Gå til innhold

Ta vare på hørselen din!


A-Jay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det mulig du ikke setter dem inn korrekt.

Det skal ikke være mulig for f.eks E.A.R sine engangspropper å falle ut hvis riktig innsatt. Les instruksjonene og følg dem.

Feil innsatte propper har ikke den effekten produsenten oppgir og du kan pådra deg hørselskader.

 

Uansett står det på forrige side i denne tråden hvor du kan ta avstøpning av ørene dine.

Lenke til kommentar
Det skal ikke være mulig for f.eks E.A.R sine engangspropper å falle ut hvis riktig innsatt. Les instruksjonene og følg dem.

Dette er dessverre kun delvis sant. Ikke alle passer alle forskjellige propper. Forskjellig utforming på ører og øregang gir behov for forskjellige propper. Eksempelvis passer "E.A.R Classic" meg glimrende, men "E.A.R Soft" er elendig.

 

Når det er sagt så krever det litt erfaring å kunne bruke en propp skikkelig. Man skal faktisk stappe dem langt inn i ørekanalene, ikke bare legge dem ytterst i øret. Og ja, det vil antakeligvis oppleves som ubehagelig de første gangene.

Lenke til kommentar

Det hjelper også å rulle proppen mellom fingrene så den blir tynn/sammenklemt. Den utvider seg igjen etter noen sekunder, tidsnok til at du rekker å putte den i øret med letthet.

 

(Jeg antar du bruker en av de mest vanligste typene på markedet, de er akkurat sånn som jeg beskriver over.)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det skal ikke være mulig for f.eks E.A.R sine engangspropper å falle ut hvis riktig innsatt. Les instruksjonene og følg dem.

Dette er dessverre kun delvis sant. Ikke alle passer alle forskjellige propper. Forskjellig utforming på ører og øregang gir behov for forskjellige propper. Eksempelvis passer "E.A.R Classic" meg glimrende, men "E.A.R Soft" er elendig.

 

Når det er sagt så krever det litt erfaring å kunne bruke en propp skikkelig. Man skal faktisk stappe dem langt inn i ørekanalene, ikke bare legge dem ytterst i øret. Og ja, det vil antakeligvis oppleves som ubehagelig de første gangene.

 

Her står det hvordan man skal sette inn E.A.R sine engangspropper.

 

På hvilken måte er soft elendige, forresten?

Lenke til kommentar
Hvor kan man få laget seg spesialtilpassede øreplugger? De engangsgreiene faller alltid ut av ørene mine.

To plasser i Oslo og en plass i Bergen og Trondheim er nevnt i tråden. Dersom du ikke bor en av disse plassene eller finner en lokal forhandler kan du trolig gå til en vanlig ørelege og få avstøpninger som du kan sende i posten til de som lager proppene. Avstøpningen er nemlig samme prosedyre som blir brukt for produksjon av høreapparat, så det finnes nok mange som er sertifiserte til å lage avstøpingene.

Lenke til kommentar

Symbolet er for teleslynge. Magnetfelt hvor høreapparatbrukere kan motta lyden trådløst.

 

Døvhet og nedsatt hørsel er to forskjellige ting. (Døve og hørselshemmede). www.hlf.no

 

ca 600.000 i Norge har nedsatt hørsel og over 200.000 har høreapparat.

 

Husk hørselen er ikke reparerbar så ta vare på den. På konserter og utesteder er det en stor fordel for deg selv om du ikke står nærme høyttaleren.

 

Tinitus og redusert hørsel er ikke mulig å operere.

Lenke til kommentar
På hvilken måte er soft elendige, forresten?

De er elendige for meg var poenget. For andre kan de passe helt utmerket.

 

De faller ut etter ca. 20-30 minutter. :(

 

Når du sier det har jeg vært borti noen oransje propper som ble glatte når øregangen ble svett. De var altfor harde og det ble raskt vondt, så jeg tok de ut lenge før de fikk beveget seg stort.

 

Uansett vil jeg tro de EP3 Sonic Defenders proppene jeg linket til tidligere vil holde seg på plass uansett øreform :)

Lenke til kommentar

Jeg har testet dem over de siste par ukene og det føles litt rart, nesten som om man ikke har noe i ørene til tider.

