Gå til innhold

Test: Asus Radeon HD 4870 X2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det sånn at det nå fungerer med to ulike kort i CrossFire? Altså hvis man f.eks. kjøper et 4870 nå, og så et 4870x2 senere, vil de kunne fungere i tospann?

 

Og hvordan er ytelsen til x2-kortet sammenliknet med to vanlige 4870 i CF?

 

Gode spørsmål.

Er faktisk litt usikker selv på dette , fant ikke noe på google nå heller.

 

Edit : Hovesakelig så ligger problemet i minnemengden på disse kortene, 512Mb vs 1024 pr kjerne, noe som sannsynligvis senker ytelsen en del.

OK, takk for svar! Så da ser vi faktisk endelig et poeng i grafikkort med så 1GB + med minne! :) Inntil nylig var jo det mest for gimmick å regne.

 

Teller på knappene om jeg skal kjøpe meg en stasjonær etter hvert. Har aldri vært så billig å være kar som tilfellet er nå! Særlig med de nye ATI-kortene. Rett og slett diggbar ytelse.

Lenke til kommentar
Mr.Tranquilizer: du sier man skal kjøpe ett geforce kort med tilnærmet lik ytelse, hvor skal du få tak i det om jeg tørr spørre :) ?

 

Jeg mente i sli selvfølgelig, skrivefeil fra min side.

 

9800 gtx i sli er bra

det samme går for geforce gtx 260 og 280, koster skjorta, men er mye ytelse for pengene.

For det andre 50% til 70% av spillene idag er nvidia geforce optimert, så geforce er ikke så dumt , når man tenker etter og tar dette i betraktning.

Jeg er ikke en fanboy ,hvis du får det inntrykket av meg, jeg velger rett og slett hva som er best for økonomien min, kvalitet i spillene.

 

kjører mitt xfx 9800 gtx på 778/1890/1123 akkurat nå helt stabilt.

evga precision er et fint program, try it out.

Lenke til kommentar

Et annet minus med 4870x2 er jo at det bråker en hel del, har på 60% og går nok for mange under kategorien bråkete på den settingen. For min del gjør det ikke så veldig mye, har sennheiser på ørene uansett ).

 

Samt at de fleste kortene kommer med feil viftestyring fra fabrikk slik at de blir altfor varme om man ikke setter opp vifte hastighet manuelt. Dette gjelder idle og load.

 

det samme går for geforce gtx 260 og 280, koster skjorta, men er mye ytelse for pengene.

 

hvordan får du den setningen til å henge sammen?

 

Jeg er ikke en fanboy ,hvis du får det inntrykket av meg, jeg velger rett og slett hva som er best for økonomien min, kvalitet i spillene.

 

Har du lite penger velger du 4850 har du mye velger du det beste som er 4870x2 slik markedet er nå. Midrange så kniver det litt mer 260 - 4870 litt mer penger 280 men da haddet jeg heller kjøpt 4870x2.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Et annet minus er jo at det bråker en hel del, har på 60% og går nok for mange under kategorien bråkete på den settingen. For min del gjør det ikke så veldig mye, har sennheiser på ørene uansett ).

 

Samt at de fleste kortene kommer med feil viftestyring fra fabrikk slik at de blir altfor varme om man ikke setter opp vifte hastighet manuelt. Dette gjelder idle og load.

 

Det stemmer, mitt kom på 35% fan setting fra fabrikken, men jeg brukte evga precision og skrudde den opp til 60% hastighet. se min forrige post over så ser du klokke frekvensen.

Mem du har rett i at det bråker med enkelte kort på den hastigheten du snakker om.

Jeg er ihvertfall ikke plaget av mitt.

Lenke til kommentar
Vurderer å bytte ut 8800GT kortene mine med dette. Lurer bare på om det er verdt det eller om det bare er bortkastet penger, vil man merke noen ytelsesforskjell i spill?

 

Har ikke funnet altfor mange tester der det blir sammenlignet med 8800GT i SLI. Spiller i 1680x1050 oppløsning (mulig det blir 1920x1200 etterhvert). :)

 

Ja jeg savnet visning av 8800 kort jeg også. Husk at ikke alle skifter kort hver måned :p

 

Ellers bra test.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i at det er alt for stort effektforbruk ved Idle på dette kortet, og det er noe som AMD/ATI burde klare å gjøre bedre. Det kan bli dyrt å la maskinen stå på om natten. Med tanke på rå regnekraft så skal kjernen være ektremt god, så jeg vil tro at det er stort potensiale for forbedringer med kommende drivere, om ingeniørene klarer å utnytte det. Det er ikke utenkelig at idle-effektforbruk vil bli lavere med kommende drivere.

Lenke til kommentar

Mmm, kjøpte Sapphire utgaven av 4870x2'en for to uker siden, og har satt på en EK full-cover vannblokk. Har litt strenge krav til lyd, men må innromme at 35 grader idle og 45-50 OC load er en fin bonus. :)

 

Anbefaler de nye blokkene på det varmeste... ;)

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar
Mmm, kjøpte Sapphire utgaven av 4870x2'en for to uker siden, og har satt på en EK full-cover vannblokk. Har litt strenge krav til lyd, men må innromme at 35 grader idle og 45-50 OC load er en fin bonus. :)

 

Anbefaler de nye blokkene på det varmeste... ;)

Bra kjøling betyr mye for disse, har du en link til butikken du har kjøpte fra (i Norge?) eller produsenten?

Lenke til kommentar
Driverne som følger med i eska til skjermkort er generelt sett dårlige, opplevd det med Nvidia også. Generelt bør man ikke installere disse, men fra hjemmesiden til ATI/Nvidia. kan være ganske sikker på at det allerede ligger en ny driver ute, selv om kortet er nytt.

 

Det med at dette kortet er det dyreste på markedet er feil...

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?mfr=&...&zbo2=false

Det er billigere en 280 -.-

 

Det er vell et par av de 280 ene som er billigere (100-300kr ) men de fleste ligger over

Endret av Dryper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...