Gå til innhold

Ta vare på hørselen din!


A-Jay

Anbefalte innlegg

Det bildet var til fri bruk og illustrerer ganske slående hva en øreplugg er. Selvfølgelig kunne det vært et bedre eksempel (for eksempel et bilde av formstøpte øreplugger), men det er ikke poenget. Poenget er å opplyse folk om at vi er konstant utsatt for fare for hørselen vår, og da er det teksten og budskapet som er prioritert :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk tinitus høsten 2003. Kan ikke si at jeg vet om noen direkte årsaker, men husker at jeg hadde noen lengre økter med høy musikk. Forøvrig var jeg sliten, deprimert og utilpass med livssituasjonen på den tiden. Mange faktorer som alle sannsynlig bidro til problemet.

 

Husker godt at jeg skulle legge meg en kveld og hadde permanent piping på høyre øre. Den etterfølgende måneden var et rent helvete ettersom det var umulig å sovne inn på riktig vis - jo mer man fokuserte på lyden, jo værre ble den.

 

Etter litt teknikker med bakgrunnsstøy om kvelden samt ignorering av lydene, ble problemet mindre tilstedeværende.

 

Nå tenker jeg lite på at jeg har denne lyden i bakgrunnen.

 

Det hører seff. til saken at jeg kun hører pipingen/susingen dersom det er helt stille.

 

Pass på ørene folkens! Bruk lukket headsett, moderat lydnivå og ta pauser med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Jeg er sånn at jeg tar pauser når jeg har spilt så jeg har fått vondt i hodet, eller når det gjør vondt i ørene. :p Eller, det var hvertfall hverdagslig før, men nå er det sjelden jeg hører på musikk på høyt volum. Er livredd for og få tinitus. Irriterer meg over hver minste lyd når jeg skal sove.

 

Dette er noe jeg til tider sliter med, så om jeg om hadde endt opp med øresus en dag så hadde jeg nok satt en pistol mot huet :( satt litt på spissen :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
For de som allerede lider av tinnitus er det beste rådet å lære seg å leve med det.

 

Beste rådet jeg har hørt, tusen takk! :thumbup:

 

Tinnitus er oppskrytt.

Tinnitus er ikke oppskrytt, den er undervurdert i min mening. Hvor hardt man rammes av tinnitus er individuelt, men noen blir hardt rammet av det. Jeg har selv sett et slikt tilfelle i min nære slekt. Og når man har sett hva det gjør med et menneske så tar man ikke lett på det lenger. Det går ikke an for de fleste av oss å forestille hvordan det er å skulle leve med tinnitus.

 

Det er klart at når man er hardt rammet av tinnitus og sliter med nedsatt livskvalitet og arbeidsdyktighet så nytter det ikke bare å si "lær deg å leve med det", og ferdig med det. Da trenger man oppfølging og opplæring i hvordan takle problemet på best mulig måte. Noe som dessverre er vanskelig i dagens helsesystem da det er lite kunnskap om dette temaet ute blant fastleger og fagfolk.

 

Jeg er enig i essensen av sitatet over, de som har tinnitus må lære seg å leve med det. Men det betyr ikke at vi skal ta lett på det, for det kan faktisk være et alvorlig problem for noen.

 

EDIT: Og takk til Audiovisuelt.no for at dere har satt fokus på problemene med hørsel og høy lyd! :thumbs:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Ok, det var kanskje litt brå beslutning å kalle det oppskrytt.

 

Det jeg mener er at i 90% av tilfellene er det så lite at det kun er et lite sus som folk går rundt med, slik som meg. Jeg blir ikke plaget noe av dette, uansett om jeg tenker over det.

 

Det suser i årene til alle om det er lavt nok nivå. Sitter du i et stille rom ed ørepropper vil alle høre sus og andre lyder fra kroppen (fun fact, prøv å stikk en tommel i vært øre, og knytt resten av neven hardt sammen, så hører man lyden av muskler som strammer seg). Dette kan være ganske annerledes enn "ordentlig" tinnitus.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er flere steder som støper øreplugger i Oslo f.eks. Høreapparatbrukere er avhengige av de samme stedene for å få støpt propper. For å unngå visse tekniske problemer med høreapparater må proppene være svært nøyaktig slipt/støpt, så disse stedene opererer vanligvis med høye håndtverksmessige standarder. Alle typer propper (det er en del faktisk) passer ikke til alle personer ettersom øreganger er veldig individuelle osv.

 

GNResound er nevnt, Medisan på Majorstua gjør også dette. Veit det er noen andre steder og, men sannelig om jeg husker navn. Google/gulesider.no er din venn ;)

 

Om tinnitus.

 

Det finnes diverse behandlingstilbud, og også noe kursing i mestringsteknikker o.l. Om noen av dere er kraftig rammet av tinnitus, blir det, eller kjenner noen som er det, kan det være verd å ta en titt på. Jeg veit om flere som har hatt godt utbytte av slike tilbud.