Jeg tar meg selv flere ganger om dagen i å ta "knipsetesten" ved hvert øre for å sjekke om de har flyttet på seg og ikke tetter skikkelig. Hittil har de bestått hver gang.

 

Husk å bestill riktig størrelse, forresten. Litt om det her.

Lenke til kommentar
Tinnitus suger hardt, så gjør dere selv en tjeneste og hør på trådstarter. Der og da kan det være konge å ræle rundt i massiv lyd på konsert, men når man ligger i senga noen dager etter og får ikke sove fordi pipinga i øret høres ut som en foss eller røykvarsler, var det kanskje ikke så smart allikevel.

 

Du kan ikke gjøre en dritt om du har fått det, men ved å passe på, ved f. eks å ha ørepropper på steder med ubehagelig høy lyd kan du hindre det i å forverre seg. Plutselig en dag kan øresus forsvinne, men det kan også uten grunn bli verre. Hørsla er mer verd enn en konsert eller to.

 

Eksempel på youtube:

 

Oi... Jeg skulle til å skrive at jeg aldri har vært plaget av tinnitus. Men etter å ha sett videoen på youtube, så innser jeg nå at jeg må være mer forsiktig med ørene mine :( Jeg har perioder hvor jeg er veldig plaget av tinnitus. I det siste har jeg ikke merket det på en stund, og nå som jeg er obs på det, så kommer jeg nok til å ha det i bakhodet før jeg skrur opp lyden på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt formstøpte propper i en årrekke, og synes de er meget gode. Men ulempen med å anbefale dem til f.eks. bedrifter er at de er forholdsvis dyre, og alle ikke er like flinke til å ta vare på sitt sett. Propper med god demping og formtilpasning, samt lav kostnad er ønskelig.

 

Jeg sjekket litt rundt, og det finnes andre, enklere propper med dette filteret innebygd.

 

Her og her f.eks.

 

Jeg la inn en bestilling for et par av hver type. $10.00 i frakt er ikke verst :)

Lenke til kommentar

Det er fint med artikler som omhandler hørsel og hørselskader, men jeg synes artikkelforfatteren viser et noe uopplyst og unyansert bilde av problematikken her. Kildehenvisningene er lite relevante i forhold til temaet hørselskader og tinnitus. (En bok om lyd i medier og en om kinolyd er ikke gyldig medisinsk literatur om temaet.)

 

Tinnitus er, i motsetning til hva artikkelforfatter hevder, ikke noe alle kan lære seg å leve med. De fleste er heldigvis ikke særlig berørt av det, men øresus kan ha enorme følger for det daglige livet til de som har det. Søvnmangel er vanlig, noe som over tid kan føre til vrangforestillinger, hallusinasjoner, svekket immunforsvar, for høyt blodtrykk, stress, fedme og hjertesykdommer. For noen er suset så plagsomt at de velger å ta sitt eget liv.

 

Formstøpte ørepropper fra GN ReSound kan jeg anbefale på det sterkeste. 1500 kroner er en relativt billig investering for å bevare hørselen og unngå (forsterket) øresus. I tillegg blir lyden på konserter langt bedre. Jeg blir heller ikke sliten av høy musikk over tid.

 

Om man er plaget av øresus er lenkene nedenfor et bra utgangspunkt i tillegg til et besøk hos fastlegen. Hørselshemmedes Landsforbund er et godt sted å starte:

http://www.hlf.no/

 

Informasjon om tinnitus

HLFs side om emnet:

http://www.hlf.no/Horselhemminger/Tinnitus/

 

Piping? Hvilken piping?:

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2009021911045359708400

 

Rockemusikk og hørselsskader (MEDISIN OG VITENSKAP Oversiktsartikkel):

http://www.tidsskriftet.no/lts-pdf/pdf2007/874-7.pdf

 

That Buzzing Sound:

http://www.newyorker.com/reporting/2009/02...n?currentPage=1

 

En artikkel om søvnmangel og følger av det.

Skadelig søvnmangel:

http://www.forskning.no/artikler/2009/mars/213556

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...