Gå til innhold

Test: Asus Radeon HD 4870 X2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha brukt dette kortet her blir jeg stadig mer positivt overrasket. Det drar så og si alt som er på max grafikk med bra FPS, og uten hakking. Regner med de andre delene det er kobla opp til hjelper å dra lasset.

Tror ikke denne testen var rettferdig mot kortet, det er ikke noe vits i å teste det på 1200x1024 uten AA eller andre ting på. Det blir som å gjøre en test av en formel-1 på en dragrace bane. Selvfølgelig vil den score bra, men det er når man legger inn svinger og bremsing den tar av, hvis dere klarer å følge analogien.

Lenke til kommentar

Hva mener du? Testen tester både i 1280x1024, 1680x1050 og 1920x1200. Selvfølgelig så er det høyeste oppløsningen som blir vurdert. (i tillegg så er det også kjørt med 4xAA i alle spillene unntatt Crysis)

 

Scorer kortet "dårlig" i lavere oppløsninger så betyr det som regel at skjermkortet ikke er flaskehalsen. Så testen skal absolutt være rettferdig mot kortet.

 

Litt høyere oppløsningen hadde sikkert vært positivt, men i skrivende stund ikke noe alternativ.

Lenke til kommentar

serpentbane666:

Om du vil se heads on med nyere nvidia kort leser du en hvilken som helst annen review av kortet, ifra de større nettstedene.

Vanlige folk har ikke penger til å kjøpe inn på utstyr bare for slikt.

Større nettsteder har dog ikke alltid med eldre kort (dog er ikke 8800 særlig gammelt).
De bruker også som regel det mest ekstreme av prosessorer, noe de færreste sitter på.


Nettop derfor er hans test snacks, som tillegg til de "vanlige" tester ifra større sider.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg savner ikke sammenligning med gamle og utgåtte GPU. Ikke med de nye GPU som blir urealistiske alternativer, heller.

 

Jeg savner heller at man skal ha mer "apple for apple" og sammenligne 4870X2 med 2 x GTX 260, og 2 X HD4870, og andre alternativer som blir mer eller mindre nesten det samme , og da kan man se mer på fordeler/ulemper. Både med hensyn til ytelse, pris, effektbruk, varmeutvikling, 2 kort vs X2, osv ...

 

Dvs. at man sammenligner alle sidene (mer fordypende) av de realistiske alternativene mot hverandre.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hvor stor strømforsyning trenger man egentlig for å kjøre to stk. av disse kortene? Holder en MIST 1000w? Skal også antagelig overklokke en quad. :)

 

Ikke noe overklokking i testen da? :)

 

 

kan ikke tro noe annet enn at mist 1000W holder.....

 

var et avsnitt om overklokking

 

Overklokking

 

Asus HD 4870 X2 er et referansekort fra AMD, og kommer derfor likt spesifisert som alle andre ikke-fabrikkoverklokkede HD 4870 X2. Vi finner da henholdsvis 750 MHz på kjernen, og 3600 MHz (effektive) på minnet. Ettersom minnefrekvensen som regel ikke oppgis som den effektive frekvensen, så vil den vises som 900 MHz i mange programmer (multipliser 900 MHz med 4, og du får den effektive 3600 MHz).

 

Ettersom det medfølgende ATI Override-programmet ikke gir oss gode nok overklokkingsmuligheter, så bruker vi istedenfor den tredjeparts programvaren AMD GPU Clock for å øke frekvensen, samt Expertoll for å øke viftehastigheten. Etter at vi har satt frekvensen til et ønsket nivå, og viftehastigheten til 100 prosent (som vel og merke høres ut som et Boeing 747 under takeoff) så bruker vi programmet ATItool for å belaste skjermkortet. Etter at vi har funnet den høyeste overklokken som fortsatt er stabil i ATItool, så kjører vi den gjennom et par spilltester for å garantere at skjermkortet klarer å kjøre frekvensen stabilt.

Lenke til kommentar

Bare et kort spørsmål: Hva vil gi mest ekstra spill ytelse for pengene:

4850 og beholde resten av systemet, eller bytte ut min 5000+ som kjører 3,1 ghz 24/7 med phenom 8750 + 4 gb ram?

 

Resten av systemet:

2 gb 800 mhz cl 4 ram

k9a2 CF (støtter maks 95 watt tdp)

3870@910/2422 mhz

Vista business 32 bit

 

Spill som jeg vil at pc skal yte bedre i:

Call of duty 4

Valve spill(HL2: episode two/three)

Unreal 3 motoren(stranglehold, brothers in arms: hells highway Bioshock osv)

Total war serien

 

Legger til: Testet raskt forskjell i cpu frekvens i WiC og HL:Lost coast

 

Wic @ 2,6 ghz: avg: 19 fps 3 ghz: avg: 21 fps (min og max var 9 og 39 på begge)

 

Lost coast

2,6: 125 fps

2,7: 132 fps

2,8: 135 fps(800 mhz cl4)

2,9: 133 fps(725 mhz cl4)

3,0: 136 fps

3,1: 142 fps

 

world in conflict

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Jeg savner ikke sammenligning med gamle og utgåtte GPU. Ikke med de nye GPU som blir urealistiske alternativer, heller.

