Gå til innhold

Apple krever tause utviklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det blir litt dumt å sammenligne med andre ting, men helt på jorde er det ikke. Apple er Apple og iPhone er iPhone, og det har aldri vært noen hemmelighet at telefonen er lukket og låst. Det koker uansett ned til at det ikke er noen menneskerettighet å få distribuert egenutviklede programmer på iPhone. Derimot er det en menneskerettighet å kunne bestemme over egne produkter, og beskytte disse (iPhone, AppStore og iTunes i dette tilfelle). Å klage over hvor dumt det er at Apple er så lukket og låst osv blir derfor egentlig bare dumt, spesielt når det finnes en hel verden av alternativer som er laget av folk med litt mer menneskelig karakter enn kontrol-freaken Steve Jobs.

 

Videre kan det være mange grunner til at årsakene til avslag kun er en sak mellom de to partene (i utgangspunktet er det jo det rent juridisk). Det kan gå å alt fra bedriftshemmeligheter til personvern. Det kan godt kan være at det er Apple som ikke kan publisere grunnen eller kommentere den offentlig, og derfor putter hele greia inn i en NDA. Dette vet vi jo ingenting om. Men det kan jo også hende at Apple har driti litt på draget på det punktet, men hva betyr nå det? Sannsynligvis ingen verdens ting. Som oftest er det best for dem det gjelder at slike saker forblir mellom de partene det gjelder.

 

Det er bare å holde seg langt unna alt som lukter Apple. Jeg bare fatter ikke at folk lar seg blende så til de grader av den iPhone med mindre de tjener penger på den da :!:

Lenke til kommentar
Som oftest er det best for dem det gjelder at slike saker forblir mellom de partene det gjelder.

Sånn at andre utviklere kan sløse bort masse tid på lignende konsepter som ikke blir godkjent?

Derimot er det en menneskerettighet å kunne bestemme over egne produkter, og beskytte disse (iPhone, AppStore og iTunes i dette tilfelle). Å klage over hvor dumt det er at Apple er så lukket og låst osv blir derfor egentlig bare dumt.

[...]

Det er bare å holde seg langt unna alt som lukter Apple. Jeg bare fatter ikke at folk lar seg blende så til de grader av den iPhone med mindre de tjener penger på den da :!:

Det er rart det der. Folk forsvarer Apple med nebb og klør. Hva om f. eks. MS hadde gjort noe lignende? MS fikk massiv kritikk og ble saktsøkt både her og der er konkuransehindrende å bunde OS og nettleser for tett sammen. Mannen i gata mener MS er den store stygge ulven.

Men når Apple låser produkter på en måte som er langt mer forbrukerfientlig og generelt er utrolig konkuransehmmende trekker folk på skuldrene og sier at "ja, men det er deres eget xxx, de må få gjøre som de vil, om du ikke liker det så får du heller unngå å kjøpe deres produkter/tjenester".

Jeg spår at om kort tid (innen 1-2 år) kommer Apple til å havne i samme situasjon som MS var for noen år siden. Nedrent i søksmål for konkuransehemmende virksomhet og generelt forbrukerfiendlig handlemåte. Apple har fått lov å bruke "underdog" kortet alt for lenge.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
NRK selger ikke TV-er som er låst til NRK og som må hakkes for å ta inn andre sendinger. Det er heller ikke slik at NRK tilbyr frilanserene formatet de trenger for å lage programmet. NRK nekter heller ikke frilanserene å fortelle at de lagde et program som NRK ikke ville kjøpe og hva slags program det var. Det finnes få, om noen likhetstrekk mellom NRK og Apple. Sammenligningen er i grunnen totalt irrelevant.

Nå trekker du sammenligningen litt for langt (langt utover det jeg prøvde å poengtere) ;) . Poenget er at begge to er mediabedrifter, og som mediabedrifter er de i sin fulle rett til å utøve redaksjonelt ansvar for hva de sender ut av media. Det er tross alt det som gjøres både hos NRK og hos App Store. Hvis du sender inn et program til NRK som du vil ha på lufta, så har du ikke krav på å få noe vettugt svar når de ikke vil ha det. Alminnelig folkeskikk tilsier selvfølgelig at du får et vettugt svar, men det er ikke bestandig at god folkeskikk blir brukt. At du fort blir upopulær av å ikke følge god folkeskikk er en helt annen ting :!:

Lenke til kommentar

Fin telefon og annet tjafs fra Apple, mye av det direkte nydelig. Men helhetlig: Apple sin filosofi og strategi er direkte ødeleggende for den generelle utvikling, for ikke å snakke om innovasjon. Den manglende åpenheten er en uting og det er enda mer skremmende når folk blir mer og mer beskyttende overfor de som ønsker absolutt kontroll over hver bidige lille ting med produktet man har solgt.

