Gå til innhold

Ta vare på hørselen din!


A-Jay

Anbefalte innlegg

Vil det si at tinnitus er en psykisk lidelse?

 

Tinnitus er ikke en psykisk lidelse, nei, det er skade på noe nervegreier i mellomøret. Man er ikke helt sikker på hva som forårsaker det, men det forskes en del på det. Man kan lære seg å leve med det, dvs ignorere det; psykisk helbredelse, men det tar tid og avhenger hvor kraftig man har det.

 

Uansett, ta vare på hørsel deres gals and boys, IKKE verd det å ha piping i ørene. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil det si at tinnitus er en psykisk lidelse?

 

Tinnitus er ikke en psykisk lidelse, nei, det er skade på noe nervegreier i mellomøret. Man er ikke helt sikker på hva som forårsaker det, men det forskes en del på det. Man kan lære seg å leve med det, dvs ignorere det; psykisk helbredelse, men det tar tid og avhenger hvor kraftig man har det.

 

Uansett, ta vare på hørsel deres gals and boys, IKKE verd det å ha piping i ørene. :thumbdown:

 

Har ikke noe med lyd å gjøre.. men

 

Jeg tok en sånn grønnlaserpenn på øyet mitt(ikke spør hvorfor.. jeg måtte teste)

og jeg fikk sånn død piksel midt i fokuset. utrolig plagsomt på førsten, men lærte meg å ignorere det:) ser det ikke lenger(om jeg ikke prøver å se det da)

 

så, om jeg klarte kurere det psykisk, skal det nok gå ann å kurere tinnitus. som sagt det ikke er veldig kraftig da

 

 

-----------

 

 

Huff.. liker ikke å putte sånne øregreier i øret :/ ukomfertabelt syns jeg(selvom det sikkert er en vanesak). kan ikke putte på svære klokker heller. ser så dumt ut.

Endret av probin
Lenke til kommentar

Har brukt øreplugger nå i et par ukers tid, og det er en vanesak. Venstre øret mitt begynner å verke (i brusken) etter en halvtimes bruk, men da er jeg nesten på jobb/hjemme, og er dermed ferdig med det jeg hørte på.

 

Lydisolerende øreplugger og, så jeg kan skru lyden ned, men fortsatt høre like godt. Deilig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Brukte propper i russetiden, da var det mye høy lyd og hadde alltid ett par liggende i en eller annen lomme.

Vi hadde også en boks forann i bussen som var full av nye propper.

Veldig hendig, folk kom inn å fikk i løpet av kvelden.

 

Ellers har jeg ikke hatt stort behov for propper på de siste konsertene jeg har vært på. Kanskje jeg har vært heldig med gode lydteknikkere.

 

Ellers syns jeg de gratis proppene er noe dritt :(

Lenke til kommentar
skrev feil da jeg sa de dyreste, mente ikke de til 1000 kroner.

 

Kan jeg bestille disse over nettet: https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_09...-1222516362.jpg ? og hva er prisen sånn ca?

 

De der er nok ikke så dyre. Jeg aner faktisk ikke, har aldri kjøpt slike, men ville tippet et par hundre kanskje. Ren gjetting fra min side, altså =)

Vet ikke hvor de kjøpes heller, men bare google etter earplugs eller ørepropper, så finner du masse.

Endret av TheMartine
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

etter å ha syntes det har vært ubehagelig høyt på noen konserter, i tillegg til å ha hørt noe jeg tror kan være veldig lett øresus innimellom har jeg bestemt meg for å alltid bruke propper, og det er jeg glad for. Har vært på konserter nylig der det var så høyt at det nesten var ubehagelig med ørepropper.

 

Er kanskje ikke så kult, men som folk nevner her, skadene man kan få kan vare livet ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Formstøpte øreplugger er den beste investeringen jeg har gjort.

 

Å ødelegge en god konsertopplevelse med dårlige plugger suger

Ødelagt hørsel og tinnitus suger. Det samme gjør det å stå på en konsert og være bekymret over at det kanskje er i overkant høyt, og at det strengt tatt er ganske ubehagelig

 

Den naturlige konsekvensen er da å legge litt ekstra penger i gode plugger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har en "ørliten" tinnitus, hører den bare når jeg konsentrerer meg om å høre den, ellers er den vanligvis skrudd "av", selv om den er der hele tiden. Brukte altformye tid med dimmu borgir og den slags in my teens. Og det med sånne små in-ear plugger, med sånne må man lissom opp med volumet for å få litt boost.

 

Etter jeg skaffa meg DT770 for to år siden, har jeg hatt et ganske ok volumbruk. Musikken blir ikke bedre dess høyere den er, og øret venner seg fort til at lyden er lavere og blir mer følsomt slik at lyden blir høy alikevel ( om det er stille blir hver minste lyd høy ). Men skulle ønske en sånn desibemåler som kunne målt hodetelefoner uansett.

 

Blir nok litt hørseltap, spiller jo piano og gitar hver dag :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg nettopp støyreduserende ørepropper på OptikusMON. Litt dyre, men fanden de er elsk å ha på seg!

Man tar bare avtrykk av ørekanalen, sender dette til stavanger, og får lagd skreddersydde ørepropper som ikke ødelegger lydbildet litt engang! Faktisk hørte jeg detaljer i høy musikk mye bedre enn hva jeg gjorde uten proppene i. Angrer ikke på kjøpet.

 

edit: Det tok ca to uker fra jeg tok avstøp til jeg kunne hente proppene i butikken. De holder til på Galleriet.

Endret av WhiteKnight
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg fikk høre en sideairbag i en kollisjon, og kan skrive under på at dynamitt smeller godt på nært hold. Har hatt tinnitus på ett øre i over 5 år, og har vendt meg til det. Men kan tenke meg at ved en enda mer alvorlig tinnitus blir det enda værre med tilvenning.

 

Så selv om det ser teit ut, så vet man ikke hva man har før man mister det. Ta vare på hørselen er et godt tips

 

Siste nytt innen bekjempelse av tinnitus er forsåvidt noe som kalles "motlyd", som opphever ulyden til en viss grad. Kan være noe å undersøke for de som har en sterk tinnitus

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har hatt tinnitus så lenge jeg kan huske. Er 19 nå. Har vært på en del konserter opp igjennom, og syntes plugger ødelegger hele opplevelsen. Lyden blir tam og stemningen dør ut. Skal også nevnes at jeg er ganske svak for høye lyder. Sitter jeg å ser på en film på hjemmekinoen har jeg veldig lett for å skru lyden veldig høyt.

 

Kan også nevnes at jeg sitter med headset 24/7 og hører på musikk, dog ikke like ekstremt lydnivå der.

 

Tror jeg er doomed :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...