Gå til innhold

Ta vare på hørselen din!


A-Jay

Anbefalte innlegg

Var på kino igår (Den siste revejakta) og der var det ganske høyt lydvolum, så har tenkt og skaffe meg noe som demper lyden. Tenkte på de ear plug greiene.

Jeg har veldig vanskelig for å tro at du får hørselskader av en ganske høyt volum på kino.

 

Men Volbeat i hulen og Slayer på Unholy Alliance derimot får man garantert hørselskader av. Sendte forøvrig mail til hulen ang. det useriøst ødeleggende volumet. Fikk svar som sa at dette var noe de ikke styrte, da mange band har det som en forutsetning for at de skal holde konserten at de får full kontroll over lydnivået.

 

Er ganske trist.

Jeg pleier å bruke øreplugger på konsert fordi det demper litt av bassen slik at jeg faktisk hører musikken og ikke bare bassen.

 

Selv med øreplugger er musikken likevel høyere enn på rommet hjemme for å si det sånn.

Skyt meg om jeg tar feil, men øreplugger tar hovedsakelig knekken på diskanten.

 

edit:

fant denne gullklumpen når jeg søkte litt:

- Bruk ALDRI øreplugger! Øreplugger er for amatørerstudenter som er ute på konsert en gang i året og det ser nodus ut! Husk; øret må trenes opp til å tåle høy lyd over tid så jo flere høye konserter jo bedre. Øret er som levra, jo mere alkohol jo mere herdet er levra. Jo mer høy lyd, jo bedre hører du.

 

Hahahaha :D

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Lest i avis for noen år siden at det er en kur for tinnitus, en av medlemmene i Backyard Babies tok operasjon for å få fikset det. Men det er visstnok en veldig dyr operasjon og jeg har ikke peiling på hvor mye den koster, men det er nok nok.

 

Det finnes nok ingen kur. Men det finnes ganske mange forsjellige årsaker til tinnitus, og det er mange måter å behandle den på. Men noen generell kur finnes ikke, desverre.

Lenke til kommentar
Forvrenging blir for eksempel forårsaket av portable lydanlegg eller radioer som ikke har tilstrekkelig forsterkerkraft til å gjengi lyden rent, noe som skaper støy. Ørene våre kan takle en vesentlig mengde med klar lyd, men så fort det kommer forvrenging inn i bildet, blir ørene fort slitne og begynner å forfalle.

Hva i alle dager er kilden til dette utsagnet?

Er det noen som faktisk tror at øret fint takler et høyt lydnivå i lengden så lenge lyden er klar?

 

Noen her (inkludert artikkelforfatter Vegard Ottervig) burde absolutt burde lese Forskrift om vern mot støy på arbeidsplassen, ISO 1999 og ISO 9612.

 

 

 

 

Andre typer ørebeskyttelse er vanlig engangsøreplugger, gjenbrukbare plugger av silikon og hørselsvern. Engangsøreplugger reduserer støy mellom 12 og 30 dB. Silikonpluggene reduserer støynivået med 17 dB og blir ofte brukt på blant annet byggeplasser.

 

Hørselsvern er som hodetelefoner, bare uten lydsignaler og mer isolasjon fra omgivelsene. De kan redusere støy med opp til 30 dB og er spesielt effektive på lave frekvenser.

Engangsørepropper reduserer mellom 0-2 dB(!) og 30 dB, og dette varierer sterkt med hvor flink du selv er til å bruke proppen, om du har funnet en propp som passer akkurat deg og frekvensspekteret på støyen du utsettes for.

 

Silikonplugger kan dempe rundt 17 dB. Det finnes ingen faste regler som sier at de SKAL dempe det.

 

 

Et vanlig hørselvern er absolutt ikke "spesielt effektivt på lave frekvenser". De kan være bedre enn andre alternativer, men de kan også være verre. I enkelte tilfeller (som f.eks. brukeren har briller på) så kan slike hørselvern gi en forsterkning ved lavere frekvenser.

Lenke til kommentar

Fint med fokus på dette temaet, høselsskader er svært vanlig, og den vanligste yrekssakden. Men som moskus er inne på, det er noen raer påstander i artikkelen, klokker er såvidt meg bekjent ikke mer effektive i lave frekvenser enn gode propper som er satt i skikkelig. Jevnt over har propper det største potensialet, udner den viktige forutsetningen at man stapper de langt nok inn, noe mange ikke gjør.