 

Se og lær denne her, som kanskje vil få folk til å sette litt mer pris på ting som virus m.m (en liten spøk for å få frem poenget at det er en liten pris å betale for å slippe unne kontrollfanatikerne a la Apple og co.)

 

 

Les gjerne boken også, "The Future of The Internet - And how to stop it" ("The best way to save the Internet is to turn off your laptop until you've read this book" - Jimbo Wales).

 

The iPhone is the opposite (from The Apple II). It is sterile. Rather than a platform that invites innovation, the iPhone comes preprogrammed. You are not allowed to add programs to the all-in-one device that Steve Jobs sells you. Its functionality is locked in, though Apple can change it through remote updates. Indeed, to those who manage to tinker with the code to enable the iPhone to support more or different applications, Apple threatened (and then delivered on the threat) to transform the iPhone into an iBrick. The machine was not to be generative beyond the innovations that Apple (and its exclusive carrier AT&T) wanted. Whereas the world would innovate for the Apple II, only Apple would innovate for the iPhone. - Jonathan Zittrain

Lenke til kommentar
Det er rart det der. Folk forsvarer Apple med nebb og klør. Hva om f. eks. MS hadde gjort noe lignende? MS fikk massiv kritikk og ble saktsøkt både her og der er konkuransehindrende å bunde OS og nettleser for tett sammen. Mannen i gata mener MS er den store stygge ulven.

Men når Apple låser produkter på en måte som er langt mer forbrukerfientlig og generelt er utrolig konkuransehmmende trekker folk på skuldrene og sier at "ja, men det er deres eget xxx, de må få gjøre som de vil, om du ikke liker det så får du heller unngå å kjøpe deres produkter/tjenester".

Jeg spår at om kort tid (innen 1-2 år) kommer Apple til å havne i samme situasjon som MS var for noen år siden. Nedrent i søksmål for konkuransehemmende virksomhet og generelt forbrukerfiendlig handlemåte. Apple har fått lov å bruke "underdog" kortet alt for lenge.

Det er ikke rart. Loven er slik at så lenge du ikke er i en monopol-lignende situasjon, så kan du heller ikke bli saksøkt for å utnytte de konkurransefortrinn som en monopolsituasjon gir til å hemme konkurrenter (med mindre du er NRK da :!: ) Forresten så var det vel bare EU som truet med søksmål. Mobilbransjen er da også totalt forskjellig med beinhard konkurranse mellom en hel haug med aktører både mht OS og hardware, mens i PC-verden finnes bare MS som det eneste OS som betyr noe.

 

Som sagt så har jeg aldri likt Apple, og kommer aldri til å like noen ting med den bedriften og produktene. Men uansett så er det helt uomtvistelig at iPhone har skaket opp mobilbransjen noe helt utrolig. Dette tror jeg er bare bra av flere grunner. For det første så gir det håp at det tross alt er mulig å komme med nye ting, ting kan gjøres anderledes, bransjen er langt fra å stivne inn med kun 2-3 aktører som gir ut de samme produktene år etter år. Av samme grunn er jeg sikker på at iPhone er et blaff, og Steve Jobs er alt for perfeksjonist og kontrol-freak til å lage noe som ikke er "iPhonsk".

Lenke til kommentar

Sammenligningen med MS er hvertfall langt mer relevant enn det NRK-eksemplet.

 

Dessverre tror jeg ringvirkningene av iPhone er noe oss sluttbrukere vil tape på i lengden. Selv om iPhone, ved lansering, var et hestehode foran konkurrentene og dermed pushet utviklingen, kan vi fort se langt mer lukkede mobiltelefoner i fremtiden. Ikke bare pga iPhone, men også pga mediehysteriet rundt den.

