Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

stort åpent sår arm


Ms Opel

Anbefalte innlegg

hei! jeg lurte på om det er noen her som har erfaring med sår og hvordan man behandler det best mulig for at det skal gro og ikke bli infeksjon? jeg har et sår på armen som er ca 6-7 cm langt, en del nerver er kuttet over og muligens noen muskler og/eller sener også. innsiden av såret "tyter" på en måte ut (fett ol). huden er liksom strukket tilbake og det er ca 2- 3 cm i "bredden". det skulle nok ha blitt sydd men jeg hadde ikke muligheten til å gå til legen før dagen etter og da ville det vært for sent uansett. vanskelig og vondt å bevege armen/hånden så jeg har holdt den i ro så mye som mulig. nå har den på en måte "stivnet" i en sånn posisjon at såret er mest mulig lukket.

 

dagen etter det skjedde begynte jeg å ta 3* 660mg apocillin pr dag (antibiotika), og renset såret med klorhexidin (desinfiserende) og vanlige sårservietter. utenpå la jeg en steril bandasje som jeg byttet igår. altså, det er 4 dager siden det skjedde. det fortsatte å blø de 3 første dagene (mildt), og jeg tror det kom en del bakterier inn den første dagen. (jeg var full)

 

har dere noen tips om hvor ofte jeg evt. bør skifte bandasje (regner med at den har grodd fast nå), hvor mye penicillin jeg bør ta eller andre forslag/innspill?

 

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for svar!

 

nei selvmed. er nok ikke det beste men jeg blir så flau over at jeg liksom "plager" legen når jeg drar dit.

 

hvorfor stoppe å ta antibiotikaen? det skal jo hjelpe mot infeksjon! og hvorfor skifte bandasje så ofte? jeg har fått inntrykk (ihvertfall når et sår er sydd) at den skal sitte på ganske lenge?

Lenke til kommentar

du kan behandle det selv, men resultatet blir mest sansynlig ett stort, styggt arr og ca 5 ganger så lang legetid.

du har ikke mistet noe beveglighet/følelser i fingrene?

hvis du har det, dra til legen asap.

 

bytt bandasje 3 ganger pr dag ja, pass også på å lufte såret en stund etter du har tatt av bandasjen.

hvis du lar bandasjen ligge på i 4 dager så risikerer du at bandasjen gror inn i såret, er ett helvete å ta det av igjen da, det ødelegger også en del av det som har grodd.

Lenke til kommentar
du kan behandle det selv, men resultatet blir mest sansynlig ett stort, styggt arr og ca 5 ganger så lang legetid.

du har ikke mistet noe beveglighet/følelser i fingrene?

hvis du har det, dra til legen asap.

 

bytt bandasje 3 ganger pr dag ja, pass også på å lufte såret en stund etter du har tatt av bandasjen.

hvis du lar bandasjen ligge på i 4 dager så risikerer du at bandasjen gror inn i såret, er ett helvete å ta det av igjen da, det ødelegger også en del av det som har grodd.

 

 

 

ok, takk for forklaring :yes:

 

er ikke så veldig bekymret for arr, da det egentlig ikke gjør noe fra eller til. tror fingrene kan beveges men det gjør så vondt å prøve, så jeg lar være.

 

da er du herved utnevnt til min nye cyber-selvmed-lege :new_woot:

 

når apotekene åpner imorgen skal jeg kjøpe "utstyr" og begynne på ditt forslag. høres mer fornuftig ut.. men fortsetter med antibiotikaen da.. kan ikke skade, right? :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du mistenker at du har skada nerver eller sener, så dra på legevakta og få det undersøkt. Selv om det har gått 4 dager. Det skal ikke gjøre så vondt å bevege fingrene, kan hende det er noe som må repareres inni der vettu, som ikke fikser seg sjæl =) Ingen grunn til å være flau, bare dra å få det gjort. Du er ikke den første i den "situasjonen" de møter, og neppe den siste. Er det forresten noen andre enn deg selv som har sett såret?

Lenke til kommentar
da er du herved utnevnt til min nye cyber-selvmed-lege :new_woot:

 

Det du treng, er ein skikkeleg doktor. Som har sett såret, og som kan behandla det, og følga det opp.

Det du driv med no, er hasard med eiga helse. Du har alt å vinna på å "plaga" legen. Ein del bry vert du og spart, om det skulle verta skikkeleg gale. Dess tidlegare du får hjelp, dess mindre "stress" vert det for behandlaren din å gjera jobben sin.

Lenke til kommentar
ok, takk for forklaring :yes:

 

er ikke så veldig bekymret for arr, da det egentlig ikke gjør noe fra eller til. tror fingrene kan beveges men det gjør så vondt å prøve, så jeg lar være.