 

Ellers er det vel ikek noe spesielt med hodetelefoner i seg selv som gjør de værre, såvidt meg bekjent, samme lydtrykk fra anlegg vil være like ille. Men det er mulig jeg tar feil, det er jo mye spesielle ting med hørsellskade, feks er det ting som tyder på at folk som aktivt hører, og liker lydene mindre lett får skade enn de som oppfatter en lyd som støy. Videre er det smell og andre peaker som det skumleste for hørselen, jevne, relativt høye nivå er stort sett ganske greit. Men dette e rmin tolkning av dataene som foreligger, det er et omdiskutert emne.

 

AtW

Lenke til kommentar

"Et nyttig tips her er 60 prosent/60 minutter-regelen. Man bør begrense lyttingen med hodetelefoner til én time om dagen med volumet under 60 prosent av maksimalt nivå. Du kan øke daglig lyttetid ved å minke volumnivået ytterligere."

 

Oi, jeg sitter med alt på 100% og syns det fortsatt ikke er høyt nok. Kan sitte slik i timer i strekk :(

Lenke til kommentar
Forvrenging blir for eksempel forårsaket av portable lydanlegg eller radioer som ikke har tilstrekkelig forsterkerkraft til å gjengi lyden rent, noe som skaper støy. Ørene våre kan takle en vesentlig mengde med klar lyd, men så fort det kommer forvrenging inn i bildet, blir ørene fort slitne og begynner å forfalle.

Hva i alle dager er kilden til dette utsagnet?

David Yewdall, Practical Art of Motion Picture Sound, side 17:

 

"As for protecting your ability to hear clearly, one of the most common and sensory-damaging dangers is distortion. This is not the same as volume. Your ears can handle a considerable amount of clearly produced volume; however, if the audio source is filled with distortion, the human ear soon fatigues and starts to degenerate."

 

Er det noen som faktisk tror at øret fint takler et høyt lydnivå i lengden så lenge lyden er klar?

 

Noen her (inkludert artikkelforfatter) burde absolutt burde lese Forskrift om vern mot støy på arbeidsplassen, ISO 1999 og ISO 9612.

 

Du ignorerer det følgende i artikkelen:

 

Hørselsskader ved for høy lyd fungerer slik at ørene etter hvert oppfatter lyden som lavere enn det den er på grunn av lavere sensitivitet. Jo lenger ørene blir utsatt for en høy lyd, desto høyere volum må til og den onde spiralen fortsetter.

 

EDIT: Og:

 

Altfor høyt desibelnivå er altså skadelig, men lyden trenger ikke å være høy for å være ødeleggende.

 

Uansett, takk for lenker :)

 

Andre typer ørebeskyttelse er vanlig engangsøreplugger, gjenbrukbare plugger av silikon og hørselsvern. Engangsøreplugger reduserer støy mellom 12 og 30 dB. Silikonpluggene reduserer støynivået med 17 dB og blir ofte brukt på blant annet byggeplasser.

 

Hørselsvern er som hodetelefoner, bare uten lydsignaler og mer isolasjon fra omgivelsene. De kan redusere støy med opp til 30 dB og er spesielt effektive på lave frekvenser.

 

Engangsørepropper reduserer mellom 0-2 dB(!) og 30 dB, og dette varierer sterkt med hvor flink du selv er til å bruke proppen, om du har funnet en propp som passer akkurat deg og frekvensspekteret på støyen du utsettes for.

 

Silikonplugger kan dempe rundt 17 dB. Det finnes ingen faste regler som sier at de SKAL dempe det.

 

 

Et vanlig hørselvern er absolutt ikke "spesielt effektivt på lave frekvenser". De kan være bedre enn andre alternativer, men de kan også være verre. I enkelte tilfeller (som f.eks. brukeren har briller på) så kan slike hørselvern gi en forsterkning ved lavere frekvenser.

Jeg forholder meg til hva Stanley Alten skriver i Audio in Media, men ser jo at det helt klart er generaliseringer. Kanskje det ikke kommer godt nok frem i artikkelen :)

 

Fint med fokus på dette temaet, høselsskader er svært vanlig, og den vanligste yrekssakden. Men som moskus er inne på, det er noen raer påstander i artikkelen, klokker er såvidt meg bekjent ikke mer effektive i lave frekvenser enn gode propper som er satt i skikkelig. Jevnt over har propper det største potensialet, udner den viktige forutsetningen at man stapper de langt nok inn, noe mange ikke gjør.

