt lever så har de kanskje ikke superhørsel, men likevell ikke noen problemer. Og de er 40.

 

Å gå med høre plugger er detsamme som å sykle meg hjelm, eller ha på bilbelte liksom

 

haha

Lenke til kommentar
Nei fattern har vært på 100vis av konserter og alle de rocka vennene hans også. AV de som fortsatt lever så har de kanskje ikke superhørsel, men likevell ikke noen problemer. Og de er 40.

 

Å gå med høre plugger er detsamme som å sykle meg hjelm, eller ha på bilbelte liksom

 

haha

Faren din og vennene har nok ikke like god hørsel som da han var tyve du.

Lenke til kommentar
Å gå med høre plugger er detsamme som å sykle meg hjelm, eller ha på bilbelte liksom

 

Kan ikke si jeg bruker øreplugger på en konsert, må jo nyte musikken, og den musikken jeg liker er heller ikke så hard at det gjør noe.

 

Derimot det er ingen vits å droppe bilbelte, ingen kan være så dum, hvis man ikke er en unge da, de pleier å ikke forstå farene med å ikke ha på bilbelte. Særlig den som kjører må ha bilbelte, ikke bare for å hindre at man flyr ut vinduet hvis man krasjer, men det er greit å sitte på samme plass når det skjer noe som gjør at man må manuvrere seg unna.

Lenke til kommentar
Å gå med høre plugger er detsamme som å sykle meg hjelm, eller ha på bilbelte liksom

 

Kan ikke si jeg bruker øreplugger på en konsert, må jo nyte musikken, og den musikken jeg liker er heller ikke så hard at det gjør noe.

 

Derimot det er ingen vits å droppe bilbelte, ingen kan være så dum, hvis man ikke er en unge da, de pleier å ikke forstå farene med å ikke ha på bilbelte. Særlig den som kjører må ha bilbelte, ikke bare for å hindre at man flyr ut vinduet hvis man krasjer, men det er greit å sitte på samme plass når det skjer noe som gjør at man må manuvrere seg unna.

Bare kødda da hehe

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Når ein står, så er det å kjenne ristinga på høgtalarane ein del av konsertopplevinga. Om ein sitjer derimot, er det like så greit å skaffe seg øyreproppar.

 

Ein går ikkje på konsert for å få mest mogleg lydkvalitet. Hadde ein ønskja det, hadde ein sett seg i godstolen heime med ein konsert-DVD, eventuelt investert i eit heimekinosystem. Bråk er ein del av å vera på konsert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er hvertfall ikke jeg enig, jeg synes det er irriterende og vondt når lyden blir for høy. Det ødelegger for min opplevelse. poenget med en konsert for min del er å være til stede på en helt annen måte enn når man sitter å ser på en dvd eller hører på plate, og når lyden blir ødelagt av for høyt volum synes jeg det er kjipt.

Lenke til kommentar

hatt tinnitus siden jeg var 18, hadde et altfor altfor sykt anlegg i bilen, en dag etter å ha guffa på doggystyle på db-drag tolverne mine spilte jeg paintball, og da kjente jeg at jeg var skikkelig sliten i ørene, og iløpet av noen få skudd var den lyden nok til at det stakk skikkelig i øret, så begynte hørselen å "skru seg av" i flere sekunder av gangen, når jeg la meg om kvelden hadde jeg fått litt tinnitus som ble verre og verre med tiden. Tok det veldig tungt da, men nå er jeg flink til å passe på hørselen og øresusen plager meg ikke lenger da jeg har blitt vant til det. Kanskje en trøst til noen som psyker ut? ;)

 

vær ihvertfall forsiktige, man skal ha hørselen lenge, og det er null fett å få for hissig hørselskade, på det verste ble jeg øm i trommehinnene av lyden fra knappene på tastaturet! Det har heldigvis blitt mye bedre siden det.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...