 

Briskeby Skole og Kompetansesenter (eid av Hørselshemmedes Landsforbund) har kortidskurs i flere bolker som skal være bra.

 

Landåsen Rehabliteringssenter har langtidskurs/opphold.

 

Tinnitussiden har ellers mye ok informasjon om tinnitus spesifikt.

 

Ps. Jeg jobber forøvrig i hørselssektoren men er ikke fagperson på hørsel utover at jeg selv er dauhørt, men jeg har en del kjennskap til disse tingene.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt som oppgave å teste ut forskjellige hørselvern for bruk i verkstedshall der tungt luftverktøy brukes og støyen kan bli høy til tider. Skarpe slag og lyder er et konstant problem og folk sliter da lokalet er altfor "lytt".

Da arbeidsgiver ikke var interessert i å montere absorbenter måtte vi se om vi fant andre løsninger inntil arbeidgiver kommer til fornuft.

 

Her er hva jeg har testet av formstøpte ørepropper:

 

ELACIN Compact FlexComfort med MM02 filtre demper veldig bra, men demper for mye oppover i frekvens samt at du hører deg selv "tordnende høyt". Dempningskurven ser lik ut på de andre filteralternativene.

 

ELACIN ClearSound med RC15 filtre er noe bedre når det gjelder taleforståelse, men demper også for mye oppover i frekvens samt at man hører seg selv rimelig høyt, men ikke like ille som de over. Utfra dempningskurven skulle man tro de dempet jevnere enn de faktisk gjør.

 

ELACIN ER FlexComfort med ER-15 filtre holder virkelig det som loves. De demper så og si helt flatt, og det er akkurat som å skru ned volumet på radioen. Man hører seg selv litt, men det er vesentlig bedre enn de andre to.

 

For de som ikke har lyst eller råd til formstøpte ørepropper finnes det andre alternativ.

EP3 Sonic Defenders er noe av det mest imponerende jeg har testet av universalpropper. De inneholder Hocks Noise Braker filter som fungerer som en akustisk brems. Jo mer det støyer jo mer demper de.

 

Jeg foretrekker faktisk å bruke disse fremfor noen av de formstøpte jeg har, og de fungerer også glimrende på konserter.

Eneste bakdelen er at man hører seg selv litt mer enn med ER Flexcomfort, men det er det absolutt verd.

 

Capsicum A/S selger dem i Norge, men det kan være billigere fra f.eks ebay.

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste har litt susing i ørene når det blir stille rundt oss. Vi beveger oss tross alt rundt i en rimelig støyete verden, og det virker som ørene trenger litt tid til å stresse ned. :)

 

Man skal ifølge støyforskriften tåle et lydnivå på 80dBA i 8 timer uten å pådra seg hørselskade. Det er rimelig høyt, og gjelder jevn lyd. Personlig vil jeg tro at grensene er langt under dette, spesielt ved industriell lyd.

Det som det ikke sies noe om er at man bør ha det helt stille resten av døgnet ;)

Lenke til kommentar

På tlf min har jeg faktisk sånn desibelgreier. Så noen som vet ca hva som er grensen? Og det er muligens bedre å bruke feks koss enn in ear ørepropper? Frykter at høreselen er litt ødelagt etter ett års bruk av ipod-ørepropper på maksimalstyrke ..

Endret av Marcyss
Lenke til kommentar

Hvis du klemmer mikrofondelen på telefonen din imellom øretelefonputene kan du jo måle lydstyrken. Eller sette en av proppene rett på mikrofonen.

 

Det beste hadde vært å kalibrere dB-måleren i telefonen, men uansett vil det gi en pekepinn.

Hold deg under 85dBA, så er du relativt trygg, det skal man tåle i 4 timer. Hører du mye på musikk bør du ha lavere volum, selvsagt.

 

Har man lukkede øretelefoner eller in-ear propper vil de dempe lyd fra omgivelsene, og man kan i praksis ha lavere volum.

Lenke til kommentar
Når man er vant til noen lunde lydkvalitet og ønsker oppleve artisten er det ingen større letdown enn å møte opp på en konsert som rett og slett er ødelagt pga ubehagelig høyt volum og dermed også ødelagt lyd.

 

Rett og slett bedritent når man etter 20 minutter må gå unna for å i det hele tatt klare seg ut kvelden...

 

QFT

 

 

Er så sant så sant, gjør som Dire Straits gjorde, be lydmennene skru ned musikken til ett nivå der det kun blir behagelig!

Lenke til kommentar
DFN, veldig bra sagt! Det siste avsnittet ditt tror jeg ganske mange kan ta til seg :)

 

Er det noen som vet om det er noen som lager lyddempende propper/apparat etter avtøpning i bergensområdet ? (Sånn til litt emr universal bruk enn kun konserter)

Jeg kjøpte meg nettopp støyreduserende ørepropper på OptikusMON. Litt dyre, men fanden de er elsk å ha på seg!