 

Ellers er det vel ikek noe spesielt med hodetelefoner i seg selv som gjør de værre, såvidt meg bekjent, samme lydtrykk fra anlegg vil være like ille. Men det er mulig jeg tar feil, det er jo mye spesielle ting med hørsellskade, feks er det ting som tyder på at folk som aktivt hører, og liker lydene mindre lett får skade enn de som oppfatter en lyd som støy. Videre er det smell og andre peaker som det skumleste for hørselen, jevne, relativt høye nivå er stort sett ganske greit. Men dette e rmin tolkning av dataene som foreligger, det er et omdiskutert emne.

 

AtW

Mange av påstandene kommer fra Stanley Alten, men det er vel som du sier et omstridt tema.

Endret av 90101-5l-l
Lenke til kommentar

Man får et sett med hørselsceller(husker ikke hvilke celler det er snakk om, men de er kritiske for hørselen) og de har man for resten av livet. Om man skader noen, blir skadene ikke reparert. Det er ikke noe man kan gjøre med døde hørselceller, derfor hører alle dårligere når de blir eldre. Voksne kan for eksempel ikke høre de høyeste tonene.

Lenke til kommentar
Man får et sett med hørselsceller(husker ikke hvilke celler det er snakk om, men de er kritiske for hørselen) og de har man for resten av livet. Om man skader noen, blir skadene ikke reparert. Det er ikke noe man kan gjøre med døde hørselceller, derfor hører alle dårligere når de blir eldre. Voksne kan for eksempel ikke høre de høyeste tonene.

 

Det er de ytre hårcellene som i de fleste tifelelr blir ødelagt. Og stort sett de ytre hårcellene som ligger lengst ut mot trommehinnen (de høye frekvensene). De ytre hårcellene brukes enkelt sagt til forsterkning av lyden, mens de indre bringer signalene opp til hjernen.

 

AtW

 

Forvrenging blir for eksempel forårsaket av portable lydanlegg eller radioer som ikke har tilstrekkelig forsterkerkraft til å gjengi lyden rent, noe som skaper støy. Ørene våre kan takle en vesentlig mengde med klar lyd, men så fort det kommer forvrenging inn i bildet, blir ørene fort slitne og begynner å forfalle.

Hva i alle dager er kilden til dette utsagnet?

David Yewdall, Practical Art of Motion Picture Sound, side 17:

 

"As for protecting your ability to hear clearly, one of the most common and sensory-damaging dangers is distortion. This is not the same as volume. Your ears can handle a considerable amount of clearly produced volume; however, if the audio source is filled with distortion, the human ear soon fatigues and starts to degenerate."

 

Interessant, det er en ganske kraftig påstand (dog kan den delvis harmonere med funn som tyder på at folk som aktivt bruker hørselen til å høre etter, på lyder de liker, ofte ikke har like mye hørselssakder). Er det oppgitt noen kilde til dette i boka hans?

 

AtW

Lenke til kommentar

Stanley Alten bruker ordet "industrial headset" på det jeg har oversatt som hørselsvern, og jeg er ikke sikker på om denne oversettelsen dermed blir feilaktig i forhold til hva dere ser for dere? Hans påstander om at de er spesielt effektive på lavere frekvenser er korrekt gjengitt (ingen skriveleif fra meg, i alle fall) ^_^

 

Interessant, det er en ganske kraftig påstand (dog kan den delvis harmonere med funn som tyder på at folk som aktivt bruker hørselen til å høre etter, på lyder de liker, ofte ikke har like mye hørselssakder). Er det oppgitt noen kilde til dette i boka hans?

Nei, men nå er det heller ingen akademisk bok. Jeg er villig til å trekke inn etoskortet her, da Yewdall har en 30-årig karriere og over 145 filmer på merittlisten. Er det noe han kan, så er det lyd :)

 

Men jeg er klar over at appell til autoritet egentlig er en feilslutning. Det du skriver høres også fornuftig ut.

Endret av Cuneax
Lenke til kommentar
Stanley Alten bruker ordet "industrial headset" på det jeg har oversatt som hørselsvern, og jeg er ikke sikker på om denne oversettelsen dermed blir feilaktig i forhold til hva dere ser for dere? Hans påstander om at de er spesielt effektive på lavere frekvenser er korrekt gjengitt (ingen skriveleif fra meg, i alle fall) ^_^

 

Jeg tolker det som høreklokker med mikrofon og høyttaler innbygd, med andre det samme som deg (bare at man har mic og høyttaler i tilegg da). Skal se om jeg finner ut noe mer om saken, kanskje jeg husker feil eller noe.