Lenke til kommentar
Nå trekker du sammenligningen litt for langt (langt utover det jeg prøvde å poengtere) ;) . Poenget er at begge to er mediabedrifter, og som mediabedrifter er de i sin fulle rett til å utøve redaksjonelt ansvar for hva de sender ut av media. Det er tross alt det som gjøres både hos NRK og hos App Store. Hvis du sender inn et program til NRK som du vil ha på lufta, så har du ikke krav på å få noe vettugt svar når de ikke vil ha det. Alminnelig folkeskikk tilsier selvfølgelig at du får et vettugt svar, men det er ikke bestandig at god folkeskikk blir brukt. At du fort blir upopulær av å ikke følge god folkeskikk er en helt annen ting :!:

Problemet er ikke at de ikke gir en fornuftig begrunnelse, problemet er at avtalen spesifiserer at svaret man får er taushetsbelagt og at man ikke får lov å fortelle noen hvorfor man er blitt avvist, faktisk får man ikke en gang fortelle noen at man har blitt avvist.

 

Uansett feiler sammenligningen med NRK, selv om man kaller begge mediebedrifter. Hadde det vert snakk om distribusjon av musikk, videoer eller podcasts hadde den vert gyldig, men her er det snakk om distribusjon av programvare og det er langt i fra det samme.

Lenke til kommentar
Ja, det blir litt dumt å sammenligne med andre ting, men helt på jorde er det ikke. Apple er Apple og iPhone er iPhone, og det har aldri vært noen hemmelighet at telefonen er lukket og låst. Det koker uansett ned til at det ikke er noen menneskerettighet å få distribuert egenutviklede programmer på iPhone. Derimot er det en menneskerettighet å kunne bestemme over egne produkter, og beskytte disse (iPhone, AppStore og iTunes i dette tilfelle). Å klage over hvor dumt det er at Apple er så lukket og låst osv blir derfor egentlig bare dumt, spesielt når det finnes en hel verden av alternativer som er laget av folk med litt mer menneskelig karakter enn kontrol-freaken Steve Jobs.

 

Det er da vel ingen menneskerett at firmaer skal uinskrenket bestemme over produktene de selger. Ikke at jeg ser relevansen heller, ting kan jo fint være både umoralsk og uheldig uten av menneskerettigheter blir brutt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke rart. Loven er slik at så lenge du ikke er i en monopol-lignende situasjon, så kan du heller ikke bli saksøkt for å utnytte de konkurransefortrinn som en monopolsituasjon gir til å hemme konkurrenter (med mindre du er NRK da :!: ) Forresten så var det vel bare EU som truet med søksmål. Mobilbransjen er da også totalt forskjellig med beinhard konkurranse mellom en hel haug med aktører både mht OS og hardware, mens i PC-verden finnes bare MS som det eneste OS som betyr noe.

Microsoft ble stevnet for rettet av US Justice Department for bundling av programvare i 1997. I 2000 ble de dømt for til bl. a. å deles i 2 deler og de ble bl. a. kalt "an abusive monopoly" i dommen. Dommen ble anket, og deler av dommen ble senere omgjort. Søksmålet fra EU i 2004 var bare en "attpåklatt". Hadde det ikke skjedd ting i 97 og 00 hadde MS hatt vert i en helt annen maktposisjon enn det de er i dag.

 

I PC verden finnes det langt flere hardwareprodusenter enn i mobilverdenen. Den store forskjellen mellom de to er at det i mobilverdenen er det automatisk blitt godtatt lockout. Produsentene produserer både hardware og software og man har ingen valgfrihet, slik man har i PCverdenen. Bare det er i utgangspunktet en veldig dårlig situasjon, og når aktørene begynner å bruke lockout taktikk på 3. parts programmer, operatører og tjenester er det virkelig en skremmende og ugunstig situasjon. Derfor kommer det snart til å skje noe.

Men uansett så er det helt uomtvistelig at iPhone har skaket opp mobilbransjen noe helt utrolig. Dette tror jeg er bare bra av flere grunner.

Har virkelig Apple bidratt med noe som helst positivt overfor forbrukerne i mobilbransjen? Jeg kan ikke se hva det skulle være. La oss se nærmere på hva de har gjort.

 

I følge enkelte har de "revolusjonert" mobilbransjen. Denne revolusjonen består av et gjennomtenkt og bra ui samt en noe bedre webbrowser. Ikke akkurat noen revolusjon. Men det kan godt kalles en frisk pust og en ny måte å tenke på ting. Vell og bra. _Men_ Apple har selvsagt tatt patent på alt av teknologi som ligger bak.

 

La oss så ta en titt på trender i bransjen. Hva er det som har vert galt i bransjen frem til nå?