Man tar bare avtrykk av ørekanalen, sender dette til stavanger, og får lagd skreddersydde ørepropper som ikke ødelegger lydbildet litt engang! Faktisk hørte jeg detaljer i høy musikk mye bedre enn hva jeg gjorde uten proppene i. Angrer ikke på kjøpet.

 

edit: Det tok ca to uker fra jeg tok avstøp til jeg kunne hente proppene i butikken. De holder til på Galleriet.

Endret av WhiteKnight
Lenke til kommentar
Mange av påstandene kommer fra Stanley Alten, men det er vel som du sier et omstridt tema.

Omstridt tema er bare fornavnet. Det pågår mye arbeid for tiden for å prøve å skrive en standard som angir demping av hørselvern på en "riktig måte", og det er ikke nødvendigvis enkelt. Det de fleste imidlertid er enige om at er at man ikke kan stole på de dempingstallene som står på boksen hørselvernet blir levert i (et unntak kan være formstøpte ørepropper). ;)

 

 

Hadde jeg skrevet artikkelen hadde jeg omformulert meg litt, eller iallfall strøket avsnittet om hørselskader og forvrengning.

 

David Yewdall har i mine øyne et noe spesielt syn på saken. Så vidt jeg kan se burde det med den argumentasjonen da være langt færre studioteknikere og musikere (f.eks. i symfoniorkestre eller studiomusikere) som har hørselskade enn det som faktisk er tilfelle, ettersom disse yrkeskategoriene er i særdeles kontrollerte miljøer der man sjeldent har forvrenging (man vil jo unngå det for alt i verden!).

 

 

Hva vi selvfølgelig kan være enige om er at høy lyd over lengre tid gir hørselsskader! :)

Tidvis store arbeidstiden min (og sikkert AtWs også) går ut på å prøve å beregne akkurat dette (og det er dessverre ingen standard som gir en reduksjon av støyeksponering som funksjon av forvrengning, så vidt jeg vet men jeg vet ikke alt). Men ikke engang "vi som i teorien skal kunne det" blir helt enige med oss selv. Eksempelvis mener Gerald Fleischer kort fortalt at det kun er impulslyder som er skadelige for hørselen. De aller fleste derimot baserer seg på ISO 1999, som i praksis setter 85 dB som en øvre grense for en 8 timers dag og 83 dB grense for en 12 timers dag (egentlig kun gitt av 85 dB - 10*log(12/8) ≈ 83 dB), i tillegg til å kreve at Lpeak-nivåene skal være under 130 dBC, hvis man vil unngå hørselsskader. Arbeidsmiljøloven (og tilhørende forskrifter) baserer seg på dette.

 

 

Jeg frykter at "vår generasjon" om noen år kommer til å bli "den tunghørte generasjonen", også kjent som "iPod-generasjonen"... :ermm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
David Yewdall har i mine øyne et noe spesielt syn på saken. Så vidt jeg kan se burde det med den argumentasjonen da være langt færre studioteknikere og musikere (f.eks. i symfoniorkestre eller studiomusikere) som har hørselskade enn det som faktisk er tilfelle, ettersom disse yrkeskategoriene er i særdeles kontrollerte miljøer der man sjeldent har forvrenging (man vil jo unngå det for alt i verden!).

 

Interessant nok, så var jeg på et foredrag der det ble vist til at folk i symfoni-orkester hadde bedre hørsel en snittet som 50-åringer, og bedre enn enn arbeidsgrupper med tilsvarende høy støyeksponering i arbeidet. Dette gjaldt dog kun grupper av orkestere, folk som satt foran bla trompeter var mer utsatt for skader igjen. Detr var vel hypotesen at folk som jobbet med lyd, og dermed hadde et "aktivt" forhold til lyden var mindre utsatt enn folk der lyden var ren støy. Samtidig så kommer man til et visst punkt der man får skade, uansett.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Interessant nok, så var jeg på et foredrag der det ble vist til at folk i symfoni-orkester hadde bedre hørsel en snittet som 50-åringer, og bedre enn enn arbeidsgrupper med tilsvarende høy støyeksponering i arbeidet. Dette gjaldt dog kun grupper av orkestere, folk som satt foran bla trompeter var mer utsatt for skader igjen. Detr var vel hypotesen at folk som jobbet med lyd, og dermed hadde et "aktivt" forhold til lyden var mindre utsatt enn folk der lyden var ren støy. Samtidig så kommer man til et visst punkt der man får skade, uansett.

Her er vi vel inne på hvordan man definerer "god hørsel".

 

At en gruppe mennesker som musikere eller studioteknikere "hører bedre" enn andre gruppe mennesker har en tett sammenheng med at noen lærer å utnytte (dvs. tolke informasjonen) og finne detaljer som andre ikke nødvendigvis hører. Om det betyr (evt. kommer av) at de har en fysisk bedre hørsel, eller om de bare er bedre til å bruke hørselen de har er en annen sak. :)

 

Men igjen: Her er det flere teorier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...