 

EDIT: så feks på peltors beste klokker, de demper 17.4 (mean) på 125 Hz, og garantert enda dårligere på enda lavere frekvenser. Mens helt vanlige peltor-propper demper 30.8 (mean) på 125 Hz, riktignok med (vesentlig) større standardavvik. Nå er dette riktinok bare en produsent, men det ahrmonerer med det jeg kan om saken. Propper tetter hullet i hodeskallens om går inn til trommehinnen, og er derfor effektive, også nedover i frekvens. Men de er vanskligere å sette inn, mange folk tar de ikke langt nok inn.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg kan jo forøvrig informere om at jeg også har tinnitus, samt nedsatt hørsel på venstre øre. Dette var vel noe av grunnen til at jeg ville skrive artikkelen og informere om at vi generelt sett må bli flinkere til å passe på hørselen vår :)

 

EDIT: så feks på peltors beste klokker, de demper 17.4 (mean) på 125 Hz, og garantert enda dårligere på enda lavere frekvenser. Mens helt vanlige peltor-propper demper 30.8 (mean) på 125 Hz, riktignok med (vesentlig) større standardavvik. Nå er dette riktinok bare en produsent, men det ahrmonerer med det jeg kan om saken. Propper tetter hullet i hodeskallens om går inn til trommehinnen, og er derfor effektive, også nedover i frekvens. Men de er vanskligere å sette inn, mange folk tar de ikke langt nok inn.

En kombinasjon av ørepropper og hørselsvern er antakelig det beste.

Lenke til kommentar
I militæret kjørte vi dobbelt hørselvern. Ørepropper og øreklokker. Fungerte rimelig godt, men hørte svært lite av hva folk sa. :)

 

Ja, det er safe å kjøre dobbelt, men strengt tatt så hjelper det lite i teorien i forhold til kun propper. Gode propper som er satt ordentlig i demper omtrent maksimalt av hva man kan oppnå kun ved å tette ved ørene (dempingen begrenser seg til ca 40 db, avhengig av frekvens, fordi lyden transmiteres igjennom selve hodet). Men som nevnt mange ganger allerede, folk er ikke så gode til å sette i propper, så det er et bra tiltak i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Prometherion:

Det er begrensede muligheter, det finnes noe som kalles for Cochlea Implantat som opereres inn og kobles på nervene på sneglehuset (cochlea), en må i tillegg ha et apparat på utsiden. Dette koster uhorvelig mye (oppi mill'en), og det er lange ventelister. Dette gir ikke normal hørsel, men er bedre enn å være døv. Tinnitus og en rekke andre tilstander som kan forårsakes av høy lyd kan ikke "fikses".

 

Ellers folkens, ca 10 % av Norges befolkning er merkbart hørselsskadet, det er over 400 000 mennesker. Det er også over 100 000 høreapparatbrukere. INGENTING kan erstatte tapt hørsel, selv om hjelpemidler som høreapparater kan gjøre det mulig å fungere i skole/arbeid o.l. på et vis.

 

Til de av dere som tror "det ikke er noe problem", så kan vi som er hørselshemmede forsikre dere om at det suger serdeles mye. Tenk deg å ikke kunne følge med i en samtale på et utested, i en kantine, på gata, i en bil eller et møte. Tenk deg å ikke få sove fordi øresus/tinnitusen holder privatkonsert for deg i time etter time. Tenk deg å ikke kunne ta den utdannelsen/karreren du ønsker, f.eks. pilot, millitæret, sjømann og mye annet. Det er ikke kult, da er det bedre å schtappe noen propper i ørene og begrense volum på iPod'n...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

DFN, veldig bra sagt! Det siste avsnittet ditt tror jeg ganske mange kan ta til seg :)

 

Er det noen som vet om det er noen som lager lyddempende propper/apparat etter avtøpning i bergensområdet ? (Sånn til litt emr universal bruk enn kun konserter)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
DFN, veldig bra sagt! Det siste avsnittet ditt tror jeg ganske mange kan ta til seg :)

 

Er det noen som vet om det er noen som lager lyddempende propper/apparat etter avtøpning i bergensområdet ? (Sånn til litt emr universal bruk enn kun konserter)

 

Det er bare å dra til en øre-nese-hals-fyr og få ørene avstøpt, så sendes det til trøndelag, og du får formstøpte propper og filter tilbake. Har et par selv som demper 10 dB jevnt, ganske fasinerende når man er vant til vanlige ørepropper. Fungerer feks glimrende på MC.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...