 

Lockout på softwaresiden har medført en særlig ugunstig situasjon hvor hardware må byttes over en lav sko. Produsentene har tvunget mobiltelefonen til å bli en forbruksgjenstand. Det gavner ikke miljøet, lommebøkene våre eller oss selv på noen måte. Når en ny mobil lanseres er det som regel svært lite som skiller den hardwaremessig fra forrige. De store forskjellene ligger i software. Likevell sørger produsentene for at man er nødt for å kjøpe ny hardware for å få fordel av den nye softwaren. Årsak? Det er hardware de tjener penger på. Software er bare noe de slenger sammen fortest mulig slik at de kan tvinge deg til å kjøpe ny hardware.

 

Lockout på operatørsiden. Eksklusive avtaler med operatørene sørger for at dersom du vil ha telefonen xxx får du vær så god velge operatør yyy. Heldigvis har vi i en stor grad sluppet unna dette til en viss grad i Europa, og særlig i Norge. Men branding har vi også her. Det er bare de eksklusive avtalene vi har sluppet unna.

 

Forkrøpling av telefonen. Telefonprodusentene bukker og nikker for operatørene. Ingenting blir utviklet som ikke gavner operatørene. Og vi har også mange eksempler på at telefoner forkrøples slik at aktuelle tjenester ikke fungerer hos enkelte operatører.

 

Lockout på utstyrsiden. Her har vi heldigvis sett en forbedring i det siste hvor flere og flere legger om til bransjestandarder slik som jack og usb.

 

En spirende tendens til at produsentene vil inn også på tjenester. Flere har snust på dette, og enkelte, slik som Nokia har lagt betraktelig mye tid ned i dette.

 

Lockout også på tjenestesiden. Dette er noe vi heldigvis ikke har sett noe av her i Norge, men i mange land blir tjenester som i utgangspunktet er operatøruavhengige låst på hardwaresiden til operatørens egne tjenester.

 

Så hva er det Apple har levert? Vell lockout overalt. De har til og med tatt det fullt ut og kjørt en lockout på tjenestesiden. Den eneste punktet de ikke har fulgt og gjerne tatt et skritt videre er det aller første. Men de har foreløpig bare levert to telefoner, og dersom de noen sinne skal bli noe annet enn en dråpe i havet, må de nok gjøre dette også.

 

Så er Apple et friskt pust i markedet som har bidratt til en positiv utvikling?

Lenke til kommentar

Apples oppførsel med App Store, iPhone og NDAer begynner å bli rimelig tåpelig. Selv ihugga mac brukere mener dette nå. Jeg er ganske skuffet over at de bestemte seg for at "duplikat funksjonalitet" skulle bli et kriterium for å avvise programvare på App Store, da dette ikke var i de opprinnelige retningslinjene utviklerne godtok.

 

Det hele ender opp med at iPhone får dårligere og færre programmer, siden ingen vil ta sjansen på å bruke tid til å utvikle noe som de ikke får lagt ut.

 

At enkelte egoistiske eller trangsynte kunder velger Apple likevel skjønner jeg. Det vil alltid være både egoister og trangsynte her i verden. Folk som vil andre vondt ved å støtte slike som Apple.

Uhm... Så fordi jeg kjøper/har kjøpt Apple produkter, så vil jeg andre vondt? Det er en ganske alvorlig anklagelse. Blir ganske vanskelig å ta det du sier seriøst hvis du har slike meninger. Og det er synd, for resten av innlegget ditt hadde jeg ingenting imot.

Lenke til kommentar
Derimot er det en menneskerettighet å kunne bestemme over egne produkter, og beskytte disse (iPhone, AppStore og iTunes i dette tilfelle).

 

æh, iphone er solgt til forbrukeren, ikke leid ut.

 

appstore fungerer som distributørledd mellom utvikler og kunde. hadde apple kjøpt programmene fra utviklerne før dem ble lagt ut på appstore så hadde plata vært en annen.

 

dette blir i samme båt som at platebransjen skal prøve å nekte kunden å gjøre ting dem har full rett til etter å ha kjøpt ei plate.

 

eller hva blir det neste, at apple har full rett til å nekte noen å selge en iphone til en tredje part etter å ha bladd opp penger for det?

 

husk det angående appstore, apple tar seg betalt for at en skal få lov til å legge ut programmer der (en eller annen årlig sum iirc) og tar også en bit av kaka om utvikler velger å ta seg betalt for programvaren.