 

Jeg savner heller at man skal ha mer "apple for apple" og sammenligne 4870X2 med 2 x GTX 260, og 2 X HD4870, og andre alternativer som blir mer eller mindre nesten det samme , og da kan man se mer på fordeler/ulemper. Både med hensyn til ytelse, pris, effektbruk, varmeutvikling, 2 kort vs X2, osv ...

 

Dvs. at man sammenligner alle sidene (mer fordypende) av de realistiske alternativene mot hverandre.

 

Støtter deg her. Tester som tester mot andre CF og SLI alternativer samt single av det samme vil være en fordel. I tillegg bør det være et eller to eldre referansekort.

 

X-bit labs 4870 X2 test er en av de bedre jeg har sett i testutvalg og omfang (både antall spill og antall GPU-er), og som kan gi en del aha-opplevelser. Tech Report sin test av 4870 X2 har ennå bedre GPU utvalg og testing i CF og SLI, samt referanse til tidligere modeller, men litt færre tester.

 

For min del er hw.no sine tester nesten verdiløse i forhold til disse.

Lenke til kommentar

Ja, jeg liker Tech Report sin test av 4870 X2 også. De har flere GPU utvalg og testing i CF og SLI (både 2 og 3) av mange forskjellig kort (over 20 ny GPU), samt referanse til tidligere modeller også.

 

Men alt dette utstyret koster litt $$$, og jeg vet hva slags støtteordning HW.no har for å skaffe sponsorer og utstyr til de som påtar seg disse testene. Slik jeg ser på det, kunnskapsnviået og nutraliteten er bra på HW.no's tester, de bare mangler litt utstyr og litt fortgang.

 

Jeg har et intrykk at de gutta som tester for Teach Report har litt mer økonomiske muskler og profesjonnle støttespillere back seg, og dermed mye bedre muligheter for å skaffe seg masse utstyr, og ikke minst mye tiligere. Jeg håper at HW.no kan ettehvert bygge rutiner for å gi litt mer støtte til sine testere også.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
For min del er hw.no sine tester nesten verdiløse i forhold til disse.

 

hw.no's test er en i rekken. Uansett hvor fyldig/tynn en test er gir den et tilskudd i rekken. En bør vel søke flere informasjonskilder uansett hva en skal vurdere.

 

Jeg er dog enig i at det ikke hadde skadet om hw.no's test hadde litt mer "kjøtt på beinet".

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Hvor stor strømforsyning trenger man egentlig for å kjøre to stk. av disse kortene? Holder en MIST 1000w? Skal også antagelig overklokke en quad. :)

 

Ikke noe overklokking i testen da? :)

 

 

kan ikke tro noe annet enn at mist 1000W holder.....

 

var et avsnitt om overklokking

 

Overklokking

 

Asus HD 4870 X2 er et referansekort fra AMD, og kommer derfor likt spesifisert som alle andre ikke-fabrikkoverklokkede HD 4870 X2. Vi finner da henholdsvis 750 MHz på kjernen, og 3600 MHz (effektive) på minnet. Ettersom minnefrekvensen som regel ikke oppgis som den effektive frekvensen, så vil den vises som 900 MHz i mange programmer (multipliser 900 MHz med 4, og du får den effektive 3600 MHz).

 

Ettersom det medfølgende ATI Override-programmet ikke gir oss gode nok overklokkingsmuligheter, så bruker vi istedenfor den tredjeparts programvaren AMD GPU Clock for å øke frekvensen, samt Expertoll for å øke viftehastigheten. Etter at vi har satt frekvensen til et ønsket nivå, og viftehastigheten til 100 prosent (som vel og merke høres ut som et Boeing 747 under takeoff) så bruker vi programmet ATItool for å belaste skjermkortet. Etter at vi har funnet den høyeste overklokken som fortsatt er stabil i ATItool, så kjører vi den gjennom et par spilltester for å garantere at skjermkortet klarer å kjøre frekvensen stabilt.

 

Men det står da ingen ting om hvor høyt de klarte å presse kortet? :roll:

Lenke til kommentar

hvis du går tilbake til første post i denne tråden er det link til testen leser du den så oppdager du forskjellig info om kortet :)

 

Vi startet med kjernefrekvensen, som overraskende nok kom noe høyere enn forventet, og landet elegant på en 837 MHz. Altså en økning på 87 MHz, som tilsvarer 11,6 prosent. På minnet så gikk det på den andre siden en del dårligere, og vi nådde bare en 945 MHz (3816 MHz effektive), som igjen betyr en svak økning på seks prosent.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...