 

da er du herved utnevnt til min nye cyber-selvmed-lege :new_woot:

 

når apotekene åpner imorgen skal jeg kjøpe "utstyr" og begynne på ditt forslag. høres mer fornuftig ut.. men fortsetter med antibiotikaen da.. kan ikke skade, right? :roll:

 

det med antibiotika er jeg litt usikker, spørs egentlig på såret.

er det fortsatt åpent?

hvis det er åpent, fortsett å ta det, har det lukket seg, så kan du bare droppe det.

 

jeg er ikke akkurat lege, men har ett ganske fett førstehjelpkurs.

 

vil så klart anbefalle deg å dra til legen, men jeg hadde nok gjort det samme som deg i din situasjon, selv om jeg ikke kan anbefalle andre å gjøre det.

 

du sier det gjør vondt å bevege fingrene, men du klarer det og har grei følelse i dem?

hvis det stemmer er nok nervene ok, men siden dem går oppover i armen kan de gjøre at såret gjør vondt.

prøv å hold såret så tørt som mulig,

 

lukter det vondt er det infeksjon i såret, som er starten på kolbrann som igjen er starten på ett liv uten den armen.

 

hva med ett bilde av såret?

 

 

sier det i gjen, vil anbefalle deg å dra til lege!

Lenke til kommentar
det skulle nok ha blitt sydd men jeg hadde ikke muligheten til å gå til legen før dagen etter og da ville det vært for sent uansett.

For seint for kva? Skikkeleg medisinsk behandling av medisinsk utdanna personell? Herrejemini for ein haldning du har til kroppen din, risikere infeksjon og det som værre er fordi du ikkje vil...plage legen? :wallbash:

 

Veldig godt poeng han andre hadde som spurte om du ikkje gjekk på butikken for ikkje å plage dei som sat i kassen.

 

Gå til legen så fort du kan og få dette gjort skikkeleg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Tror du Chuck Norris noen gang gikk til legen eller? Pfff...

 

Men seriøst, skjønner du virkelig ikke ditt eget beste OP? du har et 7x3 cm åpent sår på armen, du har ødelagt nerver og sener sier du, hvorfor ikke gå til legen og få fikset det ordentlig?

 

EDIT: Litt OT men, siden det er så mange her inne med lidelser som angst, depresjoner osv. (1/4 av Norges befolkning har det, tror jeg det var).. er det derfor det er sp mange tråder der mennesker som helt klart trenger medisinsk tilsyn dropper dette for å ikke "bry noen" eller at de "ikke føler det er alvorlig nok" ? Kan det være en sammenheng?

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar

Det kan være eit poeng Steffengd. I så fall, la meg prøve å overbevise trådstarter:

 

Gå til legen og få han til å undersøke såret ditt. Det er jobben hans og han vil ikkje bli brydd eller plaga om du tar ein time. Faktisk får han betalt for at du tar det besøket. Du kan nesten sei det sånn at

han blir brydd om du ikkje besøker h*n. Om du er redd det ikkje er alvorleg nok, teoretisk sett kan du få infeksjon og døy, er ikkje det alvorleg nok? Jo! Gå til lege, punktum!

 

Ja, eg har sett ein del på House i det siste.

Edit: Eg tar det forbehald at legen til trådstarter er ein mann.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
hei! jeg lurte på om det er noen her som har erfaring med sår og hvordan man behandler det best mulig for at det skal gro og ikke bli infeksjon? jeg har et sår på armen som er ca 6-7 cm langt, en del nerver er kuttet over og muligens noen muskler og/eller sener også. innsiden av såret "tyter" på en måte ut (fett ol). huden er liksom strukket tilbake og det er ca 2- 3 cm i "bredden". det skulle nok ha blitt sydd men jeg hadde ikke muligheten til å gå til legen før dagen etter og da ville det vært for sent uansett. vanskelig og vondt å bevege armen/hånden så jeg har holdt den i ro så mye som mulig. nå har den på en måte "stivnet" i en sånn posisjon at såret er mest mulig lukket.

 

dagen etter det skjedde begynte jeg å ta 3* 660mg apocillin pr dag (antibiotika), og renset såret med klorhexidin (desinfiserende) og vanlige sårservietter. utenpå la jeg en steril bandasje som jeg byttet igår. altså, det er 4 dager siden det skjedde. det fortsatte å blø de 3 første dagene (mildt), og jeg tror det kom en del bakterier inn den første dagen. (jeg var full)

 

har dere noen tips om hvor ofte jeg evt. bør skifte bandasje (regner med at den har grodd fast nå), hvor mye penicillin jeg bør ta eller andre forslag/innspill?

 

på forhånd takk

 

Reis tl legen med en gang, har ikke de tid så reis til legevakt. Slike sår må behandles skikkelig ellers kan det gå ille fort. Det at du ikke skiftet bandasje på 2- 3 dager gjør ikke saken bedre.

 

Jo fortere du får behandling, jo bedre er det. Få det sydd og behandlet på riktig måte, så slipper du komplikasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...