 

når jeg tenker på det så blir nærmeste en kommer, det staten driver på med rundt toll, moms og skatter...

 

så om en drar tråden fullt ut så er apple diktator i iphone-landet...

 

og likevel vil folk frivillig "flytte" dit?

Lenke til kommentar
...

 

Så hva er det Apple har levert? Vell lockout overalt.

 

Så er Apple et friskt pust i markedet som har bidratt til en positiv utvikling?

 

Tja, du forsvarer jo Apple litt i den posten din. Apple er kanskje den eneste mobilprodusenten som lar deg oppgradere software på telefonen uten at du tvinges til å kjøpe ny mobil. Nye softwareversjoner vil nok være tilgjengelig for første versjon av telefonen en god stund til.

 

Ellers er jeg helt enig i kritikken mot restriksjonene og informasjonsmangelen iPhone-utviklerne sliter med.

Lenke til kommentar

jeg tror jeg sier det slik, ikke forvent at apple fortsetter å støtte orginale iphone med oppdateringer når kontrakttiden for dem som orginalt kjøpte den har gått ut.

 

det hadde vært ett ramaskrik uten like om dem ikke hadde åpnet opp for appstore på den mobilen. men nå som dem har gjort det kan dem etter hvert fase den ute av støttesystemet siden den ikke er i salg lengre og kontraktene går ut.

 

har ikke apple også sluttet å støtte ppc-mac i osx?

 

det eneste som kan drive støtte av maskinvare langt etter salgs dato er open source, og da kun på den maskinvare det enten er interesse av å holde i gang (ved revers-utvikling av drivere) og/eller som har dokumentasjon tilgjengelig.

 

utover det vil ingen maskinvareprodusent drive støtte av maskinvare dem ikke lengre tjener penger på.

Lenke til kommentar
Tja, du forsvarer jo Apple litt i den posten din. Apple er kanskje den eneste mobilprodusenten som lar deg oppgradere software på telefonen uten at du tvinges til å kjøpe ny mobil.

Hvordan i all verden kan du hevde at jeg forsvarer Apple? Fordi de ikke har droppet støtte for telefonen når det har gått litt over et år? Det skulle bare mangle. Først når iPhone har vert på markedet et par år til vil vi vite hva fremtiden bringer.

Det du sier om at Apple er den eneste produsenten som lar deg oppgradere programvare er tøv fra ende til annen. Alle seriøse produsenter gjør det.

Nye softwareversjoner vil nok være tilgjengelig for første versjon av telefonen en god stund til.

Jasså? Har du kilde til det? Eller er det bare ren spekulasjon? For om vi først skal spekulere, så har jeg som nevnt i forrige post vist at Apple har kastet seg over alle "be evil" holdningene som finnes i bransjen, og flere av dem har de tatt et skritt videre. Hvorfor skulle de gjøre noe annet på dette punktet?

Lenke til kommentar
jeg tror jeg sier det slik, ikke forvent at apple fortsetter å støtte orginale iphone med oppdateringer når kontrakttiden for dem som orginalt kjøpte den har gått ut.

 

det hadde vært ett ramaskrik uten like om dem ikke hadde åpnet opp for appstore på den mobilen. men nå som dem har gjort det kan dem etter hvert fase den ute av støttesystemet siden den ikke er i salg lengre og kontraktene går ut.

 

har ikke apple også sluttet å støtte ppc-mac i osx?

 

det eneste som kan drive støtte av maskinvare langt etter salgs dato er open source, og da kun på den maskinvare det enten er interesse av å holde i gang (ved revers-utvikling av drivere) og/eller som har dokumentasjon tilgjengelig.

 

utover det vil ingen maskinvareprodusent drive støtte av maskinvare dem ikke lengre tjener penger på.

Mange fantasifulle teorier der, men lite håndfaste facts. Hvor tar du det fra? Nei, Apple har ikke sluttet å støtte PPC i OS X. Jeg kjører selv OS X Leopard på et par Mac'er med PPC G4, og det fungerer glimrende.

Lenke til kommentar

hmm, var vel kanskje bare G3 da. mener i hvertfall å huske jeg har lest dem hadde, eller skulle, kutte støtten for eldre maskinvare.

 

men så tar jo apple seg betalt for oppdateringer som microsoft hadde fått finansdepartementet på nakken over, så dem kan nok fint holde på med støtte lenge etter at andre hadde gitt seg på det...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...